Nukkuma-asento

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kävin parisen kuukautta sitten seurasaaressa katselemassa taas jälleen kerran. Silmiin aina pistää vanhoissa hirsitaloissa sisällä olevat huonekalut ja erityisesti sänky.
Sänky kun poikkeuksetta on nykyistä huomattavasti lyhempi. Siitä saa kaäsityksen että ihmisten on täytynyt olla todella lyhyitä pystyäkseen nukkumaan moisessa kapistuksessa. Näin ei taida kuitenkaan olla.
Ihmiset on olleet lyhyempiä, mutta eivät suinkaan niin lyhyitä että olisivat sopineet puolitoista metriseen sänkyyn mukavasti. Totuus taitaa kuitenkin olla että ennenmuinoin nukkuma-asento oli erilainen. Pystympi, sellainen puoli-istuva sekä pienessä sängyissä myös nukkui useampi henkilö kerrallan, jopa kolme tai neljä.

Eli kysymys kuuluu, mistä johtui tuo silloinen nukkuma-asento ja miksi se on muuttunut nykyisen kaltaiseksi?

Kommentit (6)

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Noin pieni sänky oli ehkä lapsille. Luulen, että ennen 1800-lukua talonpoikaisperheissä nukuttiin lattialla, joka sekin oli aikaisemmin maapohjainen. Lämpöeristeenä oli jotain luonnonmateriaalia, olkia tms. En tosiaan osaa sanoa 1800-luvun sängyn mittaa. 1900-luvulla tuli standardiksi hetekanmitta

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008

Vieläkin on eroja mm. siinä, nukkuuko eniten selällään vai kyljellään. Itse en saa selälläni kunnolla unta, vaan oikeastaan mahallani. Luulisin, että ainakin selän muoto vaikuttaa asiaan.

Vierailija
sigfrid
Noin pieni sänky oli ehkä lapsille. Luulen, että ennen 1800-lukua talonpoikaisperheissä nukuttiin lattialla, joka sekin oli aikaisemmin maapohjainen. Lämpöeristeenä oli jotain luonnonmateriaalia, olkia tms. En tosiaan osaa sanoa 1800-luvun sängyn mittaa. 1900-luvulla tuli standardiksi hetekanmitta

Nämä tiedot oli peräisin oppaalta, oletan heidän tuossa paikassa olevan historin opiskelijota tai muita vastaavia. Eli kysymyksessä ei ollut lasten sänky.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Ihmisen keskipituus on noussut elintarviketuotannon teollistuttua huomattavasti noin parikymmentä senttiä. Kun pula-aikaa ruoasta ei ollut hidastamaan kasvua. Nykyään keskipituus suomimiehellä on 175 senttiä. Voi hyvinkin olla mahdollista että sängyt ovat voineet olla käsityönä tehty vähän lyhyemmän sorttiselle miehelle tai naiselle.

Ennen myös nukuttiin kuulemma kengät jalassa. Oletko museossa tai missään nähnyt vanhoja kenkiä. Tai keskiaikaisessa linnassa oviaukoista joutuu meneen kyyryssä? Aikuisitenkin kengät näyttävät ihan lasten kengiltä koska pituusheitto nykyiseen on niin suuri.

Vierailija

Niin tai sitten kyseessä on ollut ns. päästä vedettävä sänky. Päiväksi sänky työnnetään kasaan tilan säästämiseksi ja taas illalla otetaan päädystä kiinni ja vedetään täyteen mittaansa. Patjastahan tämä asia selviäisi koska ainakin näkemissäni patjoissa on taite tai sauma operaatiota helpottamaan.

Vierailija

Kyllä se nukkuma-asennosta riippuu. Olen nähnyt noita 140cm sänkyä myös purjealuksissa kiinni rakennettuna.

Uusimmat

Suosituimmat