Kuuhulluus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämän päivän uutisia lukiessani osui silmiini juttu, josta lainaus:

Uusi Suomi
Tilastoja tutkimalla Norjassa on havaittu, että hirvikolareita sattuu eniten täydenkuun aikaan.

Täysikuu vaikuttaa hirvien aktiivisuuteen riippumatta siitä, onko kuu näkyvissä vai onko taivas pilvessä

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/70634- ... t-sekoavat

Jos todellakin on näin, niin voisiko ihmistenkin ns. kuuhulluus olla sittenkin todellista? Ja mikä kyseisen ilmiön sitten aiheuttaa (niin hirvissä kuin ihmisissä)?

Kommentit (4)

Vierailija

Mun veikkaus on kuun vetovoima. Sama kuin nousu ja laskuvedessä. Mut voisin hörhöö ihan mitä hyväänsä tähän, joten kannattaa ottaa tää suolan kans, niin sanotusti.

Vierailija
Muikku Muunala
Mun veikkaus on kuun vetovoima. Sama kuin nousu ja laskuvedessä. Mut voisin hörhöö ihan mitä hyväänsä tähän, joten kannattaa ottaa tää suolan kans, niin sanotusti.

Kuun vetovoima on suunnileen sama, vaikka kuun sirppi oliskin vajaa tai aivan ohut. Jostakin syystä täydellä kuulla väitetään olevan näitä vaikutuksia, vaikka taivas olisi pilvessä. On väitetty mm, että poliisilla olisi enemmän töitä juuri täyden kuun aikaan. Itse jostakin syystä nukun huonosti täydenkuun aikaan.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Kyseessä voi olla hunter's moon eli erään teorian mukaan ihmisten kehityshistoriassa olisi ollut kausi jossa ihmisen uskotaan olleen yömetsästyksessä aktiivisia täydenkuun valon aikaan. Edelleen tämä voi olla selitys naisten kuukautiskierrolle jolloin metsästyksen jälkeen mahdollisesti pariteltiin.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Mutta mikä sitten saa hirvet parveilemaan juuri silloin, kun metsästäjiä on eniten? Luulisi evoluution karsineen kuuhulluja hirviä.
Ja tuosta Kuun vetovoimasta sen verran, että silloin Aurinko on vastakkaisella puolella Maata (kauimmaisillaan täydenkuun ihailijasta) ja koettu vetovoima on hieman pienempi. Tämän vuoksi Maata kiertää kaksi nousivesiaaltoa. En kyllä tiedä tekeekö tämäkään hirven kulkua merkittävästi kepeämmäksi.

Uusimmat

Suosituimmat