Jänne- ja nivelsidevammojen hoito rasittaen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muskelimieheksi ponnistelematta TV1 Klo: 10.15 Pvm: 07.09.2009
Voiko tulevaisuudessa saada kehostaan lihaksikkaan ja voimakkaan ilman rankkaa rääkkiä? Entä kuinka lihaksia tulisi vahvistaa, jotta vältyttäisiin selkä-, niska- ja hartiakivuilta? T: Tanskan televisio.

----------------------
Jutun antia oli se että harjoittelu kehittää lihasten tehoa nopeammin kuin jänteiden ja siteiden lujuutta ja tulee vammoja varoittamatta. Lepo ei autakaan vaan hidas ja raskas voimaharjoittelu. Selkävammojen hoidoksi sen on tiedetty jo toimivan lepoa paremmin.

Niin ja lihasten geneettisesti luotu ylikehitys tyssää jänteiden rikkoutumiseen. Tosin muunnettu hiiri oli kipaissut 22 kertaa tavista pitemmälle ja tarjonnut hammasta sen päälle.

Tuttu ongelma kuntoilijoille joiden kauden pysäyttää nivelkivut, kuten minultakin jo monesti.

Kommentit (2)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Viimeaikoina lenkit joille olen viitsinyt vaivautua ovat koostuneet lähinnä intervalliharjoittelusta ja nopeammista spurteista. (mukavuudenhalua)

Alkuveryttelynä hölkkään puolisen kilometriä ja sitten vähän muuta lämmittelyä. Välillä alkulämmittelyjen aikana ja joskus seuraavana päivänä muutenkin polvien jänteissä ja/tai nivelissä tuntuu pientä kipua. Spurtit ehkä rasittaa jänteitä aikalailla. En varsinaisesti pyri lihasmassaa kasvattamaan, mutta mahtaisikohan yhdenjalan kyykyt auttaa jänteisiin? Ehkä sitä voisi kokeilla.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Uusimmat

Suosituimmat