Lentokoneenrakennuskilpailu

Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Näyttäisi olevan kisa menossa lähinnä experimental-harrastajille. Pitäisi rakentaa kone joka kulkee 100 mph ja jolla pääsee 200 mailia gallonalla / matkustaja.

100mph_200mpg

$1.5 miljoonaa olisi luvassa.

Kommentit (9)

Vierailija

Airbus A380 näyttäisi kulkevan 98 mailia per gallona per matkustaja Wikipedian tietojen mukaan.

Toki matkanopeus on kovempi kuin 200 mailia tunnissa, mutta varmasti aika haastavaa suunnitella kaksi kertaa niin energiatehokas kone, kuin A380.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

aika kovat tavoitteet...

onko tuo edes teoriassa mahdollista saati sitten teoriassa?

jos ajattelee asiaa pitemmälle niin eikös näihin aikoihin (2004 tieteenkuvalehdessä oli juttua) pitäisi olla valmiina aurinkopaneleilla toimiva lentokone? olisiko mahdollista että polttoaineella noustaan yles ja aurinkopaneleilla taitetaan matkaa?

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Siis nopeusvaatimus oli 100 mph. En lukenut edes sääntöjä, mutta joku ilmalaivan, moottoripurjekoneen ja aurinkoleijan yhdistelmä voisi ehkä toimia. Toisaalta jotkut pienkoneiden dieselmoottorit ovat osoittautuneet melko piheiksi. Niillä on päästy lähelle 5 gallonaa/h kulutusta, jolla melkein saavuttaisi tavoitteen, jos voisi ängetä vaikka nelipaikkaiseen Lancairiin 6 ihmistä.

ilesoft
Airbus A380 näyttäisi kulkevan 98 mailia per gallona per matkustaja Wikipedian tietojen mukaan.

Toki matkanopeus on kovempi kuin 200 mailia tunnissa, mutta varmasti aika haastavaa suunnitella kaksi kertaa niin energiatehokas kone, kuin A380.

Vierailija

Helppoa löytää äärimmäisen virtaviivainen muoto kun matkustajat makaava ahtaassa rungossa, ilman liikkumismahdollisuutta.
Nousut voisi hoitaa apuraketeilla.

Vierailija

Ai se olikin noin hidas keskinopeus.

Tulee vaan mieleen, että kuka haluaa käyttää noin hidasta lentokonetta, kun junakin pystyy tuollaiseen keskinopeuteen.

Toki jos raiteita pitkin ei pääse, mutta silti. Menee vähän idea lentämisestä, jos matka valtameren yli kestää monta vuorokautta.

Tuo nopeusvaatimus taas on sen verran kova, että taitaa karsia kaikki ilmaa kevyemmät laitteet pois vaihtoehdoista.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
ilesoft
Ai se olikin noin hidas keskinopeus.

Tulee vaan mieleen, että kuka haluaa käyttää noin hidasta lentokonetta, kun junakin pystyy tuollaiseen keskinopeuteen.

Toki jos raiteita pitkin ei pääse, mutta silti. Menee vähän idea lentämisestä, jos matka valtameren yli kestää monta vuorokautta.

Tuo nopeusvaatimus taas on sen verran kova, että taitaa karsia kaikki ilmaa kevyemmät laitteet pois vaihtoehdoista.




Tuohon liittyy myös tietty polttoaineenkulutusvaatimus suhteessa nopeuteen ja lennettyyn matkaan/kuorma.

Sangen haastava kisa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
ilesoft
Ai se olikin noin hidas keskinopeus.

Tulee vaan mieleen, että kuka haluaa käyttää noin hidasta lentokonetta, kun junakin pystyy tuollaiseen keskinopeuteen.

Toki jos raiteita pitkin ei pääse, mutta silti. Menee vähän idea lentämisestä, jos matka valtameren yli kestää monta vuorokautta.

Tuo nopeusvaatimus taas on sen verran kova, että taitaa karsia kaikki ilmaa kevyemmät laitteet pois vaihtoehdoista.




Jos kyse olisi jonkinsortin tavarankuljetusaluksesta, niin sitten tää olis ehkä hieman järkevämpää?

En tiedä mihin hitaus voisi viitata: terrostien tuoman uhkan mukaiseen hitaampaan/turvallisempaan (sisä)liikenteeseen, muuten vaan lyhyisiin matkoihin ja/tai energia/ympäristötaloudellisuuteen...?

Itse tekniikasta en oikein tiedä, mutta jos ero nykyisiin ratkaisuihin on tässä merkittävä, niin jotain hyvin innovatiivistähän tässä etsitään.
Kai se voi sitten liittyä polttoaineen käsittelystä lehmänmonivatsa tyyliseen moottorijärjestelmään...ja vaikka mihin, mitä linnunlailla liitelyä nyt asiaan sitten liittyykään?

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

OH-XXV:n perusiedot
Tyyppi PIK-25
Kokonaispituus 6,6 m
Siipien kärkiväli 8,8 m
Moottori WV 1.9 TDI-JH1 100/120 hp
Matkanopeus 75% (75 hp) 115 MPH (alle 2000 ft)
Sakkausnopeus sileänä 65 MPH
Sakkausnopeus laipoilla 55 MPH
Tyhjäpaino 595 kg
MTOW 850 kg (max 3.8 G)
Polttoaine Diesel
Max PA-määrä 240 l
PA-kulutus 75% (75 hp) n. 14 l/h
Max toiminta-aika n. 17 h

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Uusimmat

Suosituimmat