Skitsofrenia

Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Elokuvamaailmassahan skitsofrenia on sellainen mielisairaus, jossa ihmisellä on 2 tai useampia persoonia, jotka ovat aikalailla rippumattomia toisistaan ja ihminen muuttuu sekunnissa Pentistä Martiksi tai takaisin.

Mutta minkäslainen tauti tämä oikeasti on? Haluaisin mielelläni jonkun selostuksen, jonka maallikkokin ymmärtää ja ehkä pari esimerkkiä, enkä linkkiä jonnekin 10 sivun hirviöön, jossa esiintyvät kaikki alan termit.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Skitsofreniaa perimmäistä olemusta voisi yhdellä lauseella kuvata näin: Ihmiselle tulee täysin älyttömiä vainoharhoja ja kuvitelmia, joiden sairaanloisuutta hän ei itse kykyne tajuamaan.

Vierailija
Tuppu L
on uskomattoman yleinen sairaus, minäkin tunnen useita, jotka on sairastanu sitä.
Eikse ole yksi sadasta mitä sairastuu elämänsä aikana?

karahka3
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt9.8.2017

Itse olen sairastanut skitsofreniaa melkein kymmenen vuotta.  Aluksi tuli masennus ja koulu jäi kesken. SItten olin paljon yksin ja tuli kaikenlaisia harhaluuloja esim. rusakoista, joissa on vakoilulaitteet.  Pelot sitten pahenivat, pelkäsin että minusta näkee päältä, että on jotain kummia ajatuksia ja etä olisin menettämässä järkeni. Soitin sitten eräänä iltana ambulanssin ja päädyin hoitoon, jossa heti sisäänottokeskustelussa oloa helpotti, kun pystyi puhumaan kaikesta jollekkin. 

Ajatukset tuntuvat niin todellislta että en tänäkään päivänä tiedä, että ovatko ne totta vaiko eivät.  Voisiko skitsofrenia olla sitä että alkaa pelkäämään näkymättömiä asioita olivat ne sitten oikeasti olemassa tai eivät?

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Pitänee varmaan sen verran perustella, että oli mullakin joskus paranoidi vaihe. Sitten päätin että se ei ole hyvä juttu ja oireet lievenivät. En tiedä liittyykö siihen skidinä tahdonalainen mikropsia ja makropsia, mutta uusimpia tutkimuksia tulkiten sillä saattaa olla tekemistä asian kanssa. En toki enää kykene samaan, ja edellisestä kerrasta kun meditatiivisessa tilassa tämä tapahtui (en meditoi, vaan se tulee kuin flow joillekin) on jo siitäkin ehkä vuosi kaksi aikaa.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Ne liitty aina intensiiviseen aivotyöskentelyyn, eli esim. legojen kanssa idlailuun kun mietti mitä sitä tekis. Muutenkin olin aika katatoninen skidinä. Saatoin kävellä kodin ohi vaikka kuinka pitkälle kunnes havahduin että nyt ollaan ihan väärässä mestassa.

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Tosin kyllä mulla on aika ikävä tapa nykyäänkin sulkea koko maailma ympäriltä ja laittaa silmät kiinni, joka on muiden mielestä varmasti aika eriskummallista, jos ei julkeaa, mutta minkäs teet. Se on kuin vikasietotila joss kykenen ajattelemaan selvästi vaikka sekis olisi kuinka paha.

karahka3
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt9.8.2017

mskomu kirjoitti:
Elokuvamaailmassahan skitsofrenia on sellainen mielisairaus, jossa ihmisellä on 2 tai useampia persoonia, jotka ovat aikalailla rippumattomia toisistaan ja ihminen muuttuu sekunnissa Pentistä Martiksi tai takaisin.

Mutta minkäslainen tauti tämä oikeasti on? Haluaisin mielelläni jonkun selostuksen, jonka maallikkokin ymmärtää ja ehkä pari esimerkkiä, enkä linkkiä jonnekin 10 sivun hirviöön, jossa esiintyvät kaikki alan termit.

Epätosia ajatuksia ja aistimuksia maailmasta. Mulla on ollu paranoidinen skitsofrenia  jonkun aikaa. Esittäisin sellaisen, että, jos näkymätön maailma alkaa pelottamaan, niin kannattaa käydä psykologilla tai psykiatrilla, niiltä voi saada rauhoittavan lääkkeen pelkoihin ja mieltä rauhoittamaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat