Sähköauto palaa puhtaammin ?

Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Näyttäisi olevan Citroen Berlingo. Kipinäkoneella (harjallinen DC moottori) ja ilmeisesti NiCD akut kun manuaalin mukaan niihin pitää lisätä vettä.

Vierailija

Jessus mikä palo. Isot akut voivat kyllä oikosulku/vikateinteessa saada kunnon palon aikaan, mutta bensatankin räjähdysvaaraa ei onneksi ole.

Voiko akusto räjähtää niin, että se tuottaa sirpalevaaran?

Enivei, olen sähköauton kannalla.

Vierailija
Veikko
Bensatankit räjähtelevät vain hollywoodissa, koska tosielämässä liekit syövät kaiken hapen ja bensa alkaa vain kiehua. Siinä se sitten kiehuu aikansa kunnes kaikki on palanut pois.



Tarkoitatko, että palon jälkeen tankki olisi edelleenkin täysi - kertaalleen keitettyä bensaa?

Jotta bensa voisi kiehua, sen olisi päästettävä kaasuja melkoisesti. Kaasuntunut bensa palasi tietenkin muun palon yhteydessä räjähdysmäisesti. Muussa tapauksessa paine vain kasvaisi, joten lopputuloksena olisi melkoinen räjähdys joka tapauksessa.

Vierailija
konsta

Tarkoitatko, että palon jälkeen tankki olisi edelleenkin täysi - kertaalleen keitettyä bensaa?

Jotta bensa voisi kiehua, sen olisi päästettävä kaasuja melkoisesti. Kaasuntunut bensa palasi tietenkin muun palon yhteydessä räjähdysmäisesti. Muussa tapauksessa paine vain kasvaisi, joten lopputuloksena olisi melkoinen räjähdys joka tapauksessa.




Ei tietenkään. Palo jatkuu niin kauan kun bensaa on, mutta ei se mihinkään räjähdä. Kiehumiseen kuluu energiaa rutosti ja se pitää bensiinin lämpötilan kiehumispisteessä ja rajoittaa sen palamisnopeutta.

Bensaatankki ei ole painetiivis astia, joten mitään dramaattista ei tapahdu. Jostain nurkalta vain helottaa pitkä kaasuliekki.

Ota ämpärillinen bensaa ja heitä tulitikku perään. Aluksi humahtaa kun höyryt syttyvät tuleen, mutta sen jälkeen se palaa kiltisti loppuun.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Bensa-autojen "räjähtämisistä":

Jos polttoaine moottorissa männän päällä puristettuna ja lähes optimaalisesti ilman kanssa sotkettuna ei detonoi, kuinka bensa voisi vapaassa tilassa räjähtää? Voi kun joku sivistäisi toimittajia tästäkin asiasta eivätkä puhuisi puutaheinää saadakseen myyviä otsikoita. Sellaiset termit, kuin palaminen, leimahdus, humahdus ja mikseipä niinkin vaikea asia, kuin detonoiminenkin, olisivat aika aika hyviä omaksua ihan jo yleissivistyksen kannalta.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
konsta
Eli päädyimme ilmeisesti siihen, että bensa voi ylläpitää palamista kauemmin kuin iso akusto?



Jep. Bensassa on joka tapauksessa enemmän energiaa poltettavaksi kuin nykyisissä akuissa. Esim. tuon berlingon akun energiasisältö vastaa tuskin paria litraa, joskin siinä voi olla muuta palavaa ainetta kuten muoveja ja hiiltä runsaastikin.

Mutta mielummin paljon ja rauhassa, kuin vähän ja hätäisesti, koska pienikin energiamäärä riittää tuhoisaan räjähdykseen. Esim. 800 grammaa bensaa höyrystettynä ja sekoitettuna ilmaan juuri oikeassa suhteessa vastaa telamiinaa tuhovoimaltaan. Onneksi se vaadittava ilmamäärä on niin valtava että se ei mahdu auton sisään.

Vierailija

Miten sähköauto toimii Suomen oloissa? Esimerkiksi lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä ovat varmasti haasteellisia...

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Leuka
Miten sähköauto toimii Suomen oloissa? Esimerkiksi lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä ovat varmasti haasteellisia...



Eihän lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä lisää kuin sähkönkulutusta, eli latausten väli vain tihenee.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Leuka
Miten sähköauto toimii Suomen oloissa? Esimerkiksi lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä ovat varmasti haasteellisia...



Eiköhän sinne konepellin alle mahdu pieni polttomoottorikin joka hoitaa nämä asiat. Itse toivoisin mm. akkuteknologian tasoon vedoten, että hybridi tekniikkaa edelleen kehitettäisiin. 20 - 30 km (työmatka+kauppa) ajot sähköllä ja loput polttomoottorilla. Ja lisäksi hybrideihin plug in.

Otsikkoon: Tuskimpa tuossa jenkki juutuupi pätkässä oli sähköautoa, joten näyttää bensallakin saavan kunnon roihut aikaiseksi. Lopullisen voittajan löytämiseksi pitäisi polttaa muutama auto lisää ja tutkia palokaasut tarkkaan.

Vierailija

ettei tuo vaan olis se taksina oleva Fiat Doblo mikä löytyy mm. Energia lehden 6/09 numerosta?
Litiumakkuja näyttäisi peli käyttävän.
Hyvin se vesivoima sitä näyttäisi käryttävän

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat