Seuraa 
Viestejä2683

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Sivut

Kommentit (38)

Näyttäisi olevan Citroen Berlingo. Kipinäkoneella (harjallinen DC moottori) ja ilmeisesti NiCD akut kun manuaalin mukaan niihin pitää lisätä vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jessus mikä palo. Isot akut voivat kyllä oikosulku/vikateinteessa saada kunnon palon aikaan, mutta bensatankin räjähdysvaaraa ei onneksi ole.

Voiko akusto räjähtää niin, että se tuottaa sirpalevaaran?

Enivei, olen sähköauton kannalla.

Veikko
Bensatankit räjähtelevät vain hollywoodissa, koska tosielämässä liekit syövät kaiken hapen ja bensa alkaa vain kiehua. Siinä se sitten kiehuu aikansa kunnes kaikki on palanut pois.



Tarkoitatko, että palon jälkeen tankki olisi edelleenkin täysi - kertaalleen keitettyä bensaa?

Jotta bensa voisi kiehua, sen olisi päästettävä kaasuja melkoisesti. Kaasuntunut bensa palasi tietenkin muun palon yhteydessä räjähdysmäisesti. Muussa tapauksessa paine vain kasvaisi, joten lopputuloksena olisi melkoinen räjähdys joka tapauksessa.

konsta

Tarkoitatko, että palon jälkeen tankki olisi edelleenkin täysi - kertaalleen keitettyä bensaa?

Jotta bensa voisi kiehua, sen olisi päästettävä kaasuja melkoisesti. Kaasuntunut bensa palasi tietenkin muun palon yhteydessä räjähdysmäisesti. Muussa tapauksessa paine vain kasvaisi, joten lopputuloksena olisi melkoinen räjähdys joka tapauksessa.




Ei tietenkään. Palo jatkuu niin kauan kun bensaa on, mutta ei se mihinkään räjähdä. Kiehumiseen kuluu energiaa rutosti ja se pitää bensiinin lämpötilan kiehumispisteessä ja rajoittaa sen palamisnopeutta.

Bensaatankki ei ole painetiivis astia, joten mitään dramaattista ei tapahdu. Jostain nurkalta vain helottaa pitkä kaasuliekki.

Ota ämpärillinen bensaa ja heitä tulitikku perään. Aluksi humahtaa kun höyryt syttyvät tuleen, mutta sen jälkeen se palaa kiltisti loppuun.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Bensa-autojen "räjähtämisistä":

Jos polttoaine moottorissa männän päällä puristettuna ja lähes optimaalisesti ilman kanssa sotkettuna ei detonoi, kuinka bensa voisi vapaassa tilassa räjähtää? Voi kun joku sivistäisi toimittajia tästäkin asiasta eivätkä puhuisi puutaheinää saadakseen myyviä otsikoita. Sellaiset termit, kuin palaminen, leimahdus, humahdus ja mikseipä niinkin vaikea asia, kuin detonoiminenkin, olisivat aika aika hyviä omaksua ihan jo yleissivistyksen kannalta.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

konsta
Eli päädyimme ilmeisesti siihen, että bensa voi ylläpitää palamista kauemmin kuin iso akusto?



Jep. Bensassa on joka tapauksessa enemmän energiaa poltettavaksi kuin nykyisissä akuissa. Esim. tuon berlingon akun energiasisältö vastaa tuskin paria litraa, joskin siinä voi olla muuta palavaa ainetta kuten muoveja ja hiiltä runsaastikin.

Mutta mielummin paljon ja rauhassa, kuin vähän ja hätäisesti, koska pienikin energiamäärä riittää tuhoisaan räjähdykseen. Esim. 800 grammaa bensaa höyrystettynä ja sekoitettuna ilmaan juuri oikeassa suhteessa vastaa telamiinaa tuhovoimaltaan. Onneksi se vaadittava ilmamäärä on niin valtava että se ei mahdu auton sisään.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Leuka
Miten sähköauto toimii Suomen oloissa? Esimerkiksi lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä ovat varmasti haasteellisia...



Eihän lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä lisää kuin sähkönkulutusta, eli latausten väli vain tihenee.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Leuka
Miten sähköauto toimii Suomen oloissa? Esimerkiksi lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä ovat varmasti haasteellisia...



Eiköhän sinne konepellin alle mahdu pieni polttomoottorikin joka hoitaa nämä asiat. Itse toivoisin mm. akkuteknologian tasoon vedoten, että hybridi tekniikkaa edelleen kehitettäisiin. 20 - 30 km (työmatka+kauppa) ajot sähköllä ja loput polttomoottorilla. Ja lisäksi hybrideihin plug in.

Otsikkoon: Tuskimpa tuossa jenkki juutuupi pätkässä oli sähköautoa, joten näyttää bensallakin saavan kunnon roihut aikaiseksi. Lopullisen voittajan löytämiseksi pitäisi polttaa muutama auto lisää ja tutkia palokaasut tarkkaan.

ettei tuo vaan olis se taksina oleva Fiat Doblo mikä löytyy mm. Energia lehden 6/09 numerosta?
Litiumakkuja näyttäisi peli käyttävän.
Hyvin se vesivoima sitä näyttäisi käryttävän

matti-
Seuraa 
Viestejä63

Noilla törmäystesteillähän ei ole mitään tekemistä auton käyttövoiman kanssa. Kyllä polttomoottoriautonkin törmäystestitulos voi olla huono, mutta ei laadukkaiden ja hyvinä tunnettujen valmistajien sähköautot ole tuollaisia.

Kiinalaisille autoille tuollainen tulos on aivan tyypillinen, oli auto kuinka iso tahansa. Mutta esim. Smart pienenäkin autona on saanut täysin hyväksyttävät tulokset testeistä.

Tästä videosta näkyy hyvin ns. laatumerkin ja kiinalaismerkin ero. Autot esim tuo Fiat ja kiinalainen kilpailijansa näyttävät päällepäin täysin samoilta. Mutta käytännön korin kestävyys on täysin eri planeetalta:
http://www.youtube.com/watch?v=Dimg2n2Azwg

Tai kiinalainen kopio vw transportterista,
http://www.youtube.com/watch?v=D827IxEJVS4

matti-
Seuraa 
Viestejä63

Miksi sähköauto syttyis yhtään helpommin mitä tavallinen auto? Mikä todennäköisyys puhuu sen puolesta? Sähköauto on yksinkertaisempi mitä tavallinen auto teknisesti. Siinä on paljon vähemmän asioita jotka voivat mennä vikaan.

Kannetaanhan nytkin kännyköissä aina tuollaisia akkuja mukana, jotka voivat räjähtää ja se mainitaan aivan ohjekirjassakin. Silti kaikilla lapsillakin on sellaiset, eikä siitä ole nostettu haloota.

Ja tuo paku oli kiinalainen kopio Volkkarin pakusta, jota yritettiin tuoda eurooppaan, mutta homma tyssäsi tuohon testiin. Ja eiköhän noita VW:n pakuja ole tuosta 60:n vauhdista aika monia mällätty euroopassa, jotta tuollainen ongelma tiedettäisiin. Ei ne ihan noin löysiä ole.

Esimerkiksi tuo lipo sisältää palamisen komponentit joten sitä ei sammuta millään kun se syttyy.
Ongelmaa ei toisaalta uutuuttaan tunnisteta ja väärintoiminnot ovat yleisempiä kuin tutun tekniikan kanssa.

Parkkitalo täynnä noita on aika pelottava ajatus, vaikken pelkää tekniikkaa erityisesti.

Kerro lisää tuosta kopiosta. En ole huomannut.

Ammattilaisen virhe sähköajokilla

matti-
Miksi sähköauto syttyis yhtään helpommin mitä tavallinen auto? Mikä todennäköisyys puhuu sen puolesta? Sähköauto on yksinkertaisempi mitä tavallinen auto teknisesti. Siinä on paljon vähemmän asioita jotka voivat mennä vikaan.



No harvempi auto syttyy jos pääsee vettä väärään paikkaan, mutta sähköautopa saattaa.

Tai jos otetaan se itse akku, ja katsotaan 150 000 kilometrin jälkeen kun kennojen liitosjohdot ovat tärisseet irti tai murtuneet, ja siitä syttyy valokaari.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat