Miten vetyauton päästöt voivat olla vettä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vetyauto toimii siis siten, että vedestä erotellaan sähkövirran avulla vety ja happi toisistaan. Miten siis päästöinä voi olla vettä?

Se että vedystä ja hapesta saadaan vettä, edellyttää fuusioreaktiota ja sellaista tuskin on autossa.

Sivut

Kommentit (33)

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Telep
Se että vedystä ja hapesta saadaan vettä, edellyttää fuusioreaktiota ja sellaista tuskin on autossa.

Elähän hupsi, vety reagoi suhteellisen herkästi ilmassa olevan hapen kanssa täysin ilman mitään fuusioreaktiota.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety

Normaalissa huoneenlämpötilassa vetykaasu on kemiallisesti melko passiivista. Fluorin ja kloorin kanssa se kuitenkin reagoi kiivaasti ja runsaasti jo huoneenlämmössä muodostaen vetyfluoridia tai vetykloridia. Kuumennettuna se reagoi hyvin voimakkaasti myös ilmassa olevan happikaasun kanssa, jonka kanssa se yhtyy vedeksi (vesihöyryksi).
Vierailija
Telep
Vetyauto toimii siis siten, että vedestä erotellaan sähkövirran avulla vety ja happi toisistaan. Miten siis päästöinä voi olla vettä?

Se että vedystä ja hapesta saadaan vettä, edellyttää fuusioreaktiota ja sellaista tuskin on autossa.




No ei. Vedyn räjähdysreaktio hapen kanssa on juuri se, että vety yhtyy(yhdistyy) happeen, jolloin siis syntyy vettä. Eli homma toimii melkein identtisesti molempiin suuntiin: tarvitaan energiaa, kun vety erotetaan hapesta, syntyy energiaa kun se taas yhdistyy happeen. Kyse ei siis ole fuusioista(vahva vuorovaikutus) vaan tavallisesta kemiallisesta reaktiosta.

Ongelma tässä vain on, että tarvitaan melkoista energiaa, että vety ja happi saadaan erilleen. Eli tässä on vain häviöitä, ellei parempaa menetelmää keksitä.

Vierailija

Miten polttokenno voi tuottaa sähköä vedystä ja hapesta, kun sitä sähköä pitää olla ensimmäisenä jotta sitä vetyä ylipäänsä saa eroteltua hapesta (vedestä).

Vierailija

wikipediasta

"Polttokennoauto on auto, joka saa energiansa polttokennolla tuotettavasta sähköstä. Polttokenno tuottaa sähköä yleensä vedystä ja hapesta. Vety valmistetaan sähkön avulla vedestä ja säilötään tankkeihin ja happi saadaan ilmasta."

ainakin tuon perusteella se kylläkin vedestä saadaan siinä autossa

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
konsta
Eli tässä on vain häviöitä, ellei parempaa menetelmää keksitä.

Tuskin keksitään ihan äkkiä. Kyseessä olisi nimittäin energiaa tyhjästä.

Telep: Vety tosiaan valmistetaan sähkön avulla vedestä, mutta se tapahtuu jossakin tuotantolaitoksessa, ei vetyautossa itsessänsä. Auton "tankkiin" laitetaan vetyä, joka palaa vedeksi ilman hapen avulla. Vety on vain yksi tapa säilöä energiaa, joka on esimerkiksi Fossiilisilla polttoaineilla tuotettu.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Telep
no yks mesekaveri sanoi kerran että vetyauto toimii vedellä



No sittenhän sen on pakko olla niin.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
Telep
no tyyppi väitti että mukamas vety = vettä



No sittenhän sen on pakko olla niin.

EDIT: Ja lukeehan se jo tuossa Wikipediasta lainaamasta pätkässä: Vety valmistetaan sähkön avulla vedestä ja säilötään tankkeihin

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Joko valehteli tai ei tiennyt mistä puhui. Vety vapaana on kahden vetyatomin muodostama molekyyli, kun taas vesimolekyylissä kaksi vetyatomia on yhdistynyt yhteen happimolekyyliin. Vety on normaalioloissa hyvin kevyt kaasu, vesi nestettä. Vety paloi railakkaasti Hindenburgin sisällä reagoidessaan ilman hapen kanssa, kuumaan veteen ilmakehän happi korkeintaan liukenee niukasti.

Vierailija
petsku

Tuskin keksitään ihan äkkiä. Kyseessä olisi nimittäin energiaa tyhjästä.

Nevö sei nevö. Onhan olemssa myös nopeat ja tehokkaat hapettumisreaktiot, joissa vapautuu vetyä. Ei tiede ole vielä loppunut.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
Telep
no tyyppi väitti että mukamas vety = vettä



Vesi molekyylissä on kaksi atomia vetyä ja yksi atomia happea, eli lyhenteenä H2 O. Vetymolekyyli taas on H2 ja Happimolekyyli O2. hyvässä olosuhteessa kaksi molekyyliä vetyä yhtyy yhteen molekyyliin happea, jolloin syntyy kolme molekyyliä vettä. Hiili muuttuu hyvissä olosuhteissa puhtaasti palaessa hiilidioksidiksi (C O2), jossa on yksi atomi hiiltä ja kaksi atomia happea. Hiilellä on yleensä kuitenkin vahva taipumus jäädä enemmän tai vähemmän muuttumatta hiilidioksidiksi, jolloin syntyy häkää, hiilimonoksidi-molekyyliä (C O), jossa on yksi atomi hiiltä ja yksi atomi happea. Näin käy, koska hiilimolekyylit sisältävät kymmeniä tai jopa usempia atomia, jolloin se ei ehdi sitoutumaan yhtä nopeasti happeen ja palaminen jää kesken. Jos palaminen ei ehdi tapahtumaan eden niinkään hyvin, niin silloin muodostuu savua, eli osittain palamattomia hiilimolekyyliä eli hiiliketjuja, joita kutsutaan pienhiukkasia. Pienhiukkaset ovat siitä ikäviä, että ne tukkivat keuhkoja ja aiheuttavan mahdollisesti vereen joutuessaan veren hyytymistä, joka voi tukkia verisuonen, joka usein johtaa verisuonen rikkoontumiseen, joka erittäin usein etenkin aivoissa tapahtuessa johtaa kuolemaan. Monilla palamattomilla hiiliketjuilla on myös taipumusta vahingoittaa perimää eli DNA:ta, jolloin huonolla tuurilla solut voivat alata jakaantumaan mielettömästi rikkoontuneen DNA:n takia. Tätä solun toimintavirhettä kutsutaan kasvaimeksi, joista vaaraillisia muotoja sanotaan syöväksi. Bensiini ja öljy sisältää sekä vetyä että happea, jonka takia niitä sanotaan joskus hiilivedyiksi. Koska etenkin isoissa kaupungeissa liikkuu paljon bensiinillä ja öljyllä toimivia autoja, niin niillä on merkittävä vaikutus ihmisten terveyteen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat