Omia kokemuksia D-vitamiinin terveysvaikutuksista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Avaan uuden aiheen D-vitamiinin itse koetuista terveysvaikutuksista. Toisaalla on aihe Tapaus D-vitamiini, jossa väitellään D-vitamiinin suositusarvoista ja terveysvaikutuksista.
Jotkut näyttävät tilanneen iHerbistä vahvoja D-vitamiinivalmisteita. Olisi aiheellista, että täällä kerrottaisiin kerrottaisiin millaisia omakohtaisia vaikutuksia kuurin aloittamisen jälkeen on havaittu.

Itse sain 5000 IU kapselit kuukausi sitten ja olen ottanut keskimäärin 3500 IU/d. En tiedä onko kyseessä D vai joku muu, mutta olen selvästi virkeämpi ja tyytyväisempi elämiseen. Nyt tuntuu kuin olisi siirtynyt ajassa 10-20 vuotta takaisin kohti nuoruutta. Moni tekemätön työ on lähtenyt käyntiin. Sivuvaikutuksena voi epäillä hyvin lievää ajoittaista kutinaa iholla ja lisääntynyttä hikoilua liikkuessa. Jälkimmäinen voi johtua liikunnan tehon lisääntymisestä.

Sivut

Kommentit (379)

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009

Moi

Sairastan crohnin tautia (krooninen suolistosairaus). Ennen 20.8 olin jo menossa lääkäriin uusimaan lääkitystä, kun maha oli kipeänä joka päivä. Olin aina väsynyt ja maha oli sekaisin useasti. Leivän syönnin lopetin käytännössä kokonaan. Kivun tasosta kertoo se, että pahimmillaan piti mennä makuulleen ja olla liikkumatta muutamia minuutteja.

Olen nyt ottanut 20.8 - 28.8 40ug "Minisun" valmistetta ja 80ug 28.8 -> tähän päivään. Oireet ovat vähentyneet dramaattisesti. Vieläkin väsyttää turhan paljon, mutta vähemmän kuin ennen. Maha on harvoin kipeänä, lähinnä silloin kuin otan alkomahoolia (eikä vähäisestä määrästä tule ollenkaan kipeäksi).

Jos tämä kaikki todella on D-vitamiinin ansiota niin todella hienoa! Voisin vaikka nostaa annostusta.

Vierailija
erx
En jummartanut tuota yhtä kohtaa; "havaittava muutos arempaan"

Valitettava painovirhe, jota ei firefoxin muuten hyvä oikolukija huomaa.
Lisää huomioitani D-vitamiinin vaikutuksesta. Eilen heittelin ihan kokeeksi painavia koivupöllejä puuvarastoon. Yleensä rasituksen jälkeen selkäni on aamulla siinä kunnossa, että päivä aloitettava koukussa kävellen. Nyt se ei ainakaan vielä ole moksiskaan.

Minisun D on noin 30 kertaa kalliimpaa kuin iHerbsistä tilattu D-vitamiini. http://www.iherb.com/ItemsListAZ?c=1&al=V

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
kohveeman
Sairastan crohnin tautia (krooninen suolistosairaus).
- -
Olen nyt ottanut 20.8 - 28.8 40ug "Minisun" valmistetta ja 80ug 28.8 -> tähän päivään. Oireet ovat vähentyneet dramaattisesti. Vieläkin väsyttää turhan paljon, mutta vähemmän kuin ennen. Maha on harvoin kipeänä, lähinnä silloin kuin otan alkomahoolia (eikä vähäisestä määrästä tule ollenkaan kipeäksi).

Jos tämä kaikki todella on D-vitamiinin ansiota niin todella hienoa!

Sama täällä, kuten ahkerimmat Dee-ketjun lukijat tietävätkin. Keskivaikea solunsalpaajilla vuosikaudet hoidettu Crohn alkoi nukkumaan jo parissa viikossa, kun nostin D-annoksen yli 100 mikron. Parempaa kuin kortisoni.

Bonuksena aina korkeahko verenpaine tippui linjaan 115/80 ja unet paranivat selvästi.

Syvempi mielipiteeni D-vitamiinista löytyykin D-ketjusta h-y-v-i-n perusteellisena versiona, siitä on turha täällä säätää enempää.

kohveeman
Voisin vaikka nostaa annostusta.

No mikä jottei.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Itse Neonomide kirjoitti:
"D-vitamiini ON myrkyllistä. Se on rotanmyrkky. Itä-Saksassa asiaa tutkittiin PIKKULAPSILLA vuosiKYMMENIÄ 35 VUOTTA !!!"

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
garygrant
Meillä kävi äsken kaksi Jehovaa. Niitä näkyy olevan täälläkin.

Pysyisivätköhän poissa jos lisäisit D-vitamiinin annostusta?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

kohveeman kirjoitti:
"Mitähän garygrant ja Hans Lankar mahtavat yrittää sanoa?"

Sitä mitä kirjoitetaan. Yritin esittää Neonomidille, että hän pyytäisi anteeksi perätöntä väittämäänsä, jonka hän esitti minun kirjoittamakseni tuolla "Sikainfluenssa"-saitilla, eli Neo esitti väärän todistuksen lähimmäisestään, mikä asia on ollut jo Raamatun kirjoittamisen ajoista lähtien juridisesti erittäin raskauttava ja rangaistava teko.

Vaan eipä ole Neon oikaisua tai anteeksipyyntöä kuulunut!
Sen vuoksi otin pätkän eli tarkan siteerauksen hänen omasta kirjoituksestaan, jotta hän (kenties) ymmärtäisi, miltä tuntuu julkisella palstalla tulla tarkoituksellisesti väärin lainatuksi.
Sitäpaitsi minun lainaukseni oli sanatarkka siteeraus Neon omasta kirjoituksesta - jätin siitä lauseesta vain loppuosan pois.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
Hans Lankar
Itse Neonomide kirjoitti:
"D-vitamiini ON myrkyllistä. Se on rotanmyrkky. Itä-Saksassa asiaa tutkittiin PIKKULAPSILLA vuosiKYMMENIÄ 35 VUOTTA !!!"

Sori, unohdin **-merkit tekstisi ympäriltä - aika vähästä otat pulttia hyvä mies. Tarkoituksenihan oli sanoa että kirjoitit roskaa D-vitamiinista - kuten teet täälläkin.

Lainaukseni loppu tuosta yllä olevasta menee näin:

[list:mb717fis]"Aika rapeita annoksia annettu lapsille DDR:ssä ihan pikkuvauvoista lähtien, ilman PIENINTÄKÄÄN näyttöä myrkyllisyydestä - 35 vuoden ajan?" 1[/list:u:mb717fis]

Voisit käyttää lähdettä seuraavan kerran kun lainaat jonkun tekstiä toisessa ketjussa - näin ihmiset voisivat tarkastaa kontekstin. Itse kirjoitin samassa ketjussa ja pari viestiä omien höpinöittesi jälkeen, joten tuo lainaamasi juttu on jo eri asia.

Nyt sait anteeksipyyntösi, nyt hus hiiteen täältä jos ei ole sanottavaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Aloitin deevitskujen popsimisen erään tutun tohtorin suosituksesta. Itse en niillä uskonut olevan mitään vaikutusta, mutta en ole enää aivan varma. Ennen sairastin nelisen flunssaa vuodessa, nyt suurinpiirtein 0,75. Annoskoot ovat olleet 2,5-10 mikrogrammaa päivässä.

Tiedä sitten, onko sairastelun väheneminen johtunut jostain elämäntapamuutoksista ja lievästä vanhenemisesta ja puolustuskyvyn monipuolistumisesta. Vai olisiko D:llä jotain vaikutusta.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
kohveeman
*check this out*

Tämän ohella ainakin neljä interventiotutkimusta on menossa D-vitamiinin ja Crohnin tautiin:

post1143037.html#p1143037

Siinä odotellessa kannattaa tietenkin ottaa D-vitamiinia kuten tutkijat ehdottavat, eli reippaanlaisesti. Sairaille suositellaan mielellään yli 100 µg.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Flunssien väheneminen johtunee siitä, että D-vitamiini ehkäisee niitä ilmiömäisen tehokkaasti:

http://terveesti.blogs.fi/2006/11/11/on ... _~1319659/

http://terveesti.blogs.fi/2009/08/07/a- ... i-6674231/

D-vitamiini on eräänlainen immuunijärjestelmän kapellimestari ja pleitrooppinen steroidihormonijärjestelmän esiaste:

http://www.easy-immune-health.com/vitam ... l#section8

Mutta ettei mene heti aiheen sivuun, todetaan myös että hartioiden jäykkyys väheni Deen myötä - efektistä urheilussa on paha sanoa koska en ole paljoa urheillut tämän vuoden puolella. Akateemiset harrasteet ovat vieneet aikaa, valitettavasti.

Vierailija

Neonomide kirjoitti:
”Tarkoituksenihan oli sanoa että kirjoitit roskaa D-vitamiinista - kuten teet täälläkin.”
Sekä:
”Nyt sait anteeksipyyntösi, nyt hus hiiteen täältä jos ei ole sanottavaa.”

Mikä ihmeen palstapoliisi sinä kuvittelet olevasi? Et osaa mistään muusta kirjoittaa, kuin oletuksia D-vitamiinin vaikutuksista ihmiskehon terveydentilaan. Fakki-idiotismi synnyttää aina opposition, niin poliittisessa keskustelussa, kuin kaikissa muissakin asioissa.

Olet ilmeisen nuori vielä, mutta varoitan ”besserwisserinismin” seurauksista jo etukäteen!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat