Nuorten liikennekuolemat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämän vuoden tilastojen ja Liikenneturvan keräämien ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä on kuollut syyskuun syyskuun alkuun mennessä 315 henkilöä. Noin 35 prosenttia kuolleista on 15-24-vuotiaita.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/uutiset1_uu.shtml
Miten nuorten liikennekuolemia voitaisiin vähentää?
Iltalehden toimitus kysyy täällä, http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/s ... p?t=197976
Juuri kortin saaneiden onnettomuudet johtuvat yleensä näyttämisen halusta, ylinopeudesta ja taitojen puutteen yhdistelmästä.
Jos tulisi pakolliseksi GPS-paikannukseen perustuva laite, joka tallentaa paikka- ja nopeustiedot ja sammuttaa auton moottorin 5 minuutiksi törkeissä ylinopeuksissa, kaahaushalut voisivat vähentyä kun poliisi voisi ottaa kortin pois takautuvasti laitteen tiedot luettuaan.
Laite voisi olla pakollinen myös vanhemmille, toistuviin törkeisiin ylinopeuksiin syyllistyneille, onnettomuudet vähenisivät varmaankin.

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija
Shíwa
Mitäs tapahtuu tunneleissa, parkkihalleissa tai päällystettäessä laite foliolla?



Tunneleissa voidaan mitata sen läpiajoon käytetty keskinopeus, parkkihalleissa kaahaus tuskin on ongelma ja antennin voisi toteuttaa vaikka niin että se liimataan tuulilasiin, folio pitäisi virittää lasin ulkopuolelle, virittelystä tietysti tulisi sakot.

Shíwa
Seuraa 
Viestejä56
Liittynyt15.7.2009

Eli irroittamalla GPS:n antenni(ja tarvittaessa liittämällä siihen toinen piilossa oleva foliolla peitetty antenni) ollaan taas kuivilla?

Vierailija
Shíwa
Eli irroittamalla GPS:n antenni(ja tarvittaessa liittämällä siihen toinen piilossa oleva foliolla peitetty antenni) ollaan taas kuivilla?



Kyllähän datasta näkee pysäytystilanteessa onko laitteen toiminta estetty. Laitteesta voi tehdä niin pienen, että se voidaan liimata suoraan lasiin, ei tarvita irrotettavia antenneja.

Shíwa
Seuraa 
Viestejä56
Liittynyt15.7.2009
fenomenologi
Kyllähän datasta näkee pysäytystilanteessa onko laitteen toiminta estetty. Laitteesta voi tehdä niin pienen, että se voidaan liimata suoraan lasiin, ei tarvita irrotettavia antenneja.



Laitehan kuitenkin tarvitsee virtaa sekä datayhteyden moottorin-/autonhallintajärjestelmään. Tähän näkisin pinen bannerin jossain internet sivun kulmassa jossa mainostetaan pientä mustaa laatikkoa joka kertoo autolle että "hyvin sä ajat" sekä GPS:lle että "yhteys autoon toimii" 20€ ja viiden ihmisen kommentit kuinka hyvin se toimii...

Tietysti polisille ja katsastusasemille suunniteltu 2000€ laite lukee datan suoraan GPS-laitteesta ja nämä nettihuijareiden uhrit saavat sakot.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Tuo systeemi lienisi helpoin toteuttaa valmiin navigaattorimallin pohjalta. Ilomielin olisin vastaanottanut ilmaisen navigaattorin.
Tosin monella ajokortin vastasaaneella ei ole omaa autoa, johon moottorinsammutusjärjestelmän asettaisi.
Ja joskus esimerkiksi takaa-ajettuna (hyvin harvinainen skenaario, myönnetään ) on tarve päästä kovempaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Taas tyypillistä Liikenneturhan puuhastelua, jossa jonkun marginaaliryhmän vuoksi ollaan holhoamassa koko kansakuntaa oikein isolla rahalla.
Toinen tyypillinen hysteerikkojen reaktio on laskea nopeusrajoitusta kohdassa, jossa joku ajaa 200 km/h kännissä puuhun.
Eipä tosin "rajoitinkaan" auta, koska gpsblokkerin saa parilla kympillä, eikä tuollaisen vehkeen murtaminenkaan ole sen hankalampaa kuin muidenkaan vempaimien.
Jokainen voi itse lukea onnettumuusraportteja ja miettiä, kuinka todennäköistä kunkin onnettomuustyypin sattuminen omalle kohdalle on.
Minulle yhdistelmän "järjetön ylinopeus-rattijuoppous-kortitta-ajo-naisia kyydissä" todennäköisyys on nolla.

Vierailija

On kuskeja jotka kaahaavat älyttömästi. On kuskeja jotka kaahaavat riskillä. On kuskeja jotka kaahaavat taidolla. On kuskeja jotka kaahaavat pakkotilanteessa. On kuskeja jotka kaahaa mielenhäiriössä (sisältää päihteet myös). Ratkaisevaa on tietoisuuden taso tilanteessa.

Mekaaninen esto iskee noihin kaikkiin ja 99 % aiheettomasti, koska nopeusrajoituksen nopeudella useimmiten kuolee tai tappaa tai vammauttaa törmättyään johonkin, tiedostamatta vaaraa jonka kaahaaja yleensä tiedostaa ja on valpas.

Vierailija
Denzil Dexter
Taas tyypillistä Liikenneturhan puuhastelua, jossa jonkun marginaaliryhmän vuoksi ollaan holhoamassa koko kansakuntaa oikein isolla rahalla.
Toinen tyypillinen hysteerikkojen reaktio on laskea nopeusrajoitusta kohdassa, jossa joku ajaa 200 km/h kännissä puuhun.
Eipä tosin "rajoitinkaan" auta, koska gpsblokkerin saa parilla kympillä, eikä tuollaisen vehkeen murtaminenkaan ole sen hankalampaa kuin muidenkaan vempaimien.
Jokainen voi itse lukea onnettumuusraportteja ja miettiä, kuinka todennäköistä kunkin onnettomuustyypin sattuminen omalle kohdalle on.
Minulle yhdistelmän "järjetön ylinopeus-rattijuoppous-kortitta-ajo-naisia kyydissä" todennäköisyys on nolla.



Rajoitin maksaisi varmaankin pari kymppiä, se voisi olla aluksi pakollinen vain tälle marginaaliryhmälle. En ole mikään hysteerikko, ehdotin vain kuinka liikenneturvallisuutta voidaan parantaa kun Iltalehden toimittaja sitä kysyi. Kaahaajat vaarantavat myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden, eikös se olisi hyvä jos eivät pystyisi tekemään niin.

petsku

Tosin monella ajokortin vastasaaneella ei ole omaa autoa, johon moottorinsammutusjärjestelmän asettaisi.
Ja joskus esimerkiksi takaa-ajettuna (hyvin harvinainen skenaario, myönnetään ) on tarve päästä kovempaa.



Laite voisi alkaa rajoittamaan nopeuksia vasta kun toistuvasti ajetaan >20 % ylinopeutta. Laite pitäisi olla kaikissa autoissa että homma toimisi, ehkä tulevaisuudessa tulee olemaankin. Itse ajan aina kun pystyy vajaa 10 % ylinopeutta, siitä ei vielä tule sakkoja. Laite voisi rekisteröidä ainoastaan yli 20 % ylinopeudet, ei kuitenkaan lyhytaikaisia, esim. ohituksissa tapahtuvia.

Vierailija
Denzil Dexter

Jokainen voi itse lukea onnettumuusraportteja ja miettiä, kuinka todennäköistä kunkin onnettomuustyypin sattuminen omalle kohdalle on.
Minulle yhdistelmän "järjetön ylinopeus-rattijuoppous-kortitta-ajo-naisia kyydissä" todennäköisyys on nolla.



Jaa, etkö liiku ollenkaan yleisillä teillä, kyllä sieltä em. yhdistelmä voi vielä tulla vastaan.
En itse viitsinyt hakea mallisuojaa laitteelle, siltikään vaikka siitä pelkästään suomessa tulisi joitakin miljoonia. Joku muu olisi ehkä keksinyt vekottimen ja hakenut patentin, nyt se ei enää onnistu kun idea on julkaistu. Patentin hakija olisi voinut määritellä hinnan laitteelle jos se tulee pakolliseksi tulevaisuudessa, näin tämä tulee kaikille halvemmaksi.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ei voi mitään jos joku ajaa kännissä. Tiettävästi nämä oli kaikki kännissä mitkä tappoi itsensä.

Itsekin liikenteessä olin viikonloppuna, niin ajoin 150 km/h että pääsin ohi moottoritiellä. Oli liittymästä olin kääntymässä ja alle 10 kilometriä oli matkaa ja siinä meni letka busseja ja rekka-autoja. Hyvin pysy auto tiellä 150km/h ja skoda lähti kuin hauki rannasta kuin paino kaasua.

Vierailija
tiäremiäs
Ei voi mitään jos joku ajaa kännissä.



Voihan, laitteeseen voi laittaa lisukkeeksi alkometrin anturin, jolla ohjataan käynnistyksenestopiiriä kun veren alkoholipitoisuus on yli sallitun, ominaisuudesta ei tule juurikaan lisäkuluja autoilijalle.

Vierailija

Ajokyvyn tarkkailuun voi tehdä tai siis soveltaa jo käytössä olevaa tekniikkaa. Katseen suuntaa ja silmän liikkeitä yleensä voi mitata ja kun tietyt ehdot täyttyvät, niin tulee hälytys tai auto sammuu.

Vierailija
tietää
Ajokyvyn tarkkailuun voi tehdä tai siis soveltaa jo käytössä olevaa tekniikkaa. Katseen suuntaa ja silmän liikkeitä yleensä voi mitata ja kun tietyt ehdot täyttyvät, niin tulee hälytys tai auto sammuu.



Tulee tavalliselle autoilijalle liian kalliiksi jos ominaisuuksia on liikaa.
Kuskia kuvaava kamera voisi silti tarkkailla ainakin raskaassa liikenteessä kuskin vireystilaa ja kuka on kuskina, nykyään he vielä pystyvät vekslaamaan ajopiirturikiekkojen kanssa niin että pystyvät ajamaan pari vuoroa peräkkäin vaikka lain mukaan pitää olla tietty tauko ajossa joidenkin tuntien jälkeen.
Rekkoja ajaa ulos tieltä aika monta vuodessa kun kuski on nukahtanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat