Rukous psykologisesti kannatettavaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voisiko rukous olla psykologisesti kannatettavaa?
Rukouksen hyviä puolia on, kun se auttaa ihmistä rauhoittumaan, se auttaa tuntemaan itseä paremmin ja se auttaa vähentämään ihmisen itsekkyyttä ja hybristä.
Vaikka ei usko Jumalaan, olisiko hyvä rukousta varten kuvitella kristinuskon kaltainen jumala, joka on kaikin superlatiivein itseä parempi?

Sivut

Kommentit (20)

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005

Aika itsepetoksen mestari pitää olla, jos ateistina pystyy ihan vilpittömin mielin rukoilemaan oma- tai jonkun muun keksimää jumalaa. Uskovaiselle rukoilusta on ihan todistetusti hyötyä.

Vierailija

Onhan sitä tutkimusnäyttöä esim. meditaation onnellisuuden tunnetta lisäävästä vaikutuksesta, joten ehkäpä rukoilullakin voisi jonkinlaista mielikuvaharjoitusta tms. tehdä, jolla olisi yhteyttä meidän hyvinvointiin.

Tällaiset mielikuva-keskittymisharjoitukset toimivat kuitenkin myös ilman rukoilua tai ajatusta Jumalasta, joten on vaikea sanoa mitä olennaista ei-uskovaiselle nimenomaan rukoilu toisi versus meditaatio/mielikuvaharjoitukset. Lisäisivätkö rukoilu-mielikuvaharjoitukset mahdollisesti turvallisuuden tunnetta?

Vierailija

Rukoilun tai muiden uskonnollisten toimitusten mieltä rauhoittava vaikutus ei varmasti perustu uskontoon sinänsä. Järjestäytynyt uskonto on itse asiassa eräänlaista korviketoimintaa, siviloituneen (vieraantuneen) ihmisen yritys simuloida jotain alkuperäistä yhteyttä luontoon ja maailmankaikkeuteen ihmiskulttuurin puitteissa. Luonnon lähellä eläminen ja eräänlainen uudelleenvilliintyminen ajaa saman asian, ja on lisäksi vieläkin henkisesti tyydyttävämpää.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Ovat kuulemma tehneet oikein tieteellisen testinkin siitä, miten rukous "auttaa" sairauksien parantamisessa. Tulos oli parantumisen kannalta se, että ei kannata rukoilla . Siitä oli kirjoitusta Richard Dawking kirjasta- Jumal harha.En muista kyllä ketkä sen testin oli tehnyt.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Kärsivien puolesta rukoileminen on ainakin ylivoimaisesti kustannustehokkain tapa olla tekemättä yhtään mitään noiden kärsivien hyväksi.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Pieni lapsi istuu 2. kerroksen parvekkeen kaiteella ja tipahtaa. Olet pihalla ja huomaat.

Huudahdatko asiasta Jumalalle ilmalennon ajan ?

Jos autosi lähtee heittelehtimään, niin käykö avun pyytäminen Jumalalta mielessäsi ?

Siinä teille korviketoimintaa, järjestäytynyttä uskontoa ja meditaatiota. Jokainen ymmärtää että suora ja vilpitön kääntyminen Jumalan puoleen ei ole mitään näistä.

Onnekkaita ne jotka siihen kykenevät. Kaikki eivät.

Vierailija
Ilmateur
Rukoilun tai muiden uskonnollisten toimitusten mieltä rauhoittava vaikutus ei varmasti perustu uskontoon sinänsä. Järjestäytynyt uskonto on itse asiassa eräänlaista korviketoimintaa, siviloituneen (vieraantuneen) ihmisen yritys simuloida jotain alkuperäistä yhteyttä luontoon ja maailmankaikkeuteen ihmiskulttuurin puitteissa. Luonnon lähellä eläminen ja eräänlainen uudelleenvilliintyminen ajaa saman asian, ja on lisäksi vieläkin henkisesti tyydyttävämpää.

Hyvin sanottu ja korreloi joidenkin omien tuntemusteni kanssa. Meillä suomalaisillahan on jotain tatsia tähän vielä saunan jälkeisessä ns. sinisessä hetkessä. Tosin ehkä rukoileminen mielletään aktiivisemmaksi kommunikaatioksi kuin niinkään hiljentymiseksi?

Jos voisin niin ottaisin pois kaikki ne vuosituhannet jotka ovat alkuperäisen animistis-shamanistisen perustunteen ja nykyisten laitosuskontojen välissä. Mutta se ei ole minun vallassani. Joku jossakin keksi että ihmisten henkisyyden voi hyödyntää ja ottaa sopivasta välistä hyödyn irti sekä hajottaa ja hallita.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
U.Boltin jänis
Pieni lapsi istuu 2. kerroksen parvekkeen kaiteella ja tipahtaa. Olet pihalla ja huomaat.

Huudahdatko asiasta Jumalalle ilmalennon ajan ?

Tuskinpa.

Jos autosi lähtee heittelehtimään, niin käykö avun pyytäminen Jumalalta mielessäsi ?

Ei helvetissä!

Siinä teille korviketoimintaa, järjestäytynyttä uskontoa ja meditaatiota. Jokainen ymmärtää että suora ja vilpitön kääntyminen Jumalan puoleen ei ole mitään näistä.

Eikä myöskään auta pätkääkään. Jos auttaisi, niin kaikki maailman raaja- ja silmäamputoidut olisivat hurmoksen vallassa parantumisensa vuoksi.

Onnekkaita ne jotka siihen kykenevät. Kaikki eivät.

Järkevät ihmiset eivät joudu tilanteisiin, joista ääriuskovaiset koettavat karata rukoilemalla (hieman kärjistettynä).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
U.Boltin jänis
Käy tai ainakin kävi. Vaikka en ollutkaan kuskina, jostakin syystä päädyin ajatukseen, vähän autoni lainaamisen jälkeen. En sitten muista luinko rukoukseni ennemminkin autoni puolesta, mutta auttoi se kuitenkin ja hirvikin selvisi.

Everything you know, is about to change.

surreal
Seuraa 
Viestejä978
Liittynyt10.11.2007

Olisi mukavaa jos kykenisi vielä rukoilemaan kuten lapsena. Siitä tuli hyvä olo ja luottamus maailmaan ja elämään kohentui.

En ihmettelisi jos jokin tilastollinen tutkimus selvittäisi, että rukoilevat uskovaiset ihmiset kärsivät vähemmän masennuksesta kuin ateistit.

Vierailija

Rukouksen merkitys ei ole niinkään siinä kenet olettaa olevan siellä toisessa päässä, vaan se mikä on oma asenne. Meditatiivinen mietiskely, jossa pohtii esim. olemassaoloaan ja sen tarkoitusta on varsin rauhoittavaa ja sopii ateistillekin.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Jos osaa päivän päätteeksi kiittää muita, pyytää apua niille, jotka sitä tarvitsevat ja suojelua itselleen, niin se varmasti auttaa, vaikka pyytäisi sitä miltä jumalalta. Jos osaa arvostaa sitä, mitä on saanut, niin on varmasti onnellisempi ihminen. Lisäksi rukouksessa pyydetään usein asioita, joita me sanomme unelmiksi, asioita, jotka ovat tavoittelemisen arvoisia tälle ihmiselle. Silloin fokus pysyy kirkkaana ja sen toteutuminen luultavampana.

Muistan itsekin lapsena kuinka uni tuli nopeasti tämän "mielentyhjennyksen" jälkeen. Omatunto oli puhdas, eikä seuraavaa päivää tarvinnut pelätä. Samanlainen meditaatio on toisinaan nykyäänkin minulla ohjelmassa, se vain ei ole rukous, eikä se kohdistu kuin itseeni.

(Viikonvaihteessa katsoin ohjelmaa Elämä Pelissä, jossa todettiin, että ne ihmiset, joille anteeksi antaminen on helppoa, ovat keskimäärin onnellisempia kuin ne, joille anteeksianto on vaikeaa. Hyvin ymmärrettävää, eikö totta?)

Vierailija

Itseasiassa raamattukin sanoo (kirjaa en ole kokonaisuudessaan lukenut) että: Älä sano turhaan Herra Sinun Jumalasi nimeä... Ja Herra auttaa niitä jotka auttavat itseään..

Itseasiassa en ole koskaan todistanut mitään uskontoa, mutta siitä huolimatta minulla on ollut vaikeina aikoina tunne että minua on kannettu.

Minusta Maailmankaikkeuden Luoja ei ole tekopyhä, vaan vähän kuin ukkonen eli kunnioitusta herättävä ja nöyräksi tekevä.

Mielestäni Ilkka Alanko seuraavassa kappaleessa -Valuva Taivas- puhuu hyvin ihmisten hyvyydestä. "Lumottu kansa polvillaan" Luonto huutaa armoa ihmisiltä, mutta ihminen vain pyytää itselleen lisää hyvää..

http://www.youtube.com/watch?v=qzGPEXnP ... PL&index=3

Vierailija

Ei kenenkään ole pakko kommunikoida Jumalan kanssa. Tai lastensa, tai vanhempiensa. Tai puolison tai työkaverin.

Mutta kovasti he ilahtuvat jos et ala sulkeutuneeksi Kimi Räikköseksi.

Vierailija

Sosiaalisena yhteiskuntaeläimenä ihmisellä on tarve purkaa itseään puhumalla, silloin, kun hänellä on TODELLA vaiketa.

Itse olen muutamankin kerran puhunut ääneen metsässä puille, itse kannolla istuen. Ei sen vuoksi, etteikö minulla sosiaalisia kontakteja muutenkin olisi, vaan sen tähden, että puhuminen (vaikka puulle) helpottaa sielun tilaa.

Tämän vuoksi rukous on psykologisesti kannatettava asia, jos joku saa siitä asiasta helpotusta (vaikka itse en jumaliin uskokaan).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat