Suolaliuoksen sulamispiste sekä ominaislämpökapasiteetti

Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Pitäisi kouluprojektia varten löytää eri väkevyisten suola(NaCl)-vesi-liuoksien sulamispisteitä — kunnon faasidiagrammi olisi tietysti paras. Myöskin liuoksen ominaislämpökapasiteetin arvo pitäisi tietää suolapitoisuuden funktiona. Huomenna, kun käyn lafkalla, niin varmaan löydän kirjastosta tarvitsemani arvot, mutta osaisiko joku tietäväinen linkittää luotettavaa dataa? Google tarjosi epämääräistä ja ristiriitaista tietoa — ja aivan h*lvetisti peruskoulutason selityksiä sille, että suola alentaa veden sulamispistettä. Olisi kiva jo tänään vähän silmäillä lukuja ja pohtia koejärjestelyä.
Ja uteliaille tiedoksi: Työn tarkoitus on määrittää jään lämmönjohtavuus. Ajattelimme yhtenä menetelmänä laittaa alle 0°-asteista suolavettä kontaktiin jääpalikan kanssa. Näin saamme jään pinta-alan ja paksuuden pysymään kutakuinkin vakioina ja Fourierin laista on sitten helppo ratkaista ko. arvo.
Tässä ketjussa saa puolestani jatkaa suolaliuoksista höpöttämistä tai keksiä mitä erilaisempia tapoja lämmönjohtavuuden mittaamiseksi. Itse olen harkinnut lähinnä onton sylinterin ja kapean levyn muotoisia jääkappaleita. Sylinteri joko kellumaan suolaveteen tai suolavettä sisään, levy astian pohjalle ja vettä päälle tai kellumaan veteen. Illemmalla luovuuskaljojen äärellä saa sitten kuulla kaverien ideat.

PS. ∆Q/At = -k∆T/x

Kommentit (2)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
petsku
Pitäisi kouluprojektia varten löytää eri väkevyisten suola(NaCl)-vesi-liuoksien sulamispisteitä — kunnon faasidiagrammi olisi tietysti paras. Myöskin liuoksen ominaislämpökapasiteetin arvo pitäisi tietää suolapitoisuuden funktiona. Huomenna, kun käyn lafkalla, niin varmaan löydän kirjastosta tarvitsemani arvot, mutta osaisiko joku tietäväinen linkittää luotettavaa dataa?

Et sitten viitsinyt kovin kauan etsiä, sillä luotettaviakin lähteitä on netti täynnä? Tässä (Fig. 5.2) olisi yksi.

Muuta - kokemukseni mukaan luotettavaa - dataa on taas täällä.

Vanha jäärä

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Kiitoksia kovasti! Minulla ei tosiaan eilen ollut paljon aikaa etsiä tietoa ja siinä ajassa mitään kovin hyödyllistä ei tullut vastaan.

Uusimmat

Suosituimmat