Aistihavaintojen aaltoilu

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Heitteleekö muillakin ihmisillä aistit?

Välillä haistaa ruusupuskan siitä pyörällä nopeasti ohi ajaessaan mutta välillä ei haista. Välillä ei pysty erottamaan mitään makuja ja välillä pienikin mausterippunen erottuu. Välillä kuulee kahta kerrosta ylempää, mitä ihmiset tekee ja juttelee ja välillä ei kuule edes naapurihuoneeseen. Välillä värit näyttävät kirkkaimmilta, selkeämmiltä, ihanemmilta, voimakkaammilta ja välillä kaikki on haaleaa, niin kuin harmaa kalvo olisi vedetty kaikesta yli. Välillä oman käden muoto jaksaa ihastuttaa tai vaikkapa harakka. Välillä ei kiinnitä mitään erityistä huomiota oikeastaan mihinkään.

Nii että ootteko hoksannu?

Hämmentää.

Kommentit (13)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kysymys ei välttämättä ole aisteista, vaan pikemminkin siitä mihin aivot (jaksavat) kiinnittää huomiota. Olen itsekin huomannut aistien herkkyyden - tai siis aivojen kyvyn ottaa signaaleja vastaan - vaihtelevan vireystilan ja tuulen mukaan.

Flunssa ja tukkoinen nenä on taas toki ihan konkreettinen syy miksi ei hajuja havaitse.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
PeterH
Kysymys ei välttämättä ole aisteista, vaan pikemminkin siitä mihin aivot (jaksavat) kiinnittää huomiota. Olen itsekin huomannut aistien herkkyyden - tai siis aivojen kyvyn ottaa signaaleja vastaan - vaihtelevan vireystilan ja tuulen mukaan.

Aika hyvä pointti! Empä ollut itse tuota ajatellutkaan noin!

Hämmentää.

Vierailija

Aistikokemus ja maailman hahmottaminen niiden pohjalta vaihtelevat todennäköisesti jokaisella.
Riippunee ihan aivojen kemiasta mihin se kapasiteetti milloinkin keskittyy. Iän myötä ignoranssi esim. mainitsemaasi oman käden muotoa kohtaan yleensä lisääntyy kun sitä pitää itsestäänselvyytenä.
On valtavan hieno asia jos myöhemmällä iällä osaa havainnoida maailmaa kuin lapsi joka tutkii ympäristöään vailla liiansuuria rutiineja tai ennakkoluujoja.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuo syö muuten ihan sikana energiaa välillä kun oikeastaan kaikkeen on pakko kiinnittää huomiota. Kerrostalossa on siksi veemäistä asua kun täällä ei ole aisteille rauhaa!

Välillä taas tuo aistikuorma on jännää ja mielenkiintoista.

Hämmentää.

Vierailija

Eräät psykoaktiiviset kasvit kuulema aiheuttavat aistikokemusten terävöitymistä. Onkin esitetty teoria että alkuihminen olisi savannilla liikkuessaan joutunut tekemisiin nautaeläinten lannassa viihtyvien psilosybiinisienten kanssa, ja näitä nauttimalla terävöittänyt aivojaan siinä määrin että jopa kielellinen kehitys olisi päässyt todenteolla alkuun. Uskontojenkin, tai hengellisyyden (shamanistisuus, animistisuus) synty mahdollisesti löytyy juuri näiden psykoaktiivisten ainesten nautiskelusta. Sittemmin kun sienistä on syystä tai toisesta luovuttu, ovat hurjat tarut öhkömönkiäisistä ja sen sellaisista kuitenkin jo vakiintuneet siinä määrin heimojen perinteiksi että sopivan karismaattiset yksilöt ovat pelkän persoonansa voimalla saaneet muut yksilöt uskomaan "höpöjuttujaan".

Tuo on vain yksi näkemys eikä välttämättä se mihin uskon tai mihin uskon yksinomaan. Jokatapauksessa aisteja ja aivoja on mahdollista buustata - vaikken tätä itse olekaan tohtinut kokeilla sen kummemmin.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Naisilla myös kierron vaihe vaikuttaa toisinaan aistiherkkyyteen. Itselläni yleensä menstruaation ensimmäisenä päivänä on yliherkistynyt makuaisti, josta syystä jopa banaani maistuu liian imelältä ja suolaakaan ei oikein passaa pahemmin ripautella ruokiin normaaliin tyyliin, jos tahtoo ruuan mausta nauttia. Muuten noita aivojen ylikirkkaita hetkiä aina väliin tulee syystä tai toisesta, jolloin sitten tuntuu pienetkin ympäristön yksityiskohdat olevan tavallista selvempiä ja voimakkaampia eri aistien suhteen. On sitten kyllä toisaalta vastapainoksi näitä hetkiäkin, joissa ei ajattele mitään, vaan pelkästään on osana olinpaikkaa ja toisaalta siellä olemattomana olinpaikassaan.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Ja mulla oli muistaakseni niin että migreenin lähestyessä hajuaisti herkistyy. Erityisesti pahoille, pahaa oloa aiheuttaville hajuille (kuten pakokaasu tai maali). Sekin tuntuu juuri tuosta valikoivuudesta johtuen olevan puhtaasti psykologinen ilmiö.

Vierailija

Kuten edellä todettiin, vireystilaan ja aistien herkkyyteen vaikuttavat myös kemialliset ärsykkeet. Ruoat, juomat ja lääkkeet.

Vierailija

Kun kerran hajuista rupesitte...

Mulla kerran etusormi ja peukalo haisi kummalliselle.
Siis aivan kummalliselle.
Minä sitten asiaa selvittämään ja työntämään sormia emännän sieraimiin, että haista...
Välittömästi rupes tyrkkii kättä pois ja minä taas takasin,
että haista ny, haista.
Johonka emäntä, sä oot kaivanu persettäs.
Enkä oo, rupesin inttää.
Ootpas...
Enkä oo, haisee mun mielestä ihan pilulta...
JA KENEN PILULTA? Raivostui emäntä.

Kröhm, tarkemmin ajatelleen se taiskin johtua siitä ko mä söin lunchilla kalaa sormin enkä pessy käsiä...

Vierailija

Itselläni hajuaisti herkistyy huomattavasti ennen kuukautisia. Tämän vuoksi melkein mikä tahansa saa yökötyksen partaalle, tiettyjä shampoitakin on syytä välttää kyseisenä aikana.

Joskus vaikuttaa kuin näköaisti terävöityisi silloin kun aurinko alkaa laskea, yleensä talvella.

Vierailija
Barbaari
Onkohan tuo kuukautisten aikana herkistyvät aistit jäänne mahdollisesti naissukupuolen kiima-ajasta?

Hö... Eihän kiiman kuulu kuukautisten aikana olla.(* (Vaikka juuri vuodon alussa tai ennen sitä voi kyllä tehdäkin mieli, olettaisin että jotenkin lantionpohja herkistyy sen vuoksi että kudoksiin kerääntyy nestettä - mistähän lie se nesteen kertyminenkin johtunee.)

Itse olettaisin että haistaessaan tarkemmin nainen tulee huolehtineeksi itsensä ja ympäristönsä hygieniasta paremmin ja täten välttää mahdollisia infektioita joita voisi seurata siitä että kohdun limatulppa irtoaa ja vaginasta on kohtuu suorempi pääsy. (Tämä myös selittäisi joillekin naisille ominaisen siivousvimman joka osuu helposti juuri kuukautisten alle tai päälle.)

*) Mutta eläimillä toki kaiketi on, ainakin kissaeläimillä. Hyvin varhainen nisäkäshistoriallinen jäännekö siis...? (Eli siis kissa voi vuotaa verta samaan aikaan kun sillä on kiima, olen nähnyt itse kotonani.)

Uusimmat

Suosituimmat