John Antonakiksen tutkimus

Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008

Kyse siis tutkimuksessa, jossa näytettiin kasvokuvapareja ja pyydettiin valitsemaan näistä mieluisampi:
http://www.hec.unil.ch/jantonakis/recent%20publications.htm

(Lapsilta kysyttiin, kumman he valitsisivat laivamatkalle kapteeniksi. Aikuisilta kysyttiin samaa jonkun seurapelin jälkeen. Näin ymmärsin)

Varmastikin pätevä tutkimus, mutta
-miten kuvaparit on valittu?
-miten itse kuvat on valittu?

Yritin etsiä tarkempia tietoja tutkimuksen suorittamisesta, mutta en löytänyt.

Joku palstalaisista on varmaankin perehtynyt tutkimukseen tarkemmin. Ajatukseni on tietenkin se, että kuvaparien ja itse kuvien valinnalla voitanee vaikuttaa lopputulokseen.

Make

Kommentit (14)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Uusi Geo kirjoittaa: "Jos haluaa tietää kuka voittaa vaalit, kannattaa näyttää kilpailijoiden valokuvat koululaisille. Ehdokas, jota useammat lapset veikkaavat, voittaa. Tällaiseen tulokseen päätyi sveitsiläisen Lausannen yliopiston taloustieteilijä John Antonakis.
Ehdokkaan vaalilupoaukset tai osaaminen eivät tutkimuksen mukaan ratkaise vaalitulosta. Äänestäjät valitsevat ehdokkaansa karisman perusteella.
Antonakiksen tutkimukseen osallistui 681 sveitsiläistä 5 - 13-vuotiasta lasta. Kaikille näytettiin 57 kuvaparia. Lasten piti kustakin kuvaparista päättää, kumman henkilön he ottaisivat mieluummin matkalle kapteeniksi.
Osanottajat eivät tienneet, että heille näytettiin 114 Ranskan vuoden 2002 parlamenttivaalien ehdokasta. Toinen henkilö kustakin kuvaparista oli vaalipiirin voittaja, ja toinen häviäjä. Seitsemässä tapauksessa kymmenestä koehenkilöt valitsivat voittajan.
Vuonna 2007 Antonakis esitti kuvat 684 aikuiselle ja päätyi samaan lopputulokseen. Tutkijan mukaan aikuisiällä myös järkiperusteet vaikuttavat äänestäjien päätökseen, mutta ulkoisten seikkojen rinnalla ne ovat toissijaisia.
Kyselytutkimuksen toisessa osassa 681 lasta ennusti Barack Obaman voiton sekä Hillary Clintonista että John McCainista." GEO 9/2009. s. 16.

Hämmentää.

make58
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008
Vatkain
Mua kiinnostaa, että miten taloustieteilijä on edes hokannut tutkia tuommoista. Ts. mistä idea karismatutkimukseen?

Uudesta Geosta artikkelin myös huomasin. Hyvä kysymys tuokin.
Minua tuo kuviin liittyvä valintakuvio kiinnostaa erityisesti.

Make

Vierailija

Mun emäntä kerto että Thaikkulassa on "spesialisteja" jotka henkilön ulkonän perusteella osaavat arvioida onko henkilö rehellinen. Eli onko esim. sovelias pankkivirkailijaksi tai rahakuljetuksen vartijaksi. Näitä "spesialisteja" kuulemma käytetään työhönoton tukena.

Rahakuljetusten ryöstöistä suurin osa kun kuitenkin on sisältä käsin järkättyjä. Onko spesialisti sitten palkkasa väärtti?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Itämaissa tuo kasvojen lukeminen on siangmein tekniikka, uskottavuudellaan horoskooppien luokkaa mutta siinä on muutama oivallus taiteilijoille.

Valeita siangmeinillä ei voida ennustaa vaan sille on oma tekniikkansa.

Tuosta Antonakiksesta en ole kuullutkaan mutta olisi mielenkiintoista tietää siitä lisää.

Vierailija

Kuten jo aiemmin on muissa tutkimuksissa todettu, ihmiset uskovat sitä, joka puhuu ensin tai puhuu paatoksellisemmin, argumenttien totuusarvosta viis. Nyt ei sitten näköjään tarvitse edes puhua mitään. Lapsilla tuon vielä ymmärtää, mutta että aikuisetkin...lisää nauloja rationaalisen ihmiskäsityksen arkkuun.

make58
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008
Vatkain
No siis tuossahan se selitettiin miten kuvat oli valittu. Mitä sää nyt siis kyselet?

Joko en osaa kysyä oikein, tai sitten en osaa hakea vastausta kysymykseeni itse tutkimuksesta.

-Miten tutkija on valinnut kuvaparit, joista kohderyhmä valintansa tekee
-Miten nämä kuvat, joista kuvaparit valitaan on valittu

Lähinnä ajan takaa sitä, että jos ehdokkaasta a on vain kiiluvasilmäisiä, huonoilmeisiä laaduttomia kuvia ja b:stä sitten sitä parempaa, niin onhan sillä vaikutuksensa.

Jos valinta on tehty randomilla vaalikampanjakuvista, niin sitten on vähän eri juttu. Tuota tietoa en vain löytänyt / osannut etsiä.

Make

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Ei kai väliä sillä mitkä kuvaparit valitsee vaan siitä että verrataan kaksia mitätahansakasvoja keskenään ja kysytään että kumpi on luotettavamman näköinen. Jos otantakanta on tarpeeksi suuri että pystyy vertaamaan keskenään huomataan tiettyjä kasvojenpiirteitä jotka korostuvat tietyissä mielikuvissa.

Allaoleva kuva ei liity aiheeseen mutta mielestäni se on aika jännä. Keksittekö sen salaisuuden?

Vierailija

Minun silmääni näyttää siltä, että tummemmat värit ja suuremmat kontrastit saavat kasvonpiirteet näyttämään voimakkaammilta ja maskuliinisemmilta. Kyseessä on kuitenkin samat kasvot.

Vierailija
spin0
Minun silmääni näyttää siltä, että tummemmat värit ja suuremmat kontrastit saavat kasvonpiirteet näyttämään voimakkaammilta ja maskuliinisemmilta. Kyseessä on kuitenkin samat kasvot.

Kontrasti silmän ympärillä on olennaisin seikka.

Edit: Tarkemmin katsoen myös kontrasti huulien ympärillä vaikuttaa, mutta molemmissa suunta menee siten, että suurempi kontrasti tukee naisellisuutta.

Vierailija
spin0

Samaa minunkin silmäni sanovat.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
make58
-Miten tutkija on valinnut kuvaparit, joista kohderyhmä valintansa tekee
-Miten nämä kuvat, joista kuvaparit valitaan on valittu

Lähinnä ajan takaa sitä, että jos ehdokkaasta a on vain kiiluvasilmäisiä, huonoilmeisiä laaduttomia kuvia ja b:stä sitten sitä parempaa, niin onhan sillä vaikutuksensa.

Jos valinta on tehty randomilla vaalikampanjakuvista, niin sitten on vähän eri juttu. Tuota tietoa en vain löytänyt / osannut etsiä.

Siis kuvina on olleet vaalien voittajien ja heille hävinneiden vastaehdokkaiden kuvat. Eiköhän kyseessä ole olleet ihan neutraalit kasvokuvat. Kyllähän sellaisia ehdokkaista varmasti saa. Varmaan kuvat on valittu siksi, että siinä on iso määrä voittaja-häviäjä -pareja.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat