Näppisongelma

Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Hei, minulla on Acer Extensa 5200 läppäri, perussimppeli kone, käyttiksenä Vista. Näppäimistöön loiskahti olutta, jolloin osa siitä lakkasi toimimasta. Ostin USB-näppiksen joka toimii hyvin, mutta nyt törmäsin ongelmaan: Joku Acerin näppäimistä on jumissa jolloin repeat-toiminto sylkee jotain merkkiä jatkuvasti ja estää tehokkaasti koneen käytön. Kävin laitehallinnassa poistamassa Acerin näppiksen ohjaimet ja luulin että tämän jälkeen Acerin näppis on pois pelistä ja voin käyttää konetta USB-näppiksellä. Käynnistyksen yhteydessä ne poistetut Acerin ohjaimet kuitenkin asentuu automaattisesti takaisin aina uudelleen! Tietääkö joku, miten sen voisi estää. Kiitos jo etukäteen!

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Kommentit (40)

matti-
Seuraa 
Viestejä63
Liittynyt12.9.2009

Kyllä sen Acerin näppiksen pitäis alkaa pelaamaan aivan normaalisti, sitten kun se on kuivunut kunnolla. Ehkä parin päivän kuivattelu auttaa. Voi sitä toki koittaa avatakkin ,että pääsee ilma kiertämään.

Ainakin pöytäkoneen näppis korjaantuu näin, jo monet kerrat kastunut omanikin, mutta sitten kun se on täysin kuiva, se toimii taas täydellisesti, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Tää kone on ollut auki monta päivää, ja olen koettanut kuivatella, mutta on olo että menee vaan pahemmaksi... Onnistuukohan se että avaan koneen ja katkaisen näppikselle menevän johdon, jos sellaisen löydän?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Onnistuiskohan sellainen että poistat sen käytöstä sen sijaan että poistaisit ajurien asennuksen siellä laitehallinnassa (disable/uninstall)? Windows tosiaan löytää uuden laitteen kun poistat sen laitehallinnasta, ja voipi olla että windowsiin kuuluu sellaisia geneerisiä ajureita jolla jo näppistä voi käyttää, joten se asentaa sen aina uusiksi.

Trackpointeja sun muista pystyy myös poistamaan biosin tasolla pois käytöstä, mutta veikkaan että näppiksille ei ole tehty tällaista.

Toinen vaihtoehto on kytkeä irti tosiaan se kaapeli, ei ole yleensä kovin hankalaa. Huoltomanuska jos löytyy niin sekin varmaan onnistuu. Kivempi kuitenkin poistaa ohjelmistotasolla jos sen jotenkin vaikka saisi toimimaan vielä.

Vierailija
Astronomy
Tää kone on ollut auki monta päivää, ja olen koettanut kuivatella, mutta on olo että menee vaan pahemmaksi... Onnistuukohan se että avaan koneen ja katkaisen näppikselle menevän johdon, jos sellaisen löydän?

Kosketuspinnat pitäisi puhdistaakin, ehkä sitten alkaa toimimaan. Voi olla että sieltä on hajonnut jotain elektroniikkaakin, se selviää kun irrotat koneen näppäimistön liittimen, ei johtoja tarvitse katkaista.

Vierailija

Tuskin toimii enää. Ei kuulemma auta edes asetonikylpy. Näppis on kuitenkin helppo vaihtaa ja maksaa pari kymppiä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Kiitoksia paljon vinkeistä!! Tässä Vistassa ei voi ottaa laitetta pois käytöstä, voi vain poistaa sen ajurit... Koetan vielä mennä biossiin ja jos sinne pääsen niin jos vaikka sieltä saisi laitettua tän näppiksen kiinni. Pitää kiirettä kun juuri nyt Acerin näppis ei anna enää repeattia, lopetti kun annoin sille hieman nyrkkiä....

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

itsellä sama homma hp:n kannettavan kanssa. näppäimistölle tuli kahvit kaksoispoikein toimesta ja ostin hedän äidiltä koneen pois notkumasta nurkista. uusi näppäimistö oli ainut mahdollisuus ja kuulema maksaa 50-100 euroa riippuen mistä joutuvat tilaamaan. eipä vielä innostanut tilata.

toisen polven pilkkuvirhe

Jurpula
Seuraa 
Viestejä722
Liittynyt1.12.2006

Näppiksen saa suosiolla paiskata roskiin jos sinne jotain tahmaa kaataa. Mulla kaatu kerran rommikolat aivan bränikälle näppikselle, pari päivää jaksoin hinkata ja testailla ennenkuin hain uuden...

You just made the list, buddy.

Vierailija

Avasin kerran juomakäsittelyn saaneen vanhan näppiksen, kaikki ne 30000 miljoonaa ruuvia.

Teippasin hyppylankoja hapettuneiden kohtien ohi kosketuspintamattoon ja näppis toimi taas aivan normaalisti.

Jälkeenpäin ajateltuna opiskeluaikana taisi olla tylsää, kun ei ollut muutakaan tekemistä.

Vierailija

Jotkut mukamas "fiksut" laittaa tänne tietoa "uusi näppis maksaa sitä ja tätä".

Haloo! Kyseessä on kannettava!

Näppäimistä"maton" vaihto ei auta hurun vittua jos siihen kaljaa on kaatanut. Ei se näppäimistä fyysisesti kaljasta mihinkään vioitu. Kyseessä on jotain aivan muuta. "joo kun kaljasta se ö-nappula sulaa"....apuva!

Näppäimistön vaihto ei auta yhdistytämis/oikosulkuongelmiin. Hyppylankajuttu, mitä joku ehdotti, kuulostaa "toimivalle".

Kannettavissa on se, että ei kauheasti kannata lähteä korjauttamaan minnekkään. "Ruutu paskana". Joopa joo, vaihda kuvaruutu kannettavaan. Kuulostaa samalle kuin "vaihda koko kori autoon, ratti toimii vielä".

Vierailija
thuga101
Jotkut mukamas "fiksut" laittaa tänne tietoa "uusi näppis maksaa sitä ja tätä".

Haloo! Kyseessä on kannettava!

Näppäimistä"maton" vaihto ei auta hurun vittua jos siihen kaljaa on kaatanut. Ei se näppäimistä fyysisesti kaljasta mihinkään vioitu. Kyseessä on jotain aivan muuta. "joo kun kaljasta se ö-nappula sulaa"....apuva!

Näppäimistön vaihto ei auta yhdistytämis/oikosulkuongelmiin. Hyppylankajuttu, mitä joku ehdotti, kuulostaa "toimivalle".

Kannettavissa on se, että ei kauheasti kannata lähteä korjauttamaan minnekkään. "Ruutu paskana". Joopa joo, vaihda kuvaruutu kannettavaan. Kuulostaa samalle kuin "vaihda koko kori autoon, ratti toimii vielä".

Ei se itseasiassa ole niin vaikeaa miltä annat sen kuulostaa...
Itse olen muutamaan fujitsun ja hp:n läppäriin vaihtanun näppiksen ilman ongelmia.
Läppäreihinkin saa todella helposti varaosia kunhan vain jaksaa vähän kuukletella aikansa kuluksi...
Turussakin on esm. yksi liike mikä purkaa ja myy kaikennäköisiin läppäreihin erinäisiä osia (http://www.laptops.fi/).
Tuolta kannattaa katsoa sopiva näppäimistö ja vaikka tilata postin kautta sopiva, itselläni ei ole mitään moitittavaa kyseistä liikettä kohtaan.
Näppiksen vaihto ei ole paha operaatio, esm. fujitsussa riitti kahden ruuvin ja näppiksen lattakaapelin irroittaminen vaihtoa varten. Varaosa näppis maksoi 35€ ja vaihtoon kului n. ½h aikaa, ei mielestäni paha operaatio muuten toimivan koneen kunnostamiseen.

Millä perusteella sieltä olisi jotain muuta mennyt paskaksi, jos kerran kone muuten toimi ulkoisella näppiksellä, pistää vain ihmetyttämään? o_o

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Kalvonäppiksessä on muovikalvolle höyrystämällä tehty johdinkuviot. Jos kalvojen väliin pääsee kaljaa, niin elektrolyysi syö kuviot hyvinkin hätäisesti. Eikä se kalja kalvojen välistä pois tule vaikka kuinka tuulettaisi. On se kapillaari-ilmiö sen verran voimakas.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Kiitos näistä ohjeista, taidan ihan ekaksi koettaa irrottaa näppäimistön piuhan jotenkin. Jos onnistuu ja kone senkin jälkeen vielä käynnistyy, niin pärjään tällä usb-näppiksellä. Suhautin crc:tä näppäimiin heti kun Karhu sinne loiskahti, olikohan kuitenkin väärä teko, voisikohan jotain muuta vielä kokeilla... Onko vinkkejä?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

OCR ei auta. Näppäimistössä on muovikalvolle printatut piirit ja sinne olisi pitänyt saada asetonia väliin heti.

Näppäimistön vaihto ei ole vaikea homma.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat