Voiko psykologia johdatella harhaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minusta otsikon väittämä on helppoa toteuttaa käytännössä kokemusteni mukaan.

Psykologisten tutkimusten ehdoton edellytys olisi asiakkaan rehellisyys, sillä millään korjauksilla ei voida saada hyvästä ja uskottavasta valheesta asiakasta kiinni, koska asiakas on aina oikeassa!

Sivut

Kommentit (59)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Ainakin psykologi voi johdatella harhaan. En ole ihan varma olenko nyt samassa jutussa aloittajan kanssa.

Luin toisessa ketjussa suositellun Hannu Lauerman Huijauksen ja siinä kerrotaan, miten ihmiset voi ohjata muistamaan asioita, joita ei ole tapahtunut. Tai lähinnä kai uskomaan, että jotain on tapahtunut ja luomaan siitä muistikuvan.

Aiheena mielenkiintoinen, onko ihminen yksilönä niin heikko, että toinen pystyy vaikuttamaan niin helposti. Pitäisikö psykologia ottaa yleissivistyksen kannalta pakollisiin perusoppiaineisiin, jotta kaikilla olisi edes perustiedot asiasta? Autaisiko se suojaamaan huijaukselta ja harhalta?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Wiisas, juu tässä oli lähinnä puhe potilaan harhanjohtokyvystä, vaikka olen kyllä usein miettinyt auktoriteettiasemankin väärinkäyttöä manipulatiivisessa mielessä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä vejätin yläasteikäisenä mun ekaa psykologia ihan kuusnolla ja se rauccaparca usko kaiken mitä mä sille valehtelin. Tosi ammattiymmärtäjä se oli, mua uitutti se kun se oli niin naiivi ja sinisilmänen.

Hämmentää.

Vierailija

Psykologia ei voi johtaa harhaan. Psykologin röntgenkatse on pettämätön ja havaitsee mikroilmeistä jne. bluffaavan henkilön. Tämän psykologit oppivat jo koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Viimeistään psykologiset testit (etenkin musteläiskätesti) kertovat aukottomasti totuuden ihmisestä.

Missä tilanteissa psykologeihin muuten suhtaudutaan kritiikittömästi?

Vierailija
Juha
Psykologia ei voi johtaa harhaan. Psykologin röntgenkatse on pettämätön ja havaitsee mikroilmeistä jne. bluffaavan henkilön. Tämän psykologit oppivat jo koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Viimeistään psykologiset testit (etenkin musteläiskätesti) kertovat aukottomasti totuuden ihmisestä.

Missä tilanteissa psykologeihin muuten suhtaudutaan kritiikittömästi?

Senkin viisastelija!

Psykologia saattaa olla jopa helpompi johdatella harhaan kuin muita. Varsinkin jos psykologi sattuu olemaan tiukasti jonkin vanhentuneen koulukunnan edustaja, niin psykologi menee harhaan ilman johdatteluakin.

Edellä mainittu ei tarkoita etteikö psykologilla käynnistä silti voisi olla apua. Kauan sitten muistan lukeneeni Arvo Lehtovaaran kirjasta maininnan, että kaikkien psykoterapioiden suuntausten tarjoama apu on tilastollisesti katsoen yhtä tehokasta. Eli voisi päätellä, että oleellista avun kannalta on asiakasta kuuntelevan ja tukevan ihmisen aito läsnäolo, sovellettu oppi on toisarvoinen.

Vierailija

Ehdottomasti psykologia voi johdatella harhaan. Sitä voi psykologiaa lukemalla alkaa kuvitella itsestäänkin vaikka mitä. Parempi olisi pitäytyä matematiikassa.

Vierailija
anomalia
Edellä mainittu ei tarkoita etteikö psykologilla käynnistä silti voisi olla apua. Kauan sitten muistan lukeneeni Arvo Lehtovaaran kirjasta maininnan, että kaikkien psykoterapioiden suuntausten tarjoama apu on tilastollisesti katsoen yhtä tehokasta. Eli voisi päätellä, että oleellista avun kannalta on asiakasta kuuntelevan ja tukevan ihmisen aito läsnäolo, sovellettu oppi on toisarvoinen.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kuunteleva ja tukeva ihminen on riittävä vaatimus terapian onnistumiselle. Eräässä tutkimuksessa verrattiin opettajien ja psykoterapeuttien/psykologien (en muista kumpi) antaman hoidon tehokkuutta. Opettajille oli annettu pikakurssi psykoterapiaan. Pikapsykoterapiakurssitettujen opettajien hoitotulokset olivat, kuten arvata saattaa, reilusti heikommat kuin ammattilaisten hoitotulokset.

Kyllä psykoterapiamuotojen välillä on selviä eroja eri sairausryhmien hoidossa (esim. psykoanalyysi ei ole välttämättä paras valinta tarkkarajaisen fobian hoidossa), mutta psykoterapeuttia valittaessa koulukuntaa tärkeämpää on löytää terapeutti, joka tuntuu sellaiselta, että hänen kanssa voi muodostua luottamuksellinen hoitosuhde.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Juha
psykoterapeuttia valittaessa koulukuntaa tärkeämpää on löytää terapeutti, joka tuntuu sellaiselta, että hänen kanssa voi muodostua luottamuksellinen hoitosuhde.

Ja sekin on suolesta että julkisella niitä ei saa valita ite. Esmes mä en ole oikein varma tästä mun nykysestä. Lääkäri mulla ainakin on ihan ceestä.

Hämmentää.

Vierailija

Menneellä vuosisadalla eräät naiset kyllä vedättivät terapeuttiaan ihan kunnolla. Naiset huomasivat mitä terapeutti halusi kuulla ja ruokkivat tätä halua saaden palkkioksi erityistä kiinnostusta ja huomiota ko. terapeutilta. Terapeutti ei nimittäin ollut hommassaan kovin hyvä, keskeytteli potilaitaan, nukahteli jne. Ainoastaan tietyntyyppiset kertomukset herättivät kiinnostuksen ja potilaat saivat huomiota. Loppu on historiaa.

Vierailija

Lisäyksenä vielä tähän ketjuun totean, että psykologia on lähempänä uskontoa kuin tiedettä, sillä niin paljon psykologiaa on kehitetty sairastuneiden mielten avulla!

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Yksi esimerkki on dissosiatiivisen identiteettihäiriön eli sivupersoonahäiriöiden räjähdysmäinen lisääntyminen sen jälkeen, kun häiriöstä alettiin kirjoittaa julkisuudessa. Yksi kritisoitava piirre sivupersoonahäiriössä on se, että näitä tapauksia yleensä kertyy suhteellisen monta yhdelle psykoterapeutille, kun taas valtaosa psykoterapeuteista ei törmä niihin kertaakaan uransa aikana.

"Väärän muiston" ongelma taas tuli esille tapauksessa, jossa psykoterapeutti sai potilaan kertomaan lapsuuden aikaisista insestikokemuksista, mutta ei vain yhden ihmisen hyväksikäytöstä, vaan lopulta hyväksikäyttäjiä oli ollut kokonainen joukko, ja asiaan oli liittynyt saatananpalvontaa ja rituaalimenoja.

Tällaisia samanlaisia kertomuksia saatiin pumpattua lapsista ulos Kalifornialaisen McMartin esikoulun oikeudenkäynnissä, jossa lapset kertoivat joutuneensa mm. poliisipäällikön ja tunnettujen kaupunkilaisten saatananpalvoja-pedofiilirenkaan hyväksikäyttämäksi. Samoja saatanapalvonta-pedofiliateemoja toistivat ruotsalaiset feministit, kun he kiven kovaan pitivät kiinni kannastaan, että Ruotsissa katoaa lapsia käytettäväksi seksuaalisissa rituaalimenoissa salaseuralaisten toimesta. Nämä saatananpalvonta-pedofiliateemat ovat muuten aika lähellä niitä tunnustuksia, joita keskiajalla noidat tunnustivat kidutuksen jälkeen. Jotain universaalia kollektiivista alitajuntaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Emotion Science
Yksi esimerkki on dissosiatiivisen identiteettihäiriön eli sivupersoonahäiriöiden räjähdysmäinen lisääntyminen sen jälkeen, kun häiriöstä alettiin kirjoittaa julkisuudessa. Yksi kritisoitava piirre sivupersoonahäiriössä on se, että näitä tapauksia yleensä kertyy suhteellisen monta yhdelle psykoterapeutille, kun taas valtaosa psykoterapeuteista ei törmä niihin kertaakaan uransa aikana.

Lähde?

Emotion Science
[size=50:2uz6ub4r]"Väärän muiston" ongelma taas tuli esille tapauksessa, jossa psykoterapeutti sai potilaan kertomaan lapsuuden aikaisista insestikokemuksista, mutta ei vain yhden ihmisen hyväksikäytöstä, vaan lopulta hyväksikäyttäjiä oli ollut kokonainen joukko, ja asiaan oli liittynyt saatananpalvontaa ja rituaalimenoja.

Tällaisia samanlaisia kertomuksia saatiin pumpattua lapsista ulos Kalifornialaisen McMartin esikoulun oikeudenkäynnissä, jossa lapset kertoivat joutuneensa mm. poliisipäällikön ja tunnettujen kaupunkilaisten saatananpalvoja-pedofiilirenkaan hyväksikäyttämäksi. Samoja saatanapalvonta-pedofiliateemoja toistivat ruotsalaiset feministit, kun he kiven kovaan pitivät kiinni kannastaan, että Ruotsissa katoaa lapsia käytettäväksi seksuaalisissa rituaalimenoissa salaseuralaisten toimesta. Nämä saatananpalvonta-pedofiliateemat ovat muuten aika lähellä niitä tunnustuksia, joita keskiajalla noidat tunnustivat kidutuksen jälkeen. Jotain universaalia kollektiivista alitajuntaa.[/size:2uz6ub4r]

Tästä oon lukenu itekki. Jännä homma!

Hämmentää.

Vierailija

psykologin lähetteellä mennään
kunnalla neurologille...

miksi vitussa näin..
onko hällä jotenkin erityisosaamista
esim adhd diagnoosin tekemisessä...

onko tk lääkäri huonompi
tekemään lähetettä.. ?

itse pidän psyykkolookkeja
hieman liian ovelina olleina...
*ymmärtävä ilme jonka takana
väijjyy skeptinen tutkija*

ja varsinkin ymmärtämättöminä...

kun pääsin elämäni ensinmäiselle
neurologille... vanha roffessoori...
niin johan oli elämys...

ei mitään urpoilua ja paskan
lässytystä...
vaan toinen tiesi mikä oikeesti vaivaa...
ihan käsittämätön kokemus...

itse aiheesta...
pyykkolooggia on vaikeeta saada
edes yrittämällä tajuamaan...
joten harhaan kai olen johtanut aina
kaikkia...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat