Suomalaisen tekniikan historia -keskustelua

Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Tänne voi keräillä tietoa suomalaisen tekniikan historiasta.

Olen itse kiinnostunut enimmäkseen henkilöautoista, joten avaan aiheella suomalaisten tekemien henkilöautojen historiaa...

Wikströmien veljeksien Caloric -autot 1800-1900-lukujen taitteesta
http://www.sydaby.eget.net/gen/wickstrom.htm

Korvensuu 1913
http://suvut.genealogia.fi/grundsten/ti ... lk1007.pdf
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu

Veteraanikuorma-autojen sivuilla puhutaan myös seuraavista varhaisista suomalaisista henkilöautojen valmistajista:

* Ludwig Roine
* Jonas Andersson
* Kustaa Edvard Mendelin
* P J Heikkilä
* Urho Hakkarainen

http://www.vetku.fi/content/view/31/155/

Yhden-kahden auton yksityisiä valmistajia lienee Suomessa ollut lukematon määrä muitakin. Tiedetään mm. Tampereella toimineen venemestari Ludwig Roineen suunnitelleen ja valmistaneen auton jo vuosisatamme ensimmäisellä kymmenyksellä. Rakennusmestari Jonas Andersson mainitaan myös omatekoisen kolmipyöräisen auton rakentajana. Kangasalalainen seppämestari Kustaa Edvard Mendelin suunnitteli ja valmisti niinikään käyttöönsä v. 1910 oman automobiilin, josta on jopa säilynyt valokuva Suomen autoteknikkojen liiton 15 v. vuosikirjassa. Kapteeni, insinööri P J Heikkilä valmisti 3 - 5 Finlandia -henkilöautoa, ensimmäisen vuonna 1922, sekä myös kaksi kuorma-autoa. Nämä kuormavaunut olivat koottu pääasiassa Scania-Wabis osista. Heikkilä perusti autonvalmistusideansa sen varaan, että autossa kuin autossa on aina sama perusalusta, jolle sitten kunkin käyttäjän vaatimusten mukaiset päälirakenteet kiinnitetään. Tuotanto ei kuitenkaan laajemmassa mitassa käynnistynyt, joten Heikkilä keskittyi myöhemmässä vaiheessa linja-auton korien valmistukseen.

Teollisuusneuvos Urho Hakkarainen rakensi vuosien 1945 - 46 aikoihin sähköauton, sisuunnuttuaan, kun ei saanut bensiinin-ostolupaa polkupyörän apumoottoriin. Runko oli kevyttä duralumiinia, katto alumiinipeltiä ja ikkunat plexiä. Moottori käämittiin linja-auton latausgeneraattorista. Neljä 12 voltin käynnistysakkua kytkettiin kaksittain vaihtokytkimellä joko rinnan tai sarjaan, jotta saatiin joustavampi liikkeellelähtö. Veto lentokoneesta peräisin oleviin pyöriin (käytännössä vain toiseen takapyörään, mutta kuivalla kesäkelillä sekin riitti-) välitettiin moottorista ketjulla. Tällä Basilliksi katsastusmiehen ristimällä, virallisesti Malli Kaipio -merkkisellä sähköautolla Hakkarainen ajeli työmatkojaan Tampereelta ja kesäisin Kangasalta Härmälän lentokonetehtaalle ja takaisin 30-40 km:n tuntivauhdilla.




Jos joltain löytyy kuvia noista edellä mainittujen autonvalmistajien unholaan jääneistä autoista, niin toki voi linkittää.. Henkilöautojen historia toki ylettyy omasta mielestäni bensiinimoottorienkin taakse, joten minusta voi laittaa mahdolliset höyryautotkin, jos niistä on kuvia..

Että tällainen avaus.. Tekniikkaan olisin pistänyt aiheen muutoin, mutta tämähän ei käsittele mitään uutta, vaan nimenomaan vanhaa.. joka tosin ei häpeile uudenkaan edessä.. Joskus parempi yks vanha kuin pussillinen uusia, vai mitenkä se meni..

No. Pistäkee työ muut ny sittä lissee.. vaikkapa rattoreista ja muista työkoneista.. rc

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Kommentit (2)

Vierailija

Itsevalmistus tapettiin tietoisesti valtion toimesta maksattamalla autovero. Niiltä säästyi lähinnä VW-pohjaiset koriviritelmät riittävän kanta-auton osien käytön vuoksi, joilla taas oli vahän käyttöarvoa.
Teijo oli myös VW osiin perustuva lava-auto, joka oli sarjavalmisteinen.

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006
rcislandlake
Tänne voi keräillä tietoa suomalaisen tekniikan historiasta.

Olen itse kiinnostunut enimmäkseen henkilöautoista, joten avaan aiheella suomalaisten tekemien henkilöautojen historiaa...

Wikströmien veljeksien Caloric -autot 1800-1900-lukujen taitteesta
http://www.sydaby.eget.net/gen/wickstrom.htm

Korvensuu 1913
http://suvut.genealogia.fi/grundsten/ti ... lk1007.pdf
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu

Veteraanikuorma-autojen sivuilla puhutaan myös seuraavista varhaisista suomalaisista henkilöautojen valmistajista:

* Ludwig Roine
* Jonas Andersson
* Kustaa Edvard Mendelin
* P J Heikkilä
* Urho Hakkarainen

http://www.vetku.fi/content/view/31/155/

Yhden-kahden auton yksityisiä valmistajia lienee Suomessa ollut lukematon määrä muitakin. Tiedetään mm. Tampereella toimineen venemestari Ludwig Roineen suunnitelleen ja valmistaneen auton jo vuosisatamme ensimmäisellä kymmenyksellä. Rakennusmestari Jonas Andersson mainitaan myös omatekoisen kolmipyöräisen auton rakentajana. Kangasalalainen seppämestari Kustaa Edvard Mendelin suunnitteli ja valmisti niinikään käyttöönsä v. 1910 oman automobiilin, josta on jopa säilynyt valokuva Suomen autoteknikkojen liiton 15 v. vuosikirjassa. Kapteeni, insinööri P J Heikkilä valmisti 3 - 5 Finlandia -henkilöautoa, ensimmäisen vuonna 1922, sekä myös kaksi kuorma-autoa. Nämä kuormavaunut olivat koottu pääasiassa Scania-Wabis osista. Heikkilä perusti autonvalmistusideansa sen varaan, että autossa kuin autossa on aina sama perusalusta, jolle sitten kunkin käyttäjän vaatimusten mukaiset päälirakenteet kiinnitetään. Tuotanto ei kuitenkaan laajemmassa mitassa käynnistynyt, joten Heikkilä keskittyi myöhemmässä vaiheessa linja-auton korien valmistukseen.

Teollisuusneuvos Urho Hakkarainen rakensi vuosien 1945 - 46 aikoihin sähköauton, sisuunnuttuaan, kun ei saanut bensiinin-ostolupaa polkupyörän apumoottoriin. Runko oli kevyttä duralumiinia, katto alumiinipeltiä ja ikkunat plexiä. Moottori käämittiin linja-auton latausgeneraattorista. Neljä 12 voltin käynnistysakkua kytkettiin kaksittain vaihtokytkimellä joko rinnan tai sarjaan, jotta saatiin joustavampi liikkeellelähtö. Veto lentokoneesta peräisin oleviin pyöriin (käytännössä vain toiseen takapyörään, mutta kuivalla kesäkelillä sekin riitti-) välitettiin moottorista ketjulla. Tällä Basilliksi katsastusmiehen ristimällä, virallisesti Malli Kaipio -merkkisellä sähköautolla Hakkarainen ajeli työmatkojaan Tampereelta ja kesäisin Kangasalta Härmälän lentokonetehtaalle ja takaisin 30-40 km:n tuntivauhdilla.




Jos joltain löytyy kuvia noista edellä mainittujen autonvalmistajien unholaan jääneistä autoista, niin toki voi linkittää.. Henkilöautojen historia toki ylettyy omasta mielestäni bensiinimoottorienkin taakse, joten minusta voi laittaa mahdolliset höyryautotkin, jos niistä on kuvia..

Että tällainen avaus.. Tekniikkaan olisin pistänyt aiheen muutoin, mutta tämähän ei käsittele mitään uutta, vaan nimenomaan vanhaa.. joka tosin ei häpeile uudenkaan edessä.. Joskus parempi yks vanha kuin pussillinen uusia, vai mitenkä se meni..

No. Pistäkee työ muut ny sittä lissee.. vaikkapa rattoreista ja muista työkoneista.. rc


Mielenkiintoinen autoluettelo vanhoilta ajoilta..
http://yhdistykset.etela-karjala.fi/e-k ... autoja.pdf

Niin.. siis tähän ketjuun saa laittaa aiheita muistakin kuin pelkistä autoista.. siis talotekniikasta, vesi ja -sähkötekniikasta, moottoritekniikasta, sotatekniikasta.. mistä vain mikä liippaa läheltä "insinööri"-suunnittelua jollain tavalla... siis ei uusista vaan nimenomaan historiallisista aiheista..

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Uusimmat

Suosituimmat