80 lätkä takaisin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
”80-lätkät takaisin autoihin”
Julkaistu: 16:44, Uusi Suomi
4 kommenttia

Kuva: Valtteri Varpela / Uusi Suomi

Kansanedustaja Hemmilä haluaisi nuorille kuskeille 80-lätkät takaisin autojen takalaseihin.

Nuorten kuljettajien liikennekuolemat ovat puhuttaneet viime viikkoina. Nyt kansanedustaja Pertti Hemmilä (kok.) esittää, että uusille kuskeille palautettaisiin käyttöön niin sanotyt 80-lätkät.

Hemmilä teki tänään eduskunnan puhemiehelle toimenpidealoitteen, jossa hän vaatii tuoreiden kuskien liikenneturvallisuuden parantamista sekä kuljettajakohtaisen 80km/h nopeusrajoituksen käyttöönottamista ”lätkäkäytännön” avulla.

Hemmilä haikailee vuotta 1996 edeltävää lätkäjärjestelmää, jolloin ajokortti otettiin määräajaksi pois, jos kuski rikkoi 80 km/h nopeuden. Samalla uusi kuljettaja joutui takaisin autokouluun.

– Lätkän ollessa käytössä sen todettiin olevan selkeä viesti muille kuljettajille liikenteessä olevan kuljettajan kokemattomuudesta sekä vaikuttavan nuorten kuljettajien asenteisiin ja liikennemoraaliin positiivisesti, hilliten ajonopeuksia, Hemmilä kirjoittaa kotisivuillaan.

1990-luvun puolivälissä toteutettua 80-lätkän poistamista perusteltiin muun muassa sillä, että ”lätkäkuljettajat” leimattaisiin ja että lätkä houkutteli turhiin ohituksiin.





Olisiko 80 lätkällä riittävästi turvallisuusvaikutusta muihin kuljettajiin? En voi kieltää 80 lätkän aikoinaan tuomaa turvaväliä aloittelevaan kuljettajaan.

Jos lätkä tulee takaisin, sitä pitäisi käyttää mielestäni vain vuosi.

Lätkän vaarallisuutta varsinkin moottoriteillä ei kukaan voi kyllä kiistää.

Monimutkainen juttu!

Sivut

Kommentit (25)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Leuka
Jos lätkä tulee takaisin, sitä pitäisi käyttää mielestäni vain vuosi.

Eiköhän se vanhakin lätkä ollut vain vuoden ? Tuossa jutussa mainitaan, että se poistui 1990 luvun puolivälissä, mutta mitenkä minulla on sellainen muistikuva, että se poistui jo aikaisemmin ?

Mitä tuon lätkän vaikutukseen tulee, niin eipä se nopeuden rajoittimena toimi. Se ei estä mitenkään kaasupolkimen pohjaan painamista. Joku älykkyystesti voisi olla parempi kortin saamiseksi, ettei kortti olisi enää mikään itsestäänselvyys kaikille nuorille.

Vierailija

Mutta kyllä se toimi huomiona muille autoilijoille, johon se oli suunniteltukin.

Mutta kuka osaisi suhteuttaa sen vaaravaikutuksen selvästi muita hitaampana kulkijana

Vierailija

Vaikka autossa olisikin 80:n lätkä takalasissa, nuori kuski voi silti ajaa kahtasataa kahdeksankympin nopeusalueella.

edit: Tämän päivän lehtitiedon mukaan toissaöisen Puuppolan ulosajon toinenkin uhri kuoli sairaalassa. Ensimmäinen kuollut oli ralliautoilija Tommi Mäkisen veljenpoika. Kuski oli 19 v. ja alueella 60 km/t.

Vierailija

Ei ikinä! En tahdo yhtään enää liikenteeseen lisää alle satasta ajavia ajoneuvoja. Rekoissa, karavaanareissa yms. on ihan tarpeeksi tientukkoa. Nämä lätkäläiset vain aiheuttaisivat liikenteen tukkoutumista ja ohitustarpeen kasvua.

Ja yhtään nuorten kuolemaa ne eivät ehkäisisi. Eivät nämä nuoret, jotka itsensä hengiltä ajavat, noudata nykyäänkään mitään rajoituksia. Vauhti on se, mitä Escortti kulkee. Ei sitä vaan mikään lätkä hidastaisi!

Siispä: lätkästä kärsisivät ensinnäkin "kunnon nuoret" ja liikenteen tukkeutumisen myötä myös kaikki muut tienkäyttäjät. Hyötyä ei saavutettaisi lainkaan.

Vierailija

Onhan tuo liikenteessä hitaammin kulkeminen vaarallisempaa, kuin norminopeuksilla.

Ohitustarpeen lisääntyminen.
Ruuhkien lisääntyminen.
Hurjat ohitukset.....

Ei ole hyvä idea. Johan se todettiin männävuosina toimimattomaksi.

Vierailija

Virossa käyttävät kolmio tarraa jossa on vihreä lehti. En tiedä sisältyykö siihen mitään nopeusrajotusta. Tuskin.

Vierailija

Karpov kirjoitti: "Ei ikinä! En tahdo yhtään enää liikenteeseen lisää alle satasta ajavia ajoneuvoja. Rekoissa, karavaanareissa yms. on ihan tarpeeksi tientukkoa. Nämä lätkäläiset vain aiheuttaisivat liikenteen tukkoutumista ja ohitustarpeen kasvua."

Tuo oli oikeata puhetta! Nousisi vaan bensan hinta niin rajusti, että jäis rupusakki pois jaloista rutisemasta!

Vierailija

Ehdottomasti ei! Nyt jo hitaasti ajavien määrä tulee kasvamaan kun vanheneva suuri ikäluokka alkaa harrastamaan "sunnuntai ajeluja" viikonpäivistä välittämättä. Sanomattakin on selvää että takana tuleva enemmistö porhaltaa tästä ohi, erityisesti ruuhka-aikoina vaaratilanteet lisääntyvät kun aina joku lähtee ohi vaikkei tilaa olisikaan.

Mitä sitten jos yhä suurempi osa autoista ajaisi alinopeutta 80-lätkän takia? Tietenkin liikenne alkaisi kulkemaan käytännössä kaikkialla samaa nopeutta ja ohitustilanteet räjähtäisivät moninkertaisiksi, aiheuttaen vastaavan määrän enemmän läheltäpititilanteita ja onnettomuuksia!

Erinäisillä keskustelupalstoilla on muutenkin arvosteltu että miksei alinopeutta ajavia sakoteta yhtä hyvillä syin kuin ylinopeudestakin. ..mitäs järkeä sitten olisi pakottaa ketään siihen alinopeuteen..

Vierailija

Olen miljoona kertaa sahannut vanhempieni luo Helsingistä Nivalaan ja nyt on liikenteen tökkiminen alkanut vaikuttaa siten, että jaksan 7h (500km) matkan taittaa enää pari kertaa vuodessa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Miten olisi henkilöautoihin sellainen kaksiviisarinen nopeusmittari ? Niitä on sellaisia lämpömittareita, joissa punainen viisari jää mittarin näyttämään maksimilämpötilaan. Nopeusmittarissa se osoittaisi auton käyttämän maksiminopeuden. Sen voisi nollata vain avaimella, jolloin autoa lainannut isä voisi tarkistaa aamulla, millaista nopeutta nuori on yöllä ajanut. Samoin se helpottaisi onnettomuustutkintaa. Se olisi helpompi käyttää, ja halvempi, kuin varsinainen ajopiirturi.

Vierailija
ratz
Erinäisillä keskustelupalstoilla on muutenkin arvosteltu että miksei alinopeutta ajavia sakoteta yhtä hyvillä syin kuin ylinopeudestakin. ..mitäs järkeä sitten olisi pakottaa ketään siihen alinopeuteen..

Reilusta alinopeudesta poliisi voikin sakottaa esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamisena tai yleisemmin antavat asiasta huomautuksen/kehoituksen.

Alinopeudesta muuten ei voi sakottaa, sillä siellä tiellä saa lain mukaan ajaa mitä huvittaa, kunhan ei ylitä suurinta sallittua nopeusrajoitusta. Ei se nopeusrajoituskyltti mikään "tätä on pakko ajaa" -kyltti ole.

Eikä ne vaaralliset ohitukset ole hitaasti ajavan vika, kyllä se vika on siellä ohittajan päässä. Yleensä juuri näitä tapauksia, joiden on vain pakko ajaa sitä 130 km/h motarilla, vaikka matka olisi vain kahden rampin väli (jonka voi ihan hyvin ajaa 80 km/h).

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Edustaja Hemmilä voi kiinnittää lätkän omaan autoonsa, jos pelottaa.
Miten joku voi luulla, että 80-lätkä estää ajamasta tieltä ulos 160 km/h nopeudella, jos sitä ei tee edes hieman suurempi 60 km/h lätkä?

Vierailija
– Lätkän ollessa käytössä sen todettiin olevan selkeä viesti muille kuljettajille liikenteessä olevan kuljettajan kokemattomuudesta sekä vaikuttavan nuorten kuljettajien asenteisiin ja liikennemoraaliin positiivisesti, hilliten ajonopeuksia, Hemmilä kirjoittaa kotisivuillaan.
Niin ja raivoisia ohituksia ja kiusaavaa käytöstä ja lukuisia turhia ilmiantoja kännyllä kun niihin ei noilla todisteilla voi sakottaa.
Jokaisen heikkolahjaisen kuskin merkintä olisi oikeampi keino.

Vierailija
Leuka
Olen miljoona kertaa sahannut vanhempieni luo Helsingistä Nivalaan ja nyt on liikenteen tökkiminen alkanut vaikuttaa siten, että jaksan 7h (500km) matkan taittaa enää pari kertaa vuodessa.

Ajan päivässä helposti tuon 500km ja n.10h eikä ole alkanut tökkimään..lieneekö asennevika?
Kysymyksessä on hysteeristen ihmisten reaktiot yksittäisten raivohullujen tekoihin. Valtavirta menee ihan ok mitä nyt naama menee punaiseksi jos näkee jossain raskastaliikennettä.
Kuten tämän päivän uutisissa sanotaan "humalassa ajetaan päivittäin"..hmm rohkenen epäillä hieman. Kaikista ryhmistä löytyy nuo mätämunat jotka mustaavat maineen. Kaikkien ryhmien turvallisuus parannus ehdotuksiin löytyy nuita "hysteerikkoja" jotka eivät koe olevansa turvassa kuin perunakellarissa pakkopaitaan sidottuina ja 10m betonia ympärillä.

Vierailija

Hitaiden perässä jaksaa ajaa, jos vireystila ei ole huipussa. Ikäänkuin ottaa rauhallisesti ja ajattelee päivän tapahtumia. Mutta sitten kun tiet vaan paranevat ja vireystilakin on kohonnut, niin eihän sitä viitsi madella hitaiden takana. Ohi vaan. Lätkäläiset olisivat vain tien tukkona. Pikemminkin heillä pitäisi olla sellainen lätkä, joka velvoittaa ajamaan nopeusrajoitusten mukaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat