Suojatie, tolppa ja nappi

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kaupungissa saa ylittää suojatien silloin kun jalankulkijoitten liikennevaloissa palaa se vihreä ukko. Punainen kun palaa niin ei saa mennä. Puuttumatta siihen, että on naisia syrjivää ja halventavaa kun symboleina on pelkkiä ukkoja eikä akkoja lain, niin aloin miettimään että mikä funktio sillä on sillä napilla siinä tolpassa?

Täällä Oulussa ainakin valo vaihtuu jalankulkijoille vaikka sitä nappia ei painakaan. Eli mitä virkaa sillä napilla silloin on? Jos sitä nappia painaa, niin siihen kumminkin syttyy valo, eli onko se sitä varten että siihen saa sytyttää sen valon ja sitä tuijottaa?

Tampereella piti aina painaa sitä nappia vierellä kulkevan painostuksesta. Olisi mieli tehnyt jäädä sielläkin oottamaan, että vaihtuuko syrjivä ukkosymboli kuunaan vihreäksi vaikka nappia ei painakaan.

Niin että mitä virkaa se toimittaa se nappi?

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Keskitetty tietokoneohjaus on korvannut kävelijöiden painamat napit varsin pitkälti ainakin New Yorkissa. Liikennemäärien kasvettua napit ovat jääneet historiaan. Nappien poistaminen tulisi kalliiksi ja muutakin rahan menoa on, joten napit on jätetty paikoilleen. Muutama nappi toimii edelleen paikoissa, joissa esimerkiksi ei tule vihreää jos ei paina nappia. Mutta usein ihmiset siis painelevat nappeja turhaan.
Uutinen

Mikähän on tilanne Suomessa... Aika harvaan asuttu maahan tämä on, joten liikennemäärät eivät päätä huimaa.

jesper
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt4.3.2009

Olen luullut että nappeja tarvitaan vaikkapa yöaikaan, kun vihreä valo ei syty jalankulkijalle automaattisesti. Lisäksi Tampereella joissain risteyksissä nappia tarvitaan myös päivällä.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

Vierailija

Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin pääsääntö tuntuu olevan, että nappia ei tartte painaa jos siinä pömpelissä palaa jo valmiiksi valo. Tällöin valo vaihtuu tietyn aikavälein. Jos valo taas syttyy vasta painettua, niin valot vaihtuvat yleensä sen mukaan eivätkä omaan tahtiinsa.

Liekö ovat ne painalluslaitteet rikki, joissa se merkkivalo palaa aina, vai onko joku uudelleenohjelmoinut ne tekemään niin jostain syystä.

On muuten melkeen aina pakko painaa sitä nappia, vaikka tiedän, että se ei kyseisessä risteyksessä mitään auta. Mikä lie neuroosi.

Vierailija
jesper
Olen luullut että nappeja tarvitaan vaikkapa yöaikaan, kun vihreä valo ei syty jalankulkijalle automaattisesti. Lisäksi Tampereella joissain risteyksissä nappia tarvitaan myös päivällä.

Näin minäkin olen asiaa nähnyt ja kokenut syvällä sielussani.
On aikoja jolloin nappi on toiminnallinen ja aikoja jolloin se on turha, siis yhdessä ja samassa paikassa.
Mutta onhan se nyt ihan hyvää ajan tappamisista kiireiselle kulkijalle, kun painelee sitä nappia siinä, tuntee todella elävänsä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä en koskaan paina sitä nappia. Eikä mua ole koskaan ukot estelly muutenkaan.

Mutta olispa kyllä kiva saaha varmuus tähänkin...

Hämmentää.

Vierailija
Ataraksia
On aikoja jolloin nappi on toiminnallinen ja aikoja jolloin se on turha, siis yhdessä ja samassa paikassa.

Jep, komppaan. Loogisesti vielä ne ajat, jolloin nappia tarvitsee painaa ovat ne, milloin liikennekkin on vähäisintä ja siten jalankulkija voi "tilata" vihreän niin halutessaan. Ruuhkaisempina aikoina sitten jalankulkijaa helpotetaan jo valmiiksi painetulla napilla, koska jokatapauksessa kulkija jokaiselle mahdolliselle aikaslotille on.

Ja logiikan huippuna valo nappiautomaatissa kertoo tartteeko sitä nappia painaa vaiko ei.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Hubsu
Ataraksia

Jep, komppaan. Loogisesti vielä ne ajat, jolloin nappia tarvitsee painaa ovat ne, milloin liikennekkin on vähäisintä ja siten jalankulkija voi "tilata" vihreän niin halutessaan. Ruuhkaisempina aikoina sitten jalankulkijaa helpotetaan jo valmiiksi painetulla napilla, koska jokatapauksessa kulkija jokaiselle mahdolliselle aikaslotille on.

Ja logiikan huippuna valo nappiautomaatissa kertoo tartteeko sitä nappia painaa vaiko ei.

Joo. Siis tosi hyvä systeemi ja arkea helpottava pikkukikka. Mutta miksi ihmeessä tästäkään ei ole kerrottu kenellekkään niin että vuosikaudet saa ittiään tälläkin asialla rääkätä että miksi, oi miksi? Mikä on napin funktio, millä sekin olemassa ololleen oikeutuksen lunastaa...

Miksi näistä ei tiedoteta? Lähetetä kotia vaikka kansalaisille tietoa että hei! nyt on uusi kätevä nappi. Aina pääsette tästälähin tien yli, vassokuu! T: Liikenneministeriön jalankulkuviraston hankesuunnitteluosaston tulevaisuustyöryhmän vt. vastaava vara-alivaltiosihteerin sijainen.

Hämmentää.

Vierailija

Itse olen selvästi liian pieneltä paikkakunnalta kotoisin, kun ei ole moista tietokoneohjausta vaan sitä nappia pitää ihan oikeasti painaa. Ja suuremmissa kaupungeissa kun on käynyt, niin ei ainakaan ole tullut huomattua niitä nappeja, vaan valot on automaagiset lähes aina.

Vierailija
Vatkain
on naisia syrjivää ja halventavaa kun symboleina on pelkkiä ukkoja eikä akkoja lain

Minä kun olen aina kuvitellut, että ne ovat housuja käyttäviä naisia, joilla on normaalivartalo.

Pitäisikö naisilla olla aina sitten D-kupin rinnat ja hame? Aika seksististä.

Vierailija

Minulla on ollut semmoinen käsitys, että valoja ohjaava tietokone huomioisi napin painallukset valo-ohjauksissa vähän samaan tapaan kuin keloilta saamansa tiedon asfaltin päällä olevista rautamöhkäleistäkin.

Monet liikennevalot kun eivät ole pelkillä ajastimilla ohjattuja, vaan asfaltin alle on piilotettu keloja, joiden arvoja säännöllisin väliajoin mittailemalla voidaan selvittää onko kelan päällä tonnin verran rautaa (auto) vai ei. Tosin, jos joka suunnalla on autoja, niin silloin kaikki sensorit antavat koneelle pelkkiä ykkösiä, jolloin ohjauslogiikka toimii käytännössä pelkillä ajastimilla, ilman sen kummempia priorisointeja, mutta etenkin hiljaisempina aikoina saattaa huomata, että vaikka valo on edessä vaihtunut juuri punaiseksi, niin valo vaihtuukin samantien takaisin vihreäksi, siis jos sattuu olemaan ainoa siinä risteyksessä.

Valo-ohjauksia voidaan toki priorisoida monella tapaa, ehkä jotkut risteykset toimivat vielä pelkillä ajastimilla, mutta sittenkin ajastimienkin logiikkaa voidaan vaihtaa päivän mittaan, tietokone kun kykenee aika monimutkaisiinkin kuvioihin. Voi olla että risteyksen valo-ohjauksia suunnittelevat olettavat että esim. tiettyinä vuorokauden aikoina risteyksessä liikkuu paljon ihmisiä joka suuntaan joka tapauksessa, jolloin valoja näytetään vähän joka suuntaan jokaiselle vuorollaan, tälläisessa tilanteessa napeilla voi olla merkitystä tai sitten ei. Kannattaa myös huomata, että jos todellakin on kyse tilanteesta joka antaa ohjaintietokoneelle taulun täydeltä "ykkösiä", eli joka suunnalla on autoja, todennäköisesti vähän kaikkialla painellaan nappuloita jne, niin siinä ei ole paljon priorisoitavaa, koneella ei ole juuri muuta mahdollisuutta kuin jakaa aikaa jokaiselle ohjelman mukaisia painotuksia käyttäen, siis ruuhkaisessakin tilanteessa pääväylät saattavat saada enemmän aikaa kuin muut, kaikki riippuu ohjelmasta, joka sekin voi muuttua päivän mittaan, ja mahdollisesti myös päivästä toiseen. Periaatteessa mikään ei estä tekemästä omaa ohjelmaa vaikka vuoden jokaiselle tunnille erikseen, olettaen että semmoinen hirvitys vain ohjainkoneen muistiin mahtuu.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Napit eivät vaikuta liikennevalojen toimintaan mitenkään. Ne ovat siellä sen vuoksi, että jalankulkija voi purkaa ahdistustaan ja kokea tulleensa kuulluksi, kun vihreä valo sitten vaihtuu.
Yksinkertaista liikennepsykologiaa, jolla jalankulkijatkin saadaan integroitua osaksi suurta liikenneperhettä. Autoja vartenhan tunnistimia on runsaasti joten olisi epätasa-arvoista, jos jalankulkijoilla ei olisi vastaavaa järjestelmää.

Vierailija
jesper

Tuossa kotiani lähimmässä risteyksessä homma näyttää menevän niin, että päivisin kun autoja kulkee paljon, jalankulkijoiden vihreä syttyy vain nappia painamalla. Iltasella olen nähnyt valon vaihtuvan jalankulkijoille vihreäksi, vaikka kukaan ei ole ollut painamassa nappia, eli ilmeisesti silloin se tapahtuu automaattisesti. Öisin taas koko valot ovat pois käytöstä.
Jotta homma ei jäisi liian yksinkertaiseksi, samalla isolla risteysalueella on myös neljät muut jalankulkijavalot, jotka sen sijaan vaihtuvat aina automaattisesti.

Vierailija

Tuskinpa on missään suojatietä, mille ei vihreä vaihtuisi ilman painamista.
Ei se nappi tunnu mitään nopeuttavan. Useimmiten valot rytmitetään autovirran mukaisesti, joten tyhmäähän se olisi jos jalankulkija pystyisi napilla sorkkimaan liikenteen sujuvuutta.

Shíwa
Seuraa 
Viestejä56
Liittynyt15.7.2009

Vihaksi pistää semmoset ihmiset jotka painaa sitä nappia ja kävelee sitten punaisia päin. Autot pysähtyy ihan turhaan.

Helsingin keskusta löytyy muutama nappi joilla saa ruhka-aikaan pysäytettyä kymmeniä autoja. Mutta pakkohan niitä hiukkaspäästöjä on lisätä kun punasia päin kävely on laitonta.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Mä en koskaan paina sitä nappia. Eikä mua ole koskaan ukot estelly muutenkaan.

Mutta olispa kyllä kiva saaha varmuus tähänkin...

Onhan se mystistä, mut enimmäkseen olen kulkenut liikenteen mukaan, enkä niitten valoukkojen mukaan. Mikään ei ole pöllömpää, kuin venailla vihreää, kun ketään ei ole missään.

X

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat