Seuraa 
Viestejä27432

Onko tuima suolatonta vai onko ruoka tuimaa jos siinä on liikaa suolaa?

Hämmentää.

• ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (49)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tarkennettakoon, että äänestyksen aluejaot tarkoittavat murrealuejakoa. Eli suomihan jaetaan ensiksi itämurteisiin ja länsimurteisiin.

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuima on sitä kun viinassa on tarpeeksi prosentteja. Ei tuimuudella ja suolaisuudella ole mitään yhteistä. Hölmöt.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Itäisessä murteessa "tuima" tarkoittaa suolatonta. Mutta muualla "tuima" tarkoittanee mitä tahansa "liian vahvaa", on sitten kyse suolaisesta tai muustakin.

Minusta se kuulostaa vahvalta, eli liian suolaiselta.

En kyllä tajua tuo äänestystä, miten noista tuloksista voi päätellä onko vastauksissa eroja murrealueen mukaan?

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629

Ei sitá tarvitse edes páátellá.

Itá-suomeen muuttaessani tapahtui muutama váárinkásitys ennen kun ymmársin ettá suolaton on tuima. Satakunnassa olin oppinut ettá tuima on vákeváá ja vahvaa tai tiukka, peráánantamaton ilme kasvoilla.

Ehká vaihtoehdot tássá áánestyksessá on vajaat, koska ei kaikille tuimuus liity ruuan suolapitoisuuteen.
Moni on myós áánestányt suolapitoisuutta ja játtányt vastaamatta murrealueeseen.

Puedes imaginar un mundo sin música............

Eihän savolainen kehtaa sanoa edes, että ei vihti vaan puhuu kehtaamisesta. Vääristelleet koko kielen.

kaiketikenties

Moni on myós áánestányt suolapitoisuutta ja játtányt vastaamatta murrealueeseen.

Joo, pitäis olla suuri punainen välkkyvä linkki murrealuejakokarttasivustolle.
Ja onko Helsinki se kolmas suurjako, vai mikä se on?

Itse koen Tuiman enemmän suolaisena kuin suolattomana, mutta suurin osa (lähi)suvustani onkin Länsi-sektorilta.

Tietenkin tuima on suolaista, kirpeää tai yleensäkin väkevää. Kaikki muu on ehdottoman kerettiläistä ja väärää kielenkäyttöä. Lainsäädännöllä kiellettävä

Luuttu
Tietenkin tuima on suolaista, kirpeää tai yleensäkin väkevää.

Näin olen itsekin ajatellut. Ei olisi tullut mieleenkään että tuima tarkoittaisi jonkin puutetta, vajavaisuutta.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328

Tossa äänestyksessähän on vissiin pieni ajatusvirhe, kun ei suolapitoisuuden ja alueen suhteen nyt tule mitään korrelaatiota...?

(Nukkumaija ehtikin ensin)

X

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447

Valitsin, että olen sekä Itä- että Länsi-Suomesta, sillä kaikki isovanhempani ovat kotoisin idästä, mutta olen itse elänyt koko ikäni lännessä.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
nuubi
Siis häh? Tuimahan meinaa että ei ole tarpeeksi suolaa.

Niin, ihan selvä juttu.

Siitä voidaan sitten kiistellä, onko ruoka liian tuimaa. Meillä kaikki aina heiluu suolapurkin kanssa ruokapöydässä vaikka minusta ruoka on hyvää vähän tuimana.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Jostain syystä itselleni tuimasta tulee mieleen mieleen enemmänkin jonkinlainen luonteentila kuin suolaisuuden tila. Esimerkiksi:"Olipas hän tänään harvinaisen tuimana.", kun joku on kireänä ja sillä päällä, että turpiin tulee, jos sanot päivää. En osaa tähän kyselyyn nyt vastata oikein mitään. Mitä murteisiin tulee, niin olen kotoisin Päijät-Hämeestä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Olbe
Valitsin, että olen sekä Itä- että Länsi-Suomesta, sillä kaikki isovanhempani ovat kotoisin idästä, mutta olen itse elänyt koko ikäni lännessä.

Äänestyksessä ei varsinaisesti ole kyse siitä missä asuu tai mistä isovanhemmat ovat, vaan minkä kumman murrealueen kieltä pääasiallisesti puhuu. Jos olet kasvanut lännessä puhut todennäköisemmin enemmän länsimurteita vaikka joukossa voi olla vivahteita itämurteista.

Kehtaatko antaa = voisitko antaa/viitsisitkö antaa
Tuima = suolaton
Huilata = mennä lujaa
jne.

Koin äänestystä laittaessani, että olisi liian rajoittavaa laittaa vain kaksi vaihtoehtoa 1. Tuima=suolaton idässä ja 2. Tuima=liikasuolainen lännessä. Nyt äänestäjä voi valita omat vaihtoehtonsa.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat