Välttämättömät rasvahapot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Virallisen ja yleisen käsityksen mukaan omega kolmosen alfalinoleenihappo ja omega kuutosen linolihappo kuuluvat välttämättömiin rasvahappoihin. Olisi kiinnostavaa tietää perusteet alfalinoleenihapon välttämättömyydestä, onko tälle käsitykselle olemassa puolueetonta tieteellistä tutkimusta. Itseäni on alkanut hieman epäilyttämään kyseisen rasvahapon välttämättömyys, ottaen huomioon että kalaöljyn eikosapentaeenihapolla on useiden tutkimusten mukaan huomattavasti suuremmat terveysvaikutukset. Mikäli ALA olisi ehdottoman välttämätön, niin miten sitten selitetään eskimoiden olemassaolo, eihän heidän perinteiseen ruokavalioon ole alfalinoleenihappoa kuulunut.

t. Vesa Halonen

Kommentit (5)

Vierailija
VJHH
Mikäli ALA olisi ehdottoman välttämätön, niin miten sitten selitetään eskimoiden olemassaolo, eihän heidän perinteiseen ruokavalioon ole alfalinoleenihappoa kuulunut.

t. Vesa Halonen




Eskimoiden ruokavaliossa sitä omega kolmosta vasta onkin. Enemmän kuin missään muussa.

Vierailija
kabus

Eskimoiden ruokavaliossa sitä omega kolmosta vasta onkin. Enemmän kuin missään muussa.



Omega-3-rasvahappoja on olemassa muitakin kuin alfalinoleenihappo (ALA), ainakin EPA ja DHA.

Ketjun aloittaja pohtii varmaankin, että tarvitaanko näistä välttämättä juuri ALAa.

En löytänyt Finelistä hylkeen ravintoarvoja (heh), mutta 100 grammassa lohta näyttäisi olevan 78 mg ALA, 224 mg EPA ja 651 mg DHA. (Voi olla, että tuo ALA on tullut rehusta, kuka tietää?)

Itse en valitettavasti osaa ottaa asiaan sen kummemmin kantaa, mutta pidän kysymystä kuitenkin mielenkiintoisena. Sen verran luulisin tietäväni, että kroppa konvertoi ainakin osan ALAsta noiksi muiksi rasvahapoiksi.

Vierailija

Oikein päätelty, ajattelin juuni omega kolmoseen kuuluvan ALFALINOLEENIHAPON välttämättömyyttä. Tuo pieni määra lohen ALAa on saattanut tulla vaikka kasvirehusta, jolla ruokitaan viljeltyjä kaloja, ALA on kuitenkin lähinnä kasviöljyihin kuuluva omega kolme - rasvahappo. ALA muuntuu ihmisen elimistössä vain hyvin vähäisessä määrin omega kolmosen eikosapentaeenihapoksi (EPA), muuntuvuus lienee enimmilläänkin vain n. 10%.

cisco
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt14.8.2009

Mm. tuossa opuksessa on suht hyvin selitetty se mitä pitää rasvoista tietää. Mary on niitä palleroita tutkinut kymmeniä vuosia eikä juurikaan kumartele "virallishömppäpömppää". Hänelle kuuluu suuri kunnia siitä, että tieto tekno-trans-rasvojen vaarallisuudesta tuli päivänvaloon.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
VJHH
Oikein päätelty, ajattelin juuni omega kolmoseen kuuluvan ALFALINOLEENIHAPON välttämättömyyttä. Tuo pieni määra lohen ALAa on saattanut tulla vaikka kasvirehusta, jolla ruokitaan viljeltyjä kaloja, ALA on kuitenkin lähinnä kasviöljyihin kuuluva omega kolme - rasvahappo. ALA muuntuu ihmisen elimistössä vain hyvin vähäisessä määrin omega kolmosen eikosapentaeenihapoksi (EPA), muuntuvuus lienee enimmilläänkin vain n. 10%.

ALA:lla on omia tärkeitä biologisia tehtäviä, mutta tosiaan konversiosuhde EPA/DHA:ksi vaihtelee huonosta surkeaan (noin 0,1% - 10%). Silti todella monet "ravintoekspertit" Suomessa yhä väittävät, että ALA riittää. Ihan höpöhöpöä, lukisivat mm. USA:n PUFA-3-tutkimusinstituutin tekstejä edes viimeisen 10 vuoden ajalta.

Elimistömme kykenee myös muutamaan EPA:ta DHA:ksi, muttei toisinpäin. Konversiot menevät siis näin ALA -> EPA & DHA ja EPA -> DHA. Muitakin konversioita tapahtuu mutta tuossa tärkeimmät.

Konversiosuhteeseen vaikuttavat geenit, elintavat ja lukuisat sairaudet. Sitten esimerkiksi aivot tarvitsevat nimenomaan EPA:sta, koska DHA ei nosta (paradoksaalisesti) juuri näytä nostavan aivojen DHA-tasoja. Esimerkiksi verisuonille taas korkeampi DHA:n suora saanti on suhteellisesti tärkeämpää. Aivoille optimaalinen EPA/DHA-suhde on suunnilleen luokkaa 4/1 - 7/1, verisuonille ja muile elimille DHA:ta voi olla melkein yhtä paljon kuin DHA:ta suotuisimpien vaikutusten saavuttamiseksi.

Tulehdusmarkkerina käytetään yleensä omega 6-ryhmän arakidonihapon ja EPA:n suhdetta (EPA/AA) ja se on ravitsemustieteen kovimpia juttuja 2000-luvulla. Sekä kiertävän EPA:n että sen suhde AA:han ratkaisee paljon.

Useista syistä kannattaa yhdistää myös GLA-rasvahappo EPA/DHA-komboon, koska nämä täydentävät hyvin toisiaan ja ehkäisevät tietyiltä mahdollisesti haitallisilta efekteiltä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat