Mikä logiikka on julkistaa sallitut ylinopeudet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luin lähes uskomatonta tarinaa tämän päivän lehdestä. Tiedottajana sisäministeriö/poliisi:
Ensi torstaista (1.10.) alkaen jokainen meistä voi sitten ajaa 6-10 km/t ylinopeutta ilman huolta sakoista. Mikäli ylinopeus on 11-20 km/t selviää rikesakolla. Käytännössä tämä tarkoittaa esim. sitä, että 50 km/t rajoitusalueella voi huoletta ajaa 60 km/t ja 100 km/t alueella 110 km/t sakkoja pelkäämättä.

Mihin tällä logiikalla ja sen julkistamisella pyritään? Eikö olisi järkevämpää muuttaa 50 km/t alueet suoraan 60 km/t alueiksi ja 80 km/t alueet suoraan 90 km/t alueiksi ja pitää sitten näistä korotetuista nopeuksista tiukasti kiinni? Näillä uusilla, julkistetuilla ja sallituilla nopeusrajoitusten ylityksillä suorastaan yllytetään kansalaisia ajamaan ylinopeutta!

Järjetöntä touhua, sanon minä!

Kommentit (10)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin.

Uutisissakohan tuosta tuli, vaiko aamu-tv:ssä, no enivei.

Tarkkaan kyl kerrottiin paljonko voi hurjastella, että selviää varoituksella.

Ja kaikist paras oli se 3km/h alaspäinpyöristys varmuuden vuoksi.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Mites meinasit ohittaa 77 km/h ajavan auton 80 rajoitusalueella ? Rekkaa tulee vastaan ,rekkaa tulee taas.
Ohitus ajamalla 80 km/h?

Vierailija

Sapetixille: Minun opiskelemieni liikennesäädösten mukaan 80 km/t alueella SAA ajaa 80 km/t, mutta ei ole PAKKO ajaa 80 km/t.
Toisin sanoen: kun elät tässä yhteiskunnassa, sinun on pakko ottaa huomioon erilaiset ihmiset ja erilaiset elämäntilanteet, niin liikenteessä kuin kaupan kassajonossakin. Sinun vuorosi ohittaa tai maksaa tulee varmasti, joskin se usein vaatii kärsivällisyyttä.
Jokaisen pitäisi opetella se elämänasenne, että pinna ei saa palaa missään tilanteessa; tai korkeintaan kotona, vaimon kanssa neljän seinän sisällä.

Vierailija
Tarkkailija
Sapetixille: Minun opiskelemieni liikennesäädösten mukaan 80 km/t alueella SAA ajaa 80 km/t,

Minun opiskelemieni fysiikan lakien mukaan ei saa, jos siinä edessä joku ajaa 77 km/t. Silloin on pakko itsekin ajaa vain 77 km/t tai hiljempää, tai mennä ohi.

Vierailija

Moses Leone kirjoitti: "Minun opiskelemieni fysiikan lakien mukaan ei saa, jos siinä edessä joku ajaa 77 km/t."

Liikenteessä noudatetaan ensisijaisesti tieliikennelainsäädäntöä. Fysiikan lait pitää ottaa huomioon viimeistään siinä vaiheessa, kun em. lainsäädäntöä aletaan harkitusti rikkomaan.

edit: Mielestäni näissä uusissa sisäministeriön ohjeissa olisi erityisesti pitänyt painottaa tuota sapetixin ohitusnäkökulmaa, eli 10 km/t ylitys on sallittua vain ohitustilanteissa.

Vierailija

Denzil Dexter kirjoitti: "Kupeksikaa, niin maailma pelastuu. Minä ajan niinkuin ennenkin."

Sinulla on yhtä looginen asenne, niin kuin entisellä savolaisukolla:
"Minnuu ei pensan hintakorotukset häirihe. Mie tankkaan kahellakymmenellä eurolla joka tappaaksessa niinku aena ennennii!"

Vierailija
Tarkkailija

Liikenteessä noudatetaan ensisijaisesti tieliikennelainsäädäntöä. Fysiikan lait pitää ottaa huomioon viimeistään siinä vaiheessa, kun em. lainsäädäntöä aletaan harkitusti rikkomaan.

Jos ajat tieliikennelainsäädännön mukaista 80 km/t sen 77 km/t köröttelevän perässä, niin varsin pian rikot harkitusti sekä oman autosi etupuskurin että edessä köröttelevän takapuskurin.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Uudet ohjeet olivat kai lähinnä poliiseille, jotta käytäntö koko maassa olisi samanlainen. Aina tietty nopeudenylitys on ollut huomautuksen piirissä ja siitä enemmän sakotettava. Nyt huomautuskynnystä yleisesti alennetaan ja samat säännöt kaikille.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

No, nopeusmittarin nopeus muuttuu sen mukaan mitä rengas kokoa käytät, tarkoitan ympärys piiriä. Sen mukaan tulevat myös heitot mittareihin. Lisäksi on myös heittoa autojen omissa mittareissa. Moni on saanut sakkoa, vaikka olisi ajanut täsmälleen mittarin mukaan.Ei taida kuitenkaan rengasprofiilin muutoksen mukaan olla ohjeistusta siitä, miten paljon nopeusmittari alkaa heittämään. Se on taas renkaiden valmistajien ongelma.Mielestäni tämän vuoksi on hyvä, että näitä sakkoja selvennetään.

Uusimmat

Suosituimmat