Mistä pieniä laakeripesiä saa ostettua??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tekemässä pientä projektia, johon tarvitsisin mahdollisimman pieni kitkaisia laakeripesiä. Painoa koko sydeemille tulee muutamia kymmeniä grammoja, joten kitkan ja laakeripesän massan pitäisi olla mahdollisimman pieniä.

Sivut

Kommentit (30)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Laakereita vai laakeripesiä? Laakeripesä on se komponentti, mihin laakeri kiinnitetään.
Jossain pienoissähkömoottorissa, esim. tietokoneen prosessorituulettimissa. tai purat romukiintolevystä pyöritysmoottorin, siinä on pienet ja herkät laakerit.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
DoctroX
Olen tekemässä pientä projektia, johon tarvitsisin mahdollisimman pieni kitkaisia laakeripesiä. Painoa koko sydeemille tulee muutamia kymmeniä grammoja, joten kitkan ja laakeripesän massan pitäisi olla mahdollisimman pieniä.

Liukulaakeri on tuommoinen vähäkitkainen ja kevyt laakeri. Siinä toiminta alkaa vasta käynnistymisen jälkeen kun öljykalvo muodostuu eli alussa voi junnata (ekan kierroksen) jos ei projektias haittaa.

RC-alan liikkeistä. (Normi RCissä kai käytetään kuulalaakereita mut esim miniatyyri helikopterit..)

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Turboahtimien keraamiset laakerit vois olla optimi.

Hintaa kertyy vaan pirusti. Mutta kestää huoleti 150 000 rpm.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Kiitoksia hyvät herrat! Tuolta Kentsolta näyttäisi löytyvän juuri tarvitsemani.

Hyvät viikonloput, ei läträtä sen kaljan kanssa

Vierailija
DoctroX
Ikiliikkujaa

Minä olen aina halunnut rakentaa foucaultin heilurin joka samalla "vetää" itsensä niin että kenenkään ei tarvitse antaa sille lisää vauhtia.

Siitä voisi periaatteessa rakentaa ikuisesti toimivan mekaanisen kellon.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Veikko

Ihastuttava ajatus. Ilmeisesti ajatuksena olisi ammentaa energiaa maapallon pyörimisliikkeestä (= heilurin heilahdustason kiertymisestä). Maapallon pyörimisenergiassa riittää eittämättä ammennettavaa!

Minulla on seinällä wanha keskuskello, joka vetää itse itsensä minuutin välein.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Veikko

Ihastuttava ajatus. Ilmeisesti ajatuksena olisi ammentaa energiaa maapallon pyörimisliikkeestä

Tuo on kyllä kuolleena syntynyt ajatus, mikäli ei käytössäsi ole Maan ulkopuolista kiintopistettä. Tuollainen heiluri kuluttaisi vähitellen Maan liikemäärämomentin, mikä ei ole Maahan sidotun voimasysteemin puitteissa mahdollista.

Vierailija
Neutroni

Tuo on kyllä kuolleena syntynyt ajatus, mikäli ei käytössäsi ole Maan ulkopuolista kiintopistettä. Tuollainen heiluri kuluttaisi vähitellen Maan liikemäärämomentin, mikä ei ole Maahan sidotun voimasysteemin puitteissa mahdollista.

Miksi ei?

Foucaultin heiluri tekee joka tapauksessa työtä koska sen laakeri ei voi olla täydellinen. Mistä tämä energia sitten tulee?

Käsittääkseni gyroskoopin pyörimisnopeus ei muutu vaikka sitä väkisin kallistelisi, joten se kääntymiseen tarvittava työ ei voi tulla sen omasta momentista.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Neutroni

Miksi ei?

Jotta Maapalloa (tai mitä tahansa kappaletta) voisi vääntää, pitäisi olla joku piste josta ottaa tukea. Noin formaalimmin tuloksen voi johtaa tarkastelemalla partikkelisysteemissä vaikuttavia voimia. Newtonin voiman ja vastavoiman laista lähtien voidaan laskea tulos, että tuollaisen systeemin yhteenlaskettua liikemäärämomenttia ei voi muuttaa systeemin millään sisäisillä voimilla. Johto on epäkäytännöllinen tänne kirjattavaksi (lue: olen laiska), mutta se löytyy varmaankin monista korkeakoulutason perusfysiikan kirjoista.

Foucaultin heiluri tekee joka tapauksessa työtä koska sen laakeri ei voi olla täydellinen. Mistä tämä energia sitten tulee?

Mitä työtä se tekee? Vastustaa ilmaa ja laakerikitkaa, mutta se energia tulee heilurin kokonaisenergiasta. Ei heiluri ian kaiken heilu, ellei sille anna lisävauhtia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat