Kiroilu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko mielestäsi kiroilu väärin?

Tämäkin on yksi asia jonka olen aina ottanut itsestään selvyytenä: kiroileminen on lapsellista ja sivistymätöntä.

Mutta onko todella näin? Miksi en saisi käyttää sanaa X silloin kuin haluan? Eikö juuri ole sivistystä kyseenalaistaa vanhoja perusteiltaan kestämättömiä oppeja? Eikö juuri ole sivistystä tarjota turhien rajojen ja sääntöjen sijaan vapautta?

Toisin sanoen, onko rationaalisesti ajateltuna kiroilusta jotain haittaa?

Lasten kuullen ei kuulemma saisi kiroilla. Miksi ei? Onko joku lapsi koskaan vammautunut kuullessaan kirosanan? Aiheuttaako esimerkiksi "vittu"-sanan (jonka foorumisofta automaagisesti korvaa tähtimerkeillä!) kuuleminen lapselle välittömän luhistumisen kohti psykoosia? Pitäisikö samalla periaatteella kieltää sukupuolivalistus kouluista? Ehkä "vaginta" tai "emätin" -sanoilla on vastaava kauhistuttava vaikutus?

Vai olisiko ehkä kenties niin, että kiroilemisen vastustaminen on vain jäänne konservatiivisuuden ja uskontojen maailmasta. Maailmassa jossa jumala, kuolleista noussut zombie-jeesus ja seitsemän kääpiötä tulevat taivaista rankaisemaan kaikkia ihmisiä jotka käyttävät vääriä sanoja? Vai onko kyse siitä, että eräillä ihmisillä on tavattoman suuri halu kontrolloida mitä muut tekevät? Sillä eihän edes Raamatussa ole lueteltu mitä nämä kielletyt sanat ovat.

Rationaalisesti ajateltuna voimasanojen käytössä ei ole mitään vikaa, joten päätän tämän viestin sanaan: perkele!

Sivut

Kommentit (74)

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Lasten sanomana se kuulostaa todella hirveältä. Ehkä ovat kuulleet vanhemmilta tai vanhemiltaan!?Minulla ei ole lapsia, mutta ole aina yrittänyt olla kiroamatta lasten kuullen. Ei se kiroaminen ole hyvästä vanhempienkaan kesken, mutta sitä tulee tehdyksi.
Mielestäni kersat eivät saa kirota, eikä vanhemmatkaan. Yritetään rajoittaa kiroilua, ainakin lasten kuullen.

Vierailija

Lapset eivät saa kiroilla, koska silloin suu pestään käsidesillä*.
(On se niin väärin. Meillä muuta pienenä ollu kun lipeää taikka mäntysuopaa.)

[size=85:34l0h9c0]*sis 70% etanoolia[/size:34l0h9c0]

Vierailija
Petu
Ei se kiroaminen ole hyvästä vanhempienkaan kesken, mutta sitä tulee tehdyksi.
Mielestäni kersat eivät saa kirota, eikä vanhemmatkaan. Yritetään rajoittaa kiroilua, ainakin lasten kuullen.

Osaatko perustella miksi lapset eikä vanhemmatkaan saa kiroilla? Onko siitä jotain haittaa?

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Skeptikko
Petu
Ei se kiroaminen ole hyvästä vanhempienkaan kesken, mutta sitä tulee tehdyksi.

Osaatko perustella miksi lapset eikä vanhemmatkaan saa kiroilla? Onko siitä jotain haittaa?

Minä kiroilen itse myös ja hävettää sen vuoksi, mutta onko siitä haittaa jos ei kiroile?Miksi pitäisi kiroilla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
EI TILKOO
Lapset eivät saa kiroilla, koska silloin suu pestään käsidesillä*.

[size=85:3jxrw56i]*sis 70% etanoolia[/size:3jxrw56i]

No nyt minä ymmärrän miksi teineillä on joka kolmas sana se v-alkuinen nuorisosana. Se on vain fiksu tapa kiertää alkoholilakia ja olla ankeat koulupäivät pikkusievässä kunnan piikkiin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Yleistä kiroilusta ja sen syistä.

Kirosanakirjailija Jari Tammen näkemys kiroilusta.
Ote Tammen haastattelusta:
"Mikä tekee v-sanasta niin hyvän?

"Se on niin foneettisesti kuin aerodynaamisestikin täydellinen kirosana. Lyhyt kuin piiskan sivallus. Edes feministiset vastaiskut, kuten kyrpä, eivät pääse samalle tasolle", suuri uitun ystävä Tammi hehkuttaa."

Hämmentää.

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Voimasanathan yrittävät lisätä viestin tunnearvoa ja siten saada oman näkemyksen tehokkaammin kuulijan hyväksymäksi. Kuulostaa vain säälittävältä, jos ei ole muuta perusteita väittämilleen kuin kontroilloimattomat tunteet.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Jossakin oli taannottain sellainen tutkimus jonka mukaan henkilöt, jotka kiroilivat ankarasti tehdessään jotakin epämiellyttävää (muistaakseni pitivät kättä jäävedessä) kestivät kauemmin kuin "kukkasta" hokevat tai ei mitään sanovat. Joten kyllä kirosana toimii ylimääräisen adrenaliinin tavoin tietyissä tilanteissa. Lisäksi ainakin itselläni on erilaisten koneiden kanssa säätäessä ihan ehdoton tarve välillä kiroilla. Jollei voi lasauttaa niinkuin haluaisi, tulee usein potkaistua tai lyötyä nyrkillä (aina kapinetta, ei koskaan ihmistä). Kumpainenkin helpottaa ankaraa uitutusta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

VITTU SAATANA!

http://www.imdb.com/title/tt0486585/

"A documentary on the expletive's origin, why it offends some people so deeply, and what can be gained from its use."

Mikä jossain kehenkään kohdistumattomassa sanassa voi niin kamalasti loukata?

Jenkeissä normaali tv:ssä ei saa tulla kirosanoja ulos. Kaapeli-TV siellä on sitten erikseen. Raamattuja halaavat moraalisaarnaajat ovat kuitenkin kovia määräysten tekijöitä tuolla land of the free-maassa. Jeesus evangelistat lobbaavat presidenttejä kun iso osa on uskovaista hulivili-aivotonta porukkaa niin...

Koripalloilija Shaquille O´nealia lainatakseni, kun hänelle ilmoitettiin, ettei suorassa lähetyksessä saa kirota ( hänen sanottuaan tuon ah niin kamalan fuck-sanan )

I don´t give a .......

http://www.youtube.com/watch?v=ujl9rx-RURo

Vierailija
Petu

Minä kiroilen itse myös ja hävettää sen vuoksi, mutta onko siitä haittaa jos ei kiroile?Miksi pitäisi kiroilla?

Ei siitä ole haittaa jos ei kiroile, eikä kenenkään ole pakko kiroilla. Mutta kysymys onkin siitä, että saako kiroilla? Miksi ei saisi? Ketä se loukkaa?

Vaikka kysymys saattaa kuullostaa turhanpäiväiseltä ja lapselliselta kyse on kuitenkin sananvapaudesta.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Itse olen oppinut vanhemmiten kiroilemaan, vieläpä sangen rumasti. Kiroilu on eittämättä sangen epäsivistynyt tapa ilmaista itseään. Toisaalta sillä tuntuu olevan huomattava stressiä lieventävä vaikutus, etenkin työpaikalla. Jotkut voimasanat ovat myös mielestäni jollain tapaa humoristisia ja lisäävät taipumusta kiroiluun verbaalisen ilmaisun värittämiseksi.

Vierailija
Skeptikko
Petu

Ei siitä ole haittaa jos ei kiroile, eikä kenenkään ole pakko kiroilla. Mutta kysymys onkin siitä, että saako kiroilla? Miksi ei saisi? Ketä se loukkaa?

Vaikka kysymys saattaa kuullostaa turhanpäiväiseltä ja lapselliselta kyse on kuitenkin sananvapaudesta.

No niinkuin joku ilmaisi, kirosanat kertovat tunteesta. Lapsilla ongelmallista on etteivät he yleensä nuoruudesta johtuen tiedä edes sanan merkitystä verrattuna aikuiseen. Aikuisella se tarkoittaa (siis oikein käytettynä) asian voimakasta ilmaisua, lapsilla siitä tulee hokema.

Itse sanalla ei ole mitään merkitystä, ne muuttuu ajan myötä. Tiettyinä aikoina tietyt sanat tarkoittavat äärimmäistä tunnetta tms.
Nykyaikanaha on selvästi huomattavissa että v1ttu-sana on aika laimea jo, liikaa hoettuna siitä on tullut sellainen.

Eli kyseessä on esim. lapsilla sanan väärinkäyttö? Kirosanojen normit sanovat että sanaa käytetään vain tunnetilanteessa.

Skeptikko on ihan oikeassa, ei ole mitään perustetta mikseivät lapset saisi kiroilla. Kun kysyn iteltä "Miksei saa kiroilla?" niin vastaukseksi voin antaa vain "No kun tuntuu siltä". Kasvatus kasvatus

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Meillä oli aikoinaan yläasteella hyvä äikänope. Puhuttiin nimenomaan kirosanoista. Opettaja totesi, että toimii loistavasti tehosteena ja oikeassa paikassa käytettynä tuo tekstiin vivahteita. Hän painotti voimasanojen säästeliästä käyttöä jottei sanat "laimene", mutta ei ollut mikään kiroilun kieltäjä. Tosin puheessa niitä on vaikea käyttää ilman että vaikuttaa idiootilta.

Itelle runsaasti kiroileva ihminen = sivistymätön.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain

Itelle runsaasti kiroileva ihminen = sivistymätön.

Entä jos kiroilee runsaasti vain silloin, kun hommat menivät ns. "päin mäntyä"?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat