gravitaatioilmiö ja peili

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos gravitaatiolinssi on jo keksitty niin minun käsittääkseni galakseja voidaan käyttää myös peileinä.Tämä on tietenkin tällä hetkellä utopiaa mutta ehkä huomenna totta.Jos minun esi-isääni osunut auringon valonsäde palaisi joskus takaisin avaruudesta niin se mullistaisi maailman.tämän teorian esitti reijo keränen.

Kommentit (12)

Vierailija

Hah, annoitpa idean! Musta aukko on ainut, jolla riittää massaa tarpeeksi pienessä tilassa kaareuttaa avaruutta sen verran paljon, että fotoni voisi palata ~180 astetta takaisin tulosuuntaansa. Tosin fotoni taitaa tällöin pypeltää aivan Schwarzchildin säteen tuntumassa aukon pinnan lähellä, joten tarkkana saa olla.

Menee tosin hetki, ennenkuin kotikäyttöön noita peilejä tulee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
rkerane
Jos minun esi-isääni osunut auringon valonsäde palaisi joskus takaisin avaruudesta niin se mullistaisi maailman.

No on sillä hurjat esi-isät.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Valonsäteen kulku yksittäisen massakappaleen vierestä taitaa ainakin meidän vinkkelistä noudattaa samoja massakappaleilta tuttuja elliptisiä, paraboloidisia ja hyperboloidisia liikeratoja. Joten lienee aika epätodennäköistä, että valo osuu takaisin.
Paraabelisen radan tapausta voitaneen perustella y=b-ax^2 -käyrällä valolle, jonka polttopisteessä on valontaivuttajamme, ja jonka nollakohtiin(x0, x0') meidän olisi osuttava. Jos kuljemme pitkin x-akselia vakionopeudella, vain yhdellä a:n arvolla valo osuu meihin(valon paraabelikäyrän positiivisen osan ja suoran x0'-x0 pituussuhde on sopiva).
Tietysti gravitaatiolinssi vaikuttaisi meidänkin kulkurataamme ja tässä on poissuljettu (oletettavasti) mustiksen pyörimisen aiheuttama avaruuden kiertyminen. Niin ja paraabeli on yksi kartioleikkauksen erikoistapaus, että sikäli esimerkki ei liene paras mahdollinen. Tämä on sen lisäksi yksinkertaistettu vieläpä vain kahteen ulottuvuuteen ja yhteen massakappaleeseen, muutakin kritiikkiä varmasti löytyy.
Silti uskaltaisin väittää, että osa valonsäteistä löytää takaisin useamman mutkan kautta, mutta lenkit ovat niin pitkiä ja lähteneen valokimpun hajonta niin suurta, että palaava valo on säälittävää kohinaa, jota ei suoremmasta valosta erota. Uskoisin, että planeetaltamme on aikain saatossa varmasti lähtenyt matkaan niin monta fotonia, että edes pari on mustan aukon nähtyään kääntynyt takaisin.
Jos valonsäde sivuaisi Linnunradan reunaa sen kiekon tasossa, niin Linnunradan massa tuskin riittäisi saamaan tätä miltei ympyräradalle ympärilleen?

Vierailija
Neutroni
rkerane
Jos minun esi-isääni osunut auringon valonsäde palaisi joskus takaisin avaruudesta niin se mullistaisi maailman.

No on sillä hurjat esi-isät.

Joo, google-haulla reijo keräsen esi-isä 544 osumaa, ensin tämä ketju, tämä oli seuraavana,
[PDF]
University of Oulu
Tiedostomuoto: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versio
ollut vähintään 500 vuotta saarella ja monet hänen esi-isänsä ovat ...... Reijo Keränen

Vierailija

Rkerane moi.Ajatuksia voi esittää.Ja ilman esityksiä maailma pysähtyisikin paikalleen.Miksi esim.Auton tuulilasilla heiluu kaksi keppiä avaruusaikana.Varmasti on yksinkertaisempikin menetelmä veden pyyhkimiseen olemassa(lentokone malli varmaan kallis.Ihmiset ovat niin tottuneita jokapäiväisiin rutiineihin.Olen ehkä hullu tai pöhkö muuten mutta kyseenalaistan kaiken.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
rkerane
Auton tuulilasilla heiluu kaksi keppiä avaruusaikana.Varmasti on yksinkertaisempikin menetelmä veden pyyhkimiseen olemassa(lentokone malli varmaan kallis.

Mikä lentokonemalli ? Minun tietääkseni ainakin matkustajakoneissa käytetään ihan tavallisia tuulilasinpyyhkimiä.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Jep jep. Olen miettinyt ihan samaa... Voisiko auton tuulilasin pyyhkimiseen/kuivaamiseen olla jotain fiksumpaa ja tyylikkäämpääkin ratkaisua, kuin mekaaniset silikonilärpäkkeet ?

Ehkä vain jokin aine, kalvo, mikä tehokkaasti hylkisi vettä... Mutta sillonkin jos kuraa tai muuta likaa roiskuisi oikein kunnolla tuulilasille, niin siinä ei mikään hylkivä pinta paljon auttaisi... Tai entäs lumi ja kaikenmaailman jäätävä loska ?

Tai sitten voisi miettiä jotain koko tuulilasin yli kulkevaa poikittaista pyyhin "nauhaa" joka olisi päistään kiinni tuulilasin sivu pilareissa ja joka liikkuisi ylös alas yhtäaikaisesti pyyhkien koko tuulilasin kerralla... Mutta siinäkin tulisi ongelmana pyyhkimen painumisvoima tuulilasia vasten, jota tuskin saisi viritettyä tarpeeksi pelkällä poikittais pingotuksella... Ja varmaan myöskin koko joukko muita ratkaisemattomia mekaanisia ongelmia koko mekanismin ja sen moottoroinnin suhteen sivupilareissa... Ja sitten on vielä ne kaikenmaailman jäätävät loskat.

Eli en ole minäkään mitään parempaa ja toimivampaa ratkaisua keksiny kuin ne vanhat jäykkien varsien tukemat silikoni lärpäkkeet, joita silloin tällöin joutuu uusimaan.

Kiinnostaisi kyllä kuulla jos joku on jotain toimivampaa keksinyt...?

Hmmm... Ehkäpä joku paineilmalla toimiva ratkaisu...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija

Mersussa ei ole kuin 1 pyyhkijä, hyvin se näyttää toimivan.
Ei kuraa pysty poistamaan järkevämmällä tavalla, joku vettä ja likaa hylkivä silikonikalvo voisi silti vähentää pyyhkijöiden käyttötarvetta.

Vierailija

Hei.Pojat tai Tytöt.Tuliko koskaan mieleen se miksi tämän artikkelin kirjoitin.Se pistää kyseenalaiseksi kaiken sen mikä on nykyään itsestäänselvyyksinä pidettyä asiaa.Jos jämähdämme nykyiseen hyväksihavaittuun ei tapahdu mitään kehitystä.

Vierailija
rkerane
Hei.Pojat tai Tytöt.Tuliko koskaan mieleen se miksi tämän artikkelin kirjoitin.Se pistää kyseenalaiseksi kaiken sen mikä on nykyään itsestäänselvyyksinä pidettyä asiaa.Jos jämähdämme nykyiseen hyväksihavaittuun ei tapahdu mitään kehitystä.

Kyllähän tästä nyt varmasti kehitys lähtee suurin harppauksin eteenpäin.
Mitä mieltä itse olet, eikö olisi järkevää kuitenkin vielä odotella, josko esi-isääsi osunut auringon valonsäde saapuu viimein avaruudesta vai pitäisikö sitä odotellessa yrittää itse tehdä jotain?

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005
rkerane
Jos gravitaatiolinssi on jo keksitty niin minun käsittääkseni galakseja voidaan käyttää myös peileinä.Tämä on tietenkin tällä hetkellä utopiaa mutta ehkä huomenna totta.Jos minun esi-isääni osunut auringon valonsäde palaisi joskus takaisin avaruudesta niin se mullistaisi maailman.tämän teorian esitti reijo keränen.

Valo kulkee vakionopeutta, jota painovoima ei kiihdytä, joten mm. pyrstötähdille tapahtuva lingosta lähteminen ei taida onnistua fotoneille.

Vierailija

Onhan se mahdollista, että gravitaatiokeskuksista kimpoilee tai taittuu takaisin fotoneja, jotka ovat lähteneet maasta tuhansia vuosia sitten, mutta ei siinä mitään mullistavaa ole.
Kyllä Kuustakin kimpoaa takaisin samoja fotoneita, jotka on lähteneet Maasta.

Uusimmat

Suosituimmat