Gradu ja tutkinnon arvo

Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Kuinka paljon korkeakoulututkinnon gradun arvosana säestää koko tutkintoa?

Esimerkiksi jos saisin aprobaatturin arvosanaksi gradusta, niin minkälaisen painoarvon aprobatur saa arvioitaessa tutkinnon kokonaisarvoa?

Kommentit (9)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ikävä kyllä taitaa olla niin, että se vaihtelee tiedekunnittain?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
taksikuski

Esimerkiksi jos saisin aprobaatturin arvosanaksi gradusta, niin minkälaisen painoarvon aprobatur saa arvioitaessa tutkinnon kokonaisarvoa?

Vahhaan aikaan TKK:lla diplomityö (joka siis vastaa yliopiston gradua) oli 1/9 tutkinnon opintoviikkomäärästä. Nykytilanteen tai haluamasi alan tilanteet löydät varmaankin ao. tiedekunnan opinto-oppaasta.

Vierailija
taksikuski

Työpaikkaa hakiessa oman kokemuksen perusteella kummallakaan ei ole juuri mitään painoarvoa, kunhan ne on tehty. Gradun aihe saattaa kiinnostaa. Riippuu tietty alasta...

Vierailija
Sleepysilver
taksikuski

Työpaikkaa hakiessa oman kokemuksen perusteella kummallakaan ei ole juuri mitään painoarvoa, kunhan ne on tehty. Gradun aihe saattaa kiinnostaa. Riippuu tietty alasta...

Totta. Taitaa korkeakoulututkinto olla jo niin yleinen, että sen arvo työn saannin kannalta painuu kohta yo-tutkinnon tasolle. Muut asiat ratkaisevat, eivät tutkintopaperiin kirjatut arvosanat. Työkokemus kuorruttaa huonommatkin paperit ihan kivasti.

Vierailija
Feminine
Työkokemus kuorruttaa huonommatkin paperit ihan kivasti.

Jep, valitettavasti näin on. Esim. tekniikan aloilla jos sattuu olemaan työkokemusta niin työhaastattelu on lähinnä muodollisuus. Itse ollut kahdesti ja viimeisin taisi kestää max. 5 min.

Toisin on emännällä joka on "bisnesalalla" töissä. Työhaastatteluissa on porukkaa pilvin pimein ja niitä järjestetään sekä ryhmissä että erikseen useaan kertaan. Lisäksi pitää tehdä kaikenlaisia persoonallisuustestejä ja muuta joutavaa jotta saadaan selville minkälaisessa työryhmässä kys. hakija on tehokkaimillaan jne. Teknisillä aloilla tällainen sekopääkin kelpaa jos osaavasta väestä on pulaa.

Vierailija
Sleepysilver
Feminine
Työkokemus kuorruttaa huonommatkin paperit ihan kivasti.

Jep, valitettavasti näin on. Esim. tekniikan aloilla jos sattuu olemaan työkokemusta niin työhaastattelu on lähinnä muodollisuus. Itse ollut kahdesti ja viimeisin taisi kestää max. 5 min.

Toisin on emännällä joka on "bisnesalalla" töissä. Työhaastatteluissa on porukkaa pilvin pimein ja niitä järjestetään sekä ryhmissä että erikseen useaan kertaan. Lisäksi pitää tehdä kaikenlaisia persoonallisuustestejä ja muuta joutavaa jotta saadaan selville minkälaisessa työryhmässä kys. hakija on tehokkaimillaan jne. Teknisillä aloilla tällainen sekopääkin kelpaa jos osaavasta väestä on pulaa.

Minulla on jo vuosikymmeniä aikaa viimeisestä työpaikkahaastattelusta tai pikemminkin haastatteluista, siis sellaisesta jossa itse olin haastateltavana .
Pyrin amerikkalaisen firman Suomen tytäryhtiöön töihin ja valintaprosessi oli monivaiheinen. Useat ihmiset haastattelivat, joskus haastattelijoita oli useita yhtä aikaa ja ainakin yhden testin jouduin tekemään. Papereita ei kukaan edes katsonut, vaikka ne minulla olivat tietysti mukana. Hakemuksessa ja CV:ssä olin vain maininnut tutkintoni. Työkokemusta minulla oli tuolloin muutamia vuosia ja jonkinlaisia näyttöjäkin. Osa haastatteluista tapahtui englanniksi ja myös ruotsin taito testattiin (tehtäviin liittyvä koulutus tapahtui Ruotsissa skandinaaviskaksi).

Sittemmin olen samaiseen firmaan itse palkannut useita ihmisiä. Tyypillisesti hoidin haastattelut niin, että pyysin pari - kolme kokenutta manageria (joita pidin hyvinä henkilöesimiehinä) lisäkseni arvioimaan hakijat ja sitten vielä henkilöstöosaston edustajan. Yleisesti voisin sanoa, että hakijan persoonallisuus (soveltuvuus työympäristöön) ja työkokemus (varsinkin mahdolliset näytöt) painavat enemmän kuin paperit, toki paljon riippuu tehtävistä. R&D -hommiin valitaan ihmisiä eri perustein kuin myyntiin, markkinointiin tai vaikkapa tekniseen asiakastukeen.

Vierailija

Olen joskus sivusta seurannut työhakemusten lukemista. Vinkkinä työnhakijoille - vältä mm. seuraavia virheitä:

- Äiti hakee työpaikkaa kohta valmistuvalle pojalleen. Kehuu poikaa ahkeraksi ja itsenäiseen työskentelyyn kykeneväksi.
- Entinen pankkivirkailija hakee uutta työtä vanhan lakkautetun työpaikkansa sisäiseen hakuun tarkoitetulla lomakkeella.

Näissä tapauksissa ei kyllä minkäänlaiset tutkintoarvosanat olisi tilannetta pelastaneet.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Tutkintoarvosanoilla voi olla vähän merkitystä ensimmäistä työpaikkaa haettaessa. Silloin on kyllä automaattisesti kaikkien kokeneiden takana, jos ei aivan ilmiömäinen sanaseppo ole. Myös jatko-opiskelupaikkoja haettaessa arvosanoilla on väliä. Sitten kun on vuosi pari työkokemusta teollisuudessa, tutkintoarvosanat ovat yhdentekeviä. Siksi on erittäin suotavaa, että työskentelee valmistumisen jälkeen vähintään vuoden tai pari firmassa johon on tehnyt lopputyönsä, vaikka sitten paskoissakin tehtävissä, jos siihen vain tarjotaan mahdollisuutta.

Vierailija
Neutroni
Tutkintoarvosanoilla voi olla vähän merkitystä ensimmäistä työpaikkaa haettaessa. Silloin on kyllä automaattisesti kaikkien kokeneiden takana, jos ei aivan ilmiömäinen sanaseppo ole. Myös jatko-opiskelupaikkoja haettaessa arvosanoilla on väliä. Sitten kun on vuosi pari työkokemusta teollisuudessa, tutkintoarvosanat ovat yhdentekeviä. Siksi on erittäin suotavaa, että työskentelee valmistumisen jälkeen vähintään vuoden tai pari firmassa johon on tehnyt lopputyönsä, vaikka sitten paskoissakin tehtävissä, jos siihen vain tarjotaan mahdollisuutta.

Noin minäkin ensimmäisen alani (IT) työpaikan sain. Aloittelevassa ohjelmistotalossa palkat olivat aika heikkoja, vaikka muuten tehtävät olivat mielenkiintoisia ja vastuuta sai aika nopeasti. Vajaan kahden vuoden kuluttua sitten vaihdoin työpaikkaa ja lähes tuplasin palkkani.

Uusimmat

Suosituimmat