Saippuakuplat/puhalkuplat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tyttäreni pitää kovasti saippuakuplien eli puhalkuplien, miten hän itse leikkisästi asian ilmaisee, puhaltelusta. nyt kävikin kiinnostamaan millaisesta "seoksesta" saisi puhalleltua parhaat pallot. astianpesuaine ja vesi tietenkin, mutta tuskin nämä ammattilaiset pelkästään näitä käyttää.

Sivut

Kommentit (18)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Sopivaa seosta en nyt muista, mutta saippuakuplilla temppuja tehnyt kaverini kertoo, että "temppukupliin" lisätään glyseriiniä etteivät ne puhkeaisi ihan niin nopeasti. Pointti on, että kuplasta haihtuu vettä ja siksi se puhkeaa, mutta glyseriinilisä estää vettä haihtumasta ihan niin nopeasti.

Oikeasti en siis tiedä asiasta, mutta näin on minua tietäväisempi valistanut.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Pikku Gen
Sopivaa seosta en nyt muista, mutta saippuakuplilla temppuja tehnyt kaverini kertoo, että "temppukupliin" lisätään glyseriiniä etteivät ne puhkeaisi ihan niin nopeasti. Pointti on, että kuplasta haihtuu vettä ja siksi se puhkeaa, mutta glyseriinilisä estää vettä haihtumasta ihan niin nopeasti.

Komppaan. Olen kuullut saman ohjeen, muuten olen vähintään yhtä tietämätön kuin PG.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Pikku Gen

joissain ohjeissa neuvotaan laittamaan myös sokeria, tätä on jo kokeiltu mutta ei kyllä huomattu mitään merkittävää kuplien keston suhteen

Vierailija
Markolainen
Pikku Gen

joissain ohjeissa neuvotaan laittamaan myös sokeria, tätä on jo kokeiltu mutta ei kyllä huomattu mitään merkittävää kuplien keston suhteen

Joo, "opekin" puhui sokerista, sen avulla sai kuulemma tehtyä tennismailalla ("verkottomalla") ISOJA kuplia.
Joskus olen kokeillut sokeria, aika kestäviä niistä tuli muistaakseni, mutta kun sisätiloissa puhalteli, niin oli sitten kaikki paikat ihan tahmassa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Samaa mutuilua täälläkin. Olisinkohan kuullut "reseptiin" tulevan tapettiliisteriä / vastaavaa sitkostetta?

Glyserolia ja siirappia muistaisin kuulleeni käytettynä veden ja pesuaineen kanssa.

Löytyykö palstalta sirkustaiteilijoita? Saattaisivat jopa tietää.

Voiko saippuakuplaa pakastaa?

Vierailija
Finlandes

tämä myös mielenkiintoinen kysymys.

mistähän tätä glyserolia mahtaa saada? käsittääkseni kyseessä on alkoholi,joten olisikohan apteekissa... tosin eikö glyserolia sisällä jotkin saippuat yms.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Markolainen
Finlandes

tämä myös mielenkiintoinen kysymys.

"Kysymys:

Talvella olemme lasten kanssa puhaltaneet saippuakuplia pikku pakkasessa ulkona. (Itsetehty liuos vedestä, fairysta, sokerista.) Kun kupla jää pillin päähän se rupeaa jäätymään, joskus jopa olemme onnistuneet näkemään kuurankukkia, ihmettelyä on herättänyt se, että miksi kupla painuu kasaan rikkoutuessaan/jäätyessään? Pelkkä vesi jäätyessäänhän laajenee, mutta entä saippuakuplat?

Vastaus:

Saippuakupla painuu kasaan, sillä sen sisällä oleva ilma kutistuu lämpötilan laskiessa. Sama ilmiö tapahtuu, kun laittaa ilmapallon nestetyppeen: pallo kutistuu." http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/p ... asella.htm

Glyserolia saa apteekista. Testaamalla löytyy paras liuos. Ja jos haluat oikein hardcore tuunattuja kuplia, osta paria elintarvikeväriä (kaupoista) ja värjää vesi! Kolmella perusvärillä saa jo oivan valikoiman värejä ja värit, vaikka ovat "kalliita" riittävät todella kauan! Kannattaa ostaa nestemäisiä värejä ruokakaupasta, ne on ~4€/pullo. Apteekin jauheet on kalliimpia.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Markolainen
Finlandes

Glyserolia saa apteekista. Testaamalla löytyy paras liuos. Ja jos haluat oikein hardcore tuunattuja kuplia, osta paria elintarvikeväriä (kaupoista) ja värjää vesi! Kolmella perusvärillä saa jo oivan valikoiman värejä ja värit, vaikka ovat "kalliita" riittävät todella kauan! Kannattaa ostaa nestemäisiä värejä ruokakaupasta, ne on ~4€/pullo. Apteekin jauheet on kalliimpia.

kiitos vinkeistä. työni puolesta minulla on paljon elintarvikevärejä kotona, niistä on tehty mm. ipanoille halloween leivonnaisia sunmuuta.. tosin sininen perunamuusi oli vähän liikaa

Vierailija
Pikku Gen
Sopivaa seosta en nyt muista, mutta saippuakuplilla temppuja tehnyt kaverini kertoo, että "temppukupliin" lisätään glyseriiniä ...

Olisko sitten pakkasneste mitään?

Vierailija
Vatkain
Ja jos haluat oikein hardcore tuunattuja kuplia, osta paria elintarvikeväriä (kaupoista) ja värjää vesi!

Pelkkä veden värjääminen ei ole niin yksinkertaista; väri valuu kuplan alapuolelle ja mahdollisesti jättää värillisen tahran pinnalle.

Mutta onneksi, vuosien odottelun jälkeen, Zubbles-kuplat ovat vihdoin saapuneet! Saippuakuplia kaikissa sateenkaaren väreissä... Tai ainakin monessa.

Esittelyvideo

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Cubemon
Vatkain
Ja jos haluat oikein hardcore tuunattuja kuplia, osta paria elintarvikeväriä (kaupoista) ja värjää vesi!

Pelkkä veden värjääminen ei ole niin yksinkertaista; väri valuu kuplan alapuolelle ja mahdollisesti jättää värillisen tahran pinnalle.

Tuo on totta. Siksi kuplat kannattaa puhallella ulkona, varsinkin kun glyserolikuplat soveltuu pihallekin. En usko, että väri valuu kuplan pohjalle, koska kuplan elinikä on loppupeleissä lyhyt. Uskon, että elintarvikeväri toimii minkä toimii. Ohuthan pallosta tulee, jolloin väri näkynee ennemmin sävynä.

Hämmentää.

Vierailija
mensaani
Pikku Gen
Sopivaa seosta en nyt muista, mutta saippuakuplilla temppuja tehnyt kaverini kertoo, että "temppukupliin" lisätään glyseriiniä ...

Olisko sitten pakkasneste mitään?

Ei ehkä kannata antaa lapselle myrkyllisiä aineita, glykoli hapettuu oksaalihapoksi ja kiteytyy munuaisiin.
Sokerista, glyserolista, astianpesuaineesta ja vedestä tulee paras koktaili, mehupillillä saa puhallettua 20 senttisiä kuplia, isommilla systeemeillä vajaa parimetrisiä. Apteekista saa 85 % glyserolia 100 ml pullossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat