Seuraa 
Viestejä45973

elikkäs minkäns laine osa on autossa kallistuksen vakaaja ja kuinka se toimii vähentää kallistusta mut kuinka

  • ylös 0
  • alas 3

Sivut

Kommentit (32)

U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.

Se oikeastaan käyttää sen kevenevän pyörän jousivoimaa sillä ulkokaarteen jousen lisänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Diam
Seuraa 
Viestejä3848

Oletteko korjanneet tai ostaneet näitä vakaajan puslia Toyotaan.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Jyde
Seuraa 
Viestejä594

Hetkinen... hmm... Tojota... Sitähän ei ole tehty kuin sitä yhtä mallia muistaakseni vuonna -85...

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Diam
Oletteko korjanneet tai ostaneet näitä vakaajan puslia Toyotaan.



Suosittelen uretaanipuslia, jotka ovat kestävämpiä ja ne ovat materiaalin vuoksi helpompia asentaa kuin alkuperäiset puslat.

Suosittelen teflonpuslia eli muoviakselista sorvattuja holkkeja. Testattu ja toimii erinomaisesti ja pitkään.

fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.

Lyde
fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.



Ylöspäin.

Eikö tuo kallistuksenvaimennin häiritse aika tehokkaasti jousen normaalia toimintaa, eli renkaan palautusta alaspäin töyssyn jälkeen ?

Jousituksen paras ideahan on täydellinen erillisjousitus. Mutta tämä tanko kytkee eri jousia yhteen.

En tiedä, pitänee tehdä simulink-malli ja tutkia asia itse.

kuuppa
Seuraa 
Viestejä61

Kallistuksenvakaaja tosiaan lisää jousituksen jäykkyyttä kaarteessa ja myös keventää sisäkurvin puoleista pyörää eli nostaa ylöspäin.

Uretaanipuslat tuo enemmän jäykkyyttä kun kumipuslat ja uretaaniset kestävät myös pidempään. Nyloniset jäykistävät vielä enemmän. Tosin koriin tulee enemmän värinöitä ja melutaso nousee kovemilla puslilla. Normi käyttöautossa kumipuslat toimii ja kestää melko pitkäänki eikä mukavuudesta tarvi tinkiä. Harrasteautossa uretaani/nylon puslat on hyvä vaihtoehto varsinki jos radalla käy ajelemassa. Kumipusla menee kovemmassa käytössä aika äkkiä riekaleiksi

fenomenologi
Lyde
fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.



Ylöspäin.



Niin onkin. Meni jotenkin senat sakaisin..
Kun toinen pyörä putoaa monttuun niin vakaaja pyrkii nostamaan toista pyörää, eli jousitus jäykkenee yhteen pyörään kohdistuville iskuille.

Kerrataanpas vielä.
Kallistuksen vakaaja on U-muotoinen vääntösauva, joka yhdistää ajoneuvon oikean- ja vasemmanpuoleiden pyörän jousituksen toisiinsa.

Kun ajoneuvo ajaa karteeseen, ulkokaarteen puoleinen jousi puristuu kasaan, kallistuksen vakaaja välittää tämän kasaanpainumisen osittain myös sisäkaarteen puoliseen jouseen vähentäen ajoneuvon kallistumista.

Kun ajoneuvo ajaa kuoppaan tai kohoumaan siten , että kumpikin pyörä kulkee samanlaisen esteen ylitse, kallistuksen vakaaja ei vaikuta auton kallistukseen.

Kun ajoneuvo ajaa kuoppaan siten, että vain toinen pyörä osuu kuoppaan, kallistuksen vakaaja venyttää vastapuolista jousta. Auto kallistuu voimakkaammin, kuin ilman kallistuksen vakaajaa.

Jos ajoneuvo ajaa tiessä olevaan kohoumaan siten, että vain toinen pyörä osuu kohoumaan, kallistuksen vakaaja puristaa vastapuolista jousta. Auto kallistuu voimakkammin, kuin ilman kallistuksen vakaajaa.

tietää
Auton jousi toimii vain puristusjousena. Se siis vaikuttaa vain työntäen.

No shit Sherlock?

murjaani
Kun ajoneuvo ajaa karteeseen, ulkokaarteen puoleinen jousi puristuu kasaan, kallistuksen vakaaja välittää tämän kasaanpainumisen osittain myös sisäkaarteen puoliseen jouseen vähentäen ajoneuvon kallistumista.
Minä tulkitsen niin että kevenneen puolen jousivoimaa siirretään kuormitetun puolelle.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
murjaani
Kun ajoneuvo ajaa karteeseen, ulkokaarteen puoleinen jousi puristuu kasaan, kallistuksen vakaaja välittää tämän kasaanpainumisen osittain myös sisäkaarteen puoliseen jouseen vähentäen ajoneuvon kallistumista.
Minä tulkitsen niin että kevenneen puolen jousivoimaa siirretään kuormitetun puolelle.



Kallistuksenvakaimen tarkoitus on edesauttaa ajoneuvon pysymistä tiellä vähentämällä rungon kallistelua mutkissa.

Äärirajoilla ajettaessa homma vaan ei välttämättä toimi.

Rata-autoilussa voi tulla ongemia, jos vetävä sisäpyörä nousee vakaimen johdosta irti tiestä - jos käytössä on lukoton veto.

Kallistelun hallita kuitenkin on muuten hyvästä. On myös aktiivijousitettuja autoja, jossa on hieman älyäkin.

Apinakiikuksi sanottiin rättäriä koska se kallistelee hirveästi. Se taas oli pienempi synti kuin nyökkäys joka vie hanskasta helpommin. Se ei nyöki juuri yhtään koska jouset on yhdistetty niin että keulan painuessa painuu myös perä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat