Kallistuksen vakaaja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

elikkäs minkäns laine osa on autossa kallistuksen vakaaja ja kuinka se toimii vähentää kallistusta mut kuinka

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Oletteko korjanneet tai ostaneet näitä vakaajan puslia Toyotaan.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Hetkinen... hmm... Tojota... Sitähän ei ole tehty kuin sitä yhtä mallia muistaakseni vuonna -85...

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
Diam
Oletteko korjanneet tai ostaneet näitä vakaajan puslia Toyotaan.



Suosittelen uretaanipuslia, jotka ovat kestävämpiä ja ne ovat materiaalin vuoksi helpompia asentaa kuin alkuperäiset puslat.

Vierailija
fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.

Vierailija
Lyde
fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.



Ylöspäin.

Vierailija

Eikö tuo kallistuksenvaimennin häiritse aika tehokkaasti jousen normaalia toimintaa, eli renkaan palautusta alaspäin töyssyn jälkeen ?

Jousituksen paras ideahan on täydellinen erillisjousitus. Mutta tämä tanko kytkee eri jousia yhteen.

En tiedä, pitänee tehdä simulink-malli ja tutkia asia itse.

kuuppa
Seuraa 
Viestejä61
Liittynyt17.9.2009

Kallistuksenvakaaja tosiaan lisää jousituksen jäykkyyttä kaarteessa ja myös keventää sisäkurvin puoleista pyörää eli nostaa ylöspäin.

Uretaanipuslat tuo enemmän jäykkyyttä kun kumipuslat ja uretaaniset kestävät myös pidempään. Nyloniset jäykistävät vielä enemmän. Tosin koriin tulee enemmän värinöitä ja melutaso nousee kovemilla puslilla. Normi käyttöautossa kumipuslat toimii ja kestää melko pitkäänki eikä mukavuudesta tarvi tinkiä. Harrasteautossa uretaani/nylon puslat on hyvä vaihtoehto varsinki jos radalla käy ajelemassa. Kumipusla menee kovemmassa käytössä aika äkkiä riekaleiksi

Vierailija
fenomenologi
Lyde
fenomenologi
U-muotoinen tanko, kun toinen tukivarsi/jousi painuu kaarteessa, tanko vääntää myös vastakkaisen puolen tukivartta ylöspäin.



Eikun alaspäin.



Ylöspäin.



Niin onkin. Meni jotenkin senat sakaisin..
Kun toinen pyörä putoaa monttuun niin vakaaja pyrkii nostamaan toista pyörää, eli jousitus jäykkenee yhteen pyörään kohdistuville iskuille.

Vierailija

Kerrataanpas vielä.
Kallistuksen vakaaja on U-muotoinen vääntösauva, joka yhdistää ajoneuvon oikean- ja vasemmanpuoleiden pyörän jousituksen toisiinsa.

Kun ajoneuvo ajaa karteeseen, ulkokaarteen puoleinen jousi puristuu kasaan, kallistuksen vakaaja välittää tämän kasaanpainumisen osittain myös sisäkaarteen puoliseen jouseen vähentäen ajoneuvon kallistumista.

Kun ajoneuvo ajaa kuoppaan tai kohoumaan siten , että kumpikin pyörä kulkee samanlaisen esteen ylitse, kallistuksen vakaaja ei vaikuta auton kallistukseen.

Kun ajoneuvo ajaa kuoppaan siten, että vain toinen pyörä osuu kuoppaan, kallistuksen vakaaja venyttää vastapuolista jousta. Auto kallistuu voimakkaammin, kuin ilman kallistuksen vakaajaa.

Jos ajoneuvo ajaa tiessä olevaan kohoumaan siten, että vain toinen pyörä osuu kohoumaan, kallistuksen vakaaja puristaa vastapuolista jousta. Auto kallistuu voimakkammin, kuin ilman kallistuksen vakaajaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat