Hyvät näppäimistöt

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoituksena olisi hankkia USB-näppis vanhan "siitä toisesta portista toimivan" näppäimistön tilalle. Syynä tähän hankintaan on se, että esimerkiksi emulaattoripelejä pelatessa liian monen näppäimen pohjaan painaminen jumittaa kontrollin - siis esimerkiksi pelihahmo lakkaa liikkumasta, kunnes näppäimet päästetään ylös. Harmillista etenkin moninpeleissä, joissa tiettyjen näppäiden ja liikkeiden käyttöä on tämän vuoksi rajoitettava - hyvästi Mariokartin käsijarrukäännökset.

Millaista näppäimistöä kehiin? Entäpä voiko tätä "näppäinongelmaa" ratkaista joillakin muilla keinoin?

EDIT1: Itse ajattelin ostaa tällaisen näppäimistön.
EDIT2: Raha ei ole ongelma!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Toi tai G15. Parempia ei markkinoilta löydy.

Näppäinongelma, jonka mainitsit, johtuu näppäinpuskurin täyttymisestä.
G15 ja G19 boardeissakin on puskuri mutta lankuissa on käytetty hieman laadukkaampia komponentteja (IC:t yms.) joten ongelmaa ei esiinny.

Vierailija

Kbolt kirjoitti:

Näppäinongelma, jonka mainitsit, johtuu näppäinpuskurin täyttymisestä.
Ja tuota ei ilmeisesti ole mahdollista kutenkaan kiertää?

Vierailija

Ei pysty kiertämään koska se on hardware "vika". Näppäimistöjä ei alunperin ole suunniteltu pelikäyttöön vaan lähinnä konekirjoitukseen jossa esim. päällekkäispainalluksia tehdään huomattavasti harvemmin.

Periaatteessa vian voisi korjata kun tekee puskurin toisella piirillä (joka tietysti on kalliimpi..) mutta hintaa näppiksen teolle tulee enemmän kuin G19 tai G15 hinta on.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Voi kokeilla useampaa näppäimistöä jos yhdestä loppuu painikkeet kesken.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
KBolt

Näppäinongelma, jonka mainitsit, johtuu näppäinpuskurin täyttymisestä.
G15 ja G19 boardeissakin on puskuri mutta lankuissa on käytetty hieman laadukkaampia komponentteja (IC:t yms.) joten ongelmaa ei esiinny.



Öh. Ei ihan.

Ongelma tunnetaan toisissa piireissä nimillä "key locking" tai "key blocking". Kupletin juoni piilee siinä, ettei näppäimistön mikro-ohjain käsittele näppäimiä yksitellen, vaan painikkeet muodostavat matriisin. Tuon matriisin toteutustavasta riippuen saadaan sitten maksimimäärät (niin worst, kuin best case) samanaikaisesti painettavissa oleville napeille. Myös tekniikka, jolla mikro-ohjain sitä matriisia skannaa vaikuttaa tähän myös..

PS/2-väylää ei kiinnosta tippaakaan monen näppäimen painaminen samaan aikaan eikä se todellakaan ole mikään puskurointiongelma: kyllä noissa väylissä (PS/2 & USB) sen verran vauhtia riittää. Hitaissa AT-näppäimistöissä kellosignaali paukuttaa suuruusluokkaa 20-30kHz, siinä ajetaan 8bitin sanoja ja vaikka lasketaan reilusti turhaakin signalointia mukaan puhutaan silti sadoista "scankoodeista" per sekunti. USB HID speksaa sitten vielä vähän nopeammat kyydit.

Mutta joo: ongelma on tunnettu, eikä tässä asiassa laitteen laatu välttämättä korreloi hinnan kanssa.

Vierailija

Itse hakisin kirppikseltä vanhan Keytronicin näppiksen, joka menee PS/2 linjaan. Tukeva, kestävä, hyvä tuntuma napeille ja loppuu sormet kesken ennen kuin se sekoaa nappien painelumäärästä. On joskus 90-luvulla tullut hakattua yhtäaikaisesti kolmella pelaajalla jotain räiskintäpelejä ja hyvin on toiminut

Hintaa taitaa olla näillä about euron tai kaksi per näppis, ostin muutaman varastoon että jos joskus hajotan tämän, niin on korvaavaa tilalle

Vierailija
PS/2-väylää ei kiinnosta tippaakaan monen näppäimen painaminen samaan aikaan eikä se todellakaan ole mikään puskurointiongelma
...ahaa...

Ongelma tunnetaan toisissa piireissä nimillä "key locking" tai "key blocking". Kupletin juoni piilee siinä, ettei näppäimistön mikro-ohjain käsittele näppäimiä yksitellen, vaan painikkeet muodostavat matriisin. Tuon matriisin toteutustavasta riippuen saadaan sitten maksimimäärät (niin worst, kuin best case) samanaikaisesti painettavissa oleville napeille. Myös tekniikka, jolla mikro-ohjain sitä matriisia skannaa vaikuttaa tähän myös..
...eli tuo ei ole mielestäsi puskuri...

No, en ala tällä kertaa asiasta enempää kiistelemään.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Pelaaminen on luonannut kyllä ihan tällä langattomallakin. En ole tosin tällä pc:llä pelannut pitkään aikaan, kun en ole jaksanut päivitellä rautaa. Näyttiksenä on vielä Atiradeon x850pro.
Jos oikein pelaamiseen haluaa satsata niin onhan noita varsinaisia pelinäppäimistöjäkin, mutta hinnat taitaa olla vielä aika suolaisia.

En muuten muista, mitä olivat emulaattoripelit

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Käytän USB-näppäimistöä PS/2 -liittimen kautta adapterilla kahdesta syystä: 1) USB-reiät loppuu kesken (hubeista huolimatta), ja 2) jostain syystä kone ei herää StandBy -tilasta jotain näppäintä painamalla kuin PS/2 -liittimen kautta. USB:n kautta kone tajuaa näppiksen olemassaolon vasta herättyään.

Jos joku tietää mistä toi 2) on kiinni ja miten sen saisi korjattua, niin kertokoon toki.

Vierailija

Kone ei "herää" usb-näppäimistöllä silloin kun bioksen usb-määritys on tekemättä.

Tämä korjaantuu kun käy enabloimassa usb-näppäimistön tuen bioksessa.
Yleensä tuki on disabloitu oletuksena.

Vierailija
Sakarias
...Syynä tähän hankintaan on se, että esimerkiksi emulaattoripelejä pelatessa liian monen näppäimen pohjaan painaminen jumittaa kontrollin...

Oisko tuollainen mitään?
Ainakin jos pleikkarin tai nintedon pelejä pelaat emulaattorilla, niin suosittelen.

Vierailija

Logitech Illuminated Keyboard on itsellä käytössä. Kyseessä on taustavalaistu, hyvin matalaprofiilinen täysikokoinen näppis joka toimii erinomaisesti myös pelaamisessa. Hintaa about 70eur.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
KBolt
PS/2-väylää ei kiinnosta tippaakaan monen näppäimen painaminen samaan aikaan eikä se todellakaan ole mikään puskurointiongelma
...ahaa...

id3k
Ongelma tunnetaan toisissa piireissä nimillä "key locking" tai "key blocking". Kupletin juoni piilee siinä, ettei näppäimistön mikro-ohjain käsittele näppäimiä yksitellen, vaan painikkeet muodostavat matriisin. Tuon matriisin toteutustavasta riippuen saadaan sitten maksimimäärät (niin worst, kuin best case) samanaikaisesti painettavissa oleville napeille. Myös tekniikka, jolla mikro-ohjain sitä matriisia skannaa vaikuttaa tähän myös..
...eli tuo ei ole mielestäsi puskuri...

No, en ala tällä kertaa asiasta enempää kiistelemään.




id3k (jolla on selvästikin matalamman tason tietoa asiasta) on aivan oikeassa. "Key blocking" -ongelma ei suoraan liity puskurointiin. Tuo matriisitoteutus voi aiheuttaa myös haamupainalluksia: useamman näppäimen yhtäaikainen painallus saatetaan tulkita väärin jonkin koskemattoman näppäimen painallukseksi.

We're all mad here.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat