Täydenkuun vaikutusta ihmiseen olisi syytä tutkia enemmän

Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt26.10.2007

Monet ihmiset uskovat täydenkuun vaikuttavan ihmisen käytökseen. Tätä kutsutaan kuuhulluudeksi. Tiedepiireissä tämä teoria on yleisesti tuomittu näennäistieteeksi. Ehkä asiaan kannattaisi tiedepiireissä kuitenkin suhtautua vähän avoimemmin.

Minäkään en usko, että täysi kuu saa ihmisiä ulvomaan kohti kuuta tai muutenkaan näkyvästi sekoamaan. Uskon kuitenkin täydenkuun jossain määrin vaikuttavan ihmisen toimintaan. Tämä kyllä näkyy ihan arkielämässä. Minulle on monesti käynyt niin, että olen maannut yöllä myöhään hereillä saamatta unta. Seuraavana aamuna monet kaverinikin ovat valittaneet, että eivät ole saaneet unta. Myöhemmin olen kalenterista tai muusta lähteestä saanut tarkistettua, että on ollut täysikuu. Olen siis ihan omassa elämässäni saanut huomata, että täysikuu vaikuttaa ihmisen unensaantiin. Näin on käynyt minulle aika usein. Tietääkseni myöskin täydenkuun aikaan raportoidaan jonkin verran enemmän väkivaltarikoksia kuin muulloin. Näin ollen kuu siis vaikuttaisi ihmisen väkivaltaisuuteen. Tämä vaikutus on kyllä varmasti aika vähäistä. Monet kertovat myös kuun tekevän heitä vähän hermostuneemmiksi.

Täytyy myös muistaa, että täysikuu todistetusti vaikuttaa moniin eläimiin, vaikka ne eivät kuuta näkisikkään. Esimerkiksi jotkin katkaravut, planktonit ja meduusat tulevat pinnan lähelle täysikuun aikaan, vaikka kuu olisi täysin pilvien takana näkymättömissä. Jos kuu vaikuttaa eläimiin, niin miksi se ei vaikuttaisi ihmisiinkin?

Tämä ilmiö ei ole mielestäni edes millään tavalla paranormaali tai näennäistieteellinen. Olen sitä mieltä, että tämä ilmiö on olemassa ja sille on jokin täysin looginen tieteellinen selitys. Tämä selitys ilmiölle voidaan saada vain, jos asiaa ruvetaan ihan vakavasti tutkimaan. Mutta asiaa tietenkään ei ryveta vakavasti tutkimaan, jos tiedepiireissä pide itsepäisesti kiinni teorian näennäistieteellisyydestä. Täytyy kuitenkin muistaa, että monia muitakin nykyään ihan yleisesti tunnustettuja teorioita on aikoinaan samalla tavalla pidetty huuhaana. Jos ennen vanhaan olisi sanonut, että maapallo on pyöreä, niin se väite olisi yleisesti tuomittu tiedepiireissä. Einsteinin suhteellisuusteorian väitteitäkään tuskin olisi otettu kovin vakavasti ennen, kuin Einstein todisti ne oikeiksi. Ehkä joku päivä täydenkuun vaikutus ihmiseen on yleisesti hyväksytty tosiasia. Tiedepiireissä olisi tunnustettava tämän ilmiön mahdollinen olemassaolo ja alkaa ihan vakavasti tutkia syytä tälle ilmiölle. Kannattaa elää avoimin silmin.

Mikään ei ole mahdotonta, toiset asiat on vain mahdollisempia kuin toiset.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Olen itsekin huomannut tuon unettomuuden täydenkuun aikaan vaivaavan. Varmaan jotain muutoksia maan magneettikentässä, aivoissahan on jonkin verran sähkömagnetismia eli miksei se voisi ihmisiinkin vaikuttaa?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Mittalaittein pystytään havainnoimaan niin pieniä magneettikenttien muutoksia, jotka eivät todistettavasti vaikuta ihmisiin. Kyllä Kuun vaikutuksessa ihmisiin on kyse psykologisista tekijöistä. Eläimillä, joiden toimintaan vaaditaan esimerkiksi valoisuutta, voi olla jotain "biologisia kelloja" ohjaamaan oikeaa rytmiä. Tosin kyllähän eläimet, jotka tarvitsevat täysikuun valoa, voivat sen myös nähdä. Pilvien läpikin Kuu valaisee huomattavasti.

Jos kärsii unettomuudesta, kannattaa pimentää makuuhuone. Sitä varten saa läpinäkymättömiä rullaverhoja. Jos tuollaiseen pulttaa mustaksi maalatut alumiini-U-palkit reunoille, huoneeseen saa liki säkkipimeää vaikka Aurinko paistaisi ikkunaan.

Voihan tuota minun puolesta tutkia, jos joku maksaa viulut. Toivottavasti se en kuitenkaan ole minä veronmaksajan roolissa.

Vierailija

Asiaa on tutkittu jonkin verran, eikä mitään yhteyttä täysikuun ja ihmisten laajan mittakaavan käytöksen välillä havaittu.

Jos täysikuu tosiaan vaikuttaa joihinkin, kyse on heidän omasta mielestään.

Vierailija
Neutroni

Jos kärsii unettomuudesta, kannattaa pimentää makuuhuone. Sitä varten saa läpinäkymättömiä rullaverhoja. Jos tuollaiseen pulttaa mustaksi maalatut alumiini-U-palkit reunoille, huoneeseen saa liki säkkipimeää vaikka Aurinko paistaisi ikkunaan.

Valoisuudella ei ole mitään tekemistä tämän kuuhulluuden kanssa tai ainakaan minun kohdalla, koska olen nukkunut jo vuosia niin että tv on päällä ja se kyllä valaisee huonetta enemmän kuin mikään taivaankappale.

Mutta joo itsellänikin on tätä "kuuhulluutta" ja se ilmenee juuri unettomuutena ja muuten outona olona, ehkä pientä levottomuutta.
Kai se on se täyden kuun valaisema savanni = ruokaa yhtälö, joka on jättänyt jäljen ihmisen evoluutioon..

Carl Jung on muuten tutkinut tätä aihetta, joten sieltä suunnalta kannattaa etsiä jos haluaa lisää tietoa.

Vierailija
Nobel
Monet ihmiset uskovat täydenkuun vaikuttavan ihmisen käytökseen. Tätä kutsutaan kuuhulluudeksi. Tiedepiireissä tämä teoria on yleisesti tuomittu näennäistieteeksi. Ehkä asiaan kannattaisi tiedepiireissä kuitenkin suhtautua vähän avoimemmin.

Vääntelet sanoja. Vaikka kuuhulluutta pidetään epätieteellisenä, kuun vaikutusta ihmiseen on silti tutkittu ja paljon.

Kuun kierron vaikutusta on tutkittu ja verrattu vaikka mihin, mm. itsemurhiin, väkivaltarikoksiin, sairaalaan joutuneiden määriin, osakekursseihin, skitsofreenikoiden paranemistahtiin jne.

"Täysikuu" hakusanalla löytyy vaivaiset miljoona tutkimusta. Joten ihan turha väittää, etteikö asiaa olisi tutkittu: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=full+moon

Nobel
Tietääkseni myöskin täydenkuun aikaan raportoidaan jonkin verran enemmän väkivaltarikoksia kuin muulloin. Näin ollen kuu siis vaikuttaisi ihmisen väkivaltaisuuteen.

Juuri tällaiset "tietääkseni", "muistaakseni", "luulisin" -jutut synnyttävät näitä urbaaneja legendoja.

Vuonna 1996 psykologi, skeptikko ja astronomi tutkivat yli 100 tieteellistä tutkimusta kuun vaikutuksista ihmisiin ja mm. rikoksiin, auto-onnettomuuksiin, kotiväkivaltaan, itsemurhiin ja jopa ampumahaavojen määrään.

Tulos: kuun kierto ei - ylläri pylläri - vaikuta ihmiseen. Ja yllättäin jok'ikisesta tutkimuksesta josta löytyi korrelaatiota jonkun ilmiön ja kuun kierron kanssa löytyi myös tuloksiin merittävästi vaikuttavia virheitä.

Voit lukea lisää aiheesta ja tästä tutkimuksesta:
http://www.skepdic.com/fullmoon.html

Nobel

Täytyy myös muistaa, että täysikuu todistetusti vaikuttaa moniin eläimiin, vaikka ne eivät kuuta näkisikkään. Esimerkiksi jotkin katkaravut, planktonit ja meduusat tulevat pinnan lähelle täysikuun aikaan, vaikka kuu olisi täysin pilvien takana näkymättömissä.

Todista.

Nobel
Mutta asiaa tietenkään ei ryveta vakavasti tutkimaan, jos tiedepiireissä pide itsepäisesti kiinni teorian näennäistieteellisyydestä.

Et selvästikkään ole itse perehtynyt aiheeseen edes sen vertaa, että tietäisit kuuhulluutta olevan tutkittu vuosikymmenten ajan.

Nobel

Täytyy kuitenkin muistaa, että monia muitakin nykyään ihan yleisesti tunnustettuja teorioita on aikoinaan samalla tavalla pidetty huuhaana. Jos ennen vanhaan olisi sanonut, että maapallo on pyöreä, niin se väite olisi yleisesti tuomittu tiedepiireissä.

Se, että tiede on joskus ollut väärässä ei tarkoita, että se olisi nyt väärässä.

Vierailija
Camocar
Neutroni
Valoisuudella ei ole mitään tekemistä tämän kuuhulluuden kanssa tai ainakaan minun kohdalla, koska olen nukkunut jo vuosia niin että tv on päällä ja se kyllä valaisee huonetta enemmän kuin mikään taivaankappale.

Mutta joo itsellänikin on tätä "kuuhulluutta" ja se ilmenee juuri unettomuutena ja muuten outona olona, ehkä pientä levottomuutta.
Kai se on se täyden kuun valaisema savanni = ruokaa yhtälö, joka on jättänyt jäljen ihmisen evoluutioon..

Eli valoisuudella ei olisi mitään tekemistä, mutta valoisalla savannilla voisi sitten olla. :?

Kuun vaiheesta riippumatta taivaalla on aina sama Kuu - samanmassainen, samankokoinen, samalla etäisyydellä (ei vaihtele vaiheen mukaan) jne... Kuuta on olemassa ihan yhtä paljon siellä taivaalla riippumatta Kuun vaiheesta. Se mikä Kuun vaiheissa vaihtelee on valaistu osuus Kuusta. Eli valoisuus.

Vierailija
Camocar

Ihan kuten "banaanipuu = ruokaa" -yhtälö jonka jättämä jälki ihmisen evoluutiossa tänäkin päivänä aiheuttaa banaanipuuhulluutta, ihmiset kokevat unettomuutta ja hermostuneisuutta banaanipuun lähellä?

Camocar

Carl Jung on muuten tutkinut tätä aihetta, joten sieltä suunnalta kannattaa etsiä jos haluaa lisää tietoa.

Carl Jung oli aikansa tunnetuimpia auktoriteetteja kuun ja tilastotieteen saralla, minustakin hän on ehdottomasti paras henkilö jonka erittäin tieteellisistä tutkimuksista kannattaa lähteä liikkeelle

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Täydenkuun aikaan Maa, Kuu ja Aurinko ovat samalla suoralla.

Periaatteessa ei ole mahdollista nähdä Kuuta täydenkuun aikaan. Silloin on Kuunpimennys.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Camocar

No turha se sitten on Kuuta syyttää, jos pilaat jollakin mölytoosalla unesi. Vaikka jotkut pystyvät nukkumaan valoisassa näennäisen hyvin, se on pitemmän päälle haitallista (ainakin populaaritieteuutisten mukaan, mutta kaipa ne on referoitu jostain tieteellisistä lähteistä). Melusta nyt puhumattakaan.

Vierailija
Ed Gein

Laitoshoitoon joutuminen

Edward kuitenkin sairaalassaoloaikanaan muuttui usein täyden kuun aikaan hyvin levottomaksi ja kertoili tarinoita naisista ja iljettäviä yksityiskohtia myöten kaiken mitä haluaisi tehdä heille. Hän kuitenkin rauhoittui ja hänen käytöksensä palasi normaaliksi välittömästi täyden kuun jälkeen, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein

Vierailija

Tää oli pakko tarkistaa:

Toisin kuin usein kuvitellaan, sudet eivät ulvo mitenkään tavallista enemmän täysikuulla, joskin ne ulvovat usein juuri iltahämärän ja yön aikaan metsästyksen takia.
Vierailija

"Tottakai ja ilman muuta tutkia pitää,kaikki mahdollisuudet kuun vaikutuksesta meihin luojan näköis painoksiin."
Kumma vaikutus tuntuu olevan täyskuulla unen saantiin vaikka nukuttas kuinka paljon, ainakin itse oon huomannu aikaa myöten,
vaikka nukkus täysin pimennetyssä huoneessa.
Toisiin ei tunnu vaikuttavan mitenkään, mutta jotkut tuttavat kärsivät samasta asiasta.
Ainakaan viellä en tunnusta olevani ("kuu")hullu, mutta jotain vois
ehkä tutkimalla selvitäkin,ainakin itseä kiinnostaa.

Vierailija

Evoluution kannalta täysikuu voisi vaikuttaa sitä kautta, että ihmiset ovat olleet sen aikana enemmän varuillaan.

Ja se taas lisää tiettyjä onnettomuuksia, mutta vähentää tiettyjä. Esim alinopeus on yhtä vaarallista kuin ylinopeus.

Täysikuun aikana nuori nainen ei menekään tutun puistoin halki, koska pelkää ulkomaalaista raiskaajaa. Mutta kiertoreitti voikin olla vielä vaarallisempi ja sen myös fiksu raiskaaja (suomalainen tai ulkomaalainen) voi ymmärtää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat