Grillihiilet

Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Hei, kuka kertoisi miten grillihiiliä valmistetaan, ja mihin perustuu se että ne vaan alkaa kytemään kun laittaa tulen alle? Luulen että niistä on vesi jotenkin poistettu, mutta tää on puhdas arvaus. Kertokaa mulle tietämättömälle.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Kommentit (10)

Vierailija

Grillihiilet taitaa olla ihan puuhiiltä. Puuta kuumennetaan, mutta niin ettei se pala vaan hajoaa hiileksi ja vedeksi ym. aineiksi.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Niin... Luulisin, että puunpaloja kun kuumentaa jossain uunissa juuri sellasessa lämpötilassa, että puusta haihtuu ainakin kaikki kosteus ja suuri osa palavaksi kelpaavista kaasuista, jotka ovat puussa kiinteässä olomuodossa... Että kun tämän tekee hallitusti, sopivalla lämpötilalla, hapettomassa ympäristössä (ettei pääse hapettumaan, eli palamaan), niin jäljelle jää tuo hiiltä muistuttava mötikkä, jossa kuitenkin on vielä sopivasti jäljellä hiilen lisäksi myös niitä aineita jotka yhdistyvät hapen kanssa kuumennettaessa, mutta sen verran vähän, että palaminen tapahtuu vain hiilen pinnassa, eikä voimakasta kaasuuntumista enää synny, joka synnyttäisi grillaamiseen liian kuuman näkyvän liekin.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija

Olipa siinä pitkä lause, mutta noinhan se menee. Katsokaa hyvät ihmiset niitä Discoveryn "Miten se tehdään"-dokkareita...

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Jep. tarkistinpa tuon myös kaikentietävästä Wikipediasta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charcoal

Mutta kykenin tämän päättelemään ihan itse, kiitos tämän pohdinnan: kemia-fysiikka-ja-matematiikka-f3/tuli-palaminen-t41612.html

Täytyy olla itsestä ylpeä. Ajatteleminen ja päätteleminen on kivaa.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Grillihiilet tehdään Kongossa. Ensin etsitään viidakkoalue jossa asuu paljon gorilloja. Sitten kaadetaan kaikki puut ja tapetaan gorillat. Puut kaivetaan hiilimiiluihin kytemään ja sitten paha paha sotilasjunttadiktaattori jolla on baretti päässä nauraa ilkeän kaikuvasti ja lyö kepillä sotavankeja. Pari gorillaa syödään ja lopuista tehdään matkamuistoja. Tämän jälkeen hiilet salakuljetetaan rekoilla Ugandaan jossa niihin lyödään "Luontoa säästävä!™" -ekomerkintä jossa vakuutetaan että yhtään Ugandan luonnonvaraista puuta ei ole kaadettu näiden hiilten tähden, jonka jälkeen ne laivataan sieltä USA:n ja Euroopan markkinoille.

TJSP.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Ja eikun grillaamaan !

Hieman pessimistinen on maailmankuvasi... Vai onko se sitten vaan realistinen ?

Vierailija
Astronomy
Hei, kuka kertoisi miten grillihiiliä valmistetaan, ja mihin perustuu se että ne vaan alkaa kytemään kun laittaa tulen alle? Luulen että niistä on vesi jotenkin poistettu, mutta tää on puhdas arvaus. Kertokaa mulle tietämättömälle.

Useimmat orgaaniset yhdisteet hajoavat >400 asteen lämpötilassa kun taas hiili syttyy vasta 800 asteessa ja kun happea ei ole lisäksi riittävästi, jää kuivatislauksessa jäljelle hiiltä ja mm. kaliumyhdisteitä.
Hiili ei pala liekillä, koska siitä ei poistu palavia kaasuja.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
fenomenologi
Useimmat orgaaniset yhdisteet hajoavat >400 asteen lämpötilassa kun taas hiili syttyy vasta 800 asteessa ja kun happea ei ole lisäksi riittävästi, jää kuivatislauksessa jäljelle hiiltä ja mm. kaliumyhdisteitä.

Minkälaisessa allotrooppisessa muodossa grillihiilen hiili oikein on? Kun valtaosa vedystä ja hapesta karkaa, mitä hiiliketjuista jää jäljelle? Onko grillihiili periaatteessa silkkaa grafeenitasoista muodostunutta grafiittia, vai onko se jotakin säiemäisempää?

Vierailija
petsku
fenomenologi

Minkälaisessa allotrooppisessa muodossa grillihiilen hiili oikein on? Kun valtaosa vedystä ja hapesta karkaa, mitä hiiliketjuista jää jäljelle? Onko grillihiili periaatteessa silkkaa grafeenitasoista muodostunutta grafiittia, vai onko se jotakin säiemäisempää?

Eiköhän yhdisteistä synny erittäin monimutkaisia 3 ulotteisia rakenteita, sellaisiahan ne ovat jo valmiiksi, esim. ligniini.

Uusimmat

Suosituimmat