Kysy - Vastaa

Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

En tiedä, että onko tällaista ketjua olemassa. Jos vielä ei, niin sitten tarpeen.

Asiaan...

On olemassa henkilöitä, jotka odottavat tiettyä toimintaa muilta, mutta omalla kohdallaan saattavat luistaa siitä milloin minkäkin verukkeen nojalla. He eivät välttämättä huomaa fibaa kuin silloin, jos ovat itse sen kohteena. Jos he toteuttavat asian itse, mitään ei varmasti ole pielessä.

Voisiko joku selittää äskeisen kuvion. Minä en osaa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Kommentit (14)

Vierailija

No katos, mä kerron sulle esimerkin.

Täällä on yks sokee Rolffi.
Sillä on kaveri joka oli muistaakseni suomalainen.
Tää suomlainen sano Rolffille että,
- Sä oot eskimo.
- Enkä oo, sano Rolffi,
- Kyllä sä oot, väittää suomalainen,
johon Rolffi että,
- kuinka nii?
- No, katos, ku mä tuun kylää niin sun pitää olla mulle vieraanvaranen.

No, tarinan opetus on siinä että homma ei varmasti toimis toisinkaan päin.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

En tiedä ymmärsinkö.

Mistä johtuu tuo ilmiö? Mikä on syy huonoon arviointiin?

Törmäsin ajatukseen erään toisen henkilön kysymänä, enkä osannut vastata tuolloin. Toki itse myönnän, että olen ollut asetelman kummallakin puolella kuten jokainen meistä. Mutta se toistuvuus samoilla ihmisillä?

Vierailija
eskimo
En tiedä ymmärsinkö.

Oleks sää eskimo?

eskimo
Mistä johtuu tuo ilmiö? Mikä on syy huonoon arviointiin?

Ei kai niitä virheitä ittessää näe. Liian lähellä nääs.

eskimo
Törmäsin ajatukseen erään toisen henkilön kysymänä, enkä osannut vastata tuolloin. Toki itse myönnän, että olen ollut asetelman kummallakin puolella kuten jokainen meistä. Mutta se toistuvuus samoilla ihmisillä?

Toiset aina ruikuttaa ja purnaa. Se on luonteenominaisuus varsinkin saamattomilla ihmisillä. Johtuiskohan siitä. Homman pitäis luistaa, mutta ite vedetään siitä missä aita on matalin.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Rasputin
Oleks sää eskimo?

Nimimerkkini on eskimo. Asun melko pohjoisessa, mutta en Gröönlannissa tai pohjoisnavalla.

Toiset aina ruikuttaa ja purnaa. Se on luonteenominaisuus varsinkin saamattomilla ihmisillä. Johtuiskohan siitä. Homman pitäis luistaa, mutta ite vedetään siitä missä aita on matalin.

Niin. Sopii kai joihinkin tapauksiin. Olisi pitänyt antaa enemmän taustatietoja.

Tunnen nuo kaikki henkilöt. Ehkä kyseessä on jokin maailmojen lohkoontuminen. Toisessa maailmassa asia ei toimi kun toisessa sen tulisi toimia. Kyse on kulttuurieroissa. Tietyissä ympäristöissä asioita voidaan odottaa, mutta minun tapauksessani ei. Vai onko se jotain alemmuutta. Minun tilanteeseeni ei voi käydä niin korkea moraali / palvelu / huomioonotto. Sen toisen tilanteeseen kyllä.

???

Vierailija
eskimo
Rasputin
Oleks sää eskimo?

Nimimerkkini on eskimo. Asun melko pohjoisessa, mutta en Gröönlannissa tai pohjoisnavalla.

No, pääsekös siellä lapissa vieras emännän vieree?

eskimo

Niin. Sopii kai joihinkin tapauksiin. Olisi pitänyt antaa enemmän taustatietoja.

Tunnen nuo kaikki henkilöt. Ehkä kyseessä on jokin maailmojen lohkoontuminen. Toisessa maailmassa asia ei toimi kun toisessa sen tulisi toimia. Kyse on kulttuurieroissa. Tietyissä ympäristöissä asioita voidaan odottaa, mutta minun tapauksessani ei. Vai onko se jotain alemmuutta. Minun tilanteeseeni ei voi käydä niin korkea moraali / palvelu / huomioonotto. Sen toisen tilanteeseen kyllä.

???

En ihan bonjaa, mutta joissain kulttuureissa ei kauhee kiire ole.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Rasputin
No, pääsekös siellä lapissa vieras emännän vieree?

Tuo oli uutta. En tiennyt oikeista eskimoista tuota.

Yksi mahdollinen selitys löytyy tosiaan siitä, että käytössä vain ovat eri säännöt eri ihmisille ja "peli" pelataan sen puitteissa.

Esim. vähemmän tärkeiden täytyy huomioida muut eri tavoin ja tärkeämmät voivat soveltaa omia ajatuksiaan vapaammin eivätkä ole sidottuja samaan. Itse ollaan tietysti se tärkein. Jos näin, niin miksi?

Vierailija
eskimo

Esim. vähemmän tärkeiden täytyy huomioida muut eri tavoin ja tärkeämmät voivat soveltaa omia ajatuksiaan vapaammin eivätkä ole sidottuja samaan. Itse ollaan tietysti se tärkein. Jos näin, niin miksi?

Taisit vastata omaan kysymykseesi. Se miksi itse ollan se tärkein saatta johtua siitä että valtahierarkia tukee kysesitä asetelmaa myös käytännössä.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Rasputin
Se miksi itse ollan se tärkein saatta johtua siitä että valtahierarkia tukee kysesitä asetelmaa myös käytännössä.

Tämä pitää paikkaansa sen kyseessäolevan tapauksen suhteen.

Onko suuri osa epätasa-arvosta näin yksinkertaisesti selitettävissä?

Vierailija
eskimo
Rasputin
Se miksi itse ollan se tärkein saatta johtua siitä että valtahierarkia tukee kysesitä asetelmaa myös käytännössä.

Tämä pitää paikkaansa sen kyseessäolevan tapauksen suhteen.

Onko suuri osa epätasa-arvosta näin yksinkertaisesti selitettävissä?

Ihmisillä on taipumus käyttää "etuoikeuksiaan".
Loput voi sitten valita hyllyttämisen, nuolemisen tai hyväksyvän hiljaisuuden välillä.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Rasputin
Ihmisillä on taipumus käyttää "etuoikeuksiaan". Loput voi sitten valita hyllyttämisen, nuolemisen tai hyväksyvän hiljaisuuden välillä.

Ehkä paljon puhuttu tasa-arvo ei olekkaan oikeudenmukaisuutta? Oikeudenmukaisuushan se suuri arvo on. Usein toiselle voidaan ihan hyvin myöntää paremmat valtuudet. Tämä henkilö voi tosin kieltäytyä tarjouksesta. Eikö tällainen kuvio ole ihan ok? Se, jolla on paremmat valtuudet, kantaa vastapainona jotain, mistä se vähempiosainen saa jotain vastapalvelukseksi.

Tuntus, että pelkän aseman vuoksi tehty epäsymmetria on väkivaltaa. Mutta eri roolithan yhteiskunnassa perustuvat asemiin! Epäilen, että epätasa-arvo voi olla jo rakenteissa, ja ihmiset intuitiivisesti tietävät tämän kuten sen kuuluisan suomalaisen korruption, joka "paljastui vasta nyt". Asetelma oli hyvin tiedossa. Bisnes vetää päätöksiä.

Uusimmat

Suosituimmat