Heijastimen vaikutus ajatteluun.

Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt1.1.2009

Nyt on taas se aika että heijastimia tyrkytetään joka lehdessä,,,no,,tarpeen ne onkin,,ja miksi.

Siksi pääosin että autoilijat eivät muuta ajonopeutta olosuhteiden mukaisesti,,,eli ajavat huonollä näkyvyydellä ns.ylinopeutta olosuhteisiin nähden.

Miksiköhän heijastiton ihminen määritellään nykypsykologiassa,,,hmm. siis ajatuksissamme väärin toimivaksi,,, eihän syy ole heijastittomuus vaan autoilijan ajotapa.

Onko autoilijoiden ajatusmaailma ja havaintokyky jo ajautunut siihen ajatteluaistimukseen, toimintaoppiin,,,,että heijastin on kaikilla elävillä tai asioissa jotka tiellä liikkuu tai on liikkumatta paikallaan.

Niinhän ei ole eikä voida pakottaa olemaankaan,,,,

Syy auton alle jäämiseen ei ole heijastimen puute vaan suurimmassa osassa autoilija ajaa liian suurta tilannenopeutta ja/tai ajattelee muuta kuin edessä olevaa tietä.

Siis psykologiaa,,,vai ei,,

Kommentit (8)

Vierailija

Lähiaikoina nähdään tieltä suistumisia ja peräänajoja.
Eipä se heijastin auta ihmistä(päinvastoin, tappaja - autoïlija tähtää heijastimeen) maantiellä.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Koskaan en ole heijastimia tajunnut: Autot liikkuvat autoteillä, minä jalkakäytäviä pitkin. Ja silloin, kuin tie pitää ylittää, niin minä kyllä havaitsen auton, vaikkei sen kuski näkisikään minua. Siksipä en loikikaan autotielle siten, että olisi edes teoreettinen mahdollisuus joutua yliajetuksi. Muutenkin pyrin liikenteessä siihen, ettei muiden tarvitse muuttaa kurssiaan minun poukkoillessa.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
petsku
Koskaan en ole heijastimia tajunnut: Autot liikkuvat autoteillä, minä jalkakäytäviä pitkin. Ja silloin, kuin tie pitää ylittää, niin minä kyllä havaitsen auton, vaikkei sen kuski näkisikään minua. Siksipä en loikikaan autotielle siten, että olisi edes teoreettinen mahdollisuus joutua yliajetuksi. Muutenkin pyrin liikenteessä siihen, ettei muiden tarvitse muuttaa kurssiaan minun poukkoillessa.

Tämä saattaa tulla pääkaupunkiseutulaiselle yllätyksenä, mutta niitä kävelijöitä on liikkeellä muuallakin kuin ns. kevyen liikenteen väylillä. Minäkin asun kaupungissa, mutta täälläkin on mukavia ulkoilureittejä, joilla liikkuu myös autoja (paikallisteitä kun ovat). Heijastin on siis ulkoillessa itsestäänselvyys.

Riso abundat in ore stultorum

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Kanga
petsku

Tämä saattaa tulla pääkaupunkiseutulaiselle yllätyksenä, mutta niitä kävelijöitä on liikkeellä muuallakin kuin ns. kevyen liikenteen väylillä. Minäkin asun kaupungissa, mutta täälläkin on mukavia ulkoilureittejä, joilla liikkuu myös autoja (paikallisteitä kun ovat). Heijastin on siis ulkoillessa itsestäänselvyys.

Miäkin oon tuolta "landelta", eli Savosta, kotosin, mutta ite pysyn aina sevverra tien laiassa, että autoje o melkei pakko ajaa ulos miut listiäkseen. Jos pysyvät kaistallaan nii ei pitäs osua. Muutenki aina meen sivummas, ku auto tulee.
En ymmärrä, minkä ihmeen takia vaatteisiin ei voitaisi integroida tyylillä heijastinkangasta. Roikkuvat kilkuttimet eivät nappaa. Ihan mielelläni ottaisin vaikka jonkun hillityn heijastinkangastribaalin nahkarotsin selkään. Voisikin alkaa kustomoida...

Vierailija

Kyllä heijastin on aivan korvaamaton henkivakuutus ja liikenneturvallisuuden lisääjä.

Olipa kyse sitten pimeästä sateisesta kaupungista tai sysimustasta maantiestä. Jalankulkijaa / pyöräilijää ei huomaa ilman heijastinta ajoissa.

Vierailija

Ei tarvitse kaahata tuhatta ja sataa jotta mustissa hilluva jalankulkija pääsee yllättämään autoilijan. Pelkääjän penkiltäkin kaikenlaista joutuu näkemään. Varsinkin näitä joiden suojatie-varustetuilla teillä pitää päästä loikkimaan auton eteen ties mistä sattuu pusikoista.

Heijastinta mainostaisin kyllä, mutta häpeäkseni joudun tunnustamaan että ei niitä tule juurikaan itse käytettyä. Ärsyttää kaikenlaiset killuttimet, ja kun vähän kömpelö olen, se on varma että ennemmin tai myöhemmin takerrun siitä heiluvaisesta johonkin kiinni ja sittenhän voi vaikka nuttu revetä. Mutta enimmäkseen minäkin pääsen liikkumaan erillisillä jalankulku- ja pyöräteillä, joten ei ole niin väliksi onko se oma habitus sirkuksenkoreaksi koristeltu.

Tosiaan niitä saisi integroida vaatteisiin jo valmiiksi. Ja voisi olla vähän rokkaavampaa kamaa, vaikka sellaisia pääkallon muotoisia killuttimia nahkarotsiin kytkettäväksi!

Vierailija

Moskovassa aikanaan vuonna yks ja kaks miliisi sanoi naispuoliselle tulkillemme, "Ota se heijastin pois, autoilijat voi häikäistyä".

Asiaa kun tarkemmin miettii niin aivan validi kommentti.
Maassa jossa heijastinta ei käytetä kyseinen kapine voi kiinittää autolijan liiallisen huomion ja aiheuttaa onnettomuuden toisaalla.

Nimimerkillä: Näin heijastin vaikutti ajatteluuni.

Vierailija
petsku

Näin. En minäkään juoksentele pitkin teitä heijastimen kanssa tai ilman.

Uusimmat

Suosituimmat