Mikä on uskonnollisesti maailman merkittävin kaupunki?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä kaupunki on merkittävin uskonnollisesti? Perusteluita.

Kommentit (12)

Vierailija

Kiittäen kysyi: "Mikä kaupunki on merkittävin uskonnollisesti?"

Minä kysyn: Who cares?

(edit: miten tämä aihe liittyy evoluutioon ja fossiileihin?)

Vierailija

Tarkkailija: Merkittävin kaupunki uskonnollisesti kiinnostaa kaikkia uskonnollista valtaa tavoittelevia.

(Minulla ei ole valitettavasti oikeutta siirtää keskustelua yhteiskunnalliselle puolelle)

Vierailija
kiittäen
Tarkkailija: Merkittävin kaupunki uskonnollisesti kiinnostaa kaikkia uskonnollista valtaa tavoittelevia.

(Minulla ei ole valitettavasti oikeutta siirtää keskustelua yhteiskunnalliselle puolelle)

Tarkoitatko että "mikä on uskonnollisten vallantavoittelijoiden kannalta merkittävin kaupunki?" Kaupunkien merkitys riippuu henkilön omasta vakaumuksesta, mutta yhteiskunnallinen merkitys taas sen suhteesta ympäristöönsä ideologiasta riippumattomasti. Tietysti tämä merkitys vaihtelee ajan mukana.

Jerusalem on Kristityille, Muslimeille ja Juutalaisille merkityksellinen ja pyhä paikka. Nämä muodostavat noin 3,3 miljardin ihmisen väestöryhmän, mikä on karkeasti puolet koko maapallon ihmisväestöstä. Joten tästä näkökulmasta Jerusalem omaa yhteiskunnallisesti kaikkein merkittävimmän kaupungin aseman koska sille löytyy suurin ryhmä jolle kaupunki on yhtä aikaa Pyhä.

Ajatuksena ilmaan voisin heittää että Jerusalem on potentiaalinen alusta maailman rauhalle.

Rauhaa.

Vierailija

Pyongyang, Pohjois-Korean pääkaupunki.

Jotenkin olisi saatava länsimainen mammonan- eli materiaalinpalvonta päättymään.

Vierailija
HaukiOlli
Korso

Korso saa myös minun ääneni. Koska kyseessä ei ole varsinaisesti edes kaupunki, se sopii mainiosti kysymyksen luonteeseen.

Seuraavaksi voitaisiin tehdä kysely mikä on maahisten kannalta maailman merkittävin kaupunki

Vierailija

Etsintietoa kirjoitti:
"Ajatuksena ilmaan voisin heittää että Jerusalem on potentiaalinen alusta maailman rauhalle."

Joopa joo. Itkumuurikin jaettiin siten, että israelilaiset saivat muurin, palestiinalaiset itkun. Kyllä tätä Jerusalemista sikiävää maailmanrauhaa on odoteltu jo 4000 vuotta, vaan eipä ole näkynyt, ei kuulunut!

Vierailija

Kuten näette, Jerusalem on maailman huomion kohde, vaikka uskonnottomille asia onkin kipeä myöntää.

Jerusalemista tuli Israelin hallintokaupunki noin v. 1000, kun Daavid osti kalliotasanteen jebusilaiselta Ornanilta. Raamatussa Jerusalem mainitaan noin tuhat kertaa, Koraanissa ei ainuttakaan kertaa. Muhamed ei koskaan käynyt Jerusalemissa. Hän tosin määräsi eräässä suurassa rukoussuunnaan kohti Jerusalemia viitteellisesti. Se miksi Mekka ei kelvannut muslimien rukoussuunnaksi alusta pitäen johtuu todennäköisesti siitä, että kristityt ja juutalaiset eivät olleetkaan myötämielisiä Muhamedille, joka anasti itselleen oikeudet väärentää Raamatun henkilöt ja tapahtumat irvokkaaseen muotoon.

Uusimmat

Suosituimmat