Spermidiini hidastaa vanhenemista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihmisen sperman yksi kemikaali estää ikääntymisprosessia, väittävät itävaltalaiset tutkijat. Asiasta kertoo brittilehti Telegraph.

Grazin yliopiston tutkijoiden mukaan sperman spermidiini hidastaa ikääntymistä hiivassa, kärpäsissä, madoissa ja hiirissä sekä ihmisen verisoluissa suojelemalla soluja vahingoittumiselta.

Banaanikärpäset elivät spermidiinin ansiosta 30 prosenttia pidempään ja madot 15 prosenttia pidempään kuin sellaiset, joille spermidiiniä ei annettu.

Tutkija Tobias Eisenberg on jo ehtinyt kutsua löytöä ikätutkimuksen Graalin maljaksi, totuus on, että ihmistutkimukset ovat vielä kaukana edessä.
http://www.uusisuomi.fi/viihde/73385-ih ... e%E2%80%9D

A new study by scientists at Graz University found that spermidine, a compound that is found in sperm, slows ageing processes and increases longevity in yeast, flies, worms and mice, as well as human blood cells, by protecting cells from damage.

Cell ageing happens when a natural process called autophagy – a sort of cellular cannibalism whereby damaged cells or parts of cells are recycled – goes wrong.

Spermidine concentration has been shown to decline with age.

Adding spermidine suppressed various processes associated with ageing, as well as reducing free radicals and increasing lifespan. Treated fruit flies lived 30 per cent longer than untreated ones, while worms lived 15 per cent longer.

While one researcher, Tobias Eisenberg, has been quoted as saying that this is the "holy grail of age research", and a British newspaper has prophesied the coming of a “wonder pill that could extend lifespan by up to 25 years”, the truth is that human trials, let alone treatment, are a very long way off.

In an article titled “Key to a long life found (again)”, the patient information website NHS Choices points out that while this is an exciting area for future research, it will take many more years of study including lab tests and further animal trials before it can be safely tested on humans.

The article also points out that this is at least the second elixir of eternal youth that has been 'discovered' in the last few months.
http://www.telegraph.co.uk/science/scie ... ocess.html

Luonnolliset polyamiinit putreskiini, spermidiini ja spermiini ovat polykationisia yhdisteitä, joiden on todettu olevan tärkeitä solun kasvulle ja erilaistumiselle. Polyamiinien pitoisuudet soluissa ovat tarkoin säädeltyjä, joten puuttuminen tähän säätelyyn esimerkiksi spesifisillä polyamiinien biosynteesin inhibiittoreilla johtaa solukasvun pysähtymiseen. Toisaalta polyamiinien pitoisuuksien on todettu nousevan nopeasti jakaantuvissa syöpäsoluissa.
http://granum.uta.fi/granum/kirjanTiedo ... te_id=5420

Sivut

Kommentit (43)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minusta jotenkin tuntuu, että palstalla on eräs kirjoittaja, joka ei voi olla tarttumatta tähän aiheeseen...

Onko muuten Moby Dick tuttu kirja? Siinähän on kokonainen luku, jossa Ishmaelin tehtävä on litistellä käsissään valaan spermasta paakkuja pois, ja siinä samalla hän kädet spermassa muodostaa kokonaisen oodin ko. aineen jumalaisuudelle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moby_Dick

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Vai että selibaatissa elävät naiset ja lesbot olis nyt ennenaikaisen kuoleman uhan alla eläviä ilman sperman jotakin ainesosaa joka hidastaa vanhenemista?

Eiköhän ne tutkijat löytäne kohtpuoliin munasarjoista ja munasolutuotantoprosessista tjms. vastaavan tai jonkin vielä enemmän lisäikävuosia antavan aineen, geenin tai jotain..

Naiset kun kuitenkin elävät jonkinverran vanhemmiksi kuin miehet ja ovat jonkinverran terveempiä. Ikääntyneissä naisissa on muitakin kuin leskiä. Jotkut väittää ettei parisuhde edes takaa aktiivista sukupuolielämää ja sperman kanssa läträämistä. Mikä on tottuus.. aika mystinen juttu.

Jos ikääntymistä ja terveyttä tarkastellaan arkisemmin ja asiallisemmin laajassa skaalassa niin sukupuolitaudeilta välttyy selibaatissa elävät takuulla ja niin moni vaikutin ehtii ihmisen elämässä edesauttaa rappeutumista ja väittäisin karkeasti mututuntumalla että pidättäytyminen päihteistä, tupakoinnista, yms. epäterveistä elämäntavoista edesauttaa parhaiten pitkää ikää.

Ihan oma kysymyksensä on sitten se että mitä sillä pitkällä iällä tekee? Välillä kyllästyttää koko oleminen.. ja haa, siinähän sitä taas yks syy joka vaikuttaa elämänlaatuun, tyytyväisyys tai tyytymättömyys.

Joku vois tutkia parantaako tyytyväinen olotila enemmän mahkuja elää laadukkaammin ja ehkä pidempäänkin vai onko se jokin pieni ainesosa jossakin paljoudessa?

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Eiköhän ainakin kaikilla nisäkkäiden uroksilla sitä spermaa erity onnistuneessa yhdynnässä ja myöskin hyönteisilläkin kuten muillakin eläinlajeilla on oma vastineensa ko. eritteelle sekä myöskin on olemassa kasveja, joilla on selvät urospuoliset ja naaraspuoliset kasvinsa. Jos se siemennesteen aineosa on nuorentava, niin se on sitä ainakin itse aiheesta keskusteltujen juttujen perusteella miehillekin, joten jos aletaan asiasta huumoria vääntää, niin kannattanee ottaa tämä huomioon.

P.S. Voisivatkohan nämä tietyt palstan urospuoliset Homo Sapiens- lajin edustajat hieman hillitä niitä omaan ikäänsä sopimattomia varsin lapselliselle tasolle meneviä kirjoitteluitaan, jotka eivät varsinaisesti itse aiheeseen kuulu? Huomauttaisin myös, ettei kukaan yksin tappele eli riidassa on aina vikaa puolin ja toisin, joten säästäkää ympäristö niiltä toisiin kohdistuvilta sormen osoittamisilta.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Stinger
P.S. Voisivatkohan nämä tietyt palstan urospuoliset Homo Sapiens- lajin edustajat hieman hillitä niitä omaan ikäänsä sopimattomia varsin lapselliselle tasolle meneviä kirjoitteluitaan

Emme voisi.

Mato- ja banaanikärpäsbukkaken jälkeen voisi aloittaa ihan teollisen tuotannon jossain köyhässä maassa. Komennetaan köyhät miehet runksimaan tynnyriin, ja erotellaan sitten jossain laitoksessa spermidiini tuotteesta. Montakohan barrelia joku isompi valtio pystyisi tuottamaan vuorokaudessa?

Aweb
Jos sperma vaikuttaisi sellaisenaan ikääntymistä estävänä, kaikki sukupuolisesti aktiivit heteronaiset ja kaikki miehet pysyisivät nuorekkaina.

Itse asiassa miehilläkin vain kulkuiset pysyisivät nuorekkaina. Ei kai sitä nyt veressä kierrä?

Vierailija
PeterH

Aweb
Jos sperma vaikuttaisi sellaisenaan ikääntymistä estävänä, kaikki sukupuolisesti aktiivit heteronaiset ja kaikki miehet pysyisivät nuorekkaina.

Itse asiassa miehilläkin vain kulkuiset pysyisivät nuorekkaina. Ei kai sitä nyt veressä kierrä?

Kyllä spermidiiniä on kaikissa soluissa, jotkut eivät ymmärrä että kyse ei ole spermasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
fenomenologi

Kyllä spermidiiniä on kaikissa soluissa, jotkut eivät ymmärrä että kyse ei ole spermasta.

Okei. Miksi aloituksesi ensimmäinen lause kuitenkin on:

"Ihmisen sperman yksi kemikaali estää ikääntymisprosessia"

Haluatko johtaa ihmiset tahallaan harhaan? Jos kyse kerran on kaikista ihmisen soluista, miksi kuitenkin aloit puhua siittiösoluista?

Vierailija
Aweb
fenomenologi

Okei. Miksi aloituksesi ensimmäinen lause kuitenkin on:

"Ihmisen sperman yksi kemikaali estää ikääntymisprosessia"

Haluatko johtaa ihmiset tahallaan harhaan? Jos kyse kerran on kaikista ihmisen soluista, miksi kuitenkin aloit puhua siittiösoluista?

Kyseessä oli suora lainaus uutisesta, ei minun tekstiäni. Olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa itse avausviesti ja jättää sperma siitä pois kun se ei varsinaisesti edes liity asiaan.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
fenomenologi

Kyseessä oli suora lainaus uutisesta, ei minun tekstiäni. Olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa itse avausviesti ja jättää sperma siitä pois kun se ei varsinaisesti edes liity asiaan.

No varmaan.

Onko tuota spermidiiniä siis muidenkin eläinten kuin ihmisen soluissa?

Vierailija
Aweb

Jatka vaan polyamiinista. Minä kuitenkin veikkaan, että keskustelijoita kiinnostaa enemmän sperma kuin polyamiinisi. Mutta jos olen väärässä, lupaan varmasti pitää turpani tukossa ja pysytellä visusti erossa keskustelusta.

Minä veikkaan että keskustelijoita kiinnostaa enemmän se kuinka estetään ihmisten vanheneminen. Tulevaisuudessa vanheneminen pystytään ehkä pysäyttämään lähes kokonaan, jos täällä on niin urpoa porukkaa että sperma kiinnostaa enemmän niin olen ilmeisesti eksynyt väärään paikkaan tai sitten spermasta kiinnostuneet.

Vierailija
Aweb
fenomenologi

No varmaan.

Onko tuota spermidiiniä siis muidenkin eläinten kuin ihmisen soluissa?

Joo, mm. kasveissa, bakteereissa, eläimissä ja ihmisissä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Anteeksi että kyselen ehkä jo kerrottua, englanninkielen taitoni kun on kovin huono.

Miten se aine annosteltiin koe-eläimiin?

Ja onko sitä ihmisspermassa jotenkin tavallista enemmän, vai miksi juuri se oli poimittu tuohon erikseen?

Vierailija
Aweb
Anteeksi että kyselen ehkä jo kerrottua, englanninkielen taitoni kun on kovin huono.

Miten se aine annosteltiin koe-eläimiin?

Ja onko sitä ihmisspermassa jotenkin tavallista enemmän, vai miksi juuri se oli poimittu tuohon erikseen?

Spermidiini löydettiin spermasta useampi sata vuotta sitten, ehkä siksi toimittajat ovat kertoneet mistä sitä löytyy runsaimmin.
En ole tutustunut vielä tarkemmin tutkimukseen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Jos sitä löytyy spermasta enemmän kuin mistään muualta, eikö silloin ole aivan luonnollista keskustella sperman nuorentavasta vaikutuksesta mieluummin kuin vaikkapa jauhettujen rustojen nuorentavasta vaikutuksesta?

Millä tavalla tuon ainesosan sitten pitäisi vaikuttaa? Säännöllisellä seksillähän on tutkitusti erilaisia terveyttä edistäviä vaikutuksia ihmisiin. Onko sperma siis yksi tällainen seksin terveyttä edistävä tekijä, ja siis nimenomaan sen sisältämä polyamiini?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat