Tupakoinnin rajoitukset 'syyniin' eduskunnassa?

Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

On se vaan ihmeellistä, että 'ihmisen' on vaikea luopua piintyneistä tavoistaan? Lähes 'kaikki' tietävät tupakoinnin haitat, mutta puolustaakseen omaa ja itsenäistä pahaatapaansa aletaan syyttelemään toisia kyttäyksestä - kun ei saa itseltään aikaseksi tupakanpolton lopettamista?

http://www.esaimaa.fi/Online/2009/10/06 ... 17807226/4

Itse lopetin yli kolkytvuotta sitten ja jo edesmennyt Suomalaisen Esko neuvoi minulle oivan tavan:

- Älä kerro kenellekään, että yrität lopettaa... Kyllä he sen ajastaan huomaavat ja paras kiitos itsellesi on se, että voit sanoa kyselijöille seuraavasti:
- Olen ollut polttamatta jo kolme kuukautta/ vuoden/ kuusi vuotta jne.

JK: Eiköhän eduskunnan ja hallitushenkilöiden intresseissä olekin 'nykyisen rappiotilan' eliminoiminen ja siirtyminen päiväjärjestykseen?

K.K.

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Kommentit (7)

K.K.
Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

"Parasta että maailmaan tulisi niin iso tulipalo että 'kaikki' tupakat palaisivat poroksi sen aikana."

Sanoin noin vuosi sitten eräälle Sirkalle keskussairaalan edessä - poltti tupakkaa ja oli hoidossa kurkkusyövän takia... Kuoli seuraavalla viikolla oletettavasti sädehoidon aiheuttaman turvotuksen ja siitä johtuvan tukehtumisen takia?

K.K.

JK. Ne rahat jotka valtio saa tupakoijilta tupakkaveron avulla ovat pikkurahoja sen rinnalla mitä tupakoinnin aiheuttamat välilliset ja välittömät kulut ovat samaiselle taholle?
Olen kuullut tai lukenut arvion joka hipuu 2000 miljoonan euron tuntumissa?
Oletteko kuulllet tai lukeneet joitain muita arvioita?

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Vierailija

Ja jäjkätijäkäti.
Jäkättäminen käy hermoon ja hermostuminen..

Ken on saanut luojaltaan lahjaksi hyvät hermot ja kyvyt hallita itseään säällisesti hänen ei pidä olla alvariinsa niitten kimpussa joilla asiat on huonommin.

Että jos nyt vaan pysyttäis siinä tavoitteessa ettei kukaan tupakoiva tupruttele savujaan sinun päällesi työpaikalla, ravintolassa, naapuriparvekkeella, jne.
Tämä menee ihan fasismiksi muuten koko oleminen kun yks ei siedä sitä ja toinen ei tota, kolmas ei mitään.

Ei ihmisten paheita ole onnistuttu poistamaan maailmasta kieltämällä eikä myöskään nalkuttamalla ja jäkättämällä.
Jos sinua ei kukaan pakota polttamaan niin ole tyytyväinen.

Tästä aiheesta on btw. useampiakin ketjuja. Yks riittäis.

Vierailija
K.K.
On se vaan ihmeellistä, että 'ihmisen' on vaikea luopua piintyneistä tavoistaan? Lähes 'kaikki' tietävät tupakoinnin haitat, mutta puolustaakseen omaa ja itsenäistä pahaatapaansa aletaan syyttelemään toisia kyttäyksestä - kun ei saa itseltään aikaseksi tupakanpolton lopettamista?

Koko asia keittyy kokoon kysymykseen kehon määräämisoikeudesta. Kenellä on se lopullinen valta päättää mitä omalle keholleen tekee. Onko se korruptoituneilla poliitikoilla? Onko se lapsia ahdistelevalla pastorilla? Onko se tyhjäntoimittajafilosofeilla? Vai onko se konservatiivipiilohomonaapurillani?

Vai onko se - nyt tulee radikaali ajatus - ihmisellä itsellään?

Mikäli päädymme toteamaan, että täysi-ikäinen ihminen itse saa päättää mitä keholleen tekee emme voi olla päätymättä loogiseen ja rationaalisen lopputulokseen, että ihminen saa laittaa kehoonsa ihan mitä itse haluaa. Kunhan näin tehdessään ei loukkaa kenenkään muun vastaavaa oikeutta.

Ja tästä vääjäämättä seuraa, että ihmisillä on oikeus tupakoida, mikäli niin haluavat. Päättäjillä ei ole oikeutta kieltää ihmisiltä tupakointia.

Itse en polta.

Vierailija
K.K.
"Parasta että maailmaan tulisi niin iso tulipalo että 'kaikki' tupakat palaisivat poroksi sen aikana."

Sanoin noin vuosi sitten eräälle Sirkalle keskussairaalan edessä - poltti tupakkaa ja oli hoidossa kurkkusyövän takia... Kuoli seuraavalla viikolla oletettavasti sädehoidon aiheuttaman turvotuksen ja siitä johtuvan tukehtumisen takia?

Mun yks sukulaiseni tekee parastaikaa kuolemaa keuhkosyöpäisenä. Pitäiskö mennä kuittailemaan? *huh!*
Kukaan ei ole kuollut terveenä ja rajaa ei voida vetää sille välille mikä on itse aiheutettua mikä ei.

JK. Ne rahat jotka valtio saa tupakoijilta tupakkaveron avulla ovat pikkurahoja sen rinnalla mitä tupakoinnin aiheuttamat välilliset ja välittömät kulut ovat samaiselle taholle?
Olen kuullut tai lukenut arvion joka hipuu 2000 miljoonan euron tuntumissa?
Oletteko kuulllet tai lukeneet joitain muita arvioita?

Tiedätkö että keuhkosyöpään sairastuu myös niitä jotka ei ole ikinä tupakoineet.
Kuulopuheet on kuulopuheita ja minä laitan liikkeelle sellaisen huhupeheen etteä nalkuttamisesta aiheutuu varmaan yhtäpaljon välittömiä ja välillisiä terveydenhuoltokuluja kuin tupakoinnista. Vaikea laskea mutta kait siitäkin joku vois gradunsa tehdä tai tohtorinväitöskirjan.

Ilmansaasteita koitetaan rajoittaa juuri siksi että pienhiukkaset vaarantavat terveyttä. Jos on kamalan huolissaan keuhkosairauksista niin ei kannata uneksia isoista tulipaloista. Paree mennä mukaan ilmastotalkoisiin ja tehdä voitavansa että palojätteet ei päädy keuhkoihin vaan kasveihin. Kasvithan tykkää siitä mikä meille on vaarallista.

Puita istuttamaan?!
Unohtuu ne omat angstit eikä tee mieli kuittailla, holhota ja kytätä.

Vierailija

Niinpä. Työsuojeluvaltuutettuna taistelin maisemakonttorissa tupakointia vastaan, mutta kun työnantaja ei sallinut tupakkatilaa, koska siellä vain lintsattiin heidän mukaansa. Tupakoimattomat saivat kärsiä.

Onnistuin vakuuttamaan pomot, että tupakkatila olisi hyväksi, koska maisemakonttorissa oli astmaatikko. Keskelle käyttämätöntä tilaa vedettiin keltaisella tarralla "tupakointitila" ja pomot kurkkivat kuin rotat litran mitasta, keitä siellä seisoskeli. Lähellä oli sermin takana talon keskustietokone ja eräänä päivänä koko härdelli syttyi tuleen - joku onneton oli paennut sermin taakse polttamaan ja tumpannut tupakkansa roskakoriin, jossa oli paperia.

En minä eivätkä tupakoijat halunneet kiusata ketään, idea oli, että jokainen saisi elää kuten hyvin oli muita häiritsemättä. Sitten tuli tämä käänne ja tupakointia alettiin rajoittaa kaikkialla (eikä siitä niin kauan ole). Nyt tupakoijat ovat yhtä lainsuojattomia kuin aikoinaan tupakoimattomat - ja edelleenkin tietokoneet ovat vaarassa.

Vierailija

Ei ole mitään työnantajia tai työnottajia tai saajia sinällään..

Orjuus on ainakin periaatteessa jo loppunut suomessa ja täällä on työn myyjiä ja ostajia. Työn myyjä tuskin voi myydä ostajalle sitä että notkuu jossain vetämässä röökiä sinä aikana kun muut työnsä myyjät ahertavat, vaiko? Miks kukaan maksais keidenkään tupakoinnista?

Asiaa pitää tarkastella aikuismaisesta ja asiallisesta perspektiivistä eikä niinkuin rotta litran mitasta.

Olen ollut todella monissa työpaikoissa eikä missään ole tupakoitu sisätiloissa. Ulos on pitänyt mennä sauhuille ja joissakin ei ole ollut mahdollisuutta sauhutella edes pihalla. Mm. koulut missä on alaikäisiä, tarhat, jotkut terveydenhuoltopuolen työpaikat on sellaisia ettei siellä ees kehtais tupakoida vaikka kukaan sitä ei kieltäis.

Vaikka oon itte ollut ennen tupakan orja niin oon voinut tehdä palkkatyöaikani työpaikasta riippuen välillä tupakoimatta sen 8t. ja oon sauhutellut vaan kotosalla ja muualla missä se on sopivaa.

Lapsille ei pitäis antaa huonoa esimerkkiä eikä ketään pitäis kiusata sellaisella missä on terveysriski.
Ymmärrän kyllä addiktoituvia, en syyttele ja koitan olla ihmisiksi mutta tasapuolisuutta kukin kaipaa omalle kohdalleenkin, reiluutta ja oikeudenmukaisuutta. Siks kenekään addiktiosta ei sais olla haittaa niille joilla sellaista ei ole.

Vierailija
Skeptikko
K.K.

Koko asia keittyy kokoon kysymykseen kehon määräämisoikeudesta. Kenellä on se lopullinen valta päättää mitä omalle keholleen tekee. Onko se korruptoituneilla poliitikoilla? Onko se lapsia ahdistelevalla pastorilla? Onko se tyhjäntoimittajafilosofeilla? Vai onko se konservatiivipiilohomonaapurillani?

Vai onko se - nyt tulee radikaali ajatus - ihmisellä itsellään?

Mikäli päädymme toteamaan, että täysi-ikäinen ihminen itse saa päättää mitä keholleen tekee emme voi olla päätymättä loogiseen ja rationaalisen lopputulokseen, että ihminen saa laittaa kehoonsa ihan mitä itse haluaa. Kunhan näin tehdessään ei loukkaa kenenkään muun vastaavaa oikeutta.

Ja tästä vääjäämättä seuraa, että ihmisillä on oikeus tupakoida, mikäli niin haluavat.

ihminen saa laittaa kehoonsa ihan mitä itse haluaa

Tuosta vääjäämättä ja loogisesti seuraa, ettei mitään kieltoja voi olla ( kehoon laitettavien aineiden suhteen ). Kyllä se minulle passaa.... enkä halua edes ajatusta liikaa kritisoida tai tuomita suoralta kädeltä. Mietinpähän vain.... mitäs tehdään kaikille nisteille? Jos/kun kaikki sallitaan, niin veikkaisin riippuvuuksien lisääntyvän entisestään ( tai ehkä ei, mistäs minä varmuudella tietäisin ilman kunnon tutkimustuloksia... nykyäänkin on porukkaa lääkekoukuissa vaikka kuinka, joten ehkä kaikki pysyisi vain vakiona ).

Mutta jos nyt oletetaan, että kaikki saavat laittaa mitä tahansa kehoonsa ja tämän seurauksena yhä useammat alkaisivat olla heroiinikoukussa tai vastaavissa.... niin mistäs valtio saa rahat kaikkien hoitoon? Nytkin on rahoitus puutteellista. Eikä tuo rahoitus nyt varmaan olisi ihan ainut ongelma... en vain jaksa/ehdi alkaa romaania kirjoittamaan tähän .

Sama se minulle tosiaan, jos jotkut haluavat tupakkaa poltella. Ajattelin vain mitä seuraa, jos todella tavoittelemme haluamaasi:

täysi-ikäinen ihminen itse saa päättää mitä keholleen tekee emme voi olla päätymättä loogiseen ja rationaalisen lopputulokseen, että ihminen saa laittaa kehoonsa ihan mitä itse haluaa
. Holhoustahan nämä tämän hetkiset kiellot kieltämättä ovat kaikkien kiellettyjen huumausaineidenkin osalta, mutta seuraako enemmän hyvää siitä, että kaikki kiellot otetaan pois? Minulla kun on sellainen naiivin lapsellinen halu tavoitella mahdollisimman "järkevää" tulosta ja toisaalta ihmisten itsemääräämisoikeuskin on tärkeää... pientä kompromissia tässä siis varmasti etsisin, jos olisin päättämässä asioista ( ja mitä muuta nykyiset lakimme ovat kuin juuri kompromisseja ). Toki haluaisin luottaa ihmisten järkevyyteen ja siihen että jokainen voi huoletta päättää kaikista asioistaan, mutta... reality strikes back.
Ehkä laeilla on jokin tarkoitus, joka ottaa huomioon "heikommat" ihmiset, vai mitä. Ja tuo heikkous lainausmerkeissä muun muassa siksi, koska sopivissa olosuhteissa meistä kuka tahansa olisi "heikko". Ja hieman ajattelen lapsiakin. Jos tietyt aineet olisivat yleisesti saatavilla täysikäisillä (vaikkapa vain kaupasta ostamalla) olisi myös nuorilla helpompi pääsy niihin. Ja tietyssä iässä, kun jää koukkuun vääriin aineisiin, on aika lähellä että loppuelämästä ei muodostu kovin pitkää.

Noh, tämä vuodatus nyt oli aikamoinen laajennus tupakasta. En vain usko, että koska tupakka voidaan sallia tällä hetkellä, niin kaikki muukin voidaan sallia vain, koska "ihminen itse saa päättää mitä keholleen tekee". No periaatteessa kuulostaisi hienolta ja noin ideaalinen käsite on hauska, mutta tuossa olisi aikamoisia sudenkuoppia matkassa, jos sitä toteutettaisiin pilkulleen.

Uusimmat

Suosituimmat