Onko ulkona pimeää?

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Todettakoon heti ensi alkuun, että tässä keskustelussa ei puhuta kaupungeista. Kaupungit ovat asia erikseen.

Lapseni totesi, että kun tulee ilta, näyttää kuin ikkunoihimme teipattaisiin mustat paperit.

Hänen mielestään se ei ole mukavaa. Minun mielestäni se on ihanaa.

Olen nyt pari kuukautta asunut paikassa, jossa sähkövalo ei valaise yötä. Kun tulee yö, on ihan oikeasti yö ja pimeää. Tähdet näkyvät.

Kerran saimme vieraaksemme luentoreissulle Turkuun pistäytyneen Pentti Linkolan. Kun lähestyimme kotiamme (tai näin minulle kerrottiin, koska en istunut itse ko. autossa vaan fillaroin sen perässä), Linkola totesi ilmeisen huojentuneena, että "vihdoinkin valot alkavat vähetä."

Emme silloin asuneet täällä. Silloin ympärillämme oli edes jonkin verran valoa.

Minulle nuo sanat jäivät kuitenkin mieleen. Miksi me vaadimme ympärillemme jatkuvan, ympärivuorokautisen valon, vaikka suuren osan siitä vuorokaudesta nukumme silmät kiinni?

Pidätkö sinä valosta yöllä? Vai pidätkö siitä, että yöllä on ihan oikeasti pimeää?

Ahdistutko siitä, ettet yllä kivellä lähimpään naapuriin? Jos asut kaupungissa, nautitko tilanteista, jossa saat vaikkapa loma-asunnossa olla kaukana seinänaapureista ja katuvaloista?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (95)

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Pimeys oli aikaisemmin mukavaa. Nyt kyllä ahdistaa, kun joutuu pimeässä pelkäämään Linkolaa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Todellakaan en pidä valosta - kaupungin valosta. Talvella kuuluu olla pimeää ja ennemminkin ahdistaa se naapuri kiinni persauksissa. "Kuunvalo" on ainoa talvella sallittu valo yöllä Sitä paitsi kun pimeä laskeutuu, tuntuu että keho herää vasta henkiin. Lenkkeilykin sujuu paljon paremmin.

Kaupungeissa tietysti pitää olla valot rikollisuuden vähentämiseksi, muutenhan siitä ei ole mitään iloa.

Edit: aikaisemmin piti varoa, ettei juokse päin karhua, kun tuppaa tuota kauraa kasvamaan lähistöllä melkoisesti, mutta nyt onkin Linkola pahin...

Everything you know, is about to change.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
salai
Pimeys oli aikaisemmin mukavaa.

Kerro, miksi pimeys oli aikaisemmin mukavaa? ("Ei tarvinnut pelätä linkolaa" ei kelpaa vastaukseksi)

Minulle se edustaa mm. sitä, että saa olla niin kuin haluaa eikä tarvitse häiriintyä muista.

Lisäksi luonto tulee lähemmäs.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Teekkari
Kaupungeissa tietysti pitää olla valot rikollisuuden vähentämiseksi, muutenhan siitä ei ole mitään iloa.

Toisaalta, eivät ne rikollisetkaan näe pimeässä ja osaa tehdä hommiaan täyspimeydessä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Moses Leone
Teekkari

Toisaalta, eivät ne rikollisetkaan näe pimeässä ja osaa tehdä hommiaan täyspimeydessä.
Mjaa, mutta valoisassa ei houkutus olekaan niin suuri.

Everything you know, is about to change.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Kerrotko Aweb, että miten luonto tulee lähemmäksi kun tulee pimeää? Jos minä sammutan makuuhuoneestani valot, niin olenko silloin lähempänä luontoa, kuin silloin kun valot ovat päällä?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Pidän pimeydestä silloin kun on pilvetön taivas. Harmi vain ettei ympäristö ole kovinkaan pimeä. Jostain syystä ihmiset ovat ihastuneet joka puolelle sojottaviin tai suoraan ylöspäin suunnattuihin valoihin. Hyvin yksinkertaisilla toimenpiteillä valosaastetta voitaisiin vähentää ja tähtiin nähdä paremmin.

Jokin aika sitten oli tempaus, että koko maailmassa (ainakin teoreettisella tasolla) sammutettiin valot tunniksi ja laskettiin, kuinka jumalattomasti sähköä se säästi. Eiffel-tornikin sammutti valonsa, vaikka ne normaalisti ovat ympärivuorokautisesti päällä. Minun puolestani vastaavan tempauksen voisi tehdä vaikka joka kuu tai viikko. Ja eiffeliinkin laittaa jonkun kytkijän, että valot olisivat joka yö pois päältä vaikka 02-06. Kuinka moni niitä sinä aikana kaipaisi?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Aweb
salai
Pimeys oli aikaisemmin mukavaa.

Kerro, miksi pimeys oli aikaisemmin mukavaa? ("Ei tarvinnut pelätä linkolaa" ei kelpaa vastaukseksi)

Minulle se edustaa mm. sitä, että saa olla niin kuin haluaa eikä tarvitse häiriintyä muista.

Lisäksi luonto tulee lähemmäs.

Mitä v**tua se Linkola tähän kuuluu? Etkö voi aloittaa keskustelua ilman, että kehuskelet kaveruuttasi Linkolan kanssa? Etkö osaa arvostaa normaaleja asioita, jollei joku guru sinulle niitä opeta?

Olen minä ainakin osannut mennä kävelemään loppukesän pimeään metsään paljain jaloin ilman jotain saatanan kalastajahörhöäkin ja eikä penskanakaan pelottanut yhtään lähteä aamulla sysipimeää metsätietä kouluun.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Niin, on perin outoa, jos ahdistuu siitä, että ei yllä kivellä lähimpään naapuriin. Opettiko Pena kivittämään ylimääräiset valot rikki, jos niistä ei muuten pääse eroon vai muuttamaan keskellä metsää, että saa olla pimeässä?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Se on vaihteluna ihan jees, että se aurinko ei helota aamuneljästä iltakymmeneen, niin kuin osan kesää, mutta kyllähän toi "musta maa" alkaa rasittamaan aika nopeasti. Rusakoita ja vareksiakin pännii tuolla sateessa istua.
Lumi kun olis maassa niin pimeys olis ihan mainiota.

Ai niin, en ole tavannu Linkolaa. Edes lapsena.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Porukat asuu kolmisenkymmentä kilometriä Oulusta jeeraan. Siellä kun katulamput sammuu ja kunnon ihmiset nukkuu niin on aika pimeetä. Oulun valojen kajo näkyy silti selvästi. Mutta toisaalta niin näkyy Linnunratakin. Se on nättiä, ja aina kun oon röökillä niin kattelen tähtiä. Kattelen mä niitä joskus muullonkin... Takapihalta alkaa mehtä, siellä mä joskus kesä- ja syysöisin käyn hengaan kun kaikki muut nukkuu. Haahuilen siellä ja sitten siellä on yks pelto muutamien satojen metrien päässä. Siellä on monasti hirviä aamuhämärällä. Talvella ei viitti sinne pellonreunaan rämpiä kun on lunta... Ja toisaalta on myös niin pimeetä ettei nää mitään. Pimeys on hienoo, mutta joskus kun oon ollu yksin kotona (siis porukoilla) ja on tullu sähkökatko, niin on tuntunu hiukka niljakkaalta ennen ku saa takan tai kynttilän päälle. Sillonkin voi istuu yksin pimeässä jos tietää, että kynttilän voi sytyttää millon vaan. Siellä on jostain syystä usein sähkökatkoja. Hienoo on myös istua yksin jossain metässä notskilla ja antaa sen hiipua ihan pieneksi ja katella taivaalle. Pimeys on hyvä, se hiipii lähemmäs nuotiota ja tavallaan kääriytyy mun ympärille niinku peitto. Ja jos kuuluu rapinaa että menee elukka tai mörkö niin voi aina heittää klapia nuotioon.

Hämmentää.

Vierailija
Teekkari

Sen verran kaupungeista, että kyllähän niistä muutakin iloa on, tai voi olla.
Visuaalista iloa, kun polttelee kärpässientä itsetehdystä piipustaan kerrostalon katolla ja katselee öistä kaupunkia joka tuikkii eri värisien valojen loimussa.

Kyllä siis ne kaapunnin valot voi näyttää ihan yhtä jänniltä kuin taivaankin valot, itse pidän kaapunnin valoista enemmän...
...Joka pusikon laidassa on niitä pieniä tekokuita ja vielä teennäisempiäaurinkoja jotka loistavat niin kauniina, samalla kun kauempaa kaikaa satunnaisten autojen humina.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ei mua haittaa vaikka onkin jonkin verran valosaastetta täällä. Mökillä on täysin pimeätä jos haluaa kunnolla katsoa tähtitaivasta. Tosin ei täälläkään ny hirveesti valoa ole, vähän leikkikentän valoja näkyy ja kaupunginsuunnassa pikkusen oranssihtava taivas, mut muuten aika pimeetä.

Ja kelta oranssihtavat katuvalot on aivan upeita yöllä kun samalla sataa kunnolla lunta. Ei paljoon tunnelmallisempaa tilannetta voi ollakkaan. Katuvalot ownaa boren tähtitaivaan anytime talvella jos on vain lunta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Ulkona on pimeää hyvin usein sähkökatkosten vuoksi.
Meillä ei ole koskaan pimeää, koska välittömästi iskee 110 ja 220 voltin AC-invertterit päälle muuttaen akuista 12 V DC /AC-virran rattoisaan kotiin.

Meilla on aina valoista, jonne jopa surulliset naapurit pimeydestä johtuen hakeutuvat, mutta mikä tärkeintä - ei ilman Tequila-pulloa.

On todella kiva elää valoisana pimeydessä.

Ulkona on pimeää ja ukko on täysin pimeä.

Vierailija

On muuten aika "pimeää" panna moinen aloitus Tiede-palstan konttuuriin osastolle: Historia, kulttuurit ja yhteiskunta.
Kuitenkin mielestäni saamarin hyvä topikki, josta todella pidän..ainakin tänään.

On pakko jatkaa, koska ulkona on taas pimeää. Noudan salaa pimeydessä puutarhastani Stolisnayan kodin valojen lähettyville.

Asun eräässä kondominiossa, jossa on yli 3 metrin muurit ja NATO:n piikkilankaa tuplaten ympärillä jopa talojen välillä plus 3 pyssymiestä 37 taloa vartoiden.

Oli taas todella pimeää ja kaksi taloa oli firmalta myymättä.
Chileläinen urakoitsija/sijoittaja eli naisarkkitehti oli myymässä viimeisiä taloja jenkeille.
Oli todella pimeää – ainoat valot tulivat suomalaisen talosta, joten oli pakko näyttää mahdolliselle jenkkiostajalle taloani.
Latinovalmistetta oleva muijani näytti invertterivalossa (entiselle) asiakkaalle jyrkästi korostaen, kuinka ihmisiä huijataan myymällä silkkaa maskeerattua paskaa eli puhdasta mierdaa ignoranteille ostajille. Itse olin "rullatuolissa" lainvastaisen lasioven lennettyä päälleni hurrikaani Felixin aikana. Halpa kyyti paikallisen ilmavoimien luutnantin saattamana ambulanssissa - ensimmäinen vrk hospitaalissa vain "hivenen" yli 3000 US$ ja kuntoutus jänteiden katkettua yli 4000 taalaa.

Kyseinen asiakas ei enää ehdottomasti ostanut eikä firman naisjohtaja koskaan työntänyt päätään luukkuni.

Joka pimeydessä vaeltaa, näkee joskus valkeuden.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat