Kuka vihaa proge-sanaa?

Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Itse kuuntelen kaikensorttista musiikkia, joka jossain määrin luokitellaan tämmöiseksi. Sana vain on oksettava. Havainnollistan tarinalla:

Kerran olin CMX:n keikalla. Kun Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen -biisin aikana taputin ja heiluin 5/4 rytmin tahdissa, tuli joku kauluspartainen urpo tohkeissaan eteeni ja huusi, että "nyt olisi kova, jos soittaisivat jotain kunnon Pphrogea!". Viimeisen sanan kohdalla sain kivan sylkiviuhkan naamalleni. Silloin aloin vihata tuota termiä.

Minkä takia pienetkin poikkeamat tasarytmistä, erikoiset harmoniat, biisirakenteet tai soittimet pitää luokitella progehtaviksi piirteiksi? Eikö nykyään voi tehdä mitään ilman, että se nähdään erikoisuudentavoitteluna? Proge-sana vetää jonkinlaisen vammaisen rajan populaarimusiikin ja elitistisen musiikin välille. Ymmärrän kyllä periaatteessa tällaisen rajanvedon, mutta minkä prkeleen takia se raja jättää normaalin musiikin piiriin pelkän beat- ja valssikompin ja Aku Ankka -sointukierron? Minkä takia kukaan musiikintekijä haluaisi kuvailla musiikkiaan progeksi?

Musiikilta on amputoitu kaikki raajat ja sille on suoritettu lobotomia. Sori tällainen poraaminen, mutta oli pakko avautua jossain.

Kommentit (5)

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
eteenpäin
Minkä takia pienetkin poikkeamat tasarytmistä, erikoiset harmoniat, biisirakenteet tai soittimet pitää luokitella progehtaviksi piirteiksi?

Koska "progehtava" on maallikon näkökulmasta varsin käyttökelpoinen yleistermi niille sadoille erilaisille tehokeinoille ja täkyille, joita artistit ripottelevat sävellyksiinsä/esityksiinsä vangitakseen yleisön mielenkiinnon ja/tai kunnioittaakseen esikuviaan.

Tokihan proge-sanan liikakäyttö on aiheuttanut samankaltaisen inflaation kuin v1tun viljely nuorisokulttuurissa, sitä on vaikea jättää huomioimatta.

Proge-sana vetää jonkinlaisen vammaisen rajan populaarimusiikin ja elitistisen musiikin välille. Ymmärrän kyllä periaatteessa tällaisen rajanvedon, mutta minkä prkeleen takia se raja jättää normaalin musiikin piiriin pelkän beat- ja valssikompin ja Aku Ankka -sointukierron? Minkä takia kukaan musiikintekijä haluaisi kuvailla musiikkiaan progeksi?

Koska se myy silloin paremmin - progen kuuntelijahan ei halua tuntea itseään aivottomaksi pyllynpyörittäjäksi, vaikka lanteita vipattaisikin. Ja toisaalta, jos muusikko kuvailisi tuotettaan progehtavan sijaan "taiderockiksi" (lue: "hintahtavaksi"), se ei saavuttaisi kansan syviä rivejä niin tehokkaasti.
Musiikilta on amputoitu kaikki raajat ja sille on suoritettu lobotomia. Sori tällainen poraaminen, mutta oli pakko avautua jossain.

Resistance is futile. You will be assimilated.

Nervus rerum

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Euphemos
Koska "progehtava" on maallikon näkökulmasta varsin käyttökelpoinen yleistermi niille sadoille erilaisille tehokeinoille ja täkyille, joita artistit ripottelevat sävellyksiinsä/esityksiinsä vangitakseen yleisön mielenkiinnon ja/tai kunnioittaakseen esikuviaan.

Tokihan proge-sanan liikakäyttö on aiheuttanut samankaltaisen inflaation kuin v1tun viljely nuorisokulttuurissa, sitä on vaikea jättää huomioimatta.


Tuo on hyvin sanottu. Proge-termi tottakai on hyvin epämääräinen tapa luokitella musiikkityyliä. Mutta kyllä rockmusiikkiin kummasti tuo syvyyttä perinteisistä neljäsosatahdeista eroavien (vaikeampienkin) tahtilajien sisällyttäminen, sekä kappaleen rakenteen poikkeaminen tyypillisestä 1.,2. säkeistö, kertosäe jne. rakenteesta. Tätähän proge 1960-luvulta lähtien kritisoi. Progeen tosin usein liittyy myös erilaisten musiikkityylien yhdistäminen. Mutta, kuten sanoin, epämääräinen termihän tuo on.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Ymmärrän kyllä ton myynti-aspektin, P* taitaa olla nykyään taas vähän muodissakin. Itseäni huolettaa P-sanan tehoviljelyssä se riski, että sen takia kaikkea vähänkin erilaista musiikkia aletaan pitää liian "hienona", vaikkei se tosiaankaan ole. Pahimmillaan se alkaa taannuttaa mainstream-musaa, kun se raja vain kutistuu ja kutistuu. En tiedä onko tarpeellinen pelko, aattelin vaan.

Monet P-musiikin käyttämät tehokeinot eivät edes ole mitään ennenkuulumattomia. Jos tässä rytmipuolessa pysytään, niin onhan ympäri maailmaa kansat soittaneet kaikkea muuta kuin esimerkiksi tasarytmiä. Kalevalakin on viisijakoinen ja Bulgariassa pikkumukulat taputtavat ja tanssivat ilman mitään vaikeuksia 13/8 tahtilajiin (tai ovat ainakin ennen MTV:tä osanneet). Se ei siis vaadi mitään ammattimuusikkoutta tai halua luoda jotain korkeaa taidetta, ainoastaan vähän erilaista musiikkikasvatusta. Minusta P-musa on siinä mielessä tavallaan jopa paluuta juurille.

Hassua, kun länsimaat sitten aikoinaan levittäessään kylttyyriään ympäri maailmaa ja kohdatessaan erilaisia musiikkikulttuureita alkoivat lesosilla Bacheillaan, Mozarteillaan ja Debussyillaan. Kun sitten vieraat kulttuurit oli näin vakuutettu länkkärimusan ylivertaisuudesta ja kulttuuri länsimaistettu, toi telkku ja radio näihin maihin ne samat iänikuiset jumputukset, jotka ovat aika pirskatin kaukana Mozartista. Ei mulla henkilökohtaisesti ole siis mitään tätä jumputusta vastaan, itsekin kuuntelen paljon, mutta kun se peittää kaiken muun siistin alleen. Ja kaikki erilainen on taas Pphrogea(räkä lentää).

Vierailija

MINÄ...
en ole tajunnut koko lässytystä
"kunnon progee"...

rokkia... jee...
parempia muusikoita...
rokki muuttuu prokeksi...

Uusimmat

Suosituimmat