Meni työpaikka alta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin uudessa työpaikassani reilut 2 kk ja koeajalla ja tänään esimies tuli kertomaan paskauutisen.

En kuulemma ollut riittävän nopeasti sopeutunut uusiin olosuhteisiin ja järjestelmiin. Olen IT-alan ammattilainen 20v kokemuksella.

On tämä elämä yhtä rallia. Missä ovat inhimillisyys ja kohtuullisuus tässä supertehokkuuden maailmassa?

Nyt on taas sama työnhakurumba edessä. Voi vee.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Minut on joskus irtisanottu koeajalla. Se on ilkeä tilanne. Sitä miettii aivan kaikkea mahdollista, yleensä aika järjettömiä järkeilyjä.

Muistan, miten sinne jäämään joutuva ex-työkaveri sanoi: "Vaikea ihminen, pomo. Parempi että pääsit pois nyt kuin olisit saanut pidempään kitua..."

Kysymys voi olla myös huonoista kemioista? Siihenhän tuo peruste viittaakin: sinä et ole sopeutunut... Voipi olla niinkin, että hän/he eivät ole sopeutuneet.

Jaksamisia, yritä olla kuin hanhi. Siltä valuu pahimmat pärskeet pitkin selkää. Parempi se kuin olla linnun selkää myöden vierivä, kaikkeen sopeutuva vesi. Oliko tämä sitä naisen logiikkaa? Yrittää nyt lohduttaa puujalkavertauksin.

Joka tapauksessa, olen pahoillani puolestasi.

Syöpäsairas ystävättäreni sanoi hyvän stressikonstin:
Älä tee mitään. Ei sitten niin mitään. Ja kun sen olet tehnyt, LEPÄÄ kunnolla.

Vierailija

Onneks et oo yksin.
Ei se tietenkään lohduta paljoa.

Minäkin kävisin mieluusti töissä jos olis mulle sopivaa duunia mun ehdoilla mutta kun ei oo niin oon työtön. Työvoimaani ostava tahohan se sanelee suunnan ja vauhdin eikä minusta enää ole juoksemaan kenekään piiskattavana. Mä en pysty kykeneen. Nuorena olin kuin pajun varsi, nyt hylky ja luuseri.. siis monien mielestä ja se fiilis välillä itsellekkin tulee mutta sisua. Sisulla jos muu ei auta ja toisaalta..

Kukaan ei käske mihinkään..
Kukaan ei hoputa..
Olen vapaa!

Välillä säälin työssä sekoilevia joilla ei taida kovin kivaa useinkaan olla. Työtahti on kiireinen, kiireessä tapahtuu virheitä ja se luo yhä suuremman kiireen.

Löysät on höylätty, karsittu, supistettu, hiottu niin pois että kiireillä pohja paistaa. Sutta ja sekundaa suolletaan ja ihmiset on kireitä kuin viulunkielet.
Jälkikasvuni justaan jutteli että taitaa taas lähteä opiskelemaan uutta ammattia kun nykyisessä työssään, no.. siinä on jotakin miks. En voi laverella muiden asioita.

Hänellä on onneks opiskeltuna yksi ammatti jota hän ei ole leipätyökseen tehnyt ja nyt sen pohjalle on hyvä rakentaa uusi ammatti josta on helppoa ryhtyä itselliseksi yrittäjäksi alalle jossa töitä nyt näyttäis olevan ihan hirveesti.

Me opisklemaan.
Vaikka siitä ei amattia tulis niin tee jotakin muuta välillä.
Älä ainakaan lannistu ja masennu. Ei työ sen väärttiä ole. Meikäläinen kituuttaa täällä perustoimeentulolla. Teikäläiset saa ansiosidonnaiset ja porskuttelee opiskelijana ihan kohtuu tuloilla. Minä kun oon välillä opiskellut niin rahapulaa se on ollut ja lainaa on ollut pakko ottaa, jne.

Aikuisopiskelua tuetaan ja tarjontaa riittää!
Tsemppiä!

Vierailija
Leuka
Olin uudessa työpaikassani reilut 2 kk ja koeajalla ja tänään esimies tuli kertomaan paskauutisen.

En kuulemma ollut riittävän nopeasti sopeutunut uusiin olosuhteisiin ja järjestelmiin. Olen IT-alan ammattilainen 20v kokemuksella.

On tämä elämä yhtä rallia. Missä ovat inhimillisyys ja kohtuullisuus tässä supertehokkuuden maailmassa?

Nyt on taas sama työnhakurumba edessä. Voi vee.

Miten olis toi starttiraha http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen ... /index.jsp Sillä pääseet alkuun, myös monet ovat epäonnistuneet liiassa innossaan.

Jos koet olevasi hyvä IT alalla, niin mikä sitten olis esteenä. Parempi tuokin, kuin jäädä "tuleen makaamaan"

60 miljoonaa euroa jää käyttämättä tänäkin vuonna tuohon, kun ei ole uskallusta ottaa vastuuta omasta elämästään. Tai tiedä sitten mikä olis syynä.

Ite en ole hyvä missään, ja olen jo alistunut...

Vierailija
Pohjantähti
Miten olis toi starttiraha http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen ... /index.jsp Sillä pääseet alkuun, myös monet ovat epäonnistuneet liiassa innossaan.

Jos koet olevasi hyvä IT alalla, niin mikä sitten olis esteenä. Parempi tuokin, kuin jäädä "tuleen makaamaan"

60 miljoonaa euroa jää käyttämättä tänäkin vuonna tuohon, kun ei ole uskallusta ottaa vastuuta omasta elämästään. Tai tiedä sitten mikä olis syynä.

Nykyaikana on usein hullunrohkeeta ruveta yrittäjäksi kun isot kartellit ja monopliolikargiat huseeraa globaalimarkkinoilla missä kilpailu on äärettömän hektistä ja kovaa.

Alihankintaahan pienyrittäjä usein tekee.
Yht´äkkiä se iso firma mihin tekee duunia, se kun on imuroinut kaikki omat starttirahansa, verohelpotuksensa ja saanut huikeat voitot, se läväyttää lapun luukulle, kerä kimsut ja kamsut, karistaa suomen tomut kiiltonahkakengistään ja lehahtaa sinne missä on halvalla työvoimaa.

Intian IT osaajat on nyt in.
Ei enää kelpaa suomipoika.
Niin kävi.
Nokia..
Kuin fenixlintu se nousi tuhkasta, IT-buumi.. lähti kuin raketti kohtisuoraan ylös, sitten se tuli alas ja nyt sen alan yritykset lähtee kuin kuppa töölöstä..

Ei muuta kuin uusia ammatteja ja ihan uusia uria urkomaan.
Semmosia mitä ei ennen ole nähtykkään!
Innovaatioita!
Tekeshän on saanut miljardeja siihen tarkoitukseen.
Missäs nekin rahat on, ne mitkä otettiin valtionomaisuuden myynnistä yksityisille?

Suomalaisia on taas vedetty neneästä, jälleen kerran.
Herrasväki on tehnyt oharin.
Ja IT-osaajat kun luuli olevansa niitten herrakavereita.
Ei kaikki mutta ihan liian moni on mennyt halpaan.

Vierailija

Joo täytyy vaan yrittää jaksaa ja etsiä uusi työpaikka.

Toivottavasti pääsen ansiosidonnaiselle, tulihan tuossa nyt kuitenkin 3 kk täyteen työllisyyttä, mikä tais olla se liiton kriteeri.

Vierailija
Nykyaikana on usein hullunrohkeeta ruveta yrittäjäksi..
Aina on ollut hullunrohkeaa alkaa pyörittää omaa bisnestä...jos ei ole ajatusta asiaan.

Alihankintaahan pienyrittäjä usein tekee.
Yht´äkkiä se iso firma mihin tekee duunia, se kun on imuroinut kaikki omat starttirahansa, verohelpotuksensa ja saanut huikeat voitot, se läväyttää lapun luukulle, kerä kimsut ja kamsut, karistaa suomen tomut kiiltonahkakengistään ja lehahtaa sinne missä on halvalla työvoimaa.
Senpä takia alihankkijan ei kannata tukeutua yhteen suureen..eikä edes kahteen.
Myös yrityksen aloitus pelkästään sillä perusteella että tekee firmalle X jotain on melko huonoa liikemiesvaistoa.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

Et vissiin ole kehäkolmosen alueelta? Siellä näkyy olevan IT työpaikkoja koko liuta, luulisi että 20v kokemuksella voi jotain vastavalmistunutta käyttää mattona kun kävelee uuteen firmaan.

Seuraava saattaa kuulostaa hölmöltä kysymykseltä, mutta onko IT alalla juuri muuta kuin istumatyötä, jos siis puhutaan softan kehittelystä? Kysyn koska alanvaihto on mielessä, mutta selkä on sökö.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Vierailija

IT-duuneissa ei oikeasti se vuosikymmenten työkokemus ole mikään lottovoitto. Varsinkaan, jos kokemus on yksipuolista.

Ulkopuoliset ehkä ajattelevat että yksi IT-guru voi tehdä mitä vain. Mutta ei se niin ole. Itse olen C++ -mies, ja minut potkittaisiin pitkälle EJB-mestoista jo ennen työsuhteen alkua.

Mikäli IT-duunissa ei ole tuottava välittömästi, otetaan tilalle uusi kaveri. Palkkaus on usein tulossidonnaista. Mikäli koodisi on hyvää ja menee kaupaksi, saat palkkaa. Mikäli hommat kusee, saat lähteä menemään taikka vaihtoehtoisesti johonkin paskaprojektiin mistä ei takuulla saa tulospalkkioita.

IT oli kova sana silloin joskus vuonna 2000... nykyään se on enää vain välttämätön riesa yhteiskunnalle. Riesa, jonka helpottajat pääsevät nauttimaan komponenttikirjastojen ja ummehtuneen kahvin tuoksuisten palavereiden selvittelystä.

Vierailija

Se on nyt trendi joka paikassa ei vain IT-alalla. Päätoimisena pääluottamusmiehenä voin kertoa että rumbaa riittää kolmen tukijalan (metsä, metalli, it) aloilla koko ajan, kuten myös kaikissa muissa töissä myös. Eikä syy ole aina kovinkaan mairitteleva. Sairauslomat ja tehokkuus on tarkkailussa koko ajan. Ja nyt kun on lama-aika ja työt tiukalla muutoinkin on yritysten helppo kipata ns huono aines pois työpaikoilta. Siinä ei paljoa paina lait tai muutkaan moraaliset arvot pätkääkään. Luottamusmiehen näkökulmasta kun asiaa tarkatelee tulee mieleen tuulimyllyjä vastaan taisteleminen. Jokusen erä voit voittaa mutta ottelussa ei kuitenkaan ole mitää saumaa. Lain säätäjä voisi tehdä asialle jotain mutta poliittinen tahto puuttuu, oli sitten mikä hallituspohja sitten valassa. SAK onnistuu välillä saamaan torjuntavoiton heikennyksiä vastaan. Tämä on kuitenkin kovan työn takana joka kerta.
Työntekijän siis suurin piirtein kaikkien meidän etuja tulisi parantaa Eurooppalaista mallia vastaavaksi. Suomessa on vain liian helppo edelleen irtisanoa ihmisiä. Työn välilliset kustannukset alas ja irtisanomisesta vaikeampaa niin siinä on lääkettä vaikeisiin aikoihin ja siihen että työntekijöitä ei kohdella kuten karjaa.

Vierailija

Ohjelmointijamppoihin, ehkäpä erityisesti kokeneisiin kovapalkkaisiin sellaisiin kohdistuu ehkä poistopaineita tosiaan kun on buumi päällä ulkoistaa myös helpdesk- ja ohjelmointipalveluita ulkomaille halvemman palkkatason maihin. Ohjelmoinnin tapauksessa se on ehkäpä helppoakin. Itse olen it-alalla palvelupuolella, ja tuntuisi että näitä hommia on hieman vaikeampaa ulkoistaa. Toisaalta palkkatasokin vaatimuksiin, työaikaan yms nähden on perseestä. En ole tietoinen ohjelmointipuolen yleistasosta tähän verrattuna, mutta sellainen kutina olisi että se hieman parempi on.

Lama on meillä vaikuttanut raudan myyntiin mutta ei juurikaan palveluun. Työpaikan varmuus vaikuttaisi kyllä olevan kunnossa näissä hommissa.

Vierailija

Onneks mä oon vaan sellanen siivoileva sekatyöläinen enkä mikään IT-alan asiantuntija. Ei o kukaan menettänyt mitään kun mä oon työttömänä. En o ees millään ansiosidonnaisella kun pätkäduuneista ei oo ollu mtä ansaita, ihan sama siis että saan vaan työmarkkinatukea, sitä pienintä ja sossusta loput.

Jos oisin arvokas osaaja niin saisin ansiosidonnaista pitkään ja voisin ylläpitää korkeaa elintasoa ehkä vuosia muuttumatta arvottomaksi.

Mulle on sanottu monet kerrat että me töihin.
Että mitäs siinä ruikutat vosu. Luuseri.

Nyt kun alkaa olla porukkaa IT-alalta yhä enemmän työttömänä, kukaan ei tule aukomaan päätään. Ei korppi korpin silmää noki.. Ei vaikka kallispalkkainen maksais yhteiskunnalle enemmän tai ammattiliitolleen tai ihanmiten vaan. Niitä potkitaan eniten jotka tulee kaikkein halvemmiksi, joitten luullaan olevan kaikkein heikoimmilla.
Käytännössä voipi kuitenkin olla niin että se joka ei ole koskaan tottunut elämään varakkaana, joka on oppinut kituuttamaan ja nuukailemaan, se voikin säilyttää otteen elämässään tasalaatuisena oli työtön tai ei.

Kun ajattelen sellaisia IT-alan duunareita, jotka on kouluttautuneet hyvin erikoistuen ja tottuneet saamaan paljon liksaa, ehkä ohjelmointipuolelta etupäässä (?) ja sitten sitä että moiset duunit viedään nykyään Intiaan missä on niin ootanasti populaa ja korkeata osaaamista kun autisteja on niin etä päät yhteen kolisee, se voi olla työttömäksi joutuneelle erikoismiehelle paskajama kun ostopalveluiden varassa ollut elämä pitäis itse saada pikkupudjetilla skulaamaan.

Ei tietenkään mitään sääliä, kunhan vaan funtsin.
Jokainen hoitakoon ittensä.

Vierailija
Leuka
Joo täytyy vaan yrittää jaksaa ja etsiä uusi työpaikka.

Toivottavasti pääsen ansiosidonnaiselle, tulihan tuossa nyt kuitenkin 3 kk täyteen työllisyyttä, mikä tais olla se liiton kriteeri.

Eikös se ole 10 kk?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat