Kofeiinia kansalle

Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Suomessa ja muuallakin juodaan paljon kahvia. Aamulla yksi, lounaan jälkeen toinen ja sitten mahdollisesti vielä pari kuppia myöhemmin.

Kofeiini toimii. Kunnon kofeiinipärinöissä liikuttaa kehoa sekä mieltä. Joskus kofeiinia tulee otettua vähän liikaa ja tulee tärinää, jäykkyyttä, pahoinvointia, unettomuutta, sydämentykytystä tai jopa paniiikkia ja vainoharhaisuutta, ainakin joillain tulee.

Itse en juo kahvia, koska se ei vain sovi. Alkaa ripuli, tärinä ja masentava fiilis. Kahvi on siis eri asia kuin kofeiini, sillä teetä voin juoda paljon ja viimeaikoina myös energiajuomia.

Tänään vaihdoin energiajuomat pillereihin, koska mielettömien tauriini ja B-vitamiini määrien pitkäaikaisvaikutuksista on epäselvyyttä. Hetki sitten vetäisin 100 milligrammaa. Energiajuomiin on mennyt joka kuussa sellainen 50 €, joten vaihto on järkevä myös hinnan takia. 100 x 100mg kofeiinia maksaa apteekissa alle neljä euroa.

No, joo, ei ole tarkoitus keskustella hinnoista, vaan omasta suhteestasi kofeiiniin.

Alle 15-vuotiaille ei muuten suositella kofeiinia. Miten on, vaikuttaako se nuorten koulumenestykseen tai jopa hermoston kehitykseen?

Mulgeron

Kommentit (14)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Joskus tulee vedettyä liikaakin, kun jotain on saatava, mutta muita päihteitä ei ole saatavilla. Yleensä aamulla ja iltapäivällä pari kippoa. Toissä tuli joskus ongelmia kun alkoi keskittymiskyky heikkenemään ja teki mieli vaan päämäärättömästi heilua.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Hyviä pillereitä myyvät apteekissa. Tekisi mieli ottaa toinen, mutta ei se toimi niin. Kofeiini onkiin siitä hyvä aine, ettei se addiktiivisuudestaan huolimatta auta loputtomiin, toisin kuin vaarallinen amfetamiini, jonka avulla voi olla nukkumatta ja syömättä haitallisen kauan. Kofeiinista tulee pian paha olo, vaikka aluksi vähän lentäisikin.

Mulgeron

Vierailija

Kahvia on paljon moitittu mutta tänään kuuntelin radio-ohjemaa missä kerrottiin masennustutkimuksesta jossa on noteerattu ruoka-aineita.

Flavonoideja pitää syödä ettei masennu. Siis rehuja ja hetelmiä, vihreetä, salaattia.. Ok. Selvähän tuo mutta ohjelmassa sanottiin myös että kahvi saattaa myös jopa suojata masennukselta.

Jäitäkin pitää laittaa hattuun.. siis symboolisesti. Sekin voi ehkäistä masennusta. Ei saa uskoa tutkimuksia. Oma kehohan reagoi ja kaikille ei käy samat aineet kun jokaisen oma vasta-aineisto on eri.

Minä oon ikäni juonut paljon kahvia ihan pikkulikasta asti ja juo yhä. Nykyään aamukahvin, jota on kylläkin melki pannullinen ja muki on kokoa XXL, joskus vielä päiväsumpit mutta illalla en kahvitele kuin aniharvoin. Menee yöunet ja kun saa nukuttua hilluu möröt kun jyllää vattassa kahvinplöröt.

Illalla rauhoitutaan yrttijuomalla.
Hm.. pitääkin muistaa ostaa taas Kamomillaa. Mulla on hiukan itsekasvatettuakin.. *kröhöm*..
Pitäis kokeilla kahvinkasvatustakin.. Olis se reteetä pomia aamulla pavut pensaasta, laittaa rännäriin, paahtaa, laittaa myllyyn ja jauhaa.. huh.. ahertaa aamulla ilman kahvia. Se pitäis tehdä illalla valmiiks.
Tuoreustakuu olis ainakin.

Mun jälkikasvuni on kans kahviratti.
Osti sellaisen keittimen missä on tavallinen keittomahdollisuus mutta myös sellainen mihin laitetaan pavut, mylly jauhaa ne ja kahvi on vastapaahdetuista pavuista. A´vot.
Aika äänekäs se on ja usein luonaan juodaan ihan "tavallista sumppia". Ei se ero kovin iso ole.

Lis.
Sitä en osaa omakohtaisesti sanoa vaikuttaako kahvi jotenkin masennukseen? En minä tiedä olenko masentunut, en kai? Hirvee draivi välillä päällä ja välillä olo kuin oisin kuraan kuollut kuttu. Ehkä oisin ilman kaffetta ihan flegmaattinen tai jo kuollut masennuksen takia?

Liiasta kofeiinista tulee paha olo.
Kahvittelukin on siis taitolaji.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En huomaa kofeiinin vaikutuksia. Aloin juomaan jo reilusti alle kouluikäisenä, eikä sillä suurempaa vaikutusta ole minuun kuin plasebovirkistyminen.

Menttaalipuolella kahvi enimmäkseen minulla vaikuttaakin. Aamulla sillä saa silmät auki ja sosiaalisissa tilanteissa se on paras juoma. "Mennään kahville." Kahvi myös muka piristää jos pitää valvoa, vaikka se ei minulla ennen nukkumaan menoa unta estäkkään.

Kahvi on hyvää ja siihen laitetaan paljon rasvatonta maitoa (joo joo, olkaa hiljaa) ja kahvin pitää olla vahvaa eikä mitään teetä.

Hämmentää.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Kerran tai kahdesti päivässä juon kahvia, kupillinen riittää ja maitoa sekaan sopivasti. Aika helposti kahvi alkaa korventaa mahassa niin jotain leipää tai pullaa pitää vetää sen kanssa. Kahvi ennen sählytreenejä parantaa suoritusta selvästi, nopeuttaa verenkiertoa ja ajattelua. Jos jätän kahvit väliin, alkaa päänsärky hiipiä.

Energiajuomia juon harvoin mutta joskus kuitenkin. Niistä saa joo kunnon kicksit ja koko mies käy ylikierroksilla muutaman tunnin ja kykenee mihin vaan, kun tauriini, kofeiini ja B-vitamiinit yhteisvaikuttavat.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005
Vatkain
Kahvi on hyvää ja siihen laitetaan paljon rasvatonta maitoa (joo joo, olkaa hiljaa) ja kahvin pitää olla vahvaa eikä mitään teetä.

Sisko todistaa väkevästi.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
CE-hyväksytty
Vatkain
sosiaalisissa tilanteissa se on paras juoma. "Mennään kahville."

Tä?

Kahvillahan tosiaan on kulttuurissamme suuri sosiaalinen merkitys. Monesti tarvitsemme tekosyitä yhdessäololle. On helpompaa pyytää toinen ihminen kahville, kuin muuten vaan pöydän ääreen keskustelemaan. Jos joku pyytää sinut kahville ja et satu kahvista välittämään, et varmaankaan vastaa: "anteeksi, en juo kahvia", vaan ymmärrät että kahvi on vain tekosyy.

Itse pidän kahvista, mutta en juurikaan huomaa kofeiinin vaikutusta. Saatan olla päivänkin juomatta kahvia, mutta toisinaan juon monta kuppia päivän aikana. Tämä ketju herätti haluni juoda kahvia, joten menenpäs keittämään ->

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
-:)lauri
Vatkain

Sisko todistaa väkevästi.

Prismassa Juhlamokka tarjouksessa 2 euroo paketti!!! Praise the Lord!!!

Hämmentää.

Vierailija

Neljä tuntia yöunta alla, ekana puoliunessa jääkaapille ja sen että ehti pullosta suuhun kaataa (kevyt)limua niin heti olin pirteä kuin parhaana kesäpäivänä. Purkki kofeiinitablettejakin löytyy, naukkailen silloin tällöin.

Vierailija

Kofeiinin tarpeen tyydytän energiajuomilla. Kahvista en pidä. 7-15 aikaan kofeiinin tarve on suurimmillaan. Tuona aika tulee lipiteltyä 2,5dl-10dl energiajuomaa. Aamuisin ainakin tuo antaa mukavan startin. Hassua on se etten kesäisin juo lainkaan näitä juomia. Voisiko hämäryydellä olla jotain asiaa?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Minulla on mennyt vähän kuten ketjun aloittajallakin. Kahvia en juo about lainkaan, mutta coca-cola teki minut teininä kofeiiniriippuvaiseksi. Nykyään hoidan homman kofeiinitableteilla tai poreena myytävällä urheilu-energiajuomalla.

Olen ehkä pari kertaa yrittänyt vieroittua kofeiinista. Molemmilla kerroilla oli koko ajan raskas olo ja jyskyttävä päänsärky nelisen päivää, jonka jälkeen en jaksanut jatkaa yrittämistä. Pitäisi varmaan viikko tai kaksi yrittää pärjätä ilman, ja tehdä se stressittömässä tilanteessa, esmes lomalla.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Unohtumattomia mainoslauseita:
Päätä päiväsi hyvällä CostaRica-kahvilla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat