Citroenin arvostelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kävimme naisystäväni kanssa koeajamassa autoja, hän kun on aikeissa vaihtaa.
Ajoimme:
Toyota Corollan, Volvon ja Citroenin. Kaikki pikkudieseleitä 1,6.
Toyota oli pettymys; kova melu sisällä, ajettavuus keskinkertainen ja hinta kova.

Volvo oli kohtuullisen hyvä ajettava, mutta hintataso kova.

Ciotroen oli paras ajettava eikä hintakaan kovin hurja.
Kuitenkin kaikki "automiehet" varoittelivat kilpaa, ettei ranskalaista kannata laittaa. Kukaan ei kuitenkaan osannut tarkemmin määrittää mitä vikaa sitikassa on. Se vain oli "jotenkin huono". Heillä tosin ei itsellään kyseistä automerkkiä ollut.
Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Citroenista?

Sivut

Kommentit (55)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

sitikka on hyvä ajaa mutta siinäpäs se sitten. huoltaminen on kallista ja osien saatavuus vähän niin ja näin. hankalaa päästä eroon myöhemmin jollei ilmaiseksi anna.

tojota on siinä mielessä hyvä että huolto pelaa ja osia on jopa suomessa ettei tarvitse alkaa tilaamaan ulkomailta ennen remontin alkua.

toisen polven pilkkuvirhe

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Luuttu
Ciotroen oli paras ajettava eikä hintakaan kovin hurja.
Kuitenkin kaikki "automiehet" varoittelivat kilpaa, ettei ranskalaista kannata laittaa. Kukaan ei kuitenkaan osannut tarkemmin määrittää mitä vikaa sitikassa on.



Ei minulla ole Sitikkaa eikä tule. Yritän oppia tässä asiassa tuttujen virheistä. Ranskalaisten keskeinen ongelma on luotettavuus. Niissä on alituisesti vikoja, joiden korjaaminen maksaa ainakin verstaalla teetettynä vuosien saatossa hyvinkin sen erotuksen, jonka samanikäinen Corolla maksaa enemmän. Ei se arvonlaskun ero automerkkien välillä ihan tyhjästä tai tunneseikoista synny (kokonaan ainakaan).

Lisärasitteena epäluotettavalla autolla on se, että sen liikkeellelähtöön ei voi koskaan luottaa. Ei mikään auto tietysti ole täydellinen, mutta itse olen ajanut -93 Corollalla (bensamalli) noin 10 vuotta ja 140000 km (kaikkiaan sillä on ajettu 220000 km), ja ainoat viat ovat olleet kampiakselin stefan hajoaminen, starttimoottorin solenoidin hajoaminen ja konepellin sulkumekanismin nihkeä toiminta talviaikaan. Se on ikävä sikäli, että se alkaa usein temppuilla katsastuskonttorilla. Ei siitä hylätä, mutta se on noloa. Jos et usko yksittäisiin kokemuksiin (mikä sinänsä on tällaisessa asiassa viisasta), automallien luotettavuutta myös tilastoidaan monella taholla. Niissä tilastoissa eivät ranskalaiset myöskään loista.

Vierailija

Sitikka on hyvä jos käy ostamassa patongin tökäten kiesin puolittain jalkakäytävälle. Kaikki ymmärtävät.
Suomessa ei voi käydä noin.

Vierailija

Ekaa sitikkaa ostaessani kaikui tuttavien neuvot tyyliin "Ranskan rapea" , "Rekisterikilvet ovat OK, kaikki sen välissä ******".

Uutena kun ostin, on tähän mennessä ( > 80 tkm ) ollut hyvää kyytiä. Ei ole viihtynyt korjaamolla
Tuli hankittua torstaipäivän yksilö.

Vähän miettisin käytetyn hankkimista, sama pätee toki muihinkin automerkkeihin, joissa on paljon elektroniikkaa.

Vieterijousitettuun ajokkiin en ole näillä näkymin palaamassa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Citroën BX:n kaasunestejousitus on kyllä pähee. Semmosen kun sais viimeisen päälle tuunattuna niin miksei. Oon Helsingissä nähnykki sellasen, se oli hieno.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Täytyy kuitenkin muistuttaa että osti sitten uuden tai vanhan merkistä huolimatta on joukossa niitä yksilöitä jotka eivät ole luotettavia. Itselle kävi audin kanssa köpösti kun kone laukesi jakopääremmin hihnapyörän luistamisen vuoksi. 1800 euroa korjaus. vag konsernin moottorit ovat olleet aika luotettavia joten uskoni ei ole siinä mielessä horjunut. Vähiten korjattavaa on ollut nissan micrassa -90 johon piti tehdä vain öljyn vaihdot ja kuitenkin rullasin sillä lähes 200tkm jolloin mittarissa oli yli 400tkm. japsit ovat kyllä kokonaisuutena luotettavinpia

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Luuttu

Ciotroen oli paras ajettava eikä hintakaan kovin hurja.
Kuitenkin kaikki "automiehet" varoittelivat kilpaa, ettei ranskalaista kannata laittaa. Kukaan ei kuitenkaan osannut tarkemmin määrittää mitä vikaa sitikassa on. Se vain oli "jotenkin huono". Heillä tosin ei itsellään kyseistä automerkkiä ollut.
Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Citroenista?



Kysypä kaverilta, kuinka paljon parempi auto on Toytota Aygo verrattuna Citroen C1:een
(Nuo ovat yksi ja sama Tsekin tasavallassa tehty auto, mutta fanaatikkojen mielestä eroja löytyy varmasti todella paljon)

Luotettavuustilastoista saa jotain osviittaa siitä, mitä odotettavissa on. Sitikka ei nykyään pärjää siellä sen huonommin tai paremmin kuin muutkaan eurooppalaiset autot. Vanhojen kanssa voi sen sijaan ongelmia tulla.

Omien kokemusten mukaan en ostaisi vanhaa CX:ää tai C5:a, mutta muut mallit kelpaisivat.

Vierailija
sinnipirtti
sitikka on hyvä ajaa mutta siinäpäs se sitten. huoltaminen on kallista ja osien saatavuus vähän niin ja näin. hankalaa päästä eroon myöhemmin jollei ilmaiseksi anna.

tojota on siinä mielessä hyvä että huolto pelaa ja osia on jopa suomessa ettei tarvitse alkaa tilaamaan ulkomailta ennen remontin alkua.


Eräs määritelmä sitikan vaihtoarvosta oli "jos takavalot sammuu, autosta tarjotaan kahvikupillinen pullan kanssa vaihdossa".
Itse kuolasin pikku Volvon perään, sen vähäisen kulutuksen ja ekologisuuden takia, mutta Toyotassa on sittenkin paremmat tilat takana kuin vastaavassa Volvon farmarissa.

Joo kirjavana jatkuu arvostelu. Ne joilla Sitruuna on, eivät ole moittineet. Monella on jo toinen tai kolmas. Niin, se vaihtoarvo kai pitää merkissä.

Vierailija

Mulla oli työsuhdeautona Xsara pari vuotta 2000 alussa, enkä muista mitään muuta häikkiä olleen, kuin kerran pakkasella sähkölasi ei mennyt kiinni, avautui vaan. Kun avasin kokonaan, sitten meni kiinnikin.

No joo, sellainen ominaisuus oli, että kun polttoainevalo syttyi, oli syytä tankata HETI.

Ei siinä mitään himmelitekniikkaa ollut, ihan tavallinen auto.

Vierailija

Voisit tietenkin pyytää myyjää käyttämään kiesiä autotohtorilla tai vastaavalla.

Auton valinta menee muuten kumminkin fiiliksien mukaan.

Niin ja kyllä tuo malli minun vaimolleni kelpaisi.

Vierailija

Malli tuo, mutta uutena, tai vähän käytettynä. Myyjä katsoi silmiin kuin cocerspanieli ja sanoi autotohtorin olevan silkkaa rahantuhlausta, kun keskustelimme koeajossa olevasta käytetystä autosta.

Vierailija

Meillä jäi auto kauppaan, kun vaimolle haettiin käytettyä C5:sta. Rahoitusyhtiö edellytti autotohtorin käyttöä ennen luottopäätöstä. Myyjä ilmoitti, ettei voi myydä ko autoa meille. Koeajossa en huomannut mitään poikkeavaa. Eli pommi oli.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Mahtavatko sitikoitten jousitussysteemit olla nykyään eri tasolla kuin esim. 80-luvun malleissa? Silloisissa autoissa nesteet vuotivat pihalle sadan tonnin jälkeen kerran viikossa.

Ovat ne kyllä mahtavia ajaa. Jos ovat yhtään parantuneet vanhoista ajoista ja jos sähkölaitteet vaikka sattuisivat toimimaan, niin voisin harkita sitikkaa. Jos ylipäätään voisin siis kuvitella ostavani auton.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat