Paraneeko kognitiivinen suorituskyky nousuhumalassa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kunnon kännissä on kyllä varmasti alhaisempi kognitiivinen suoritustaso, mutta entäpä nousuhumalassa? Monessa tilanteessa olen huomannut, että nousuhumalan alussa tulee sellainen fiilis, että ajatus juoksee, on luovempi ja filosofisempi. Jotenkin ajatustoimintaa rajoittavat asiat ratkeaa.

Miten on tieteen kannalta katsottuna?

Kommentit (7)

Vierailija
Peksa
Kunnon kännissä on kyllä varmasti alhaisempi kognitiivinen suoritustaso, mutta entäpä nousuhumalassa? Monessa tilanteessa olen huomannut, että nousuhumalan alussa tulee sellainen fiilis, että ajatus juoksee, on luovempi ja filosofisempi. Jotenkin ajatustoimintaa rajoittavat asiat ratkeaa.

Miten on tieteen kannalta katsottuna?

Suorituskyky laskee heti kun promille vähänkin nousee. Eikä pelkästään kognitiivinen vaan kaikki suorituskyky.

Vierailija

Pitkä ja mielenkiintoinen keskustelu kavereiden kanssa tuo aivan samat fiilikset. Harvoin tulee vaan suomalaisessa kulttuurissa puhuttua vapautuneesti ja pitkään ilman alkoholia. Tämä saattaa luoda kyseisen vaikutelman.

Vierailija

Omalta kohdaltani voin sanoa, että paranee. Ja se johtuu ihan puhtaasti siitä että yhden lasillisen jälkeen pystyn keskittymään paremmin ja kokoamaan ajatukset, suomeksi sanottuna rentoudun. Määrä ei ole kuitenkaan vielä niin suuri että haittaisi suorituskykyä.

Vierailija
Nukkumaija
Omalta kohdaltani voin sanoa, että paranee. Ja se johtuu ihan puhtaasti siitä että yhden lasillisen jälkeen pystyn keskittymään paremmin ja kokoamaan ajatukset, suomeksi sanottuna rentoudun. Määrä ei ole kuitenkaan vielä niin suuri että haittaisi suorituskykyä.

Tuo on vain harhakuvitelmaa.

Vierailija
Nukkumaija

Joo sama.

Ehkä selitys piilee tosiaan siinä, että alkoholi itsessään haittaa suorituskykyä, mutta kännin alkuvaiheessa rentoutumisen tuoma positiivinen vaikutus on suurempi kuin siinä vaiheessa oleva humalatila.

Vierailija
Tuo on vain harhakuvitelmaa.

Sinähän sen varmaan tiedät

Ilman keskittymiskykyä useat kognitiiviset toiminnot, kuten muistiinpainaminen, hankaloituvat. Henkilökohtaisella tasolla lasillinen itseään parantaa keskittymiskykyä. En väittänytkään tätä yleismaailmalliseksi säännöksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Itse olen kokeillut humalan vaikutusta tietokonepelien pelaamiseen, matemaattisten tehtävien ratkomiseen ja hyönteisten määrittämiseen. Fakta tuntuu olevan, että kaikissa noissa tehtävissä mitattavissa oleva suorituskyky laskee rajusti jo ensimmäisen annoksen jälkeen ennen kuin varsinaista humalaa edes tuntee, ja kohtuukännissä mistään ei tule mitään.

Itse asiassa voi olla hyväkin, että teininä joskus kokeiltiin kaveriporukalla ajaa autopeliä kun aloitimme juomaan. Sen kokeilun seurauksena ei ole koskaan tarvinnut inttää, että "ei pari kaljaa ajokykyyn vaikuta".

Uusimmat

Suosituimmat