Hyödykkeiden käyttöikä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nykyään dumpataan tavaraa suhteettomasti.
Hyvää ja käyttökelpoista tavaraa, kuten elekroniikkaa, mekaanisia laitteita, tms. " pannaan roskiin" vain, jotta saataisiin uudempi ja tehokkaampi vastaava tuote tilalle.
Tämä voi olla hyväksyttävää siinä tapauksessa, kun esim laite on vanhentunut niin, ettei se toimi nykyisissä järjestelmissä.
Kuitenkin erikoiseti kodinkoneiden ja elektroniikan osalta käytäntö tuntuu olevan, että, jos "uusi" parempi laite on tulossa, niin se täytyy hankkia.
En nyt tarkoita, että kenenkään tarvitsisi toimia joillakin -386 PC:llä, vaan yleiseti.
Esim. kodinkoneiden sähkönsäästö puoltaa vaihtamista, mutta muuten on kyseenlaista, jos vaihdetaan vain, jos uudempaa ja tehokkampaa on saatavilla.
Valmistajien ideologia tietysti perustuu pitkälle tälle ajattelulle, joka takaa liiketoiminnan jatkumisen.
Myös vanhojen materiaalien hyödyntäminen uusissa tuotteissa on paljon parantunut.
"Kierrätys" on termi, jonka taakse on helppo piiloutua.
Tuntuu, että nykyaikana ihmisen onni on omistaa mahdollisimman paljon uusinta tavaraa.

Kommentit (3)

Vierailija

In eräs laite, jonka vaihtamista en itse halua, vaan olisi pakko. Se on hyvin toimiva, pitkään yhdellä latauksella sirittävä sähköhammasharja, johon ei löydy VAIHTOHARJOJA Ei sitten niin missään. Netissä vaihtopää toki esiintyy, ENGLANNISSA. En lähde sinne ihan vaihtopään takia, pitäisi vaihtaa oma pääni ja alistua OSTAMAAN uusi kone. Okei, onhan niitä hyviä hammasharjojakin vielä (GUM on yksi merkki, apteekkikamaa. Mainos mainos).

Sillä maailma hukkuu paskaan, me vain luemme lehtiä - eikun selaamme nettiä. Pitäis kohta laulaa rastaan, jos se meinais ehtiä.

Vierailija

Mitä vikaa? Miksi ei saisi vaihtaa uuteen ja kivempaan joa haluaa? Mikä sen kieltää? Musta ainakin on kiva vaihtaa uuteen autoon, mitä siinä oikeen pitäisi ruveta miettimään jos se kivalta tuntuu ja pankkitili sallii??

Vierailija
Miss Baker

Sillä maailma hukkuu paskaan, me vain luemme lehtiä - eikun selaamme nettiä. Pitäis kohta laulaa rastaan, jos se meinais ehtiä.

Mutta paskanhan pääty kaatopaikalle, tonne ämmänsuolle, en mä sitä näe, ei se mun elämää häiritse. Häiritseekö sinun?

Uusimmat

Suosituimmat