Keino kappaleiden tarkan sijainnin määrittelyyn?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä kysymys kaikille Härski Hartikaisille:

Minulla on jääkiekko-taktiikkataulu ja miniatyyrihahmot, jotka kuvaavat pelaajia. Haluan esittää hahmojen sijainnin rinnakkaisella virtuaalisella taktiikkataululla = tietokoneen ruudulla reaaliajassa, tai korkeintaan sekunnin viiveellä.

Eli kun siirrän pelaajaa fyysisellä taululla, hahmon pitäisi seurata liikettä ruudulla.

Huomioon otettavia asioita:

1. taktiikataulu voi olla 20 cm-200 cm leveä, emme puhu atomitasosta tai mannerten välisistä etäisyyksistä

2. tekniikan täytyy perustua kappaleiden keskinäiseen interaktioon = taktiikkataulu voi olla vaikka pala paperia, johon kenttä piirretään ja silti homma toimii

3. ratkaisun täytyy olla yksinkertainen, ja tekniikka täytyy voida sijoittaa pelaajahahmojen sisään ilman, että niiden koko ylittää action-figuurikoon - ei ulkoisia lasermittaushärpäkkeitä tms.

4. tekniikan täytyy olla olemassa oleva ja toimivaksi havaittu > ei teoriahorinaa tai kehitteillä olevia härveleitä

5. toleranssi sijaintimäärittelyn tarkkuudelle on 1 mm

Viisautenne jakamista odotellen!

Kommentit (13)

Vierailija
Kasiainen
Tässä kysymys kaikille Härski Hartikaisille:

Minulla on jääkiekko-taktiikkataulu ja miniatyyrihahmot, jotka kuvaavat pelaajia. Haluan esittää hahmojen sijainnin rinnakkaisella virtuaalisella taktiikkataululla = tietokoneen ruudulla reaaliajassa, tai korkeintaan sekunnin viiveellä.

Eli kun siirrän pelaajaa fyysisellä taululla, hahmon pitäisi seurata liikettä ruudulla.

Huomioon otettavia asioita:

1. taktiikataulu voi olla 20 cm-200 cm leveä, emme puhu atomitasosta tai mannerten välisistä etäisyyksistä

2. tekniikan täytyy perustua kappaleiden keskinäiseen interaktioon = taktiikkataulu voi olla vaikka pala paperia, johon kenttä piirretään ja silti homma toimii

3. ratkaisun täytyy olla yksinkertainen, ja tekniikka täytyy voida sijoittaa pelaajahahmojen sisään ilman, että niiden koko ylittää action-figuurikoon - ei ulkoisia lasermittaushärpäkkeitä tms.

4. tekniikan täytyy olla olemassa oleva ja toimivaksi havaittu > ei teoriahorinaa tai kehitteillä olevia härveleitä

5. toleranssi sijaintimäärittelyn tarkkuudelle on 1 mm

Viisautenne jakamista odotellen!




Eikös härveli ole toistaiseksi kehitteillä oleva?
Kosketusnäytöissä käytettävän kalvon kun laittaa paperin päälle niin homma onnistuu yksinkertaisimmin.
Jos se ei käy, voisi käyttää pieniruutuista paperia, mistä liikkeet luetaan optisesti pelaajien avulla sen jälkeen kun ne ovat seisseet kalibrointipisteissä.
Pelaajiin saa virran induktion avulla, tieto sijainnista radiolähettimellä.

Vierailija

Kyseinen laite on olemassa ja jokapäiväisessä käytössä. Laitetta nimitetään piirtopöydäksi

Käytetään yleisesti mm. CAD-piirtämiseen...

Kyseisen vermeen käytön bonus on se että oikean pelikentän koko voi olla välillä 1mm......ääretön (teoriassa...).

Vierailija

Muuten hyviä ajatuksia, mutta:

2. tekniikan täytyy perustua kappaleiden keskinäiseen interaktioon = taktiikkataulu voi olla vaikka pala paperia, johon kenttä piirretään ja silti homma toimii

Eli systeemin pitäisi toimia, vaikka miniatyyrihahmot lyötäisiin marmelaatilla peitetylle näkkärille, ikonimaalauksen päälle, tai vaikka tyhjiöön.

Alusta ei saa olla määräävä tekijä.

Vierailija

Eipä löydy moista värkkiä valmiina.

Piirtopöytä täyttää kyllä mainitsemasi kakkosvaatimuksen mutta ei tuota jälkimmäistä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Itse käyttäisin alan viimeisintä keksintöä, ns elektronista camera obscuraa: Kamera, josta on yhteys tietsikkaan, on kiinteän etäisyyden päässä taulusta ja katso, hahmot liikkuvat tietsikan ruudulla samaa tahtia.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Pienet ultraäänilähettimet tai infrapunaledit figuureihin? Lähettäisivät kukin jonkinnäköistä ominaissignaalia ja pelikentän kulmiin kaksi vastaanotinta tarkkailemaan, ja välittämään datan tietokonesoftaan. Pari Nintendo Wii:tä vaikka pistät palasiksi? Nehän perustuvat IR-ledeihin. Siinä olisi laitealustakin enää sovellusta vailla. Äkkiä sen joku osaava koodaa.

Vierailija

Nappuloiden päähän IR-ledit morsettamaan omaa nimeään? Niitä voisi sitten paikantaa IR-kameralla suht nopeasti. Jos kamera ottaa vain 60 kuvaa sekunnissa niin nappuloiden alkupaikannukseen voisi mennä muutama sekuntti, mutta niiden liikuttelua voisi trackata lähes reaaliajassa.

Vierailija

Itse asiassa tuo IR-morsetus (tai RC- tms.) on täysin mahdollinen...paitsi että kysyjän vaatimuksissa oli tällaiset kohdat :

2. tekniikan täytyy perustua kappaleiden keskinäiseen interaktioon = taktiikkataulu voi olla vaikka pala paperia, johon kenttä piirretään ja silti homma toimii

3. ratkaisun täytyy olla yksinkertainen, ja tekniikka täytyy voida sijoittaa pelaajahahmojen sisään ilman, että niiden koko ylittää action-figuurikoon - ei ulkoisia lasermittaushärpäkkeitä tms.
5. toleranssi sijaintimäärittelyn tarkkuudelle on 1 mm




So...no go..

Piirtogridi täyttää edelleen kaikki muut vaatimukset paitsi platform-riippumattomuuden.

Vierailija

Jos ulkoisia mittaus "härveleitä" ei sallita, niin tehtävä on mahdoton, koska ei ole mitään keinoa määritellä koordinaatteja suhteessa alustaan.

Muutoin olisin käyttänyt RFID tageja hahmojen jalustassa, ja laittanut paperin alakulmaan pienet antennit joista menee piuha tietokoneeseen, joka laskee tagien etäisyyden niiden antaman signaalin voimakkuuden avulla.

Vierailija

Kuulostaa jo lupaavalta.

Pystyisikö hahmojen avulla määrittelemään alustan? Eli esim. asettamalla neljä hahmoa taulun kulmiin, muut sen sisälle ja konfiguroimalla pläjäyksen? Sitten kulmamiehet takaisin kentälle ja homma sykkimään? Onnistuisiko RFID-tagien avulla?

Nöyrä väliaikakiitollisuudenosoitus kaikille viisauttaan jakaville.

Vierailija

Kolmiomittauksella tuo onnistunee vaivattomimmin. Kolme vastaanotinta taulun kulmiin, vaikka sitten mainitut rfid-läpyskät hahmoihin, jolloin jokaisen hahmon paikka pystytään määrittämään yksikäsitteisesti. (Tai sitten kaksi vastaanotinta, joiden paikat on etukäteen määritelty joko ylä-, ala- tai sivureunaan.)

Tuo että kulmapelaajat saataisiin takaisin kentälle, vaatii joitain lisäehtoja hahmojen liikkumiselle. Tämä siksi, että jos kaikkia hahmoja liikutettaisiin samaan aikaan samaan suuntaan, ei niiden välinen etäisyys muuttuisi, eikä liikkumista havaittaisi vain etäisyyttä mittaamalla. Tämä ei tietenkään olisi alkutilanteessa ongelma, kun tiedettäisiin joka kulmassa olevan hahmo, mutta jälkeenpäin kyllä, etenkin tilanteissa joissa kentän reunaviivoilla ei ole hahmoja.

Ongelmaksi nousee myös se, ettei tiedetä mitkä hahmoista pysyvät paikoillaan, jolloin (ainakin oman intuition mukaan) tuo systeemi ei toimi. Jos taas määrättäisiin, että vain yksi hahmo saa liikkua kerrallaan, voidaan helposti päätellä että mikä se oli. Tuota samanaikaisesti liikuteltavien hahmojen ylärajaa saatetaan pystyä nostamaan vähän alle puoleen hahmojen määrästä. Tai itseasiassa kai jopa kahta alle kaikkiin, jos voidaan jotenkin määritellä kaksi hahmoa liikkumattomiksi, siten että hahmojen liikettä laskeva ohjelmisto tietää mitkä ovat kiinteitä sillä ko. hetkellä. Kaksi siksi, että yhden hahmon tapauksessa muut voisivat kiertää hahmoa siten että niiden kaikkien keskinäinen etäisyys pysyy samana.

Onko täysin mahdoton ajatus että taulun kulmiin sijoitettaisiin kolme kiinteää pientä antennia?

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Jos on olemassa molarit, joiden odotetaan pysyvän kokoajan paikallaan, ne voivat olla määrittämässä pelikenttää. Sitten tarvitaan kylläkin vielä kolmas kiintopiste, jotta tiedetään, kummallako puoliskolla kenttää pelaajat huitelevat.

Edup
Onko täysin mahdoton ajatus että taulun kulmiin sijoitettaisiin kolme kiinteää pientä antennia?

Kaksi riittää, jos ne pannaan kentän samalle sivulle.

Vierailija

Käsitin itse niin, että kun antennit on asetettu vaikka fläppitaulun alanurkkiin, niin RFID tagein merkatuilla hahmoilla kalibroidaan laite niin että ukot laitetaan piirretyn pelikentän kulmiin ja kone laskee siitä minkä muotoinen ruutu sinne on piirretty ja missä asennossa se on, ja sitten piirtelee projektorille ne äijien sijainnit oikein.

Sen jälkeen niitä ukkoja voi vapaasti siirrellä.

Systeemin etu on siinä, ettei antenneja tarvitse sijoittaa tarkkaan mihinkään, kunhan ne ovat suurinpiirtein samassa tasossa piirtotason kanssa, ja ne sijaitsevat pelikentän laitojen ulkopuolella.

Millin resoluutioon tosin ei kyllä varmasti päästä, koska yksittäisissä tageissa on jo sen verran heittoa että ne pitäisi kaikki kalibroida erikseen tunnettuun pisteeseen.

Toinen vastaavanlainen kikkakuutonen on fiksata kaksi webbikameraa taulun ylänurkkiin ja laittaa IR vilkut hahmojen päiden tilalle. Toimintavarmuus on hieman parempi. Kameroiden täytyy roikkua varren päästä jotta pelikenttä avautuu niille yläviistosta.

Uusimmat

Suosituimmat