Mun vapaus voi olla sun vankeus..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itsestäänselvyys tavallaan. Hauki on kala.

Vapaus ei koskaan kuitenkaan ole suhteetonta. Se on aina sidoksissa ties mihin. Ei ole olemassa mitään luonnonvalintaa joka säätää etukäteen sen kuka voi olla vapaampi toista, kuka saa vangita kenet. Riippuu ihan vallitsevista olosuhteista, etenkin siitä miten paljon rahaa on käytettävissä vapauden/vankeuden ylläpitoon. Rahasta se on kiinni ja siitä miten yhteisö suhtautuu rahaan.

Tästä sais helposti väännön kapitalismista ja kommunismista. Toki niitä voi käyttää esimerkkeinä kunhan ei ota vapauksia vangita muiden mielipiteitä. Ei o pakko nolata itteensä, voi vapaasti puhua vapauden suhteellisuudesta.

Me muodostetaan yhdessä kansa ja sen kulttuuri.
Mulla on intohimona miettiä maailman parasta kulttuuria.
Mulla on siihen vapaus.
Voi olla että tulen vanginneeksi niitä jotka haluis maailman huonoimman kulttuurin?

Henkilötasolla haluisin tietenkin välillä olla kuin saari.
Haluisin omistaa saaren, suht ison saaren.
Minä olisin sen kuningatar ja hallitsija.
Mutta emmä aina.. kaipaan vaihtelua enkä o mikään ihmisvihaaja kuin vartin kerrallaan.

Jos suomalaiset ei kykene tekemään omasta kulttuuristaan aina parempaa, se voi ruveta muuttumaan niin huonoksi että joku muu tuo tilalle sellaista kulttuuria minkä avulla voi elää paremmin.
Liika yksilönvapaus, se voi turmella populaation.

Tähän voi tuoda mukaan myös maahanmuuttokeskustelua.
Koitan sit nokitella, nälviä ja vangita pahimmat ihmisvihaajat ketjun aloittajan vapaudella. Moderaattoreille aikamoinen haaste puhua vapaasti vapaudesta. Mutta kokeillaan.

Keskustelua suhteelllisesta vapaudesta ja siitä miks vapautta ei voi olla kellään rajattomasti, miks tarvitaan hyvät säännöt ja laskukoneessa toimivat paristot.

Kommentit (13)

Vierailija

Kerrankin voin olla Pönnin kanssa samaa mieltä. Täydellistä vapautta ei voi olla, vaan se on aina suhteessa aikaan ja paikkaan. Todellinen vapaus alkaakin vasta silloin kun ymmärtää oman vapautensa rajat ja rajoitteet.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Joa pedofilia olisi hyväksyttävää, niin se ei olisi rangaistavaa. Jos alkoholiin suhtaudattaisiin jyrkästi, niin sen käytöstä saisi kuolemantuomion. jossain päin maailmaa on näin, jossain ei. Rikoslaki on ainakin suomessa hyvin älykkäästi tehty, mutta pohjana toimii yleinen (kristillinen) mielipide.

Vierailija

Jep, Raamatussakin lukee että omaisuus- ja talousrikoksista tulee ehdottomasti saada suuremmat rangaistukset, kuin seksuaali- ja väkivaltarikoksista.
"Kristillinen etiikka" myös määrittelee juuri lain säätämällä tavalla eri substanssien lailliset statukset. Anteeksianto ja myötätunnolla asioiden hidas parantaminen ovat myös oikeuslaitoksemme päätehtäviä.

Juu juu on on.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Täällä, siis keskustellessa teidän kanssa ja lukiessa muiden juttua olen kai eniten vapaa. Kukaan ei edellytä mitään ja toisaalta en ole kenellekkään velkaa mitään. Voin olla kuka vaan ja osallistua vain kun haluan.

Tämä siis toimii terapiana arjelle, jossa olen nykyisin aika sidottu muiden ihmisten suhteen. Todellisesta vapaudesta valita oma elämäntahti voi vaan haaveilla - ehkä joskus.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
Tämä siis toimii terapiana arjelle, jossa olen nykyisin aika sidottu muiden ihmisten suhteen. Todellisesta vapaudesta valita oma elämäntahti voi vaan haaveilla - ehkä joskus.

Semmonen on äitin osa. Ja aika monesti naisen yleensäkin. Jonkunhan tätäkin maailmaa on pyöritettävä.

Hämmentää.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Äiti, vaimo, lapsi, miniä - nainen usein määritellään muiden kautta. Minulla nyt kaikki nämä menossa samaan aikaan, ei ihme, että välillä ahistaa, pyöritettävää riittää.

Kiitos Vatkain!

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Juu, jos Pönni olis rinsessa niin mihkähän vankityrmää se mutkin heittäis...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rasputin

Sadokellariin!

Hämmentää.

Vierailija

Mä oon ite viimeset pari viikkoa miettiny tätä samaa.

Pönni

Me muodostetaan yhdessä kansa ja sen kulttuuri.
Mulla on intohimona miettiä maailman parasta kulttuuria.
Mulla on siihen vapaus.
Voi olla että tulen vanginneeksi niitä jotka haluis maailman huonoimman kulttuurin?

Eiköhän maailman paras kulttuuri muodostu siitä, että ihmiset saavat elää niinkuin tahtovat. Toteuttaa itseään omalla tavallaan/ryhmissä. Maakeskeinen kulttuuri katoaa ja tilalle tulee erilaisten ryhmien omat kulttuurit, joita on sitten pitkin maapalloa. Jos joku haluaa valita elettäväkseen sun mielestä huonon kulttuurin, annettakoon hälle siihen oikeus, samoin kuin hänen pitää antaa oikeus sulle elää sun kulttuuria.

Pönni

Jos suomalaiset ei kykene tekemään omasta kulttuuristaan aina parempaa, se voi ruveta muuttumaan niin huonoksi että joku muu tuo tilalle sellaista kulttuuria minkä avulla voi elää paremmin.
Liika yksilönvapaus, se voi turmella populaation.

Jos kansa huomaa kulttuurin muuttuvat huonoksi, niin minkä takia he eivät muuttaisi sitä oma-alotteisesti?

Vierailija
Vatkain
Wiisas

Semmonen on äitin osa. Ja aika monesti naisen yleensäkin. Jonkunhan tätäkin maailmaa on pyöritettävä.

Älkääs kuulkaas muijat muuta virkakko!
Naistenhan ne nää viisasteluketjutkin pitää aloittaa. Ukot riitelee formuloista ja rahasta, haukkuu toisiaan ja naisia kommunisteiks ja idiooteiks.

Mutta siperia opettaa ja tyttögeenejä(hourulallaa) saa kiittää siittä että ajatukset askaroi muussakin usein, ei ole tarvetta kilpailla muiden kanssa kun itsenskin kanssa voi.

Naisen vapaus.. onko semmosta olemassakaan?
Vain oikein hemmetin isokokoinen ja pienipäinen mies voi kait kokea olevansa vapaa.. ehkä umpikännissä? Ja pikkuvauvat, maailmannavat joitten pienimmätkin tarpeet tyydytetään vauhdilla kun sitä huutamista ei jaksa kauaa kuunnella, eikä hennokkaan.

Ei aikuistenoikeesti vapaita olla.
Ei jos ihan ei oo tyhjä se polla.

Vierailija
Vatkain
Rasputin

Sadokellariin!

Minähän en noin lapselliseen täkyyn nappaa. Mulla on oma elämä. Ehkä ruma ja rämä mutta oma. Oon senverta vapaa nääs.

Vierailija
googeli
Kerrankin voin olla Pönnin kanssa samaa mieltä. Täydellistä vapautta ei voi olla, vaan se on aina suhteessa aikaan ja paikkaan. Todellinen vapaus alkaakin vasta silloin kun ymmärtää oman vapautensa rajat ja rajoitteet.

Kunhan nyt elät läpi tuon santerialkiosyndroomasi niin tajuat joskus aikuisena miten paljon olet ollut samaa mieltä Pönnitätin kaa.. ymmärrät joskus. Olet kehityskelpoinen nuorimies.

Uusimmat

Suosituimmat