Polkupyörällä jarruttaminen liukkaalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keskustelun voi siirtää muualle jos osio on väärä.

Miten pyörällä tulisi jarruttaa liukkaalla jotta minimoisi todennäköisyytensä iskeytyä asfalttiin? Aika tyypillinen tilanne on, että ajelen vailla huolen häivää ja alamäessä huomaan pyöräileväni mustalla jäällä. Perinteinen jalkajarrutus pitää tehdä to-del-la varoen ja siltikin pyörä lähtee heittämään sivulle ja kohta ollaan vaaka-asennossa. Parempi keino (jos vauhti ei ole kova ja maa on varmuudella jäässä) on jalka asfalttiin ja liukumalla vauhtia hiljaisemmaksi. Käsijarrun käyttöä en ole uskaltanut kokeilla. Olisiko pyörän käsijarru parempi liukkaalla kuin jalkajarru? Vai onko merkitystä?

Sivut

Kommentit (45)

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Osta kunnolliset nastarenkaat, ainakin etuvanteeseen. Loppuvat liukastelut. Hyvä nastarengas maksaa n. 35 euroa ja on hintansa väärti.

Vierailija

Älä tee mitään. Ohjaa kevyesti tien reunaan jos siinä voi ajaa ja jarruta sitten. FIllarissa ei oikein yllä jalalla maahan.

Vierailija

Nastarengas odotteleekin tuolla jo asennusta paikoilleen.

Nastarengaskaan ei tosin ihan kaikelta suojele... Voisiko ajatella että nastarenkaan ollessa edessä (jolloin renkailla on eri kitkakerroin) olisi järkevämpää käyttää jalkajarrua? or not?

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
Nukkumaija
Nastarengas odotteleekin tuolla jo asennusta paikoilleen.

Nastarengaskaan ei tosin ihan kaikelta suojele... Voisiko ajatella että nastarenkaan ollessa edessä (jolloin renkailla on eri kitkakerroin) olisi järkevämpää käyttää jalkajarrua? or not?


No paras tietysti olisi, jos pystyisit oikealla tuntumalla jarruttamaan molemmilla niin, ettei kumpikaan lukkiutuisi. Kun nastarengas on edessä (jos niitä on yksi, niin tietysti eteen), niin sillä uskaltaa kyllä jarruttaa suht' voimakkaastikin ilman luisun riskiä.

Jos molemmissa vanteissa on nastarengas, niin kaatumiset yleensä tapahtuvat silloin, kun pysähtyy ja laskee jalkansa liukkaalle. Nastarenkailla harvemmin edes tajuaa, miten liukas tie on.

Vierailija
tietää
Älä tee mitään. Ohjaa kevyesti tien reunaan jos siinä voi ajaa ja jarruta sitten. FIllarissa ei oikein yllä jalalla maahan.



Hmm.. mahtaneeko onnistua. Nuo tilanteet tulevat yleensä alikulkutunnelien kanssa joissa toisella puolella on jäinen syvennys/vesikouru ja ylämäki sekä toisella puolen autotie. Ja suoraan edessä betonia molemmin puolin, joiden väliseen aukkoon pitäisi osua tai saada vauhti pysähtymään sitä ennen. Vauhti kuitenkin kiihtyy joka sekunti.

Munamankelien naarasversioissa yltää jalalla maahan hyvin, kunhan vain nostaa takapuolen satulasta

Vierailija

Fillari on paras väline harjoitella jarrutuksia koska tuntuma on välitön. Motivaatio harjoitella ratkaisee siksi että asian tärkeyden tajuaa vasta onnettomuuden jälkeen.
Harjoittelu merkitsee niin kovia jarrutuksia kuin vain voi ja usein. Jäällä renkaan pito on vain pienempi joka suuntaan, joten sivuluisu uhkaa. Nastoilla ajo vastaa paljolti hiekalla ajoa jossa sitä kannattaa harjoitellakin. Etujarrulla erityisesti, koska paino siirtyy sille.
Suurin riski on jättää huomioimatta erityisen liukkaat paikat kuten risteyksissa autojen kiillottamat paikat.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Nuorempana kuleksin polkupyörällä esimerkiksi työmatkoja. Eräs aamu oli lähtöramppi (loiva alamäki) älyttömän liukas. Yht'äkkiä pyörä hävisi alta ja jatkoin matkaa edelleen pystyssä kengillä luistaen.

Pyörä oli nuljahtanut vauhdilla sivulle. En tajua vieläkään koko tapahtumaa, mutta siististi jatkui matka kengillä luistaen ja pyörä oli monen merin päässä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Nukkumaija
tietää
Älä tee mitään. Ohjaa kevyesti tien reunaan jos siinä voi ajaa ja jarruta sitten. FIllarissa ei oikein yllä jalalla maahan.



Hmm.. mahtaneeko onnistua. Nuo tilanteet tulevat yleensä alikulkutunnelien kanssa joissa toisella puolella on jäinen syvennys/vesikouru ja ylämäki sekä toisella puolen autotie. Ja suoraan edessä betonia molemmin puolin, joiden väliseen aukkoon pitäisi osua tai saada vauhti pysähtymään sitä ennen. Vauhti kuitenkin kiihtyy joka sekunti.

Munamankelien naarasversioissa yltää jalalla maahan hyvin, kunhan vain nostaa takapuolen satulasta


Pyöräähän pidetään pystyssä ohjaamalla kallistuksen suuntaan. Jos jarruttaa etupyörällä ja rengas alkaa luistaa, lepokitka muuttuu liukukitkaksi, eikä pyörä enää käännyt ja seurauksena on lähes poikkeuksetta kaatuminen. Etupyörän nastarengas on ainakin minulle riittänyt pystyssä pysymiseen. Takapyörän luistaminen ei ole kovin vaikea hallita.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Onko nastarenkaitten laaduissa miten eroja?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009
Saw
Onko nastarenkaitten laaduissa miten eroja?

Ainakin ennen oli paljon. Halpisrenkaiden nastat painavat kuin synti, ja puolet nastoista irtoaa ensimmäisessä jarrutuksessa. Laadukkaammissa renkaissa nastat kyllä pysyvät kiinni, jos ei jatkuvasti harrasta lukkojarrutuksia asvaltilla ja oikein yrittämällä yritä tuhota nastoja. Laaturenkaat ovat myös kevyempiä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Nastarenkaat ovat kyllä jäällä hyvät, mutta niissä on niin järjetön kitka, ettei niillä viitsi kovin pitkiä matkoja ajella.

Aloituksessa kuvatussa tilanteessa on varmaankin paras jatkaa ajamista viivasuoraan vauhtia vähäsen hiljentäen.

Jos kuitenkin on pakko jarruttaa, paras lienee käyttää takajarrua (käsijarru) ja laittaa jalka maahan. Etujarrua ei pidä käyttää missään tapauksessa. Jos eturengas lähtee alta, sille ei ole tehtävissä oikein mitään. Pyörällä jossa on jalkajarru en ole ajanut niin pitkään aikaan, etten edes muista miten sillä pitää reagoida.

Jos kaatuu, kannattaa yrittää joko pysyä pystyssä ja jatkaa kengillä liukuen tai juosten ja antaa pyörän mennä menojaan, tai sitten yrittää "kelkkailla" kaatuneella pyörällä menemään, kunnes vauhti hiipuu. Kerran mulla lähti pyörä alta ja jatkoin matkaa juosten - molemmat pyörän sarven muovitupit edelleen kourassa.

Enpä ole kyllä ikinä talvikeleissä kaatumalla itseäni loukannut - kop kop kop. En hirveästi ole edes kaatuillut. Kerran tulin baarista aika laitamyötäisessä ja todella liukkaalla kelillä. Ajelin kilometrin toisensa jälkeen pystyssä sinnitellen. Sitten piti pysähtyä liikennevaloihin. Heti kun vauhti oli pysähtynyt ja jalka maassa, kaaduin tyylikkäästi kylki edellä viereiseen ojaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
tietää
Älä tee mitään. Ohjaa kevyesti tien reunaan jos siinä voi ajaa ja jarruta sitten. FIllarissa ei oikein yllä jalalla maahan.

Minä pudotan talveksi satulan niin alas, että jalkapohja (myös kantapää) yltää hyvin maahan - Se ei ole mikään laki, että pitää varpailla polkea

Sitten vaan koko ajan mielikuvaharjoittelua, miten jalat iskeytyvät välittömästi maahan, jos pyörä lähtee alta.

Samoin se on hirmu kivaa tahallaan laittaa takapyörä lukkoon ja siten tutustua kokemuksellisesti, miten pyörä toimii alla

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
mensaani

Minä pudotan talveksi satulan niin alas...



Minä pudotan vauhtia.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Olisiko mielekästä ajaa sen verran hitaasti että kykenee pysähtymään varovasti (fysiiakn lakien ja ajotaitojen rajoissa) jarruttamalla näkyvissä olevalla tienpätkällä? Suurin osa ajotaidosta normaaliliikenteessä niin pyörällä kuin autollakin liikuttaessa on henkistä asennoitumista, ei fyysistä osaamista. Kilpailut ovat sitten erikseen.

Aikanaan tuli polkupyörällä ajeltua melkoisillakin kaljamakeleillä bussipysäkille. Varsinaisesti itse liukkaus ei haittaa kunhan vähän varoo miten voimakkaasti polkee ja jarruttaa, mutta jäiset urat on killereitä.

Takarenkaan meneminen lukkoon on hallittavissa, mutta eturengasta ei kannata päästää lukkoon koska eturenkaan ohjausgeometria on se mikä pitää pyörän pystyasennossa ja se vaatii sen että rengas pyörii ja pitää. Toisin sanottuna kun eturengas menee lukkoon, tilanne pystyssä pysymisen kannalta on sama kuin paikallaan ollessa. Itse asiassa takarenkaan luistaminen on täysin normaalia ja osa liukkaalla ajoa, ainakin minulle. Odottamattomat luistot sen sijaan ovat ne jotka aiheuttavat kaatumisia. Muistan erään kerran kun erään alamäen juurelle kerääntynyt lätäkkö oli jäätynyt ja sen jälkeen kuivalla kelillä romahtanut jäälaatoiksi montun pohjalle; muu osa tiestä oli kuivaa, eikä jäätä pimeässä juuri nähnyt. Takarengas lähti alta kuin mummo hangesta ja nurinhan siinä mentiin melkoisen näyttävästi. Suurempaa vahinkoa ei kuitenkaan tapahtunut.

Ei kai siinä muuta lääkettä ole kuin että harjoittelee paljon jotta miten se ajoväline reagoi liukkaalla. Ehkä suotavaa on myös omaksua harkitseva ja ennakoiva ajotapa.

Pyörällä ajamisesta liukkaalla on muuten hyötyä myös autolla ajeleville. Siinä omaksuu jonkinlaisen jäisen/liukkaan pinnan dynamiikan ja sitä oppii sitten soveltamaan muihin ajovälineisiin. Itse aikanaan autokoulussa liukasrataharjoittelussa ajo-opettaja luuli että ajamassani autossa oli ABS-jarrut (ei ollut).

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Moukale
Osta kunnolliset nastarenkaat, ainakin etuvanteeseen. Loppuvat liukastelut. Hyvä nastarengas maksaa n. 35 euroa ja on hintansa väärti.
Hyvät renkaat taakse huonommat eteen, sanoi jo vanha kansa.

Everything you know, is about to change.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat