Muistin lisääminen tietokoneeseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seuraavanlainen kysymys: voiko DDR-muistia lisätä emolevyyn vapaasti lisää, vai pitääkö kammat ostaa aina pareittain? Tällä hetkellä emossani on kiinni 2 kpl Kingstonin DDR pc3200 512mb CL3 kampaa. Ostin vastaavan setin nettihuutokaupasta (2 kpl täsmälleen samoja kingstonin kampoja), mutta myyjä ilmoitti jälkikäteen, jotta hän omisti vain yhden kamman kahden sijasta.

Myyjä ehdotti, että ostaisin häneltä Kingstonin sijaan pari kappaletta dual-channel kampoja, mutta yhteensopivuusongelmien vuoksi en viitsinyt suostua tähän tarjoukseen. Nuo Kingstonin kammat olivat nimittäin single-channel-mallia. Myös latenssi olisi ollut erilainen, (CL 2.5) vaikka tällä ei olisikaan ollut välttämättä merkitystä.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Kyllä voi lisätä muistia ihan vapaasti. Dual-channel on tehokkaampi, syystä jota en juuri nyt muista, ja tosiaan melko tarkka muistien yhteensopivuuden suhteen, eli ei välttämättä toimi kunnolla elleivät ole saman valmistajan ja saman mallin muistikampoja... Mutta mikään ei estä lisäämästä muistia kampa kerrallaan, vaikka jokainen eri valmistajalta.

Muistin lisääminen todennäköisesti parantaa kuitenkin suorituskykyä, sillä keskusmuisti on aina kovalevyä nopeampi, joten virtuaalimuistin käytön vähennykset tuntuvat parantuneena suorituskykynä.

Vierailija
Unterseeboot
Kyllä voi lisätä muistia ihan vapaasti. Dual-channel on tehokkaampi, syystä jota en juuri nyt muista, ja tosiaan melko tarkka muistien yhteensopivuuden suhteen, eli ei välttämättä toimi kunnolla elleivät ole saman valmistajan ja saman mallin muistikampoja...

Dual channel-muistit ovat muistaakseni noin 5% nopeampia, ongelma on vain siinä, että ne eivät välttämättä toimi single channel-muistien kanssa yhdessä. Manuaalissa asiasta ei mainittu sanallakaan, joten en viitsi pelata riskipeliä. Dual-channel muistit täytyy muuten aina lisätä parettain niille soveltuviin muistipaikkoihin.

Unterseeboot

Mutta mikään ei estä lisäämästä muistia kampa kerrallaan, vaikka jokainen eri valmistajalta.

Hmmm.. Eli voin pistää kolme kingstonin kampaa koneeseen huoletta?

Vierailija
Echi
Dual channel-muistit ovat muistaakseni noin 5% nopeampia, ongelma on vain siinä, että ne eivät välttämättä toimi single channel-muistien kanssa yhdessä. Manuaalissa asiasta ei mainittu sanallakaan, joten en viitsi pelata riskipeliä. Dual-channel muistit täytyy muuten aina lisätä parettain niille soveltuviin muistipaikkoihin.

Eikös se vain mene single-channel-moodiin, ja dual-yhteensopivien muistien tuoma hyöty valuu hukkaan? Näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt.

Näin uskon ja väitän. Takuita en myönnä. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, niin kone toimii kuhan muisti on oikeaa standardia, eli tänäpäivänä lähinnä kyse on siitä onko DDR:n perässä kakkonen vai ei. Kone sitten toimii hitaimman ja surkeimman asettamilla ehdoilla, ja dual-channel toimii parillisilla kammoilla. Single-channel-moodissa pitäisi sitten toimia muistien kuin muistien, kunhan ovat oikeaa tyyppiä.

Vierailija
Unterseeboot

Eikös se vain mene single-channel-moodiin, ja dual-yhteensopivien muistien tuoma hyöty valuu hukkaan? Näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt.

Tietenkin muistit toimivat aina heikoimman lenkin mukaan, sama pätee käsittäkseni myös kellotaajuuksien kanssa.* Jos hyvin kävisi, niin Dual/single channel muistit rupeaisivat pelaamaan yhdessä. Törmäsin kuitenkin netissä varsin usein sellaisiin tapauksiin, joissa erilaisten muistien yhdistely oli aiheuttanut epävakautta. Eikä sitä suositeltu.

Edit*. taisit mainita tästä asiasta jo.

Vierailija
Echi

Kyllä mulla ainakin on kolme kingstonin 512 kampaa, joista 1 on erilainen kuin muut. En tiedä onko dualeita, ei varmaankaan.

Vierailija

No voi helvetin helvetti. Muistinohjaimeni ei taida tukea kunnolla 4 x kingstonia. Ilmeisesti väylänopeus laskee, jos pistän emoon neljä kappaletta double-sided muistia. Heitän hiuksista vittuun nuo 512 megaset kingstonit ja ostan kaksi kappaletta yhden gigan Dual channel muistia. Kerkisin jo lupaamaan myyjälle, että ostan muistin pois. No, kai sille löytyy jotain käyttöä. Vanha olutpullon avaaja on päässyt hukkumaan.

Vierailija
fenomenologi
Echi

Kyllä mulla ainakin on kolme kingstonin 512 kampaa, joista 1 on erilainen kuin muut. En tiedä onko dualeita, ei varmaankaan.

Lueskelin hieman mitä wiki sanoo dual-channelista, ja sen mukaan dual-channel arkkitehtuuri on kokonaisuudessaan emolevyllä.

Eli ei ole olemassa erikseen dual- ja single-channel-muisteja, on vain olemassa kittejä, eli käytännössä pakkauksia joihin on samaan laatikkoon pakattu valmistajan toimesta kaksi samanlaista kampaa, joiden valmistaja vakuuttaa toimivan dual-channel-moodissa. Mutta nämä kitti-muistit eivät poikkea yksittäispakatuista muisteista mitenkään. Dual-channel saattaa toimia myös millä tahansa samankokoisilla muisteilla, mutta yleisesti suositellaan että dual-channel-moodissa ei käytettäisi kuin keskenään samanlaisia pareja.

Dual-channel architecture is a technology implemented on motherboards by the motherboard manufacturer and does not apply to memory modules. Theoretically any matched pair of memory modules may be used in either single- or dual-channel operation, provided the motherboard supports this architecture.

Modules rated at different speeds can be run in dual-channel mode, although the motherboard will then run all memory modules at the speed of the slowest module. Some motherboards, however, have compatibility issues with certain brands or models of memory when attempting to use them in dual-channel mode. For this reason, it is generally advised to use identical pairs of memory modules, which is why most memory manufacturers now sell "kits" of matched-pair DIMMs. Several motherboard manufacturers only support configurations where a "matched pair" of modules are used.

Mielenkiintoista on myös:

A matching pair needs to match in:

* Capacity (e.g. 1024 MB). Certain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel.
* Speed (e.g. PC5300). If speed is not the same, the lower speed of the two modules will be used. Likewise, the higher latency of the two modules will be used.
* Number of chips and sides (e.g. 2 sides with 4 chips on each side).

Eli nopeuden suhteen mennään aina hitaimman mukaan, joten sillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Koon pitäisi sitten täsmätä, mutta joillain Intelin piirisarjoilla voidaan muisteja käyttää "flex-moodissa", jolloin muistit toimivat dualina siltä osin kuin pienemmän kapasiteetti riittää, ja isomman yli-jäävä kapasiteetti toimii sitten singlenä.

Arviot tekniikan hyödystä vaihtelevat noin 15%:sta korkeintaan 5 %:iin ja jotkut väittävät ettei mainittavaa hyötyä edes ole.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

On ihan tuurista kiinni, milloin sekalainen satsi kampoja toimii emossa. DDR1 aikaan varsinkin törmäsi usein "nou can duu" -tilanteisiin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
On ihan tuurista kiinni, milloin sekalainen satsi kampoja toimii emossa. DDR1 aikaan varsinkin törmäsi usein "nou can duu" -tilanteisiin.

Dual-channelina voi vähän tökkiä, mutta itse en ole viitsinyt ruveta sellaisia miettimään, joten tällä hetkellä koneessa on ainakin muistaakseni pariton määrä sekalaista muistia. Ja aika lailla tuli aikoinaan harrastettua "korttipeliä" noiden muistien kanssa kun piti saada kirjanpitokoneeseen ne luotettevimman muistit, ja vastaavasti vanhoista romuista kasasin itselleni linux/seti-koneita, joiden luotettavuudella ei ollut niin väliä.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
Unterseeboot
Lueskelin hieman mitä wiki sanoo dual-channelista, ja sen mukaan dual-channel arkkitehtuuri on kokonaisuudessaan emolevyllä.

Ja nykyäänhän se on muistiohjaimen mukana siirtynyt integroiduksi osaksi sekä Intelin että AMD:n prosessoreja - Intelin tuoreimmissa Socket 1366 -malleissahan muistiohjain on peräti kolmikanavainen eli hyödyntääkseen täyden muistikaistan on DDR3-kampansa hankittava kolmen sarjoissa. Serveripuolen S1567-Xeoneissahan muistiohjain on peräti nelikanavainen, johon AMD yltää vasta ensi vuonna G34-kantaan (1974 pinniä) siirtymisen myötä.

Nervus rerum

Vierailija

Jotkut emot ovat krantumpia kuin toiset. Kuluttajamarkkinoilla olevat tuotteet ovat kuitenkin aika vähän kranttuja. Harvemmin ne kuitenkaan estävät yksittäisen kamman lisäämistä.

Vierailija

Suosittelen uudemman emolevyn hankintaa jos käytössä on tosiaan DDR-tekniikka. Kuten SAW sanoi, on täysin tuurista kiinni jos sekalajitelma DDR-muisteja toimii.

Vierailija
KBolt
Suosittelen uudemman emolevyn hankintaa jos käytössä on tosiaan DDR-tekniikka. Kuten SAW sanoi, on täysin tuurista kiinni jos sekalajitelma DDR-muisteja toimii.

Arvasin, että näitä "osta uusi kone/emo"-viestejä tulee tähän ketjuun. Juuri sen takiahan minä tuota lisämuistia hommaan, jotta minun ei tarvitsisi ostaa kokonaan uutta konepakettia.

Jätin kikkailut sikseen ja ostin suosiolla 2kpl yhden gigan muistikampaa. Maksoin näistä 35 euroa postikuluineen. Kun saan uudet kammat koneeseen, pistän vanhat kingstonit (512mb) myyntiin kympillä kappale. Eli se lisägiga maksaa minulle 15 euroa.

Unterseeboot

Näin uskon ja väitän. Takuita en myönnä. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, niin kone toimii kuhan muisti on oikeaa standardia, eli tänäpäivänä lähinnä kyse on siitä onko DDR:n perässä kakkonen vai ei.

Vanhoissa emoissa saattaa olla muistinohjaimeen liittyvä ongelma. Jos lisäät neljä kampaa, niin seurauksena väylänopeus saattaa laskea. (koskee mm. tätä minun emoani MSI K8N NEO2 Platinium) Luin myös jotain siitä, että muistinohjain voi olla kaksikanavainen, jolloin kolmannen kamman lisäys ei olisi järkevä vaihtoehto.

Vierailija
Echi
Luin myös jotain siitä, että muistinohjain voi olla kaksikanavainen, jolloin kolmannen kamman lisäys ei olisi järkevä vaihtoehto.

Englanti-Suomi-Englanti sanasto käyttöön, ja käännetäänpä hieman:

kaksi-/kaksois- = dual-
kanava = channel

Vai kuinka?

Sitähän tässä olen koettanut sanoa, että muisteja ei ole erikseen single- ja dual-malleja, on vain kittejä, jotka sisältävät kampapareja joiden valmistaja vakuuttaa toimivan yhdessä... Ei ole olemassa mitään periaatteellista estettä sille etteikö yksittäinkin myyty muisti voisi toimia kaksikanavaisena, sillä ainoa ero noilla on se myyntipakkaus. Se on sitten eri asia jos samassa laarissa onkin vaikkapa eri alihankkijoiden tekemiä kampoja joita myydään identtisillä tarroilla ja hinnoilla.

Dual-channel-arkkitehtuuri on kokonaan emolla, tai kuten joku huomautti, nykyään jopa suoraan prosessoriin integroituna.

Ja tästä kaksikanavaisuudesta olen sanonut, että wikin mukaan tekniikan hyödyt ovat luokkaa 15-0%. Ymmärtääkseni nuo suurimmat luvut on kaiken lisäksi saatu vanhoilla koneilla joissa data jouduttiin ahtamaan todella hitaan etuväylän läpi korkeilla kertoimilla operoivalle prosessorille, joka datan puutteessa käyttää suurimman osan kellopulsseistaan peukaloitaan pyöritellen, siis oikeastaan ihan ensimmäisen sukupolven GHz-koneilla. Myöhemmillä koneillahan ei kellotaajuus enää noussut läheskään yhtä nopeasti, mutta muistiväylään ynnä muihin pullonkauloihin keskittyminen toi koneille lisää tehoa kellotaajuuden hitaahkosta kehityksestä huolimatta.

Vierailija
Arvasin, että näitä "osta uusi kone/emo"-viestejä tulee tähän ketjuun. Juuri sen takiahan minä tuota lisämuistia hommaan, jotta minun ei tarvitsisi ostaa kokonaan uutta konepakettia.
DDR-2 versus DDR kyky liikutella tavaraa (1066Mb/s vs. 400Mb/s) on sen verran suuri että emo kannattaa vaihtaa. Jos 20-30 euroa on suuri summa emolevystä niin ok...
Ei koko konetta tarvitse vaihtaa.
Toinen etu DDR-2 muisteissa on EPP-tila jota DDR-muisteissa ei ole.

Luin myös jotain siitä, että muistinohjain voi olla kaksikanavainen, jolloin kolmannen kamman lisäys ei olisi järkevä vaihtoehto.
Niin. Jos emolla on dual channel arkkitehtuuri niin käytännössä kampoja pitää olla parillinen määrä että ne toimivat dual channel tilassa. Jos pistät yhden tai kolme kampaa niin muistit kyllä edelleen toimivat kuten kuuluu mutta ne eivät toimi dual channel moodissa.

Yksittäinen muisti ei toimi kaksikanavaisena.

Ja tästä kaksikanavaisuudesta olen sanonut, että wikin mukaan tekniikan hyödyt ovat luokkaa 15-0%

Tämä on vain osatotuus.
Peleissä yms. nopeusero on todella pieni koska dataa ei suuria määriä liiku.
Nopeusero single channel tekniikkaan riippuu ajettavan ohjelman tavasta siirrellä dataa. Eli datan määrä ratkaisee.
Kun verrataan DDR vs DDR2 single channel/dual channel niin eroa kyllä tulee...riittävästi.

..sillä ainoa ero noilla on se myyntipakkaus..
Tämäkään ei ihan ole näin. Dual-kitit on valmistettu saman erän komponenteista ja niiden toiminta on TESTATTU dual channel tilassa. Kammat ovat identtisiä myös SPD- tiedoiltaan (Serial presence detect) = bios osaa käsitellä muisteja oikein.

Saman valmistajan yksittäiset kammat on kyllä merkitty täsmälleen samanlaisilla tarralapuilla keskenään mutta kun kampoja tarkemmin tutkii niin voi havaita että esim. muistipiirien merkinnät eivät ole yhteneviä = eivät ole samaa komponenttierää eivätkä aina edes samalla tehtaalla tehtyjä.
Kammat YLEENSÄ toimii yksittäin ja jopa parina mutta eivät aina dual-tilassa.
Lisäksi yksittäiskampojen SPD-tiedot eivät aina täsmää keskenään ja joskus ne puuttuvat kokonaan.
SPD-tietojen puuttuminen tai erilaisuus aiheuttaa erittäin paljon ongelmaa. Kone saattaa bootata kerran mutta ei kahta kertaa, ohjelmien käyttö pysähtyy muistivirheisiin etc.

P.S. SPD-tietojen vilkaisu kannattaa aina yksittäiskammoilla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat