Yhteenveto: ravitsemuksen POP ja NOT

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ketjuja enemmän ja vähemmän terveellisistä ravintoaineista on monia ja niissäkin seilataan välillä niin moninaisissa teemoissa, että kasataan selkeyden vuoksi listaa eri ravintoaineiden ja lisäravinteiden terveellisyydestä ja epäterveellisyydestä.

Tarkoitus ei ole nyt nostaa esiin yleistä ravitsemusvalistusta, vaan pohjataan lista tutkimusnäyttöön.

Keskustelua seurattuani on oma mielikuvani muodostunut seuraavanlaiseksi:

POP
D-vitamiini ( vähintään 50+ mikrogrammaa/päivä)
Omega-3
oliiviöljy
kookosöljy
rasvaiset maitotuotteet (kerma, voi)
-tyydyttyneet rasvat, koska nostavat HDL, eikä kokonaiskolesterolin nousulla ole merkitystä
kahvi
raakakaakao

NOT
gluteeni (erityisesti vehnä)
fruktoosi
vähärasvaiset maitotuotteet
rypsiöljy (ja muut kasvirasvat, koska sisältävät omega-6?)

Näinkö on? Tekisi mieli laittaa punainen liha tuonne poppipuolelle, mutta sen osalta tutkimusnäyttö lienee epäselvempi? Miksi oliiviöljy on pop, vaikka sekin on kasvirasva?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Raakakaakao ja siitä puristettu kaakavoi ovat myös pop. Kaakaopapu on jossain määrin tosin stimulatiivinen, mutta kun kerta kahvikin oli tuolla.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

joskus olen lukenut jostain että oliiviöljyn tekninen määritelmä olisi "puuöljy" eikä kasviöljy.
Sikälihän se ei ole kasviöljy,että oliivit taitavat kuulua marjoihin?Vai kuuluuko?

Vierailija

Ananas on omasta mielestäni pop. Se sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja, ja siten helpottaa proteiinipitoisten ruokien sulattamista. On myös jonkin verran näytteitä siitä, että bromelaiini toimii tulehdusten vastaisesti. Bromelaiini myös "sulattaa" valkuaisaineita sisältävän liman, mistä johtuen ananasmehua on käytetty liman poistamiseen kurkusta. Ananas on myös tehokas diureetti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ananas
http://fi.wikipedia.org/wiki/Diureetti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bromelaiini

Vierailija

Mikäli haetaan mahdollisimman tasapainosta settiä yksittäisistä ruoka-aineista niin laittaisin pop listalle munat ja pähkinät.

Vierailija

Millä tavalla pähkinät ja munat ova tasapainoisia ruoka-aineita? Eikö pähkinöistä saa omega-6, joka on pahis?

Mistähän syystä foorumi ei anna minun enää muokata avausviestiä?

Vierailija
Juha
Mistähän syystä foorumi ei anna minun enää muokata avausviestiä?



OT: Muokkausmahdollisuus on rajattu kahteen tuntiin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Hybrid
Ananas on omasta mielestäni pop. Se sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja, ja siten helpottaa proteiinipitoisten ruokien sulattamista. On myös jonkin verran näytteitä siitä, että bromelaiini toimii tulehdusten vastaisesti. Bromelaiini myös "sulattaa" valkuaisaineita sisältävän liman, mistä johtuen ananasmehua on käytetty liman poistamiseen kurkusta. Ananas on myös tehokas diureetti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ananas
http://fi.wikipedia.org/wiki/Diureetti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bromelaiini




Bromelaiinia on vain tuoreessa ananaksessa.

Vierailija
Juha
Eikö pähkinöistä saa omega-6, joka on pahis?




Joku on kusettanu sua. Älä nyt herrajestas rupee raakkaamaan hyvää kamaa pois jonkun yksittäisen höpöhöpö uskomuksen takia.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=fi

[size=70:12gdn59j]
energia laskennallinen 2251 (538) kJ (kcal) summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
hiilihydraatti imeytyvä 13.2 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasva 43.0 g muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
proteiini 25.6 g muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
alkoholi 0 g muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
Hiilihydraattifraktiot
tärkkelys 6.3 g muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
sokerit 6.9 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
sakkaroosi 6.2 g muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
laktoosi 0 g loogisesti arvioitu KTL:n tuottama
fruktoosi 0.4 g muu arvon tyyppi muu tietolähde
kuitu, kokonais- 15.8 g analysoitu julkinen laboratorio 335
kuitu veteen liukenematon 7.7 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
polysakkaridi, vesiliukoinen ei-selluloosa 0.4 g muu arvon tyyppi muu tietolähde
glukoosi 0.3 g muu arvon tyyppi muu tietolähde
maltoosi 0 g loogisesti arvioitu KTL:n tuottama
Rasva
rasvahapot yhteensä, laskettu TAG ekvivalenteiksi 36.7 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahapot yhteensä 35.1 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahapot tyydyttyneet 6.3 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahapot yksittäistyydyttymättömät cis 17.2 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahapot monityydyttymättömät 11.6 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahapot trans 0 g summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo) 11601 mg analysoitu julkinen laboratorio
rasvahappo 18:3 n-3 (alfalinoleenihappo) 20 mg analysoitu julkinen laboratorio
rasvahappo 20:5 n-3 (EPA) 0 mg analysoitu julkinen laboratorio
rasvahappo 22:6 n-3 (DHA) 0 mg analysoitu julkinen laboratorio
kolesteroli (GC) 0 mg analysoitu julkinen laboratorio
sterolit 117.6 mg analysoitu julkinen laboratorio
Kivennäis- ja hivenaineet
natrium 2.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
suola 5.1 mg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
kalium 670.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
magnesium 180.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 165
kalsium 78.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
fosfori 330.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
rauta 2.9 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
sinkki 3.1 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
jodidi (jodi) 5.0 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
seleeni 3.0 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 59
Typpiyhdisteet
tryptofaani 320.0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 185
Vitamiinit
A-vitamiini RAE 0.2 µg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
D-vitamiini 0 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
E-vitamiini alfatokoferoli 10.9 mg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
K-vitamiini 0.30 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 215
C-vitamiini 0 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
folaatti (HPLC) 110.0 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
niasiiniekvivalentti NE 19.1 mg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
niasiini (nikotiinihappo + nikotiiniamidi) 13.8 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
riboflaviini (B2) 0.12 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
tiamiini (B1) 0.90 mg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 391
B12-vitamiini (kobalamiini) 0 µg muu arvon tyyppi elintarvikekoostumustaulukko 292
pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) 0.13 mg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
karotenoidit 15.9 µg summattu osatekijöistä KTL:n tuottama
[/size:12gdn59j]

Vierailija
Juha
Millä tavalla pähkinät ja munat ova tasapainoisia ruoka-aineita? Eikö pähkinöistä saa omega-6, joka on pahis?

Mantelit ja saksanpähkinät ovat pähkinöiden parhaimmistoa. !00 g:ssa manteleita on Finelin mukaan 54 g rasvaa. Tästä 2.7 g on tyydyttyneitä ja 22 g kertatyydyttymättömiä rasvahappoja sekä 8 g omega-6 linolihappoa (LA). 100 g:ssa saksanpähkinöitä on 65 g rasvaa, josta tyydyttyneitä 6 g, kertatyydyttymättömiä 9 g, omega-6 LA:ta 38 g ja omega-3 ALAa 9g. Manteleissa ei siis hirveästi omega-6:ia ole, mutta niidenkin vastapainoksi omega-3:ia pitäisi saada reilusti kalaöljystä tms. Syökää manteleita, mutta kohtuus kaikessa!

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008
Hybrid
Ananas on omasta mielestäni pop. Se sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja, ja siten helpottaa proteiinipitoisten ruokien sulattamista. On myös jonkin verran näytteitä siitä, että bromelaiini toimii tulehdusten vastaisesti. Bromelaiini myös "sulattaa" valkuaisaineita sisältävän liman, mistä johtuen ananasmehua on käytetty liman poistamiseen kurkusta. Ananas on myös tehokas diureetti.


Miksi proteiinien hajoamista pitäisi edistää?

Kaikki proteiinit hajoavat aminohapoiksi, ennen kuin ne imeytyvät suolen seinämän lävitse. Periaate on se, että kehoon ei päästetä proteiineja kokonaisina, sillä vieras proteiini veressä, eli elimistön sisässä aiheuttaa aina immuunireaktion.

Jonkin verran proteiineja pääsee kuitenkin "vuotamaan" suolen seinämän läpi esimerkiksi haavojen kautta, ja tämä aiheuttaakin omat puolensa immuunijärjestelmän toiminnalle.

Toisaalta entsyymiä kauppaavien markkinoijien kanssa pitää olla varovainen, sillä entsyymit ovat proteiineja, ja ne hajoavat myös ruuansulatuksessa, suurelta osin vatsalaukussa. Entsyymit pitäisi puskuroida, jotta ne voisivat vaikuttaa suolistossa.

http://ravitsemustiede.hpage.com/ohutsu ... 81465.html

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
Hybrid
Ananas on omasta mielestäni pop. Se sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja, ja siten helpottaa proteiinipitoisten ruokien sulattamista. Bromelaiini myös "sulattaa" valkuaisaineita sisältävän liman, mistä johtuen ananasmehua on käytetty liman poistamiseen kurkusta.



Eläinlääkärit määräävät karvapallo-ongelmaisille eläimille usein ensihoitona ananasta, jonka pitäisi liuottaa karvapallot suolistosta.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Kyllä kävisi köyhäksi ruokailu, jos esitetyistä paleomössöistä joutuisi päivittäisen ruokansa väsäämään. Kookosrasvaa, d-vitamiinia, kaakaota, kananmunia ja pähkinöitä sekä palanpainikkeksi gojimarjoja maustettuna 1427 euroa kilolta maksavilla vaniljapaloilla:

http://www.puhdistamo.fi/epages/GPL.sf/ ... /Vanilla_1

Miten olisivat lihaherkut, makoisat kalat, vastaleivotut leivät, juustot, hedelmät, viinit, oluet, äyriäiset...

Älkää hyvät ihmiset sotkeko luontaistuotekauppojen pölyisiä, tarkistamattomia ja tolkuttomasti hinnoiteltuja "superfoodeja" rehelliseen ruokaan!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Gouda- ja Edam-juustot ovat ilmeisesti sydämelle todellista superruokaa, koska sisältävä K2-vitamiinia ja ovat estäneet Hollannissa 50% CAD-tapahtumista muistaakseni yli 10 vuoden aikana. Kyseessä on uskomaton assosiaatio, jota ei missään nimessä tule unohtaa.

Kukaan ei ole vielä maininnut jodin vaikutusta. Epidemiologiset tutkimukset kuten HUNT ovat antaneet viitteitä, että viitearvojen sisälläkin koholla oleva kilpirauhasarvot nostavat CAD-riskin jopa 4-kertaiseksi. Toisekseen, kilpirauhassongelmat ovat hyvin yleisiä muutoinkin ja monille ainoa jodin lähde on jodioitu suola. Merileviä ja mereneläviä kun ei paljoa Suomessa syödä ja sehän on myös EPA/DHA/D3-akselin ongelma, joten assosiaatiot ovat vaikeampia. Japanissa jodin kulutus on jopa 200-500 kertaa Suomea suurempaa ja monet krooniset sairaudet harvinaisimpia kaikista teollisuusmaista.

Juha
Millä tavalla pähkinät ja munat ova tasapainoisia ruoka-aineita? Eikö pähkinöistä saa omega-6, joka on pahis?

Pähkinöiden syönti on assosioitu ehkä vahvimpana yksittäisenä tekijänä sydänsairauksiin ehkäisyyn epidemiologisissa tutkimuksissa. Mahdollinen selittävä tekijä voi olla verisuonten laajenemiskykyyn vaikuttava aminohappo arginiini. Myös hyvä arginiini/metioniini-suhde voi olla oleellinen:

[list:2dueuy5r]Pähkinöissä arginiinia on erittäin paljon ja metioniinia ja lysiiniä vähän (noin 1% ja 2-3%). Saksan- ja hasselpähkinöiden Arg/Met-suhde on yli 4,5 ja muiden pähkinöiden vähän matalampi, mutta manteleiden Arg/Met-suhde on hyvin korkea (7,81) . Seesaminsiemenissä on paljon sekä arginiinia että metioniinia ja Arg/Met-suhde on 2,40, joka on matalampi kuin esimerkiksi maidolla.[/list:u:2dueuy5r]

Toki assosiaatio on assosiaatio. Rasvahappojen suhteiden muuttaminen on ollut interventiotutkimuksissa äärimmäisen tehokasta, mutta pähkinöiden suhteen vastaavan tasoinen näyttö on vielä esittämättä. Kalastajien, mehiläisfarmarien ja pähkinöiden rouskuttajien hyvät elinikäennusteet kertovat vain sen, että näiden ryhmien kokonaiselintapoja olisi hyvin perusteltua tutkia. Kovin näyttö saataisiin vuosikaudet kestävällä interventiotutkimuksella lumeryhmineen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
Peksa
Raakakaakao ja siitä puristettu kaakavoi ovat myös pop. Kaakaopapu on jossain määrin tosin stimulatiivinen, mutta kun kerta kahvikin oli tuolla.

Jotkin HC-LC-kaverit pitävät itsensä ketoosin rajoilla juuri "paleosuklaalla". Ei varmaan huonompi valinta, kun kaakaopavun kuivapainosta 10% on voimakkaita antioksidantteja. Samalla monet saavat kaakaosta miedon päihdyttävän vaikutuksen.

Tee taas on hyvä kysymys. Epitutkimuksissa kiistaton voittaja, mutta mukana voi tulla huonojakin aineita riippuen maaperästä. Vihreässä teessä ja erityisesti valkoisessa rikkaan antioksidantti EGCG:n (epigallokatekiinigallaatti) imeytyminen paranee sitruunamehun nauttimisella jopa 5-kertaisesti. Vihreä tee on myös miedosti termogeenistä, eli auttaa rasvanpoltossa. Tämä on jo valtavirtatietoa ja todettu mm. meta-analyyseissa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat