Yllyttäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yksi kun lopettaa niin toinen aloittaa. Paheiden summa näyttää olevan vakio. Jos ei Raspu puhu piirakasta ja hodarista niin juku siihen häntä yrittää yllyttää. Entiset siveydensipulitkin villiintyy ja alkaa tarjota melaa keskustelujen lomassa. Jokunen naaraskin härskiintyy ja päästelee levottomia ääniä.

Paheiden summa on vakio.

Oletko sinä sortunut elämässäsi yllyttämiseen toivoen että toinen tekee teon josta ei itse tarvitse olla vastuussa?
Uskon että olet, jokainen on.
Kerro...

Mikä on yllyttäjän motiivi?
Miksi haluat käyttää toista välikätenä?

Jos tää ei ole sopiva aihe niin mode siirtäköön vapaaseen sanaan tai tiede.fi osioon.

Kommentit (8)

Vierailija

Kyllä olen yllyttänyt..harvase päivä.

Motiivina on se että saataisiin tehtyä joku kappale hiukan nopeammin kuin ennen.

Yllytysmantra on yleensä : No kokeile nyt perkele tällä tavalla ettei taas tartte uusiksi tehdä.

Kannan tosin myös vastuun yllytyksestä.

Haluan käyttää toista välikätenä siksi ettei aina tarvitsisi itse tehdä.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

On joskus tullut kaverin ja varsinkin "kaverin" kyydissä oltaessa tullut yllytettyä kokeilemaan, paljonko tällä pääsee.
"Ei varmaan tämä riisikuppi kulje sataaviittäkymppiä".
"No tietysti, jos et uskalla..."

Tyhmää, myönnän. Vauhdin hurma ilman sakkojen pelkoa joskus houkuttaa.
Ei tietysti enää näin kypsemmällä iällä.

---

R4D4
Seuraa 
Viestejä1566
Liittynyt25.3.2009

Yleensä on tullut yllytettyä juuri sellaisissa tilanteissa, kun itse haluaisi tehdä jotakin tyhmää, jota ei yksin tulisi ikinä tehtyä.

Esimerkiksi "ei oo kanttia seistä tossa radalla niin kauan et juna tulee" tai "katotaanko kumpi saa ton valon säpäleiks lumipallolla" jne. jne.

Yllyttämällä pääsee itse osaksi erittäin tyhmiä ja joskus vaarallisiakin seikkailuja. En suosittele.

Vierailija
KBolt

Motiivina on se että saataisiin tehtyä joku kappale hiukan nopeammin kuin ennen.

Yllytysmantra on yleensä : No kokeile nyt perkele tällä tavalla ettei taas tartte uusiksi tehdä.

Tuohan on neuvomista.

Vierailija

Joskus.

Pahin kerta oli kai se kun nettiuraani vasta pari vuotta pyöriteltyäni aloin saada katsomuksellisissa keskusteluissa oikein kunnolla tarpeekseni yhdestä tyypistä. Päivästä toiseen hänen taholtaan näyk näyk töks töks ja ivaa, pilkkaa... Kun tiesin että hänen suurin toiveensa oli kuitenkin päästä käännyttämään minut (miten nämä monet uskovaiset kuvittelevat että ilkkumalla toisinuskovaa toisinuskova kiinnostuu uskoontulosta?!) laitoin sitten kerran kommenttiini että kuule soitapa puhelinnumeroon *** niin kyllä takuulla kuunnellaan mielenkiinnolla.

Tuosta saattoi saada käsityksen että numero on minun. Mutta koska hän oli sanonut paikkakunnan jossa hän asuu ja lirkuttelee muille uskovaisille, olin laittanut kyseiseen kommenttiin hänen paikkakuntansa mielenterveystoimiston numeron.

Ilmeistä oli että tyyppi sitten oli soittanut sinne innoissaan, koskapa seuraavat päivät hän ulvoi netissä sutena kuinka minä olen hullu, psykopaatti ja mitähän vielä. En muista oliko minulla "v***ttu kuin likaviemäri" tuossa vaiheessa vai oliko se ollut sitä jo aiemmin hänen puheissaan, mutta jokatapauksessa tuon oman temppuni jälkeen sain kuulla että hän tulee suolistamaan minut.

Olikohan se sitten yllytystä. Kai. Enhän minä tiennyt että hän on niin pahasti pois raiteiltaan että tuohonkin sitten mennään. En ole koskaan ollut kauhean hyvä arvioimaan missä saattaa ihmisellä napsahtaa pahemman kerran, vaikka tiedän kyllä että napsuuhan se minullakin. Jokatapauksessa sain jonkinlaisen aselevon hänen kanssaan aikaiseksi omasta tahdostani (lähinnä koska kuulin pari seikkaa hänen elämästään ja tajusin että traumaattisten kokemusten takia hänellä on syytäkin olla vähän hei-hei).

Niin. Että vaikka kyllä minä tiedän että sanoista voi mennä sekaisin, että pelkkä puhe tekee pahaa, niin silti on vähän vaikea tajuta että miksi sitä joku sitten haluaisi tehdä fyysistä väkivaltaa sen johdosta? Eihän noilla yllytyksillä ole niin väliä jos ei kukaan yllyynny. Normaali ja tervepäinen ihminen ei ole joka pöljäkkeen pyöriteltävänä.

Vierailija
Rasputin
KBolt

Tuohan on neuvomista.

Believe me...ainoastaan joskus

Vierailija
Qadesha
Olikohan se sitten yllytystä. Kai. Enhän minä tiennyt että hän on niin pahasti pois raiteiltaan että tuohonkin sitten mennään. En ole koskaan ollut kauhean hyvä arvioimaan missä saattaa ihmisellä napsahtaa pahemman kerran, vaikka tiedän kyllä että napsuuhan se minullakin.

Vedättämistä lähinnä ja ihan kybällä. Henkisesti tasapainottoman riepottelu on julmaa. On äärettömän helppoa saada henkilö tolaltaan.

Qadesha
Niin. Että vaikka kyllä minä tiedän että sanoista voi mennä sekaisin, että pelkkä puhe tekee pahaa, niin silti on vähän vaikea tajuta että miksi sitä joku sitten haluaisi tehdä fyysistä väkivaltaa sen johdosta?

Siis yllyttää väkivaltaan vai mitä tarkoitat?
Vakivaltaa voi joskus ymmärtää. Ainakin mä ymmärrän ja hyväksynkin sen käytön joissain tilanteissa, mutta tämähän ei ole väkivaltaketju.

Qadesha
Eihän noilla yllytyksillä ole niin väliä jos ei kukaan yllyynny. Normaali ja tervepäinen ihminen ei ole joka pöljäkkeen pyöriteltävänä.

Totta.

Vierailija
Rasputin
Qadesha
Olikohan se sitten yllytystä. Kai. Enhän minä tiennyt että hän on niin pahasti pois raiteiltaan että tuohonkin sitten mennään. En ole koskaan ollut kauhean hyvä arvioimaan missä saattaa ihmisellä napsahtaa pahemman kerran, vaikka tiedän kyllä että napsuuhan se minullakin.

Vedättämistä lähinnä ja ihan kybällä. Henkisesti tasapainottoman riepottelu on julmaa. On äärettömän helppoa saada henkilö tolaltaan.

Ais sö pöys. Henkisesti tasapainottomana yksilönä en vain itse tajunnut että voisin ottaa tilanteessa vastuuta ja välttää kiusaamasta itseäni vieläkin tasapainottomampaa yksilöä. Päässä pyöri vain sen tyypin ylimielinen ja omahyväinen asenne, ylimielisyyttä varsinkin kun minun on aina ollut hyvin vaikea sietää. - Ja jos joku on ylimielinen, oletan että hän asettuu minun yläpuolelleni ja on olevinaan auktoriteetti. En siedä auktoriteettejakaan. Enkä tee-se-itse-profeettoja...

Joku on joskus jossakin sanonut että kun on huono itsetunto, kuvittelee että kaikki muut ihmiset ovat jotenkin vahvemmilla kuin on itse, ja silloin tulee möläyteltyä ihan mitä tahansa kun olettaa ettei kumminkaan saa satutettua niitä toisia kun ne ovat niin vahvoja. Itsestänikin on tuntunut todella oudolta kuulla joskus pitkän ajan päästä joltakulta että hän vieläkin muistaa jotain mitä sanoin, oli se sitten hyvää tai pahaa. Molempiahan on tullut sanottua. Jos tällaisesta loputtomasta lässytyksestä joku jotain muistaa niin olenko muka niin vaikuttavan oloinen ihminen että ylipäätään muistaa...?

Tietenkin on myös ammattiärsyttäjiä. Eräskin tyyppi joka satunnaisesti tuli vastaan harrasti kuulema asfalttisukellusta eli tapasi mennä oikein tahallaan v-tuilemaan snagarille että saisi ilmeisesti sen voitonriemun tunteen kun asfalttia naamallaan kyntäessään tietää että on ollut edes sen verran älykäs että saa jonkun juntin hermostumaan. Siinä mielessä netti on tietysti oiva keksintö tällaiseen toimintaan, että ei täältä niin vain saa nyrkkiä mäjähtämään vastapuolen monitorista läpi päin näköä.

Mutta sekin on taitolaji että pyrkii edes jonkinlaiseen asiallisuuteen ja korrektiuteen niin että ei nyt ihan tietentahtoen ainakaan ketään usuta. Se että pystyy voittamaan omat pikkumaisuutensa edes toisinaan ja pitää sen suun kiinni, vaikka tietäisi "sata sanaa jolla hänet kukistaa". Jos sitä joku vaikka ihan ylimielisyyttään harjoittaa, sitä "jaloutta", niin miten vain. Lopputulos on pääasia. Se että ei mennä yli rajan.

Rasputin

Qadesha
Niin. Että vaikka kyllä minä tiedän että sanoista voi mennä sekaisin, että pelkkä puhe tekee pahaa, niin silti on vähän vaikea tajuta että miksi sitä joku sitten haluaisi tehdä fyysistä väkivaltaa sen johdosta?

Siis yllyttää väkivaltaan vai mitä tarkoitat?
Vakivaltaa voi joskus ymmärtää. Ainakin mä ymmärrän ja hyväksynkin sen käytön joissain tilanteissa, mutta tämähän ei ole väkivaltaketju.

Ei välttämättä yllytä, mutta jotenkin saa möläyteltyä jotain sellaista mitä toinen ei kestä. Ajattelemattomuutta. Tai sitä että puhuu ihan niitä näitä, mutta niillä jutuilla on joku syvempi merkitys sille joka sitten suuttuu niistä. Tässä juuri joku nainen sanoi Seura-lehdessä jotain sellaista että ei saisi ihmetellä suureen ääneen että oletpas laihtunut, mistä se johtuu, kun se voi johtua vaikka syövästä. Onhan tuo ihan hienoa että ollaan hienovaraisia, mutta kai suurin osa ihmisistä kuitenkin tarkoittaisi sen kohteliaisuudeksi mekastaessaan että oletpas laihtunut. Eihän kaikki voi aina juolahtaa mieleen, kuten esmes että jollakulla on syöpä, jos hän näyttää terveeltä.

Mutta ehkei nyt sentään laihtunut turpaan lyö... En vaan keksinyt muutakaan esimerkkiä.

Ehkä tasapainottomat ihmiset ovat niin oma lajinsa ettei heistä hyödytä keskustella aina kun sattuu Psykologia-palstalla pyörimään. Tai Historiakaan, sen puoleen?

Uusimmat

Suosituimmat