Ruikutusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä kerron häpeällisestä hyväksikäytettävyydestä ja sen jälkeisestä avuttomasta ruikuttamisesta, mutta ei ole pakko lukea.

Toissapäivänä tänne tuli kaksi miestä. Toinen heistä tarjosi tehokkaasti apuaan imuroidakseen mattoni ja toinen oli hänen avustajansa. Vaikka kielsin tarvitsevani imuria, kauppias jatkoi esittelemistään ja tarjosi minulle esitteitä luettavaksi sillä välin kun hän hääräsi koneen osien kimpussa.

Olikohan se taikatemppu, jolla myyjä sai imuroituaan mattoni epäuskottavan suuren kasan epäuskottavan näköistä pölyä esittelyimurin pussista? Hän teki sen useaan kertaan vaihtaen välillä (tyhjensikö pussin vai ottiko käyttöön uuden pussin?) imurointikohdetta.
Nyt epäilen vahvasti, että ne pölyt olivat heillä mukanaan jo tullessaan ja juuri hämäyksen onnistumiseksi kauppiaalla oli avustaja mukana.

Kun nimitin imuria imuriksi, myyjä sanoi, ettei tämä ole imuri. Tämä tekee paljon enemmän kuin imuri ja hiljaisella äänellä, kuten voitte kuulla. Tämä puhdistaa myös ilman.
- Oletteko allerginen? hän kysyi
Kun minulla ei ollut mitään allergiaoireita, käväisi mielessäni miten hän tuli kysyneeksi sitä, tuntematon ihminen.
- Olen kyllä allerginen, myönsin ja kysyin sitten imurin hintaa.
- 1500 euroa, ja eikä tämä ole vain imuri, hän ilmoitti. (heti perään hän luetteli lisäksi litanian laitteen ihmeellisiä ominaisuuksia, joita en muista).
- Ei imurit maksa niin paljoa,sanoin.
- Voisin myydä tämän esittelykäytössä olevan imurin halvemmalla, myyjä sanoi.
- Millä hinnalla?
- Saat tämän tuhannella eurolla, mutta pesuri ei sisälly siihen hintaan.
- En maksa käytetystä imurista tuhatta euroa? vastasin.
- Paljonko maksaisit tästä?
- 700 euroa, vastasin.
- Sovitaan, että 800 euroa, myyjä ilmoitti. – Siinä tulin jo vastaan sadalla eurolla, hän jatkoi.

Minä ostin sen imurin 800 euron hinnalla.
Kirjoittaessaan yhteystietojaan ja pankkisiirtotilinumeroa, hän sanoi, ettei niitä esittelyimureita ole jatkuvasti myynnissä, vaan puolen vuoden välein. Näin hän antoi ymmärtää, että imuria oli käytetty vain puoli vuotta.
- Mikä pankki? myyjä kysyi.
- Osuuspankki.
- Eikös Nordea olisi parempi pankki? hän kysyi.
- Ei. Minulla on omistajajäsenyys osuuspankissa ja olen osuuspankin pitkäaikainen asiakas, vastasin.
- Osuuspankki on hyvä pankki, sanoi luokseni kesken kaiken tullut naapurikin.

Myyjä oli ilmeisesti jostain Lahden seudulta, jonka päättelin siitä, että raha meni Päijät-Hämeen pankkiin. Maksoin siitä heti 500 euroa nettipankissa ja tulostin hänelle kuitin. Loput sanoin maksavani ensi kuussa tai seuraavassa kuussa. Myyjä otti kuitin ja näytti tyytyväiseltä. Hän vei mennessään pesurin ja suuren laukun, jossa imuri osineen oli ollut.

Kun myyjä avustajineen ja kaupanteon aikana luokseni tullut seinänaapuri olivat lähteneet, katsoin internetistä imuria koskevia asioita. Imuri on Lux 1 Royal.
Kirjoitan joitakin tietoja tähän muistinvaraisesti: Imuria on kehitetty Allergia ja Astma liiton kanssa yhteistyössä. Uuden sellaisen imurin hinta on jotain vähän päälle 900 euroa. Takuuaika on 10 vuotta.

Epäilen, että ostamaani imuria oli käytetty viisi vuotta esittelykoneena, koska myyjä kirjoitti tälle ostamalleni koneelle takuuaikaa vain viisi vuotta. Hän sanoi, että huoltoliike on Mikkelissä, mutta että ongelmatapauksissa kannattaa soittaa suoraan hänelle.

Ulkoisesti myyjä oli vain tehokas myyjä. Vaistosin kuitenkin tämän kauppiaan menettelytavoissa jotain samaa häikäilemättömyyttä, jota olin kohdannut ennenkin. Tuliko vaikutelma tuli mm. siitä kun myyjä täällä imuria esitellessään hyppi sen päällä ja sanoi, että ”nämä teräskuoret kestää”?

Lapsuudessani ei missään tapauksessa olisi saanut hyppiä käyttöesineiden päällä, enkä pitänyt siitä kun myyjä hyppi imurin päällä, vaikka kauppoja ei oltu vielä tehtykään. Se mitä minulle tapahtui, oli sisäinen ääneni, joka hidastui, hiljeni ja hukkui. Nyt tajuan sen.

Juuri tätä kirjoittaessani ja katsoessani myyjän antamaa kahta tilisiirtolappua, huomasin, että imurista vielä maksamatta oleva loppusumma (300 e) menee eri pankkiin kuin se summa, jonka jo maksoin.

Nyt kaupan teosta on kulunut kaksi vuorokautta. En tunne itseäni. Yleensä mietin kauan ennen kun käytän tuollaisia 800 euron summia jonkin kapineen ostaakseni. Minulla on entinenkin toimiva imuri.

Eikä uusi imuri ei ole ilmanpuhdistaja.

Minun on muututtava. Tunnen olevani lapsilleni vastuussa ja heille esimerkkinä siinä, että rimpuilen irti siitä hyväksikäytettävyydestä.

Sitten toinen ruikutuksen aihe

Lokakuun puhelinlaskuni oli 82 euroa kun se kauan sitten normaalina oltuaan oli 20 – 30 euroa. Erittelystä näkyy, että siinä on palvelutekstiviesteistä kertynyt 50 euroa ja arvasin sen tulleen Jamban soittoäänistä.

Tuo 50 e oli kertynyt elokuulta 10 vuorokauden ajalta. Olin 10.8 vaihtanut liittymää ja ottanut salaisen puhelinnumeron. Soitto Saunalahden asiakaspalveluun osoitti operaattorin haluttomuuden luopua tuloista, joita Jamban soittoäänillä oli jo pitemmän aikaa saatu minulta helposti yli sadan euron laskuilla.

Asiakaspalvelusta vakuutettiin, että sen jälkeen kun olette vaihtanut liittymää ja ottanut salaisen puhelinnumeron, ei niitä laskuja Jamban soittoäänistä ole enää tullut teille Saunalahden laskutettavaksi.

Mutta sen puhelun päätteeksi asiakaspalvelu antoi minulle toimimattoman salasanan, vaikka olin vaatinut saada tietää heti puhelimessa, että mistä on yksi palvelutekstiviesti tullut laskuun sen jälkeen kun minulla oli jo salainen puhelinnumero. Toimimattomista salasanoista minulla oli jo aikaisempaa kokemusta.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Tuttuni jäätyään lomautetuksi sai jossain vaiheessa päähänsä että hän lähtee jonkun ökymööpeli-imurin myyskentelijäksi. Tämäkin imuri oli sellainen laite mitä ei saanut kutsua imuriksi. En muista enää mistä firmasta oli kyse, mutta laite ilmeisesti teki kaiken mahdollisen maton tamppausta ja sohvan pesua myöten. Pari koulutusreissua tuttuni sitten tekikin; siellä kävi ilmi että hänen olisi ensimmäiseksi pitänyt myydä näitä härpäkkeitä tietty määrä lähipiirilleen. Koskei hän tunne ketään rikkaita, kieltäytyi moisesta ja ehdotti että jos hän kyselee naapurustosta tms. Jokin siinä alkoi tökkiä, haluttiin sanella tarkoin että mihin ja kelle niitä värkkejä pitää tuputtaa, se ei käynyt kuten tuttuni ehdotti että käy vaikka jollain alueella pimputtelemassa ovikelloja.

Lopulta sitten tutulleni ilmoitettiin että piakkoin järjestettävästä jatkokurssista tulee hänelle kutsu puhelimella. Kun ei kutsua kuulunut, tuttuni soitti pääkallon paikalle ja hänelle väitettiin että itsehän olet puhelimessa kieltäytynyt että et tule kurssille.

Tuttuni antoi koko touhun olla, kun kerta alettiin jo valehtelemaan päin naamaa. Kovat rojaltit siinä olisi kai ollut olevinaan, mutta edellytyksenä olisi ollut läheisien velkavankeuteen järjestäminen... Hah.

Itse voisin osaltani ruikuttaa että tässä on tullut oltua jo 2 v ostelukierteessä josta ei tahdo päästä eroon. Aina kun saan hankittua jotain haluamaani, minulla on tuotapikaa tiedossa joku uusi juttu joka on ihan "pakko" saada. Alkaa jo todella ottaa päähän kun ruoasta pitää tinkiä jokaikisen kuukauden lopulla. Eivät ostokseni aina ökykalliita ole, mutta jos kerääntyy isompi kasa kaikenlaista pikkusälää mitä oli tarvis ostaa, niin äkkiä siihenkin menee rahaa turhan paljon.

Ideat ovat ilmeisesti vähissä kun mikään ei tunnu miltään ja sitten pitää ostella ja taaskaan ei tunnu mikään miltään. Shoppailu ei todellakaan ole mikään masennuksen hoitokeino nro 1.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

800 euroa imurista on minusta liikaa. Kotimyyntiä koskee palautusoikeus, joka on pari viikkoa. Ilmoita myyjälle nyt heti, että palautat imurin, mitään erityistä syytä et tarvitse. Myyjän tiedot ja tieto palautusoikeudesta pitäisi lukea lapussa, jonka myyjä jätti laskun lisäksi.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Qadesha
haluttiin sanella tarkoin että mihin ja kelle niitä värkkejä pitää tuputtaa, se ei käynyt kuten tuttuni ehdotti että käy vaikka jollain alueella pimputtelemassa ovikelloja.

Se voi olla Allergia ja Astma -liitto, joka hyödyntää jäsenluetteloa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Pari viikkoa sitten ovikello soi ja oven takana seisoi mustiin haalareihin(?) pukeutunut siistihkö nuori mies. Hän näytti kuttaperkkakortinsa ja pyysi päästä sisään.

Ok, laskin hänet sisään, ja hän aloitti kysymällä, miten siivous tapahtuu huushollissani. Näytin hänelle kevytimurini. Hemmo pyöritteli hetken sitä käsissään, ja pyysi nähdä toisen pölynimurini sanoen samalla kuinka heidän tuotteensa helpottaisi merkittävästi siivousta. En viitsinyt alkaa kaivella, vaan sanoin hänelle, että minulla on täsmälleen 30 sekuntia aikaa kuunnella häntä ja avasin ulko-oven.

Ei viipynyt hemmo edes 30 sekuntia.

Kortissa luki punaisella kursiivilla herran nimi ja "Lux".

Kyseessä on ilmeisestikin sama "myyntiorganisaatio".

Nyt on taloyhtiön portaikkojen ulko-oviin asetettu uusi, aikaisemmin kuvaamani Abloylukko, joka tarvitsee avaimen aina, myös päivisin, ja Mr. Lux-esittelijät ja jehovapellet saavat pitää peukalonsa suussaan ihmetellessään...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

En tiedä, oliko minun ovellani käynyt myyjä kauppaamassa samaa imurimallia, kuulostaa kyllä tutulta. Kuuntelin miehen myyntipuhetta hetken päästämättä häntä pidemmälle. Sanoin sitten kesken puheiden, että "odotahan hetki", suljin ulko-oven ja istuin odottelemaan. Kului n. 10 min, ovikello soi. Odottelin vielä n. minuutin, ovikello soi toistamiseen. Menin avaamaan ja sanoin, ennen kuin kaveri ehtii alkaa kaupustelunsa uudelleen, etten osta, enkä ikinä tule ostamaan ovelta ovelle-kauppaajilta yhtään mitään ja suljin oven. Kaverin ilme oli näkemisen arvoinen.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
HalfNelson
En tiedä, oliko minun ovellani käynyt myyjä kauppaamassa samaa imurimallia, kuulostaa kyllä tutulta. Kuuntelin miehen myyntipuhetta hetken päästämättä häntä pidemmälle. Sanoin sitten kesken puheiden, että "odotahan hetki", suljin ulko-oven ja istuin odottelemaan. Kului n. 10 min, ovikello soi. Odottelin vielä n. minuutin, ovikello soi toistamiseen. Menin avaamaan ja sanoin, ennen kuin kaveri ehtii alkaa kaupustelunsa uudelleen, etten osta, enkä ikinä tule ostamaan ovelta ovelle-kauppaajilta yhtään mitään ja suljin oven. Kaverin ilme oli näkemisen arvoinen.

Sama strategia toimii myös hyvin puhelinmyyjiin, tosin ilme jää mielikuvituksen varaan...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Kortissa luki punaisella kursiivilla herran nimi ja "Lux".

Kyseessä on ilmeisestikin sama "myyntiorganisaatio".

Sama on.

Vierailija

Minun kohdallani tämä johtaa myös siihen, että koetan hankkia tietoni allergialääkkeiden ja välineiden kehittymisestä muualta, enkä maksa enää jäsenmaksujani Allergia ja Astma-liittoon.

Vierailija
Wiisas
800 euroa imurista on minusta liikaa. Kotimyyntiä koskee palautusoikeus, joka on pari viikkoa. Ilmoita myyjälle nyt heti, että palautat imurin, mitään erityistä syytä et tarvitse. Myyjän tiedot ja tieto palautusoikeudesta pitäisi lukea lapussa, jonka myyjä jätti laskun lisäksi.

Kiitos!
Neuvo oli tarpeen. Luulin jo vastanneeni viestiisi, mutta ilmeisesti olin painanut vain esikatselun.

Soitin myyjälle. Myyjä sanoi hakevansa imurin ensi viikolla ja palauttavansa rahat minulle.
Halusin varmistaa kaupan perumisen kirjallisesti, mutta myyjän jättämissä papereissa ei ollut sp. eikä postiosoitetta.

Internetistä löytyi yhteystietoja, mutta ei sen myyjän osoitetta, jolta olin imurin ostanut.
Yritin lähettää Hedi Oy:n asiakaspalveluun sähköpostia, mutta netin yhteystiedoissa ilmoitettu sp-osoite ei ollut toimiva. Muita sp-osoitteita ei löytynyt.

Lähetin Oy Hedengren Direct Ab:n pääkonttorin osoitteeseen tavallisen kirjeen jossa kaupanpurkuasia oli kirjallisena, sekä maininta, että puhelimitse asiasta on jo sovittu myyjän kanssa.
Alle laitoin yhteystietoni ja vein kirjeen postilaatikkoon.

Vähän jäi kaivelemaan se asia, että joskus on tullut lähetettyä turhemmissakin asioissa kirje kirjattuna, nyt kirjaamattomana.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Hyvä, että sait asian hoidettua. Turha kallis hankinta olisi harmittanut kauan. Minusta postiin voi luottaa ja eiköhän se myyjä ilmaannu ensi viikolla hakemaan sen imurin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ja mikäli kauppiaista ei tosiaan kuulu ensi viikolla, tee rikosilmoitus.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Sinuahan vietiin kuin litran mittaa.

Vähän jäi kaivelemaan se asia, että joskus on tullut lähetettyä turhemmissakin asioissa kirje kirjattuna, nyt kirjaamattomana.

Käyppä huomenna laittamassa kirjattuna.
Älä anna ryöstää itseäsi.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Palautusaika on 14 vuorokautta, joten ei ole mikään hätä. Jos myyjä ei ilmaannu ensi viikolla, niin sitten ota todistettavasti yhteyttä myyjään tai konttoriin. Luulisi, että myyjä tulee hakemaan imurin pois. Ei pidä tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Ihme rutinaa kaupanteon jälkeen. Tuskin tässä on aseella uhattuna nimeäsi paperiin on saatu.

Ota opiksesi, ja jos et ota, niin hakeudu holhouksenalaiseksi.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat