Kalsium-valmisteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä noista kalsium-valmisteista imeytyy parhaiten?

Magnesiumista imeytyy ilmeisesti malaatti ja sitraatti?

Itse syön malaattia. Sitä saa edullisesti iHerbistä.

Kommentit (14)

Vierailija

Eikä kukaan tiedä?

Noh tässä jotain listaa:

Calcium Ascorbate
Calcium Carbonate
Calcium Chelate
Calcium Citrate
Calcium Glucarate
Calcium Gluconate
Calcium Hydroxyapatite
Calcium Lactate
Calcium Malate
Calcium Pyruvate
Calcium D-Glucarate

Täytyy varmaan alkaa googlaamaan.

Vierailija

Maidosta ja maitovalmisteista (juusto esim.) saat 60% kalsiumtarpeestasi. Loppuja voit täydentää erilaisilla pillereillä, mikäli niin itse haluat.

Vierailija
Tarkkailija
Maidosta ja maitovalmisteista (juusto esim.) saat 60% kalsiumtarpeestasi. Loppuja voit täydentää erilaisilla pillereillä, mikäli niin itse haluat.

Jep; joskus tuntuu, että ruokaa pidetään ala-arvoisena lähteenä aineille, joita voi vaivattomasti tilata pillereiksi puserrettuna amerikkalaisesta nettikaupasta...

Vierailija

Kuka ylipäätänsä tarvitsee kalsiumlisää? Jos ei käytä maitotuotteita, niin luulisi nyt sitten ruokavalioon kuuluvan vihreitä vihanneksia, pähkinöitä, siemeniä, yms.

Ja D-vitamiinilla sitä kalsiumin imeytymistä pystyy tehostamaan aika paljon...

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Tarkkailija
Maidosta ja maitovalmisteista (juusto esim.) saat 60% kalsiumtarpeestasi. Loppuja voit täydentää erilaisilla pillereillä, mikäli niin itse haluat.

Jaa kuinkas juuri 60%? Kai niistä saa vaikkapa 0-400% riippuen siitä paljonko niitä käyttää.

Itselläni on ongelmana liikasaanti, sen tajusin vasta tänään. En ole aiemmin juuri tullut ajatelleeksikaan, että kalsiumia voisi saada liikaa, kun mediassa puhutaan yleensä vain kalsiumin puutoksesta. Tai no joo, on se mahdollisuus joskus tainnut käydä mielessä, mutta en ole aiemmin tehnyt laskelmia.

Laskin Finelin avulla että saan tyypillisesti 3 g kalisiumia päivässä. Suurin osa tästä tulee maidosta ja jugurtista joita siis yhteensä menee n. pari litraa päivässä, loppu juustosta ja kalasta, sitten merkityksettömiä määriä kananmunista, manteleista, pähkinöistä jne.

Käsitykseni mukaan turvallisen päiväsaannin raja on 2,5 g ja saantisuositus 0,8 g. Täytynee leikata maitotuotteet puoleen nykyisestä ja juoda sen sijaan vaikka vettä. Ikävä juttu, sillä maidosta tykkään niin paljon, että sitä mieluiten joisi vaikka kuinka.

Vierailija
iisakka
Tarkkailija
Maidosta ja maitovalmisteista (juusto esim.) saat 60% kalsiumtarpeestasi. Loppuja voit täydentää erilaisilla pillereillä, mikäli niin itse haluat.

Jaa kuinkas juuri 60%? Kai niistä saa vaikkapa 0-400% riippuen siitä paljonko niitä käyttää.

Itselläni on ongelmana liikasaanti, sen tajusin vasta tänään. En ole aiemmin juuri tullut ajatelleeksikaan, että kalsiumia voisi saada liikaa, kun mediassa puhutaan yleensä vain kalsiumin puutoksesta. Tai no joo, on se mahdollisuus joskus tainnut käydä mielessä, mutta en ole aiemmin tehnyt laskelmia.

Laskin Finelin avulla että saan tyypillisesti 3 g kalisiumia päivässä. Suurin osa tästä tulee maidosta ja jugurtista joita siis yhteensä menee n. pari litraa päivässä, loppu juustosta ja kalasta, sitten merkityksettömiä määriä kananmunista, manteleista, pähkinöistä jne.

Käsitykseni mukaan turvallisen päiväsaannin raja on 2,5 g ja saantisuositus 0,8 g. Täytynee leikata maitotuotteet puoleen nykyisestä ja juoda sen sijaan vaikka vettä. Ikävä juttu, sillä maidosta tykkään niin paljon, että sitä mieluiten joisi vaikka kuinka.





Luulen etta elimisto osaa heittaa ylimaaraiset harakoille jos se tulee ravinnosta.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
iisakka
Käsitykseni mukaan turvallisen päiväsaannin raja on 2,5 g ja saantisuositus 0,8 g.

Siis nykyisellä keskimääräisellä D-vitamiinin saannilla. Yli 50% suomalaisista voisi parantaa kalsiumin imeytymistä ainakin 65% omaamalla 25(OH)D-tasot luokkaa > 80 nmol/l. Samalla estoefekti ranteen, lonkan, kyynärvarren ja selkärangan murtumiin oli 33%.

Käytännössä myös kalsiumin saannin kattoraja tulisi todennäköisesti laittaa alemmaksi. Liikaa kalsiumia saavat voivat alentaa joitain syöpäriskejään (Lappe et al. 2007), mutta toisaalta lisätä mm. dementian ja sydänsairauksien (Bolland et al. 2007) riskejä. Osteoporoosi käy usein käsi kädessä ateroskleroosin eli valtimoiden kovettumisen kanssa.

Pelkkä kalsiumin saannin lisääminen ei myöskään vähennä tuoreen meta-analyysin mukaan lonkkamurtuman todennäköisyyttä, mutta saattaa lisätä riskiä (Bischoff-Ferrari et al. 2007). Sama käytännössä yhdentekevä tulos lapsilla (Wizenberg et al. 2006).

Myös K2-vitamiinin saannilla on selvästi merkitystä kalsiumin tarpeelle - tai olisi jos suomalaiset saisivat sitä kummoisia määriä. Japanissa K2-vitamiini on meta-analyysin mukaan äärimmäisen tehokas osteoporoosihoito, estää murtumia noin 80%.

Maaeläimillä on se jännittävä piirre, että kalsiumia on saatavilla vähän, joten sen imeytymisen on oltava tehokasta. Monet kasveja pääasiassa syövät eläimet kykenevät suolistojensa bakteerien fermentoinnin myötä saamaan ravinnostaan tarpeeksi K2-vitamiinia, mutta lihansyöjien on saatava se pääasiassa syömästään lihasta (sisäelimistä).

D-vitamiinia saa taas käytännössä (n. 95% päivän tarpeesta) vain siitä yhdestä asiasta, joka nousee reilun parin tunnin kuluttua.

Tietenkin kalsiumin saannin lisääminen ehkäisee luunmurtumia, tämähän on yleissivistystä:

Tai sitten ei. Harmillista.

Eikä unohdeta elintärkeää kalsium/magnesium-suhdetta, joka mahdollisesti vaikutti myös Pohjois-Karjala-projektin taustalla sydäntautikuolleisuuteen:

Jotenkin en vain näe, mihin massiivista kalsiumsuositusta tarvitaan? Näettekö te?

PS: Eli pelkällä kalsiumilla ei olla luunmurtumia juuri estetty, mutta yksin annetulla D-vitamiinilla on, jopa alle 20 mikron päiväannoksilla. Pidättäydyn tällä kertaa hysteerisestä D-vitamiinispämmäyksestä, koska se ei liene tässä aiheessa kovin tarpeellista. Toivottavasti.

Siitä lähdeviitearmadasta ei edes ruotsalaisella leikkuupuimurilla selviäisi.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Arvioin omaa kalsium/magnesium-saantisuhdettani, ja sain tulokseksi huolestuttavat 4,6! Laskeskelin että ihan realistisella ruokavaliomuutoksella pystyn saamaan tuon suhteen vaikka ykköseen, (800/800 mg), maito on ainut jota voi tulla ikävä.

Minulla on vuodesta 2004 ollut välillä pahojakin nivelvaivoja, selkärankareumaksi se on diagnosoitu. Joidenkin nettilähteiden perusteella nivelkivut saattavat johtua myös tuosta liian korkeasta kalsium-magnesium-suhteesta.

Neon mainitsemia sydäntauteja ja dementiaa minulla on suvussa enemmän kuin tarpeeksi.

Aloitinkin nyt kokeilun, jossa yritän saada kalsium/magnesium-saantisuhteeni lähemmäs ykköstä. Kiinnostavaa nähdä vähenevätkö nivelkivut ja -tulehdukset.

Vierailija
Neonomide

Jotenkin en vain näe, mihin massiivista kalsiumsuositusta tarvitaan? Näettekö te?



"maitoa pittää juua ja juustoa syyvvä..."

mihin sitten ne kaadettas
ellei kurkusta alas...

tuntuu olleen ennen tyyli se että
suositukset meni sen mukaan mistä
millonkin oli ylituotantoa...

paitsi rautaa... sitä tungettiin kaikkien
kakaroiden suuhun... kunnes hampaat lähti...
sitten ihmeteltiin... oltiin hiljaa...
ja lopettiin raudan anto... hups....

onneksi nykyään edes yritettään
olla johdonmukasia eikä keikutella
suosituksia hullunlailla...

omituista että d vitamiinin
valmistajakin suomessa puhuu
piennemmistä annoksista ku sinä monet
muut... omituista tosiaan...

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kalsiumin saanti kasvaa ja luunmurtumat lisääntyy - hassu yhteensattuma:

In Greece the average milk consumption doubled from 1961 to 1977 (21) (and was even higher in 1985), and during the period 1977 - 1985 the age adjusted osteoporosis incidence almost doubled too. (22)

In Hong Kong in 1989 twice as much dairy products were consumed as in 1966 (21) and osteoporosis incidence tripled in the same period. (23) Now their milk consumption level is almost “European”, and so is osteoporosis incidence. (24)

It is very simple: where the most milk is consumed, the osteoporosis incidence is highest. Compared to other countries, the most milk is consumed in Sweden, Finland, Switzerland and The Netherlands (300 to 400 kg / cap / year), and osteoporosis incidence in these countries has sky rocketed. (25)

Like Australians and New Zealanders, (26) Americans consume three fold more milk than the Japanese, and hip-fracture incidence in Americans is therefore 2½ fold higher. (27) Among those within America that consume less milk, such as the Mexican-Americans and Black Americans, osteoporosis incidence is two-fold lower than in white Americans, (28) which is not due to genetic differences. (29)

In Venezuela and Chile much less milk is consumed than in the US, Finland, Sweden and Switzerland, while the hip fracture incidence in Venezuela and Chile is over 3 fold lower. (61)

Chinese consume very little milk (8 kg / year), and hip-fracture incidence, therefore, is among the lowest in the world; hip-fracture incidence in Chinese women is 6 fold lower than in the US. (30) (The average American consumes 254 kg milk / year)

The less milk consumed, the lower is the osteoporosis rate. (31)

In other countries where very little milk is consumed, on the average, as in Congo (32), Guinea (33) and Togo (34) (6 kg / year) osteoporosis is extremely rare too.

In the Dem. Rep. Congo, Liberia, Ghana, Laos and Cambodia even less milk is consumed (average person: 1 to 3 kg a year !!), and they've never even heard of age-related hip fracture.

- -

Of course, 'they' will say : "that's because blacks and Asians are genetically different from whites", but that is rubbish ; Osteoporosis incidence in female Asians is much lower than in Asian females living in the USA (35) just like osteoporosis incidence (and calcium consumption) in African Bantu women (36) is much lower than in Bantu women living in the USA. (37) And both calcium intake and hip-fracture rate is far lower in South African Blacks than in African Americans. (38)

- -

Is osteoporosis incidence really lower in countries with more sunlight?

Not necessarily. Though Italy is much sunnier than Poland, hip-fracture incidence in Italy is much higher (40) than in Poland (and Spain) (41), simply because in Italy 25% more dairy products are consumed. (21) Kuwait is extremely sunny, but, nevertheless, osteoporosis incidence in Kuwait is about as high as in Great Britain and France (35), because in Kuwait, also, lots of milk is consumed. (21)

Furthermore, the effects of this vitamin D-hormone can be very different.

This hormone increases calcium absorption from food and absorption of calcium into the bones, (42) and therefore induces death of osteoblasts (43). Calcitriol also stimulates deportation of calcium from the bones into the blood. (See The Calcium-hormones")

On the other hand, this hormone also inhibits secretion of PTH (excessive PTH strongly accelerates ageing of the bones). (See hyperparathyroidism) Thus, indirectly, this hormone can be protective, per saldo decreasing both uptake of calcium into the bones and deportation of calcium from the bones. (44) (See "The Calcium-hormones")

However, since supplementary vitamin D / calcitriol increases the blood-calcium level (45), this extra calcium can precipitate in arteries and on the outside of the bones, causing arteriosclerosis and bone-deformities (46). It can also settle in joints and ligaments, and can cause muscle-cramps because the blood-calcium level needs to be low enough to deport calcium from muscle cells. It can even kill muscles cells (if the calcium cannot be deported), eventually causing fibromyalgia.

Osteoporosis is often accompanied with a very low vitamin D level. (47)

This can have multiple causes:

· Osteoporosis is caused by consuming too much calcium year after year. The body tries to counteract this by taking up as little calcium as possible. Vitamin D increases the calcium-absorption rate. So to prevent the uptake of excessive calcium, the body composes as little vitamin D as possible.

· Hyperparathyroidism strongly increases both uptake of calcium into the bones and deportation from the bones, eventually causing osteoporosis. If too little calcitriol is available, the secretion of PTH is not sufficiently inhibited.

· If always very, very little calcium is consumed (less than 300 mg / day which is a very hard thing to achieve), a lack of vitamin D / calcitriol can cause osteoporosis by making it impossible to increase calcium absorption.

In general, it is not a problem at all to have little vitamin D / calcitriol at our disposal. This even protects us against absorbing too much calcium.

In 52% of examined Saudi Arabian females for example, vitamin D level was extremely low (because of clothes that block almost all sunlight), but their bones were not affected. (48)

In alcoholics the levels of the vitamin D-hormones were decreased by3 to 48%, but BMD was not affected. (49)

In general, we do not need much vitamin D to either inhibit PTH secretion or to increase calcium absorption.

In fact, in countries where the people consume high amounts of fish and eggs (which are the only vitamin D containing foods), the hip fracture rates are high too; because when both the intake of calcium (due to consuming dairy products) and vitamin D is high, the vitamin D causes a high uptake ratio of the calcium (accelerating the aging of osteoblasts.

http://www.4.waisays.com/ExcessiveCalcium.htm




Kiinnostava teksti kaiken kaikkiaan. Lisää settiä linkissä mm. liikunnan ja genetiikan huonosta selitysarvosta. Toivoin lähinnä vain lisää juttua muista kalsiumin yhteisvaikuttajista.

Maito välttämättömänä kalsiumin lähteenä = vain maatalouspoliittinen ja kulttuurinen pakkoliike ?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Kalsiumin saanti kasvaa ja luunmurtumat lisääntyy - hassu yhteensattuma:

Maito välttämättömänä kalsiumin lähteenä = vain maatalouspoliittinen ja kulttuurinen pakkoliike ?




On varmasti meijerinpitäjien maailmanlaajuinen salaliittokyseessä. Onneksi Neo paljasti tämänkin huijauksen. Älkää ostako tai juoko maitoa. Se on rikkaiten kapitalistimaajussien salajuoni!

Uusimmat

Suosituimmat